"Seende" VS "blind" lytting?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Selv er det avgjørende at strykere, treblåsere og brass skiller seg godt ut når de spiller samtidig. Bratsjsounden kan også være en morsom øvelse å skille ut i anlegget.
    Spiller trommene med kalveskinn eller plastikkskinn. Hvilken kølle bruker de?

    Slike elementer tar man nærmest for gitt å høre i konsertsalen, men ikke akkurat på anlegget.
    Hvis anlegget ikke skiller slike detaljer er det bare å slenge skiten og begynne påny. Alternativt sjekke hørselen.
    Nja...jeg vet om proffesjonelle slagverkere som mer enn en gang har tatt feil - både i konsertsal og i godstolen. Kanskje noe med hørselen....
    Vel, en skal ha rimelig peil på hvordan de 100vis av forskjellige slagverkinstrumenter låter og ikke minst hvordan de 100 000vis av slagverkere tuner og spiller på sine instrumenter verden rundt.

    Det leses med stor intr. i denne tråden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei

    Ønsker i utgangspunktet ikke å ta i flere av disse temaene med "ildtang" engang, men hvis vi alle kan la være å lage en diskusjon rundt dette (vi vet jo alle hvordan det ender) så kan jeg gi min versjon.

    - Audiobransjen består av teknikere hvor målet er å skape den optimale lytteopplevelse.
    Audiobransjen i det store og brede ja, firmaer som Harman, Pioneer, B&W, Behringer mv. High-endbransjen består imidlertid i foruroligende stor grad av garasjeloddere med en utdanning innen elektronikk tilsvarende den en gjennomsnittlig healer har innen medisin.
    Når du og andre nevner "garasjeloddere" så høres det så negativt ut i mitt hode. Lurer på hva som egentlig er i veien med disse små entusiastfirmaene?
    Jeg regner med at du tenker på slike som Doxa´s Øystein, Respons Reidar, Adyton og DPs Leif Erntsen som leverer gode produkter som kan konkurrere med de store på pris og kvalitet.
    Etter min mening lager disse gode produkter med sjel. En sjel jeg ikke finner igjen i de store firmaene du nevner. Mye på grunn av at produktene er "skuddsikre" i alle ender, men da tror jeg man mister noe på veien. Disse har jo klart en fordel av kompetanse, men har større krav til kostnadseffektivitet og å treffe "lydmoten" som gjelder akkurat nå.
    De små firmaene har mulighet til å bruke dyrere råvarer og dermed veie opp for manglende kompetanse.
    Går man opp en størrelse til Gryphon og Bryston så holder de størrelsen på firmaene sine nede med vilje for å holde kvaliteten oppe og produksjonskostnadene nede. Disse leier ledende ingenigører på leiekontrakt i utviklingsfasen. De bruker Dansk og Canadisk arbeidskraft for å kunne kontrollere kvaliteten. De kommer sjelden med nye produkter, men forfiner stadig sine gamle i takt med den tekniske utviklingen.

    - Disse teknikerene bruker sin spisskompetanse og hørselen for å utvikle produktene.
    Overnevnde teknikere bruker evidensbasert videnskap; tekniske produkter speces, utvikles, bygges, verifiseres og kontrolltestes i kontrollerte labomgivelser opp mot konkrete og kvantifiserbare måltall. Og så har du de, også overnevnte, som bruker lydhealing, lydaura, englestøv, kvantekabling og krystallgitter, med "frekvenser" både her og der.
    Det finnes selvfølgelig alltid de som er best i klassen og verst i klassen og high-end bransjen er nok en belatet bransje, men det er ikke dermed sagt at det gjelder alle. Vet om at flere har filosofien at selv om de ikke finner målbare forskjeller på enkelte komponenter, men synes det ene "lyder" bedre enn det andre stoler de på hørselen.
    Jeg har selvsagt hørt highend som låter som om man har drysset englestøv på det, og det låter så stort og svært alt sammen på all musikk. Ikke det jeg er ute etter, men forstår de som kjøper det.
    - Det oppstår mange udokumenterte teorier om tekniske løsninger som skal gi bedre lydopplevelse.
    Ikke så mange. På den annen side oppstår det mange prosaiske og pseudovitenskapelige tullebegreper, som brukes til å markedsføre og selge englestøvet til de som ikke har forutsetninger for å skille lyrikken fra det reelle elektrotekniske begrepsapparateti.
    HER er vi HELT enige!! Mye av brosjyrelyrikken er direkte latterlig, men hifibransjen er dessverre ikke alene om det.
    Ville du hatt større troverdighet til bransjen om de ikke hadde spredd kvasivitenskap?
    - Mennesker på tvers av landegrensene opplever disse lydopplevelsene likt selv om anlegget og rommet ellers er forskjellig.
    95% av alle "high-end" kabler og uvitenskapelige remedier som testes i blader rundt forbi beskrives på samme diffuse måte; clarity, openness, warmth and inner detail. "Det er som å fjerne et forheng foran høyttalerne" - hvor ofte leser man ikke denslags.
    Har tenkt en del på den. Og som jeg prøver å indikere så er mange av disse forskjellene vanskelige å beskrive konktret. Det som er litt merkelig er at mennesker beskriver lyden i de produktene veldig likt. Andre ganger spriker de i alle retninger.
    - Man forsøker å dokumentere lytteopplevelsene vitenskapelig men mislykkes.
    Man prøver å selge kvasivitenskapen og lykkes.
    Det er nok rett, men det er vanskelig å selge produkter som ikke lever opp til kvasivitenskapens lyrikk.
    - Eneste forklaring er at lydopplevelsene kun oppstår i mennesket.
    Ofte, med riktig bearbeiding er mennesket bemerkelsesverdig suseptibelt. Tenk hvor mange som har blitt friskere og følt seg bedre av å spise sukkerkuler, det er trolig flere mennesker enn det finnes hifi-entusiaster til sammen.
    Sukkerkule-placebo kan ikke sammenlignes med lydplacebo over flere år. Placeboeffekt blir forsterket av at man går til behandling og får piller.

    - Debatt oppstår
    Javisst gjør den det:
    Bortskjemt p� helse - kultur - Dagbladet.no

    Fra artikkelen:
    "En stillestående skyttergravskrig der tilsynelatende ingen, noen gang, har byttet side.
    (...)
    På begge sider brukes stadig de samme argumentene. Skolemedisinerne blir kritisert for å være arrogante, trangsynte og lite åpne mennesker, som høvler over den lille personen som de på nedlatende vis kaller «pasienten». Alternativbevegelsen blir kritisert for å ikke forholde seg til vitenskapelige metoder.
    "

    Mener jeg har hørt noe lignende før...

    - En musiker som er lydnerd tester sin egen hørsel ved en blindtest av kabler. Den mislykkes i å dokumentere forskjeller.
    Som et overveldende flertall av tilsvarende tester.

    - Musikeren bruker 2 år til å omvende seg til å tro at alle mennesker skaper sine egne opplevelser inne i seg og har lite med objektiv virkelighet å gjøre.
    En opplevelse er per definisjon noe mennesket skaper inne i seg selv.
    Og gode hifiprodukter er gode til å skape disse opplevelsene i mennesket.

