Enig. Og jeg var hos Insel og hÞrte TAD og TPCD coax ved siden av hverandre. NÄr vi i samme slengen hÞrte bÄnd og soft-domer sÄ datt vi fra Premier League og ned i OBOS ligaen.
TPCD har en veldig glatt og opplĂžst klang som gir likehet med beryllium.
Det vil sikkert bli diskusjon nÄ men jeg mener berylliumsklangen har det lille ekstra som titan og alu ikke har, en glatt silkeolje pÄ toppen. Og den feelingen fÄr jeg med TPCD. Et viktig moment i sammenligningen er selvfÞlgelig hvor oppbrytningene er. Men alt i alt, TPCD ga berylliums feeling.
Om det er stor forskjell pÄ DXT med alu og DXT med TPCD (à Frigg) det er det nok ikke.
NÄr det gjelder frekvensresponsen og vannfallet sÄ ser ikke det veldig bra ut:
This advanced 5.25" coaxial is another high-end home audio/studio monitor driver from SEAS that uses the latest metamodal thin-ply carbon diaphragm (TPCD) technology and was developed in close cooperation with Composite Sound. Given the C16NX001/Xâs 5.25" diameter woofer, it works well as a...
audioxpress.com
Men coaxer har fordeler (punktkilde og spredning blant annet) og ulemper. Ex Machina bruker en 6,5» TPCD coax og Erin lovpriser den i skyene.
Uansett, TPCD coax imponerer og jeg har et par her nÄ til mitt kommende prosjekt