Selge vinylplater: Hvor og hvordan?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har noen få hundre LPer jeg kanskje aldri kommer til å få glede av igjen og vurderer å kvitte meg med dem. Hvordan og hvor gjør jeg det enklest og best? Jeg tror jeg har noen få førstepressinger av Genesis og Led Zeppelin og er vel først og fremst ute etter et sted der eventuelle verdifulle plater blir tilkjennegitt som dette, og der jeg kan levere hele bunken og få en fair pris.

R

Roysen

Gjest
totte skrev:
Jeg har noen få hundre LPer jeg kanskje aldri kommer til å få glede av igjen og vurderer å kvitte meg med dem. Hvordan og hvor gjør jeg det enklest og best? Jeg tror jeg har noen få førstepressinger av Genesis og Led Zeppelin og er vel først og fremst ute etter et sted der eventuelle verdifulle plater blir tilkjennegitt som dette, og der jeg kan levere hele bunken og få en fair pris.
Bare oppgi prisen din du og lever de til meg ;D

Mvh
Roysen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
totte skrev:
Bare oppgi prisen din du og lever de til meg ;D

Mvh
Roysen
Hehe, ja jeg har skjønt at du bygger opp en samling i rekordfart. Problemet er at jeg ikke aner hva prisen skal være.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
totte skrev:
«Levere hele bunken» => bulk-salg => du får ingen god pris for evt godbiter.

Jeg vil anbefale å sortere ut godbitene selv, og selg dem enkeltvis evt gruppert på e-bay eller liknende. Resten kan «dumpes» hos nærmeste bruktbutikk eller selges bulk her på sentralen eller andre egnede steder.

Alternativet er å finne en bruktbutikk som har spesailisert seg på bruktplater - i Oslo kan dette f.eks. være Ringstrøms antikvariat, Oslo Rockantikvariat e.l. Jeg tipper at du ikke får mer enn maks. ca. 1/4 av det butikken anser som videresalgsverdi (jeg vet ikke, da jeg kun kjøper plater, selger ikke).

mvh
KJ

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Herligheten står i Bergen?
Hvor mye er noen hundre?
I hvilken stand vil du si at skivene er i? http://www.goldminemag.com/article/Collecting_101_Grading_Your_Records/
Skulle du ville dumpe alt i en butikk. Vær så snill å gå til noen som fortsatt har kredibilitet. F.eks Ringstrøms

det viktigste spørsmålet til sist.
Ønsker du at de små skal få et godt hjem? Et hjem hvor musikken verdsettes i første rekke?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takk for svarene til.

Noen hundre er 250-300.

Herligheten er fortsatt i Bergen, men skal nok snart tilbake til Oslo.

Selvsagt vil man jo at de skal kommet til et godt og dannet hjem, der de stelles pent med, spilles og tas vare på.

Men, jeg er litt ambivalent i forhold til om jeg skal ta vare på dem i påvente av rent analogoppsett som jeg i perioder er sikker på at jeg en gang skal ha, eller ikke.

totte

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
det viktigste spørsmålet til sist.
Ønsker du at de små skal få et godt hjem? Et hjem hvor musikken verdsettes i første rekke?
Jeg har et godt hjem! Jeg elsker musikk og driter i anlegg!!
Gi meg et go Totte, så er jeg der om fem minutter ;)
(Det er ikke en hovedvekt av strupesangermusikk vel...har oppfattet at du er glad i slikt)??

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
kjoenik skrev:
(Det er ikke en hovedvekt av strupesangermusikk vel...har oppfattet at du er glad i slikt)??
Du har nok plater. Nå er det min tur ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
kan du forresten si noe mer om hva slags musikk det er?
70-talls gubbrock, 80-talls sviskedisco, 90-talls tømmerskjorte støy +++ ??

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Men, jeg er litt ambivalent i forhold til om jeg skal ta vare på dem i påvente av rent analogoppsett som jeg i perioder er sikker på at jeg en gang skal ha, eller ikke.

totte
Da hadde jeg absolutt latt være å kvitte meg med de foreløpig...

Hvis du med tiden velger å selge, er det vel liten tvil om at du vil få mest penger ved å selge de enkeltvis på type qxl, e-bay osv, men det er jo arbeidskrevende da.

Tore

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
kan du forresten si noe mer om hva slags musikk det er?
70-talls gubbrock, 80-talls sviskedisco, 90-talls tømmerskjorte støy +++ ??
Det meste er kjøpt for ca 20 år siden og det er mye/en del Genesis, Zeppelin, Dylan, U2, Dire Straits, Marillion, Pink Floyd, Ulf Lundell, Bjørn Afzelius, Lillebjørn, Eggum, og diverse.

Ellers har jeg perler som "Pat & Paul und die lustigen Musikanten: Jubel und Tanz", "Gro Anita Schønn: Takk for glitter og stas", "Arvid Sletta: Statement". ::)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ellers takkes det for interessen fra flere her. Jeg kjører nok litt mer tenkeboks før jeg kvitter meg med dem.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
SOA skrev:
kjoenik skrev:
Du har nok plater. Nå er det min tur ;D
Sant nok, det siste der ihvertfall ;D

Totte, hvis du vil selge til butikk er vel "Samleren" i sentrum et sted du kan forhøre deg. Men jeg kan ikke tenke meg du får mye for platene, og de selges ut igjen til mafiapriser.
Hvis analog rigg kan bli en aktualitet, og hvis du er glad i de titlene du har, ville jeg tenkt meg om to ganger...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
baluba skrev:
Hva med Hollendergaten?
for guds skyld, det fuktige mugghølet der?

(eller har det blitt bedre igjen)
Lenge siden jeg var der nå. Men han skal jo selge, ikke kjøpe plater. Og jeg har opplevd å få langt mer enn 50% for godbiter fra den karen. 500 for en han tok 700 for er et eksempel.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
totte skrev:
"Arvid Sletta: Statement". ::)
Du store min ! Arvid Sletta på vinyl. Jeg visste ikke at slike herligheter var å oppdrive engang !

Er denne like god som mesterverket 'Stride' melder jeg meg på i en blodig budrunde dersom du ikke tar til fornuften og beholder samlingen.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Litenytt.no er den butikken som gav meg best pris da jeg solgte min samling på 528 Lp'er og noen maxisingler.
En bunke plater fordelt på Americana, Folk, Teabagpop og støy, samt noe udefinerbart.
Fikk 15000 for hele samlingen.

Håvard

Topp Bunn