    - Det oppstår for mange ulogiske fenomener til at han kan tro det han leser.
    - Musikeren bruker 4 år på å forstå sin egen hørsel gjennom 6-12 timers dager med musikkinntrykk.
    - Musikeren finner ut hvordan man dokumenterer lydopplevelsene ved blindtest.
    Ikke spesielt diskutabelt, jeg ser ikke noen grunn til å mistenke at du ikke er oppriktig, i motsetning til enkelte.
    Takk!
    - Musikeren leser seg opp på moderne forskning om lytting å finner ut at den underbevisste opplevelsen av lytting til musikk enda ikke er kartlagt tilstrekkelig.
    Hvilken forskning sikter du til? Jeg er ganske interessert i slike ting, så jeg hadde satt pris på noen referanser (nb: helt oppriktig, jeg prøver ikke å stille spørsmålstegn ved om du har lest forskningspublikasjoner om dette, jeg er faktisk interessert i å lese dem selv).
    Jeg har ikke funnet så mye interessant og har derfor ikke spart på noe, men jeg gjør ikke noe annet enn å søke på google.
    I det siste har jeg lest litt på disse sidene. Litt relevant stoff finner du der.

    Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences
    Science News – Science Articles and Current Events | LiveScience

    - Etter en test som varer 15 dager hvor den bevisste lyttesansen prøver å stenges ute oppnås det positivt resultat på første forsøk i å dokumentere forskjeller som sansynligvis ikke er dokumentert tidligere.
    Du har registrert hørbar forskjell mellom en (ukjent) kabel og en annen kabel med filterboks, i ett oppsett, og med 99% konfidens (sannsynlighet). Det er den eneste konklusjonen man kan trekke ut av testresultatet som sådan. Så ville man selvsagt, hvis det var (en del av) en vitenskapelig forskningsstudie, kartlagt de fysiske (elektriske) karakteristikkene til testobjektene og hvor stor evnt. liten forskjell det faktisk var mellom dem. Deretter gjort en ny studie med testobjekter med mindre forskjell. Og så videre. Jeg vil anta at du som trenet musiker ville gjort det skarpt i en slik test.

    - Musikeren forsøker å forklare hvorfor og hvordan.
    Men det trekkes endel flere og mer vidtrekkende konklusjoner enn det er grunnlag for, og tabloidiseres ganske mye. I ditt anlegg har du med 99% sannsynlighet (eller 95, husker ikke) påvist hørbar forskjell mellom en kabel og en annen kabel med filterboks. Det er 1% sannsynlig at det var tilfeldig (5% hvis konfidensintervallet var 95%). Så lite tabloid er det egentlig.

    - Espege ;) forstår tankerekken og foreslår "subliminal lytting" som beskrivelse.
    Se Vreden
    Ikke enig med Vreden der, men er ikke helt sikker på at han har forstått.

    - Brikkene faller på plass.
    Ikke helt sikker på hva som menes her.
    I mitt hode. Jeg får en dypere forståelse av hvordan jeg hører på bakgrunn av prosessen jeg er i.
    Hvem vil ta over staffettpinnen?
    Det foregår en del audioforskning både på Gløshaugen og UiO, kanskje andre steder også. Å gjøre eksperimentet mer vitenskapelig og eventuelt sikte seg inn mot en publikasjon er ingen uoverkommelig oppgave, for den som måtte føle seg kallet til å løfte dette bransjesegmentet fra alternativverdenen til en verden av evidensbasert vitenskap. Denne testen er en begynnelse, slik Asbjørns fremragende tråd er en begynnelse (om enn med en annen innfallsvinkel), men det er en laaaaaaaaaaaaaaang vei igjen å gå hvis man har ambisjoner om å velte etablert vitenskap på området.
    Det er fritt frem. Jeg kommer ikke til å bruke tid på det annet enn på hobbybasis. Jeg VET at det er en laaaaaaaaaaaaaaaang vei. Plutselig er man 67 år.
    Jeg har kjempet lenge for å spille musikk og det er det jeg ønsker å bruke tiden min på.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Deg om det Løkken.

    Skjønner ikke helt hvorfor vi må begynne med denne runden nå.

    Denne tråden synes jeg viser at det er MANGE VEIER TIL NIRVANA og at det å påstå og indikere slik som du gjør her Løkken faktisk forteller mer om deg enn du tror.

    Selv er jeg overbevist om at et fullgodt anlegg tweaket ferdig stående i en vanlig stue gir meg større MUSIKKglede enn et halvparten så godt anlegg stående i et perfekt akustikkbehandlet rom.
    Men det er bare min mening, mine ører og min erfaring.

    Hva som skjer når man tenker "JA, TAKK, ALT SAMMEN PÅ EN GANG!" kan man bare tenke seg.

    La folk mene hva de vil, så lenge de er fornøyde! Og ikke tvil på hørselsinntrykkene deres.

    Har prøvd å følge tråden litt fra siden da den tydeligvis engasjerer, men jeg prøver hard å avstå fra å delta siden jeg mener kabeldebatter er som et sort hull og nytteverdien er liten.

    Men jeg ble ytterst nysgjerrig på hva et fullgodt anlegg er og hva og hvordan ymse tweak skal forbedre spl, forvrenging og etterklang som er de mest avgjørende faktorer for god lyd om det ikke er med tiltak som endrer samarbeidet rom/høyttaler?

    Det nærmeste man kommer en x-faktor er en frekvenskurve som kler noen opptak perfekt men det er fremdeles fullt målbart og heller lite påvirket av det som normalt regnes som tweak.
    Alle som har skrudd en del eq vet hvor galt det kan gå, og glemmer man å kalibrere seg ved jevne mellomrom kan man fin leve lykkelig i villfarelsen

    Jeg har ikke holdt telling men trolig nærmer antall hifibesøk seg tresifret, og veldig mange av disse er anlegg som er tweaket på øret og ved flittig bruk av det jeg kaller snake oil og absolutt intet ved mange av disse besøkene indikerer at hørselen er mer pålitelig og mindre påvirkelig enn andre sanser.

    Senest i dag fikk jeg bekreftet at biler på autobanen står stile i 120km/t det var i hvert fall det synet fortalte meg da jeg passerte de i venstre felt, men senere hadde de virkelig fått opp farten når jeg skulle fortsette etter en liten pit stop
    Hei Roald

    Skjønner ikke helt hvor du vil?
    Dette er da ingen kabeltråd? Den handler om seende VS blind lytting.

    Mener du at alle anleggene du har besøkt som er fulle av "snakeoil" hadde vært bedre hvis de hadde stilt og tweaket det blindt?

    Bil på autobahnen er en effektiv manipulasjon av sansene våre mener jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gir deg et poeng for denne.

    Det ser helt klart ut som det er mest sannsynlig at du har rett, MEN det kan også bety flere ting.

    -Trådstarter har gang på gang hevdet at synlig størrelse er den største roten til forventingsbias.
    -Man kan også lese grafen som at de var forvirret da de lyttet blindt.
    -Det kan bety at de lyttet "dypere" (trådstarters egen definisjon) da de lyttet seende. En høyttaler har mange andre faktorer enn frekvensrespons som trådstarter også har hevdet er noe av det første man legger merke til ved blind lytting. Ved seende lytter man "dypere" med en gang.
    -Erfaring bak forskjellige høyttalerplasseringer "kompenserer" for ulikhetene ved plasseringene.
    -Det kan være at de fortere gjenkjente åpenbare svakheter ved stativhøyttaler og sub da de lyttet seende.

