Seat?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.364
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei der ute.
Sitter med en Volvo V40, men har ikke bruk for all plassen lenger. Kunne samtidig også tenkt meg en bil som er anelsen morsommere å kjøre................ ;D
Funderer derfor på bytte å firhjuling, og har falt litt for Seat Leon.
Dog er bilen og merket ukjent for meg, utover at den er bygget på samme lest som Glof og A3...

Noen der ute som kjenner bilen, og som kan si litt om positive og negative sider ved den?

mvh
Proffen

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hmmm...er det lengre importør for Seat i Norge? Forstod det slik at merket ikke lengre importeres hit.

Kvaliteten på Seat kontra VW var vel heller ikke noe særlig. Designet skal de likevel ha for, mere spennende enn VW.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.364
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
LydMekk skrev:
Hmmm...er det lengre importør for Seat i Norge? Forstod det slik at merket ikke lengre importeres hit.

Kvaliteten på Seat kontra VW var vel heller ikke noe særlig. Designet skal de likevel ha for, mere spennende enn VW.
Hvilke feil og mangler er vanlig da?
Nå er jo ikke VW kjent for å være spesielt feilfri heller da, men hvis Seat er enda værre, da kan det jo være gale...

mvh
Proffen

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kjørte en 2001Toledo i et par år, lik Leon, bare sedankarosseri. Kjøpte den da den var i underkant av to år gammel og hadde gått i underkant av 30.000km hvis jeg minnes rett. Ikke no fancy modell, kun 1,6 men i sportutgave slik at den hadde i det minste litt bedre seter og strammere chassie enn normalen. Var veldig fornøyd med denne bilen, ikke en feil på de par årene. Kjørte vel ca 30.000km pr år. En daværende kollega hadde jobbet i VAG forretning hvor det dengang ble solgt Audi, VW, Seat og Skoda. Han refererte til dette og mente det var vesentlig mindre feil på Seat/Skoda ift VW/Audi. Henger kanskje litt sammen med at Seat/Skoda ikke hadde den siste teknikken til en hver tid, VW/Audi var spydspissene i konsernet og fikk det nyeste hele tiden men da også barnesykdommene.

Jeg byttet inn min Toledo i en helt ny Golf i 2005 med samme type motor. Umiddelbart ble jeg litt skuffet, Seat'en føltes piggere å kjøre på svingete vei, har en bit som går fra Skien mot Oslo over Siljan/Lågendalen hvor jeg kjørte mye på den tiden og Seat var mye mer fokusert og kommunikativ i stilen. (Benytter samme hjulstørrelse på Golf som Seat, 225/45/17)

Min konklusjon: Godt valg av bruktbil! Selv om de ikke selges nye her lenger har Møller fortsatt serviceansvar etc så det blir aldri et problem, dessuten er jo bruktprisene hyggeligere enn VW.

Regner med Tølper kommer med innspill vedr Sierra, men ikke bry deg om det ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hvis jeg husker riktig viste svenske undersøkelser at kvaliteten på sammenskruingen av VAG biler i synekende rekkefølge var:

Skoda
Seat
VW
Audi

Skoda ligger på topp i alle fall.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jepp, korrekt. Det nye nå er at VW og Audi har begynt å sende sine ingeniører til Skoda for å lære kvalitetsmontering...banna bein! ;D

Synes det var litt morsomt! Tror hele VW og også Audi skal å bryne seg litt på den nye Skoda Superb som kom denne mnd. Den tror jeg vil selge i store volum. En Passat f.eks. kan ikke måle seg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så den helt nye passaten igår. Den så veldig fin ut.

Personlig så har jeg en 2009 a4 avant. Er ikke feil den.
Forrige modell a4 (2007) er den 2007 bilen med minst feil.

Tidligere modeller har ikke akkurat lite feil :)
På min forrige 96 modell tdi var det ikke sjeldent store verksted utgifter. (oppheng, bremser var gjengangere) Men den var god å kjøre og veldig sprek. Lite drivstoff brukte den også.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
Tror hele VW og også Audi skal å bryne seg litt på den nye Skoda Superb som kom denne mnd. Den tror jeg vil selge i store volum. En Passat f.eks. kan ikke måle seg.
Men ikke i Norge, for den kommer vel ikke i stasjonsvogn? Eller gjør den det?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
limvingen skrev:
LydMekk skrev:
Tror hele VW og også Audi skal å bryne seg litt på den nye Skoda Superb som kom denne mnd. Den tror jeg vil selge i store volum. En Passat f.eks. kan ikke måle seg.
Men ikke i Norge, for den kommer vel ikke i stasjonsvogn? Eller gjør den det?
Joda den kommer som stasjonsvogn til neste år. Har sett bilder av den allerede. Profilen ligner litt på MB E klasse stasjonsvogn.

