Ønsker anbefaling Selge og sende til utlandet

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Innlegg
193
Antall liker
19
Hei, noe som har erfaringer med salg og sending av feks forsterker til utlandet (Italia)? Tenker på alt fra hvilken betalingsmåte og frakt selskap. På forhånd takk for hjelpen :)
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Hei. Les tråden "Faen ta posten(Bring)". Litt om mine erfaringer som kan være nyttig å ta med seg.

Mvh

Eivind Stillingen
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Til Italia bruker du ikke posten. Det er ingen som stoler på det italienske postvesenet og pakker. Bruk UPS og ta betalingen i forskudd via PayPal.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
905
Antall liker
699
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Ta mål av esken,,,pakk godt,,,,vei esken,,,,ring til Fed-ex,,TNT for pris....Penger/betaling: Bankoverførsell eller Pay-Pal-husk og legg på alt ifra 2% til 5% av salgssummen hvis kjøper ønsker og bruke PayPal....Verdi på forsendelse: Hør med kjøper hva han ønsker som fakturaverdi...
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har solgt og sendt til både EU og resten av verden. Til EU bør det sendes fra enten Sverige eller DK ellers vanker det mva. 19-25% av verdi og frakt. Å trikse fakturaverdi er riski busisness... Betaling op front er en selvfølge . Siste kjøper jeg hadde fra Italia (Tannoy DC10a) betale direkte til min bank menvalgte selv å hente dem her da det ble det rimeligste totalt.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det ser ut til å være et greit firma det. De sender jo med et av de anerkjente fraktfirmaene. Jeg sjekket på nettsiden deres hva en pakke på 10 kg ville koste til der jeg holder til i Itaia og det var 127 euro. Ikke send noe før du har pengene inklusiv frakt og gebyr til PayPal innbetalt på din konto.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Jeg har solgt og sendt til både EU og resten av verden. Til EU bør det sendes fra enten Sverige eller DK ellers vanker det mva. 19-25% av verdi og frakt. Å trikse fakturaverdi er riski busisness... Betaling op front er en selvfølge . Siste kjøper jeg hadde fra Italia (Tannoy DC10a) betale direkte til min bank menvalgte selv å hente dem her da det ble det rimeligste totalt.
hva setter du som avsenderadresse når du sender fra sverige, norsk adresse?

bruker du postverket i sverige eller fedex/ups el.l.?
 

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Innlegg
193
Antall liker
19
Det ser ut til å være et greit firma det. De sender jo med et av de anerkjente fraktfirmaene. Jeg sjekket på nettsiden deres hva en pakke på 10 kg ville koste til der jeg holder til i Itaia og det var 127 euro. Ikke send noe før du har pengene inklusiv frakt og gebyr til PayPal innbetalt på din konto.
Takker for svar sålangt, han skrev at han skulle sette inn penger for alt og at han sjekket frakten til ca 100euro som han skulle betale
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Det bler vel C/O den terminal som det leveres til. I DK her jeg så mye venner og famillie så det er stort sett send hjemme fra dem. De Tyske komme gjerne og møter deg en plass i DK.
Men som sakt sender du inn i EU er det mva av fakturaverdi + frakt. Dette er kjøpers ansvar så du kan som sådan slappe helt av hvis kjøper ønsker det sendt fra Norge. Hvis det er forhåndsbetalt kan man selvfølgelig sette en fiktiv verdi bestemt av kjøper da tapet ved evnt skade eller miste falder på kjøper. Vanskelig å få en forsikringsverdi som langt overstiger fakturaverdien.
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Hei.

Jeg skal muligens sende en rørforsterker som veier rundt 35kg til England og leser i tråden at man burde bruke fed-ex eller TNT og at betaling bør gå over paypal.
Finnes det da noen måte jeg kan bli lurt på? Er litt skeptisk mtp å sende den utenlands men ved bruk at TNT el.lign kan jeg vel spore pakken?
Sendte en Macbook pro til Russland hvor kjøper påsto at den aldri kom frem og jeg tapte både betaling og macbook. Dette var riktignok gjennom ebay men jeg vil unngå samme tabben om igjen. Klok av skade:)
Det er første gang jeg skal gjøre noe slikt så jeg vil sitte på mest mulig info før handelen finner sted.
Håper på gode tips og råd:)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
De du nevner er LANGT tryggere og bedre en Posten. FedEx, UPS, DHL - kjør på!

Mvh
BB
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Dersom du bruker et spedisjonsfirma der mottaker må signere for mottatt pakke skal det mye til at han kan hevde at pakken ikke er mottatt - men det må man vel nesten uansett? Om jeg henter en pakke på 30 kilo på posten så blir jo pakken registrert utlevert. Vedkommende kan selvsagt hevde at den har blitt skadet i transport, tilstand ikke er som påstått, innholdet er feil osv osv osv. Det koker langt på vei ned til at uavhengig av hvor i verden du sender så avhenger mye av om mottager er en kuk eller ikke.

De gangene jeg selv har solgt noe som skal sendes (kun innenlands) har jeg krevd forhåndsbetaling av den enkle grunn at jeg vet at jeg ikke har tenkt å lure noen, men jeg kan ikke vite om mottager er en dust eller ikke. Sannsynligheten for å bli lurt som selger er MYE større enn for å bli lurt som kjøper.
 
M

mo ha dk

Gjest
Har nettopp brukt DHL til Italia - ingen problemer, bestilling og betaling til DHL via nett og de ordnet toll papirer. Posten har dessuten en grense på 20kg og du kan ofte ikke få full forsikring. PayPal tilbyr "sikker handel" for både kjøper og selger - har brukt det før og det funket fint, men de tar seg godt betalt.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Penger up-front r hovedregelen. Både for produkt og frakt. Ingen unntak. ALLTID penger først ved handel utenlands!
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Takker for gode råd og tips. Blir å bruke FedEx eller TNT da de kom "rimeligst" ut. Venter bare svar fra kjøper.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
905
Antall liker
699
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Ta mål av eske:BxHxD.....Veie.......Spørre om om fraktpris fra Fed-ex.... DHL,,,,TNT....

husk at hvis du skal motta penger via Paypal må du legge til alt ifra 1% til 5.1% til Salgssum av produktet Pluss frakt = Salgspris
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.584
Torget vurderinger
2
Har fått en tysk kjøper til en garrard jeg har liggende ute. Noen som har hatt kontakt med Tomas Bienroth før? Virker OK, men tenkte jeg skulle sjekke.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Solgte min Hegel H160 til en kar i Praha, Tjekkia. Sendte med Posten. Framme i løpet av 5 dager. Ett enkelt skjema de hadde hos posten.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Ikke bruk PayPal, det kan bli dyrt for deg hvis du selger til feil person. Få penger direkte på konto først, deretter sender du
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
De gangene jeg har solgt til utlandet har det ikke vært noe problem å kreve overføring via bank.
Men skjønner at evt kjøper kan synes det er kjipt. I motsatt ende, så er jeg svært kritisk til å kjøpe noe uten å kunne betale via Paypal. Men det har forekommet det også, og det er jo alltid en gambling. Selv om det alle gangene har gått bra.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Har solgt endel til utlandet, og krever alltid forhåndsbetaling med bankoverføring til min konto.
Mye Paypal scams der ute. Kjøpere som hevder feil eller mangler på produkt og sender krav via Paypal.
Som kjøper bruker jeg gjerne Paypal om selger aksepterer.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Som kjøper kan du bruke PayPal, men som selger ville jeg aldri brukt det, gambling med både produkt som sendes og om du noensinne får pengene
 
Topp Bunn