    Disse grafene kan fortelle mange historier.

    Vet du hvor mange ganger de lyttet på hver?
    Ja, kanskje. Men her er den mest interessante grafen fra artikkelen til Olive & Toole fra 1994, scannet og håndkolorert for de som ikke har tatt seg bryderiet med å laste ned artikkelen fra AES. Stolpene til venstre er fra blindtest av fire høyttalere, stolpene til høyre fra en seende test av de samme høyttalerne i samme lytterom. Vertikal skala er en subjektiv kvalitetsvurdering på en 0-10-skala, altså svar på spørsmålet "hvor bra låter disse?" Det er to stolper for hver høyttaler i hver graf. De to stolpene viser to forskjellige plasseringer av høyttaleren i rommet. I alle tilfeller er venstre stolpe i hvert par plassering A og høyre stolpe plassering B.

    De fire første stolpene i svart og hvitt gjelder to gulvstående høyttalere med samme elementer og samme utseende, men med noen små forskjeller i delefilteret. De neste to stolpene, som jeg har fargelagt, gjelder en liten stativhøyttaler + sub. Målingene av frekvensgang viser at den tassen er litt tynn i grunntone og bass. De siste to grå stolpene er en diger gulvstående høyttaler med et basselement som blir retningsbestemt allerede fra noen få hundre Hertz og med en mega-suckout ved delefrekvensen rundt 1000 Hz, men med en desto høyere peak ved 5000 Hz. Den måler ikke godt, for å si det enkelt.

    I blindtesten (venstre graf) ble rangeringen av høyttalerne sterkt påvirket av hvordan de sto i rommet. I den ene plasseringen, med støtte fra vegg, mente panelet at den lille høyttaleren låt best. (grønn stolpe, sammenlign med venstre stolpe for de andre høyttalerne) I den andre plasseringen mente lyttepanelet at den låt nest verst. (rød stolpe, sammenlign med høyre stolpe for de andre) Høyttaleren med vrien spredningskarakteristikk gikk fra å være nest best til aller verst, avhengig av plassering. For alle som har prøvd å lytte og måle seg frem til riktig plassering av høyttalere i et rom er det ingen bombe at forskjellige høyttalere spiller best med litt forskjellig plassering.

    Det interessante er at så snart lyttetesten ble seende (høyre graf), så var opplevd lydkvalitet nesten helt uavhengig av hvordan høyttalerne ble plassert i rommet. Småtassen kom sist, uansett. Den digre imponatoren med vrien spredningskarakteristikk ble opplevd som bedre enn småtassen, uansett plassering. Noen som har teorier for hvorfor det blir slik?

    Vis vedlegget 169276
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Selv er det avgjørende at strykere, treblåsere og brass skiller seg godt ut når de spiller samtidig. Bratsjsounden kan også være en morsom øvelse å skille ut i anlegget.
    Spiller trommene med kalveskinn eller plastikkskinn. Hvilken kølle bruker de?

    Slike elementer tar man nærmest for gitt å høre i konsertsalen, men ikke akkurat på anlegget.
    Hvis anlegget ikke skiller slike detaljer er det bare å slenge skiten og begynne påny. Alternativt sjekke hørselen.
    Nja...jeg vet om proffesjonelle slagverkere som mer enn en gang har tatt feil - både i konsertsal og i godstolen. Kanskje noe med hørselen....
    Vel, en skal ha rimelig peil på hvordan de 100vis av forskjellige slagverkinstrumenter låter og ikke minst hvordan de 100 000vis av slagverkere tuner og spiller på sine instrumenter verden rundt.

    Det leses med stor intr. i denne tråden.
    Kult. Du får sende meg en PM om du mener jeg er helt på jordet. :)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Subliminal lytting? Får ting til å falle på plass?

    Det må du utvikle videre, syns jeg. Enda en gang får vi en helt annen bruk av terminologi enn den innarbeidede, siden målet på hvorvidt noe er subliminalt er om mottaker ikke er klar over det. Men du er klar over forskjellen, og følgelig ...
    synes dessverre heller ikke "brikkene er falt på plass" enda…

    og; skal ikke være den som umiddelbart fronter noe nytt begrep her – prøver kun (som én av flere kokker) å forstå og å komme med forslag… tenker det er litt opp til trådstarter å vurdere hvor presise/konstruktive de er, og enten avvise eller bygge videre på dem.

    er helt med på at det også her er noe "rusk" ifht. den lytteprosessen som blir beskrevet, og har også selv innvendinger mht. muligheten for "bevisstheten om det ubevisste/underbevisste". hovedpoenget var å styre bort fra intuitiv, som jeg personlig synes blir enda mer feil…

    visst ligger subliminale inntrykk "under radaren", men intensjonen med disse inntrykkene er (ref. reklame) at de skal ha en samlet effekt, som igjen resulterer i tanke/handling… så er spørsmålet om det subliminale mister all gyldighet i det øyeblikk vi erkjenner subliminal påvirkning?.. hvis ikke kan kanskje dette relateres til den lytteteknikken TN skisserer? da ser jeg isåfall for meg at dette må sees på som en slags begrenset lyttefase, i forbindelse med en videre, konkretiserende, oppsummerende fase.

    uansett; absolutt ikke meningen at mine innspill skal skli lettvint og ufordøyd gjennom tanketarmen her :).

    mvh e
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    95% av alle "high-end" kabler og uvitenskapelige remedier som testes i blader rundt forbi beskrives på samme diffuse måte; clarity, openness, warmth and inner detail. "Det er som å fjerne et forheng foran høyttalerne" - hvor ofte leser man ikke denslags.
    Har tenkt en del på den. Og som jeg prøver å indikere så er mange av disse forskjellene vanskelige å beskrive konktret. Det som er litt merkelig er at mennesker beskriver lyden i de produktene veldig likt. Andre ganger spriker de i alle retninger. (min uth)

    Hva betyr egentlig dette (dvs. uth.)? Når ting spriker i alle retninger så er det da ikke så overraskende at det av og til blir «likt» sånn rent tilfeldig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Subliminal lytting? Får ting til å falle på plass?

    Det må du utvikle videre, syns jeg. Enda en gang får vi en helt annen bruk av terminologi enn den innarbeidede, siden målet på hvorvidt noe er subliminalt er om mottaker ikke er klar over det. Men du er klar over forskjellen, og følgelig ...
    synes dessverre heller ikke "brikkene er falt på plass" enda…

    og; skal ikke være den som umiddelbart fronter noe nytt begrep her – prøver kun (som én av flere kokker) å forstå og å komme med forslag… tenker det er litt opp til trådstarter å vurdere hvor presise/konstruktive de er, og enten avvise eller bygge videre på dem.

    er helt med på at det også her er noe "rusk" ifht. den lytteprosessen som blir beskrevet, og har også selv innvendinger mht. muligheten for "bevisstheten om det ubevisste/underbevisste". hovedpoenget var å styre bort fra intuitiv, som jeg personlig synes blir enda mer feil…

    visst ligger subliminelle inntrykk "under radaren", men intensjonen med disse inntrykkene er (ref. reklame) at de skal ha en samlet effekt, som igjen resulterer i tanke/handling… så er spørsmålet om det subliminelle mister all gyldighet i det øyeblikk vi erkjenner subliminell påvirkning?.. hvis ikke kan kanskje dette relateres til den lytteteknikken TN skisserer? da ser jeg isåfall for meg at dette må sees på som en slags begrenset lyttefase, i forbindelse med en videre, konkretiserende, oppsummerende fase.

    uansett; absolutt ikke meningen at mine innspill skal skli lettvint og ufordøyd gjennom tanketarmen her :).

    mvh e
    Sorry
    Ikke meningen å trekke deg ned i gjørma mi.

