Seas L22RN4X/P i lukkede kasser, delefrekvens?

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
409
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Hva er fornuftig delefrekvens med Seas L22RN4X/P opp mot en 2-veis stativhøyttaler?
Vil gjerne ha mest guffe ut av hovedhøyttalerne da elementene i de går en høygang i Seas wooferne, men vil gjerne ha mindre bevegelse i bassmellomtonene også.

Høyttalerne er XTZ Divine 100.33.
Drivere som skal brukes er fire Seas L22RN4X/P og fire Seas L26RFX/P, til ulike frekvensområder fra mellomtone og nedover i bassen. Systemet vil bli delt aktivt med en dsp, forslag til andre elementer er ikke noe poeng da de nevnte skal brukes (ønsker ikke noe annet heller).

Er det en gitt frekvens jeg burde holde meg under ved plassering av elementer "langt unna hverandre"? Tanken er at dette skal bygges om til en "4-veis høyttaler" på cirka 180cm høyde, der nederste og øverste element blir 10" og elementene over/under er 8", med stativhøyttaleren som en sandwich i midten.

Usikker på eksakt avstand mellom elementene i bassdelene, da en endelig konstruksjon ikke er landet enda, men det blir nok 140cm mellom hver 10" og 100-120cm mellom hver 8" (senter-senter).

Det vil bli en del fyllstoff i alle kassene denne gangen, samt en annen konstruksjon av kassene.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
409
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Svarer på denne selv, har ikke funnet ut akkurat hvor det er mest aktuelt å dele det av ift høyttaleren jeg skal bruke sammen med L22RN4X/P, men det ser ut til at en del eldre konstruksjoner som benytter dette elementet deler rundt 300-400hz, mens andre som har brukt de i diy deler så høyt som 850hz. Da har jeg et utgangspunkt i alle fall, så får jeg bare prøve meg frem hvor det virker mest fornuftig å legge seg på sikt. Tenker at jeg starter et sted mellom 300hz og 400hz, også legges det inn et delingspunkt på 100-150hz for L26RFX/P, det blir å tenke på L22 som en mellomtone slik konstruksjonsmessig, men jeg kan prøve meg frem med dempestoff, fall på highpass/lowpass osv når kassene står ferdig. :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.643
Antall liker
3.270
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg bruker L22RN4X/P delt ved 250hz mot MCA15RCY. Funker meget bra. De står 2 stk per kanal i SBB4 tunet basstefleks. Rom på 52kvm (pluss åpent) og skråtak som går fra ca 2.4-4.4 meter.
Var ikke vanskelig å få dem til å gå dypt.
IMG_7466.jpeg
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Jeg ville snudd det hele på hodet. Hvor lavt kan du dele gitt lydtrykk du spiller på. Siden du bruker dsp og beholder det passive filteret i høytaleren er vel ikke baffel step et problem. Jeg ville startet på ca 250hz og gått nedover på delefrekvens så langt du er bekvem med å pushe xtz. Evt til det låter for tynt.
 
Topp Bunn