Jeg skal dra ned til "sivilisasjonen" for å se på Superben neste mandag. Den står veldig høyt oppe på lista over mulige kandidater. Jaguar X er vel eneste reelle alternativet, men den blir nok for liten i baksetet. Skal se på BMW også, men den sitter i så fall jævlig langt inne. Vi får se. :D

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.364
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
.........men i denne tråden var tema Seat Leon..................

;D

mvh
Proffen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Proffen skrev:
.........men i denne tråden var tema Seat Leon..................

;D

mvh
Proffen
SORRY ! Men her på OT bruker vi å spore av alle tråder! ;D

Konklusjonen du kan dra er nok at SEAT Leon ikke er noe dårlig kjøp om du ellers liker bilen. Tror for øvrig at den ble sjekket i Autofil så om du går inn på Autofilprogrammets nettside finner du nok en snutt som viser bilen.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en Leon 1.8 20v sport (2001 modell) som firmabil noen år.. jeg likte den VELDIG godt.. den var MYE finere enn både golf og a3 i mine øyne ! føltes helt som en tysker og ingen problemer, småsprek og elsket svinger.. ... men den var ikke enkel å få solgt når den tid kom... så det kan jo tyde på at det er et merke du kjøper BRUKT og ikke nytt (hvis du betaler den selv) :)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.364
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Er det stor forskjell på 1,6 og 1,8litern?
Regner ikke med at 1,9tdi eller turbovarianten blir aktuelle.............

Har hatt Audi 90 2,3E tidligere, og savner sårt DEN motoren over fjellet og på litt lengre turer...
Men regner jo samtidig med at både 1,6 og 1,8litern til Seat Leon er atskillig sprekere og gøyere enn V40`n.
Der skjer det jo ingenting før jeg passerer 3500-4000 omdreininger.............og til og med fra da av er det lite å hente...
Søs sin Audi A4 1,6 97mod røvkjører jo min 2003mod............... Sånn kan jeg vel ikke leve med..........;D

mvh
Proffen

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:

Har hatt Audi 90 2,3E tidligere, og savner sårt DEN motoren over fjellet og på litt lengre turer...
Men regner jo samtidig med at både 1,6 og 1,8litern til Seat Leon er atskillig sprekere og gøyere enn V40`n.
Der skjer det jo ingenting før jeg passerer 3500-4000 omdreininger.............og til og med fra da av er det lite å hente...
Søs sin Audi A4 1,6 97mod røvkjører jo min 2003mod............... Sånn kan jeg vel ikke leve med..........;D

mvh
Proffen
Har kjørt begge, og følte forskjellen var forsvinnende liten. Ikke noe å bruke ekstra penger på ihvertfall......

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Seat har ganske kule snærtne biler. Men personlig har jeg aldri turt å kjøpe noe annet enn japansk. Men det går muligens nedover med kvaliteten der i gården også. Etter 10 år og 160000 km uten feil eller verkstedbesøk(utenom service) fikk jeg plutselig en feil på Avensisen min igår. En lampe indikerte en sensor feil, og verkstedsjekken avslørte av en motordiagnose sensor må byttes. Jeg ble dritirritert og oppgitt over manglende kvalitet og lurte på om de hadde fiklet med noe under EU kontrollen som var dagen før lampen lyste...

Bortsett fra dette problemet har jeg byttet lyspære på bilen 2 ganger. ;)

Hva med en toyota celica?

Sleiven

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:

mvh
Proffen
1.8 VAG uten turbo har vel aldri vært den helt store motoren. 1.6 er grei nok, evt. er turbo tingen ;D

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.364
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Sleiven skrev:
Seat har ganske kule snærtne biler. Men personlig har jeg aldri turt å kjøpe noe annet enn japansk. Men det går muligens nedover med kvaliteten der i gården også. Etter 10 år og 160000 km uten feil eller verkstedbesøk(utenom service) fikk jeg plutselig en feil på Avensisen min igår. En lampe indikerte en sensor feil, og verkstedsjekken avslørte av en motordiagnose sensor må byttes. Jeg ble dritirritert og oppgitt over manglende kvalitet og lurte på om de hadde fiklet med noe under EU kontrollen som var dagen før lampen lyste...

Bortsett fra dette problemet har jeg byttet lyspære på bilen 2 ganger. ;)

Hva med en toyota celica?

Sleiven

VIL HA GALVANISERT BIL, JA................. ;D

mvh
Proffen

Topp Bunn