    Det jeg mener er at ditt utsagn gav MEG selv en dypere forståelse av mitt eget prosjekt. Ikke nødvendigvis at du er enig.

    Edit: Sparer den siste delen av definisjonen til kammerset.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    95% av alle "high-end" kabler og uvitenskapelige remedier som testes i blader rundt forbi beskrives på samme diffuse måte; clarity, openness, warmth and inner detail. "Det er som å fjerne et forheng foran høyttalerne" - hvor ofte leser man ikke denslags.
    Har tenkt en del på den. Og som jeg prøver å indikere så er mange av disse forskjellene vanskelige å beskrive konktret. Det som er litt merkelig er at mennesker beskriver lyden i de produktene veldig likt. Andre ganger spriker de i alle retninger. (min uth)

    Hva betyr egentlig dette (dvs. uth.)? Når ting spriker i alle retninger så er det da ikke så overraskende at det av og til blir «likt» sånn rent tilfeldig.
    Joda... Det burde ha stått en sjelden gang.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Ville du hatt større troverdighet til bransjen om de ikke hadde spredd kvasivitenskap?
    Definitivt, og det tror jeg gjelder veldig mange. Hifi har blitt noe de fleste, og ikke minst musikere og profesjonelle lydfolk, ser på som en hobby for overtroiske snålinger. Og det er synd all den tid "high fidelity" ikke betyr noe annet enn høy troverdighet, i gjengivelsen av musikk. At det har blitt en snåsabransje som allmennheten og de fleste seriøse forskningsmiljøer fnyser av har vært totalt ødeleggende, ikke bare for bransjen som sådan, men for reelt fremskritt og utvikling innen nettopp det hifi er; høykvalitets reproduksjon av lyd. Se hvor rivende utviklingen har vært på andre felter innen elektronikken; data, video, TV, foto, mobil; den teknologiske utviklingen har vært enorm for nær sagt alle andre former for forbrukerelektronikk. Men hifi? Siden bransjen har marginalisert seg selv har fremskrittet vært forsvinnende lite, og på noen områder faktisk negativ (loudness war for eksempel). Jeg er ikke et sekund i tvil om hvor ansvaret for dette primært hører hjemme; hos de som har spredt kvasivitenskap, skepsis mot evidensbasert vitenskap og i noen tilfeller rent ut forakt for formell kunnskap. Jeg er redd hifi er en tapt sak; når vi om ti år ler av de fantastisk primitive mobiltelefonene, fotoapparatene, TVene og datamaskinene vi hadde i 2012, så vil fortsatt hifi være bokser med stort sett de samme teknologiene og kretsløsningene som har eksistert siden 60-70-tallet. Og de vil ikke være nevneverdig bedre enn dagens eller gårdagens bokser heller. At garasjeprodusenter kan hevde seg i en slik sammenheng sier jo endel om hvor liten den reelle forskningsinnsatsen har vært. Og det reelle fremskrittet, det er tross alt noen år siden folk kunne konstruere konkurransedyktig datautstyr fra bunnen av i en garasje.

    Men det blir på siden av tråden, det er i grunn litt dumt at den andre er stengt allikevel.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    poenget var at du fullstendig ukritisk støtter deg på reklame og tomme slagord uten kontekst når du argumenterer. Ustanselig.
    Javel hvis du tenker på disse krystallene så har jeg opplevd forskjellen egenhendig med kabler med forskjellig krystallstørrelse. Og alt annet likt. Det er faktisk en påtagelig effekt.
    Skal vedde på at Trompetnerd kan finne varierende spesifikasjoner på dette for de ulike kablene han tester, hvis han leter. Eventuelt at de dyrere Transparent har renere metall. Men dette med renhet og krystallstørrelse er ofte sammenbundet i og med at urenheter lettere oppstår ved disse krystallgrensene.
    Filterbokser eller ikke, jeg vedder på at jo høyere man kommer på Transparentstigen, jo renere og/ eller mer "krystallinsk" ledermateriale.
    Om det er interessant at dette kan være forskjellen på det han mener å høre blindt da, eller om han mener jeg driver kabeldebatt nå.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spiller trommene med kalveskinn eller plastikkskinn. Hvilken kølle bruker de?

    Slike elementer tar man nærmest for gitt å høre i konsertsalen,
    Si ikke det. ;) En bilstereoselger jeg handlet (dyre elementer) av en gang mente jeg var storforlangende da jeg ønsket å høre forskjell på bassgitar og basstromme. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg kommer til å teste flere kabler Trygve. Ikke for å bevise at det er forskjell på kabler, men for å finne ut om det er det og for å utfordre min egen lytting.
    Vær tålmodig!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spiller trommene med kalveskinn eller plastikkskinn. Hvilken kølle bruker de?

    Slike elementer tar man nærmest for gitt å høre i konsertsalen,
    Si ikke det. ;) En bilstereoselger jeg handlet (dyre elementer) av en gang mente jeg var storforlangende da jeg ønsket å høre forskjell på bassgitar og basstromme. :)
    Her har du nok sitert feil.

    Uansett, en bilstereoselger kan (med unntak seff) mistenkes for å ha holdt på med db-racing....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg kommer til å teste flere kabler Trygve. Ikke for å bevise at det er forskjell på kabler, men for å finne ut om det er det og for å utfordre min egen lytting.
    Vær tålmodig!
    Det er vel forlengst opplest og vedtatt at det er forskjell på kabler? Men at disse er prisavhengige, er vel ikke i samme grad vedtatt.....

    Det finnes gode, mindre gode, og dårlige sådanne. Litt avhengig av hvor langt man ønsker å trekke det, hva gjelder eksempelvis (riktig / feil) tverrsnitt, skjerming, "krystallstørrelse", terminering og eventuelle "lure" bokser med tvilsomme fiksfakserier innebygd. Og som selvsagt kan påvirke resultatet - og da helst i negativ retning.

    Men forholder holder man seg til de elektrotekniske rammer og krav som nevnt over, hva gjelder signal- eller høyttalerkabler, så er jeg sterkt i tvil om at forskjellene kan utløse noen aha-opplevelser.
    Min mening, inntil jeg overbevises....
    Beklager at jeg avsporer litt, men ettersom det er snakk om å "teste flere kabler"....
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Subliminal lytting? Får ting til å falle på plass?

    Det må du utvikle videre, syns jeg. Enda en gang får vi en helt annen bruk av terminologi enn den innarbeidede, siden målet på hvorvidt noe er subliminalt er om mottaker ikke er klar over det. Men du er klar over forskjellen, og følgelig ...
    synes dessverre heller ikke "brikkene er falt på plass" enda…

    og; skal ikke være den som umiddelbart fronter noe nytt begrep her – prøver kun (som én av flere kokker) å forstå og å komme med forslag… tenker det er litt opp til trådstarter å vurdere hvor presise/konstruktive de er, og enten avvise eller bygge videre på dem.

    er helt med på at det også her er noe "rusk" ifht. den lytteprosessen som blir beskrevet, og har også selv innvendinger mht. muligheten for "bevisstheten om det ubevisste/underbevisste". hovedpoenget var å styre bort fra intuitiv, som jeg personlig synes blir enda mer feil…

    visst ligger subliminelle inntrykk "under radaren", men intensjonen med disse inntrykkene er (ref. reklame) at de skal ha en samlet effekt, som igjen resulterer i tanke/handling… så er spørsmålet om det subliminelle mister all gyldighet i det øyeblikk vi erkjenner subliminell påvirkning?.. hvis ikke kan kanskje dette relateres til den lytteteknikken TN skisserer? da ser jeg isåfall for meg at dette må sees på som en slags begrenset lyttefase, i forbindelse med en videre, konkretiserende, oppsummerende fase.

    uansett; absolutt ikke meningen at mine innspill skal skli lettvint og ufordøyd gjennom tanketarmen her :).

    mvh e
    Sorry
    Ikke meningen å trekke deg ned i gjørma mi.

    Det jeg mener er at ditt utsagn gav MEG selv en dypere forståelse av mitt eget prosjekt. Ikke nødvendigvis at du er enig.

    Edit: Sparer den siste delen av definisjonen til kammerset.
    ingen fare – tåler litt gjørme.

    forståelse er fint – delt forståelse enda finere.


    mvh e
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spiller trommene med kalveskinn eller plastikkskinn. Hvilken kølle bruker de?

    Slike elementer tar man nærmest for gitt å høre i konsertsalen,
    Si ikke det. ;) En bilstereoselger jeg handlet (dyre elementer) av en gang mente jeg var storforlangende da jeg ønsket å høre forskjell på bassgitar og basstromme. :)
    Her har du nok sitert feil.

    Uansett, en bilstereoselger kan (med unntak seff) mistenkes for å ha holdt på med db-racing....
    Beklager. Skal fikse.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Deg om det Løkken.

    Skjønner ikke helt hvorfor vi må begynne med denne runden nå.

    Denne tråden synes jeg viser at det er MANGE VEIER TIL NIRVANA og at det å påstå og indikere slik som du gjør her Løkken faktisk forteller mer om deg enn du tror.

    Selv er jeg overbevist om at et fullgodt anlegg tweaket ferdig stående i en vanlig stue gir meg større MUSIKKglede enn et halvparten så godt anlegg stående i et perfekt akustikkbehandlet rom.
    Men det er bare min mening, mine ører og min erfaring.

    Hva som skjer når man tenker "JA, TAKK, ALT SAMMEN PÅ EN GANG!" kan man bare tenke seg.

    La folk mene hva de vil, så lenge de er fornøyde! Og ikke tvil på hørselsinntrykkene deres.

    Har prøvd å følge tråden litt fra siden da den tydeligvis engasjerer, men jeg prøver hard å avstå fra å delta siden jeg mener kabeldebatter er som et sort hull og nytteverdien er liten.

    Men jeg ble ytterst nysgjerrig på hva et fullgodt anlegg er og hva og hvordan ymse tweak skal forbedre spl, forvrenging og etterklang som er de mest avgjørende faktorer for god lyd om det ikke er med tiltak som endrer samarbeidet rom/høyttaler?

    Det nærmeste man kommer en x-faktor er en frekvenskurve som kler noen opptak perfekt men det er fremdeles fullt målbart og heller lite påvirket av det som normalt regnes som tweak.
    Alle som har skrudd en del eq vet hvor galt det kan gå, og glemmer man å kalibrere seg ved jevne mellomrom kan man fin leve lykkelig i villfarelsen

    Jeg har ikke holdt telling men trolig nærmer antall hifibesøk seg tresifret, og veldig mange av disse er anlegg som er tweaket på øret og ved flittig bruk av det jeg kaller snake oil og absolutt intet ved mange av disse besøkene indikerer at hørselen er mer pålitelig og mindre påvirkelig enn andre sanser.

    Senest i dag fikk jeg bekreftet at biler på autobanen står stile i 120km/t det var i hvert fall det synet fortalte meg da jeg passerte de i venstre felt, men senere hadde de virkelig fått opp farten når jeg skulle fortsette etter en liten pit stop
    Hei Roald

    Skjønner ikke helt hvor du vil?
    Dette er da ingen kabeltråd? Den handler om seende VS blind lytting.

    Mener du at alle anleggene du har besøkt som er fulle av "snakeoil" hadde vært bedre hvis de hadde stilt og tweaket det blindt?

    Bil på autobahnen er en effektiv manipulasjon av sansene våre mener jeg.



    Nei den er ikke det, men testobjektene er noen kabelstumper og når du nå har kommet ut med et positivt resultat, er det vann på mølla for videre diskusjon om kablers betydning.

    Seende vs blind handler vel mest om forventningsbias og dens påvirkning.

    Tidlig i tråden la jeg ut dette:
    Om man har mulighet for å teste følgende
    Musikkvideo
    Musikkvideoen uten bilde
    Musikkvideoen i mørket /lukkede øyne

    Gjennomfører man dette med et stort bilde er påvirkningen tilstede i stort mon.

    En seende “blindtest” der man ser de forskjellige kablene ligge på gulvet uten å se tilkoblingene og en medhjelper som bevist peker ut feil ville nok også gitt interessante resultater.

    Tweake i blinde, absolutt ikke, man kan da måle…………… men jeg stiller meg tvilende til de fleste tweak som brukes og slik som du skrev det var “akustikktweak” utelukket og det er da jeg helt faller av når du påstår at det fullgode anlegget som er ferdig tweaket…………… Jeg skjønner rett og slett ikke hvilke parametere som forbedres og det er ikke for å være vanskelig :)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    354
    Antall liker
    156
    Ville du hatt større troverdighet til bransjen om de ikke hadde spredd kvasivitenskap?
    Definitivt, og det tror jeg gjelder veldig mange. Hifi har blitt noe de fleste, og ikke minst musikere og profesjonelle lydfolk, ser på som en hobby for overtroiske snålinger. Og det er synd all den tid "high fidelity" ikke betyr noe annet enn høy troverdighet, i gjengivelsen av musikk. At det har blitt en snåsabransje som allmennheten og de fleste seriøse forskningsmiljøer fnyser av har vært totalt ødeleggende, ikke bare for bransjen som sådan, men for reelt fremskritt og utvikling innen nettopp det hifi er; høykvalitets reproduksjon av lyd. Se hvor rivende utviklingen har vært på andre felter innen elektronikken; data, video, TV, foto, mobil; den teknologiske utviklingen har vært enorm for nær sagt alle andre former for forbrukerelektronikk. Men hifi? Siden bransjen har marginalisert seg selv har fremskrittet vært forsvinnende lite, og på noen områder faktisk negativ (loudness war for eksempel). Jeg er ikke et sekund i tvil om hvor ansvaret for dette primært hører hjemme; hos de som har spredt kvasivitenskap, skepsis mot evidensbasert vitenskap og i noen tilfeller rent ut forakt for formell kunnskap. Jeg er redd hifi er en tapt sak; når vi om ti år ler av de fantastisk primitive mobiltelefonene, fotoapparatene, TVene og datamaskinene vi hadde i 2012, så vil fortsatt hifi være bokser med stort sett de samme teknologiene og kretsløsningene som har eksistert siden 60-70-tallet. Og de vil ikke være nevneverdig bedre enn dagens eller gårdagens bokser heller. At garasjeprodusenter kan hevde seg i en slik sammenheng sier jo endel om hvor liten den reelle forskningsinnsatsen har vært. Og det reelle fremskrittet, det er tross alt noen år siden folk kunne konstruere konkurransedyktig datautstyr fra bunnen av i en garasje.

    Men det blir på siden av tråden, det er i grunn litt dumt at den andre er stengt allikevel.
    Meget enig. Hifi er nærmest blevet et sted hvor "tosserne" (desværre ment negativt) huserer. Her kan folk, uanset kompetance blankt påstå de mest tåbelige sammenhænge og "resultater". Ikke at det er usædvanligt for Hifi specifikt, men det usædvanlige er at de ikke effektivt kan sættes på plads. Tværtimod får de støtte fra store dele af branchen, netop via kvasividenskab.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Ville du hatt større troverdighet til bransjen om de ikke hadde spredd kvasivitenskap?
    Definitivt, og det tror jeg gjelder veldig mange. Hifi har blitt noe de fleste, og ikke minst musikere og profesjonelle lydfolk, ser på som en hobby for overtroiske snålinger. Og det er synd all den tid "high fidelity" ikke betyr noe annet enn høy troverdighet, i gjengivelsen av musikk. At det har blitt en snåsabransje som allmennheten og de fleste seriøse forskningsmiljøer fnyser av har vært totalt ødeleggende, ikke bare for bransjen som sådan, men for reelt fremskritt og utvikling innen nettopp det hifi er; høykvalitets reproduksjon av lyd. Se hvor rivende utviklingen har vært på andre felter innen elektronikken; data, video, TV, foto, mobil; den teknologiske utviklingen har vært enorm for nær sagt alle andre former for forbrukerelektronikk. Men hifi? Siden bransjen har marginalisert seg selv har fremskrittet vært forsvinnende lite, og på noen områder faktisk negativ (loudness war for eksempel). Jeg er ikke et sekund i tvil om hvor ansvaret for dette primært hører hjemme; hos de som har spredt kvasivitenskap, skepsis mot evidensbasert vitenskap og i noen tilfeller rent ut forakt for formell kunnskap. Jeg er redd hifi er en tapt sak; når vi om ti år ler av de fantastisk primitive mobiltelefonene, fotoapparatene, TVene og datamaskinene vi hadde i 2012, så vil fortsatt hifi være bokser med stort sett de samme teknologiene og kretsløsningene som har eksistert siden 60-70-tallet. Og de vil ikke være nevneverdig bedre enn dagens eller gårdagens bokser heller. At garasjeprodusenter kan hevde seg i en slik sammenheng sier jo endel om hvor liten den reelle forskningsinnsatsen har vært. Og det reelle fremskrittet, det er tross alt noen år siden folk kunne konstruere konkurransedyktig datautstyr fra bunnen av i en garasje.

    Men det blir på siden av tråden, det er i grunn litt dumt at den andre er stengt allikevel.
    Meget enig. Hifi er nærmest blevet et sted hvor "tosserne" (desværre ment negativt) huserer. Her kan folk, uanset kompetance blankt påstå de mest tåbelige sammenhænge og "resultater". Ikke at det er usædvanligt for Hifi specifikt, men det usædvanlige er at de ikke effektivt kan sættes på plads. Tværtimod får de støtte fra store dele af branchen, netop via kvasividenskab.
    Synes det er dejligt at der er nogle "tosser" som "dyrker kvasivitenskap" i den gode lyds tjeneste, jeg vil nok hellere kalde det valg som måske ikke altid har den fulde tekniske forklaring.

    Tænk hvis vi bare havde de strengt videnskabelige produkter som eks.v. Sony panasonic og sanyo at lytte til.
    Skulle man eventuelt have forvildet sig på en hi-fi udstilling så er det jo heller ikke ligefrem hos Sony panasonic og sanyo.man finder de store menneskemængde.

    Men hvor er alle menneskerne så henne på sådan en hi-fi udstilling, jo de sidder og lytter på mere eller mindre kvasivitenskaplige produkter i alle de andre rum, og det kan jeg godt forstår.

    Det betyder ikke at jeg ikke ønsker en fuld teknisk forklaring på alt, det gør jeg i allerhøjeste grad, (jeg har selv en højre uddannelse), men lydkvalitet vægter væsentligt højere, så jeg kan godt leve med at noget måske er lidt kvasivitenskapligt, hvis belønningen er bedre lyd.

    Jeg kan derimod ikke leve med noget som er strengt videnskabeligt og ingeniørmæssigt korrekt og samtidig lyder ad helvede til/dårligt hvilket mere er reglen end undtagelsen for udstyr produceret efter sådanne retningslinjer.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, vi sporer av.

    Denne tråden handler om blind og seende lytting. Mange gode innlegg her om ting som opptar mange.
    Start gjerne en tråd om det. Kommer ikke til å svare på off-topic fremover uannsett om
    jeg er enig eller ikke.

    I beste mening.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    354
    Antall liker
    156
    Synes det er dejligt at der er nogle "tosser" som "dyrker kvasivitenskap" i den gode lyds tjeneste, jeg vil nok hellere kalde det valg som måske ikke altid har den fulde tekniske forklaring.

    Tænk hvis vi bare havde de strengt videnskabelige produkter som eks.v. Sony panasonic og sanyo at lytte til.
    Skulle man eventuelt have forvildet sig på en hi-fi udstilling så er det jo heller ikke ligefrem hos Sony panasonic og sanyo.man finder de store menneskemængde.

    Men hvor er alle menneskerne så henne på sådan en hi-fi udstilling, jo de sidder og lytter på mere eller mindre kvasivitenskaplige produkter i alle de andre rum, og det kan jeg godt forstår.

    Det betyder ikke at jeg ikke ønsker en fuld teknisk forklaring på alt, det gør jeg i allerhøjeste grad, (jeg har selv en højre uddannelse), men lydkvalitet vægter væsentligt højere, så jeg kan godt leve med at noget måske er lidt kvasivitenskapligt, hvis belønningen er bedre lyd.

    Jeg kan derimod ikke leve med noget som er strengt videnskabeligt og ingeniørmæssigt korrekt og samtidig lyder ad helvede til/dårligt hvilket mere er reglen end undtagelsen for udstyr produceret efter sådanne retningslinjer.
    Jeg er så vidt enig med dig, min pointe er mere på disse der ikke søger en forklaring eller evultion af deres produkt. Men bruger den usikkerhed der er om visse parametre som en undskyldning til at profiterer på bekostning af hele branchen.

    En vin analogi kunne være to små "vin slotte". Det ene prøver ihærdigt at optimere høsten og produktet fra år til år og lære af fejl. Der er måske manuelle processer og omkostningerne er høje. Produktet er unikt og dyrt. Det er en ærlig virksomhed, entusiaster.

    Den anden har mærket sig at der er mulighed for at få en høj pris på et slutprodukt (en flaske rødvin). De har også noteret sig at der er usikekrhed omkring eksperternes rød og test. Og ved en god test i et blad er penge værd. De ved hvad kunderne ønsker: En spændende historie om vinen og tilblivelsen, en fin etiket, måske en trækasse. Og gerne eksklusivitet...de hælder så billig vin på fine flasker og ligger røgslør ud (kvasi)

    Hvor ville branchen have godt af at disse blev let identificerbare! Man kan jo sige at det er den enkeltes valg hvad vedkommende vil betale for et givent produkt, men det at de er tilstede i stort antal er et sygdomstegn...
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    354
    Antall liker
    156
    Hei, vi sporer av.

    Denne tråden handler om blind og seende lytting. Mange gode innlegg her om ting som opptar mange.
    Start gjerne en tråd om det. Kommer ikke til å svare på off-topic fremover uannsett om
    jeg er enig eller ikke.

    I beste mening.
    Du har ret, jeg beklager!
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Hei, vi sporer av.

    Denne tråden handler om blind og seende lytting. Mange gode innlegg her om ting som opptar mange.
    Start gjerne en tråd om det. Kommer ikke til å svare på off-topic fremover uannsett om
    jeg er enig eller ikke.

    I beste mening.
    Jeg beklager at jeg blev en anelse provokeret af disse indlæg, men på sin vis mener jeg ikke det er så meget off topic.

    For lad os forestille os at du køber to forskellige strengt videnskabelige og korrekte dimensionerede kabler i elkjøb eller biltema, jeg tro faktisk ikke du vil være i stand til at høre forskel på de to kabler i en blindtest uanset hvordan du eventuelt udformer denne test.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.846
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan derimod ikke leve med noget som er strengt videnskabeligt og ingeniørmæssigt korrekt og samtidig lyder ad helvede til/dårligt hvilket mere er reglen end undtagelsen for udstyr produceret efter sådanne retningslinjer.
    Noen merker som er konstruert etter grundige prosedyrer med blindtester osv:
    JBL
    Mark Levinson
    Lexicon
    Harman Kardon
    Infinity
    Revel

    ...bare for å nevne noen. Alle de kommer fra utviklingsavdelingen hvor Sean Olive er direktør for akustikkforskning og hvor Floyd Toole var direktør for sensorisk testing (han er nå pensjonist), og vi vet hva de herrene mener om blind vs seende testing. Oppdraget for Toole da han ble ansatt i 1991 var jo nettopp å lufte ut all svartekunst og overtro fra utviklingsavdelingen. Ser ut til å ha fungert bra, for jeg kan ikke huske å ha sett noen av subjektivistene her inne kritisere hvordan f eks Mark Levinson og JBL låter.

    For lad os forestille os at du køber to forskellige strengt videnskabelige og korrekte dimensionerede kabler i elkjøb eller biltema, jeg tro faktisk ikke du vil være i stand til at høre forskel på de to kabler i en blindtest uanset hvordan du eventuelt udformer denne test.
    Nei, det gjør du nok ikke. Det er vel det som er poenget. Hvis det ikke lar seg påvise i noen som helst blindtest, uansett hvordan vi styrer med XXY eller ABX-formater, korte eller lange eksponeringer, trenede eller utrenede lyttere, så er det jo ingen hørbar forskjell der, og da kan vi gjerne bruke pengene på noe annet. Eksempelvis en Mark Levinson No 52 + No 53 pre/power-combo.

    Edit: Vi koster på oss et par bilder også, for riktig å vise hvor ille det kan gå hvis produsenten insisterer på "sådanne retningslinjer":

    MarkLevinson-No52.jpg
    jbl-project-k2-s9900.jpg
     
    Sist redigert:

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    354
    Antall liker
    156
    Føler jeg skylder lidt on-topic:

    Min mening omkring forskellen imellem korte og lange lyttesesioner i blindtest er følgende:

    Hjernen har to modes, en kreativ og en analytisk. (Der er bl.a derfor man ikke må kritisere ideer i en brain-storm fase, da det skifter hjernes mode og ødelægger processen.)

    1. Under de korte lyttesekvenser er hjernen i analysemode og lytter efter fejl og forskelle. Her nyder vi ikke, men er skærpede. Måske lidt som at lede efter stavefejl i en bog. Bagefter fandt vi (måske) fejl, men bogen er sjællent spændende/interessant...

    2. Under de længere lyttesekvenser er hjernen i kreativ mode og "glemmer" fejlopgaven. Der lyttes mere til sammenhænge og musikken. Her nyder vi det og slapper af. Det kan givetvis afdække nogle nuancer?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ens eget "stressnivå" - situasjonen man er i når man skal lytte, romtemperatur, forventinger osv... spiller etter min erfaring svært mye inn på opplevd lyd også. Kanskje det bare er meg, men men....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.846
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ens eget "stressnivå" - situasjonen man er i når man skal lytte, romtemperatur, forventinger osv... spiller etter min erfaring svært mye inn på opplevd lyd også. Kanskje det bare er meg, men men....
    Det er nok helt riktig, og det er definitivt ikke bare deg. Ethvert halvveis fornuftig forsøksdesign tar hensyn til det og prøver å kontrollere alle sånne utenforliggende variabler slik at det ikke skaper noen systematiske feil.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    En definisjon, sakset fra Store Norske:

    Subliminal persepsjon, stimuli som er så svake eller vises så kort tid at de ligger under terskelen for vanlig bevisst oppfattelse. Fenomenet er omdiskutert, men kan i spesielle tilfeller likevel synes å ha hatt innvirkning på en persons tolkninger av andre sanseinntrykk (persepsjon), holdninger og atferd. Har vært sterkt omdiskutert, spesielt i forbindelse med reklame og propaganda. Se persepsjon. Se også reklame (reklamefilm) og holdning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Endel totalt unødvendige innlegg er fjernet. Dette var OT innlegg og bare forstyrret tråden. Satt med mobilen tidligere og kunne ikke gjøre det da.
    Evt. kommentarer til moderering gjøres som kjent ikke i den gjeldende tråd.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Under de længere lyttesekvenser er hjernen i kreativ mode og "glemmer" fejlopgaven. Der lyttes mere til sammenhænge og musikken. Her nyder vi det og slapper af. Det kan givetvis afdække nogle nuancer?
    Avdekke, eller skape. Creative kommer av create, I den kreative hjernen skjer det mye som ikke nødvendigvis er en endring i eksterne stimuli.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    En definisjon, sakset fra Store Norske:

    Subliminal persepsjon, stimuli som er så svake eller vises så kort tid at de ligger under terskelen for vanlig bevisst oppfattelse. Fenomenet er omdiskutert, men kan i spesielle tilfeller likevel synes å ha hatt innvirkning på en persons tolkninger av andre sanseinntrykk (persepsjon), holdninger og atferd. Har vært sterkt omdiskutert, spesielt i forbindelse med reklame og propaganda. Se persepsjon. Se også reklame (reklamefilm) og holdning.
    Trigget av at TN kom inn på underbevissthetens rolle i sin lyttebeskrivelse, kan jeg godt holde fast ved at det subliminale plan synes å ha en eller annen relevans (for TN) – om enn underordnet – men som nøkkelbegrep blir nok det subliminale for kronglete og komplisert å tilpasse tror jeg… for mye "mekk" rett og slett.

    Problemet med å finne/foreslå et passende begrep, er nok det – for meg ihvertfall – at det legges opp til en lyttesituasjon som skal være "normal", i den forstand at man ikke er i "kritisk testmodus", men som likevel har som mål å være nettopp en kritisk evaluering… og ikke minst skal kunne presenteres som det.

    Kartet mitt viser i den forbindelse et relativt kupert terreng.


    mvh e
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.846
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bladde litt rundt i websiden hos Harman for å se hva som kommer ut av det laboratoriet hos Olive & Toole nåtildags. Der var det mye interessant, spesielt hos JBL Synthesis. Hva sies om en 11.4 hjemmekinoinstallasjon med tre stk Everest DD66000 som front- og senterhøyttalere, åtte surroundhøyttalere med 2x10" hver i bassen og fire 18" subwoofere? Alt sammen drevet av tilstrekkelige mengder prosessorkapasitet og forsterkerkraft, selvsagt. Jeg har en mistanke om at det vil være mulig å skille mellom den riggen og et mid-fi surrerundtanlegg i en blindtest...

    Synthesis Everest Details | JBL Synthesis
    HARMAN’s JBL Synthesis Announces ARCOS Adaptive Room Correction and Optimization System Updates at CEDIA 2012 | JBL Synthesis
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg bladde litt rundt i websiden hos Harman for å se hva som kommer ut av det laboratoriet hos Olive & Toole nåtildags. Der var det mye interessant, spesielt hos JBL Synthesis. Hva sies om en 11.4 hjemmekinoinstallasjon med tre stk Everest DD66000 som front- og senterhøyttalere, åtte surroundhøyttalere med 2x10" hver i bassen og fire 18" subwoofere? Alt sammen drevet av tilstrekkelige mengder prosessorkapasitet og forsterkerkraft, selvsagt. Jeg har en mistanke om at det vil være mulig å skille mellom den riggen og et mid-fi surrerundtanlegg i en blindtest...

    Synthesis Everest Details | JBL Synthesis
    HARMAN’s JBL Synthesis Announces ARCOS Adaptive Room Correction and Optimization System Updates at CEDIA 2012 | JBL Synthesis
    Skal nok klare å planke den blindtesten selv med høy promille. Jeg har lyttet til de Everest-høyttalerne, ørenfryd.

    Som I_L er inne på, er andre deler av audio i rivende utvikling, mens audiofil HiFi kretser om kretsene fra 50/60-tall. Nå er jeg selv nostalgiker og har lite å innvende mot slikt, men SOTA er det ikke om man er ute etter optimal gjengivelse.

    Det er forunderlig hvilken energi som legges i å forsvare forskjeller udi det ytterst, ytterst minimale, som avhenger av subliminale faktorer, når man tenker på hva som kan gjøres i andre ledd i signalbanen og fra ht til rommet.

    Et innspill til TN, som må tas i beste mening.
    Du har i lengre tid eksperimentert med ulike former for DSP, fra meget enkel og hele veien opp til Audiolense, på jakt etter en mer korrekt gjengivelse. Ville det ikke vært utrolig enkelt å feste den differansen du mener den ene kabelen gir, vha DSP, fremfor å skulle lete etter den i en passiv komponent? Dersom sistnevnte hadde tilført store forskjeller, som var enkle å oppfatte, så hadde jeg ikke stilt spørsmålet. Men du har da bevist at det er snakk om vage nyanser som krever omskriving av betydelige mengder teori omkring lytting - er det da ikke enklest å fortsette ned DSP-banen, når du uansett har lagt en ren analog bane bak deg?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg bladde litt rundt i websiden hos Harman for å se hva som kommer ut av det laboratoriet hos Olive & Toole nåtildags. Der var det mye interessant, spesielt hos JBL Synthesis. Hva sies om en 11.4 hjemmekinoinstallasjon med tre stk Everest DD66000 som front- og senterhøyttalere, åtte surroundhøyttalere med 2x10" hver i bassen og fire 18" subwoofere? Alt sammen drevet av tilstrekkelige mengder prosessorkapasitet og forsterkerkraft, selvsagt. Jeg har en mistanke om at det vil være mulig å skille mellom den riggen og et mid-fi surrerundtanlegg i en blindtest...

    Synthesis Everest Details | JBL Synthesis
    HARMAN’s JBL Synthesis Announces ARCOS Adaptive Room Correction and Optimization System Updates at CEDIA 2012 | JBL Synthesis
    Skal nok klare å planke den blindtesten selv med høy promille.
    Tror jeg skulle klart å høre kvalitetsforskjellen seende også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.846
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, der kan du virkelig snakke om 800-pundsgorillaen i rommet. De ruver litt, de høyttalerne. Doble 15" basser på fronten, nesten en meter brede, en halvmeter dype, litt over en meter høye og 142 kg pr stk. Dette er ikke Bose lifestyle, nei. Jeg synes det er interessant å se hva Harman har lagt vekt på når de først satte seg fore å lage verdens beste høyttaler. Spredningskarakteristikk, dynamikk, følsomhet, frekvensgang, impedanskurve. Fullstendig voodoo-fritt. White paper: http://www.jblsynthesis.com/downloa...4480738355900947_JBLH1593.evrst.wt.pap.vF.pdf

    Det kommer tydeligvis en Everest DD65000 og en Everest DD67000 over nyttår, hva disse nå enn måtte vise seg å være.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ens eget "stressnivå" - situasjonen man er i når man skal lytte, romtemperatur, forventinger osv... spiller etter min erfaring svært mye inn på opplevd lyd også. Kanskje det bare er meg, men men....
    Enig. Dette føyer seg inn i rekken av de øvrige "forstyrrende faktorer" mht konsentrasjon, eller mangel av konsentrasjon. Humør, dagsform, andre tanker i hodet osv. spiller også i høyeste grad inn.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Ens eget "stressnivå" - situasjonen man er i når man skal lytte, romtemperatur, forventinger osv... spiller etter min erfaring svært mye inn på opplevd lyd også. Kanskje det bare er meg, men men....
    Enig. Dette føyer seg inn i rekken av de øvrige "forstyrrende faktorer" mht konsentrasjon, eller mangel av konsentrasjon. Humør, dagsform, andre tanker i hodet osv. spiller også i høyeste grad inn.
    Det tror jag gäller oss alla, sedan finns det de som är bättre på hantera detta, 'nollställa' hjärnan :)

    Jag personligen har väldigt svårt för detta. Jag har lekt med tanken ibland att ha en helt ny/anonym uppsättning som är helt dold.
    Högtalarna kanske är svåra att dölja men det tror jag inte är nödvändigt. Behöver också en 'betjänt' som ställer upp en sådan
    uppsättning och ser till att den är helt dold, denne skulle sedan vara behjälplig med byte av diverse komponenter när det är dags för tester.
    Frun min är utesluten som betjänt, hon är fantastisk på många sätt men saknas en hel del på teknikfronten ;)

    Kanske lyssna in sig lite på denna 'dolda' uppsättningen under någon vecka i hemmet. Få en liten känsla för ljudbild och liknande utan att veta
    vad jag spelar på.

    Som sagt en tanke jag haft ibland i ett försök att nollställa hjärnan, skapa någon form av neutral utgångspunkt. Syftet skulle inte vara att hitta
    nya, bättre komponenter utan mer av personlig, utvecklande karaktär.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn