Seas Bragi byggetråd (Ikea-style)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Jepp, dvs. flatpakket. Dette blir fort & gæli.
    Lenge siden jeg har bidratt noe her på DIY selvom det til stadighet er noen prosjekter gående. Dette er noen bilder fra vinter/ vår jeg tenkte å dele i tilfellet det kan være til glede for andre.

    Prosjektet startet i forbindelse med noen egenutvikla TV-høyttalere jeg har sysla med. Opprinnelig var det elementer fra Tangband i dem, men disse hadde litt ugrei frekvensrespons og var svært vanskelig å få temmet med passivt filter. Filteret ble fort kostende langt mer enn hva elementene kostet hvis jeg hadde fortsatt den stien (Ikke pga. eksotiske komponenter men pga store spoleverdier etc.). Begynte å oppgradere drivere og satt plutselig med komponentene som inngår i Seas Idunn byggesettet uten å ha planlagt dette. Det fungerte langt bedre i TV-høyttalerne, men derfra var veien kort til Seas Bragi, så ytterligere ett par midbasser og CNC kutta plater ble bestilt.

    Disse settene består av skikkelig gode råvarer og er velkonstruerte, se blant annet på denne off-axis responsen. Hatten av for Seas her.
    BragiOff.png

    Platene passet forøvrig ikke helt så måtte skjøte på bakplaten.
    20220210_101648.jpg

    20220210_103029.jpg

    20220402_095341.jpg

    Frontbaffelen var også for bred og måtte trimmes litt.
    20220210_101805.jpg

    "Fresebord" satt opp for anledningen.
    20220219_151753.jpg

    Avfasing er viktig.
    20220402_112031.jpg

    Planlegging avstivere. Her er tanken at lengste stående bølge brytes opp og at refleksjoner ikke sendes rett tilbake til elementet. Det dempes i tillegg ganske kraftig rett bak elementet.
    20220404_131208.jpg

    20220404_134751.jpg

    20220404_135805.jpg

    20220405_104315.jpg

    Så kan kassen limes.
    20220406_211412.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Inspirerende - flott arbeid & flotte drivere - egentlig og et skikkelig «fornufts-byggesett» dette Seas Bragi settet. Veldig inspirerende med tråder som det her :) (y)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flott med slike tråder! Disse minner meg om en annen bygger som solgte 2 forskjellige Seas bygg på finn.no for 1-2 år siden, jeg prøvde å kjøpe det ene settet. (Var kanskje deg:?)
    Skulle ønske jeg hadde skills som dere DYI kara, da skulle jeg bygget A26 til «hyttebruk»
    Kanskje høre om noen kan bygge for meg senere. Dere er mye flinke folk på sentralen:)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Flott med slike tråder! Disse minner meg om en annen bygger som solgte 2 forskjellige Seas bygg på finn.no for 1-2 år siden, jeg prøvde å kjøpe det ene settet. (Var kanskje deg:?)
    Skulle ønske jeg hadde skills som dere DYI kara, da skulle jeg bygget A26 til «hyttebruk»
    Kanskje høre om noen kan bygge for meg senere. Dere er mye flinke folk på sentralen:)
    Det var nok ikke meg; dette er første Seas kreasjon jeg bygger 🙂 Takk for fine ord, men dette er bare semi-diy så det får nok du til også om du vil! Ellers er det nok flere som kan bistå med bygging 🙂
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Synes forresten det er feil å kalle det semi diy bare fordi man kjøper tjenester av andre. Det er langt mer effektiv å la de som har skikkelig verktøy og kunnskap til å ta den jobben, enten det er CNC-arbeid, lakkering eller maskinering. Det øker iallefall byggegleden hos meg etter x-antall prosjekter 😁
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det var nok ikke meg; dette er første Seas kreasjon jeg bygger 🙂 Takk for fine ord, men dette er bare semi-diy så det får nok du til også om du vil! Ellers er det nok flere som kan bistå med bygging 🙂
    Dette Bragi byggesettet. Jeg mener det er noe av det smarteste Seas byggesett som finnes - ytelse, pris og størrelse tatt i betraktning. Kan brukes som stativhøyttaler, senterhøyttaler og i ikke alt for store rom nesten ytelser som en gulvhøyttaler. Disse bassdriverne måler som en drøm, selv finske Penaudio i sin aller dyreste (les; grisedyre) versjon Karelia benytter (tilsynelatende) samme "Seas Curve" membran materiale men trolig på en Excel motor, sammen med det beste Seas ellers lager uten at prislappen bekymrer finnene. Ei heller låter diskantene fra Moss dårlig.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Dette Bragi byggesettet. Jeg mener det er noe av det smarteste Seas byggesett som finnes - ytelse, pris og størrelse tatt i betraktning. Kan brukes som stativhøyttaler, senterhøyttaler og i ikke alt for store rom nesten ytelser som en gulvhøyttaler. Disse bassdriverne måler som en drøm, selv finske Penaudio i sin aller dyreste (les; grisedyre) versjon Karelia benytter (tilsynelatende) samme "Seas Curve" membran materiale men trolig på en Excel motor, sammen med det beste Seas ellers lager uten at prislappen bekymrer finnene. Ei heller låter diskantene fra Moss dårlig.
    Absolutt, mye ytelse i liten innpakning her! Gjennomtenkt og ujålete løsning fra gutta i Moss.
    Jeg lurer bare på hvordan en aktivt delt versjon med "korsett" rundt diskanten ville ha fungert 😁:unsure:
    Bragi baffel.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt, mye ytelse i liten innpakning her! Gjennomtenkt og ujålete løsning fra gutta i Moss.
    Jeg lurer bare på hvordan en aktivt delt versjon med "korsett" rundt diskanten ville ha fungert 😁:unsure:
    Vis vedlegget 828689
    Ja, det lurer jaggu jeg på også. Finn det ut for meg, er du snill :D
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Tøysekopp! 😂
    Har ikke du hatt Kii Three? Der er det vel myke, forsiktige kurver rundt DXT'en fremfor skarpe hjørner, så kanskje ikke så langt unna det?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ville sagt; hold fingrene unna originalt (uttenkt) baffeldesign :cool:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg ville sagt; hold fingrene unna originalt (uttenkt) baffeldesign :cool:
    Booooring .... Kjedelig å trampe i samme stilen som folk har gått i før, mye bedre å bygge noe folk ikke har laget tusen forskjellige varianter av før. ;)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Har jo blitt litt kjent med DXT nå og sitter med følelsen av at det er forbedringspotensiale i original baffel. Tenker den er holdt konvensjonell for at kassen skal være enklest mulig å bygge..?

    Vanskelig å forklare men synes perspektivet i diskanten tendenserer til å være litt flatt og manglende dybde. Men nå sverger jo jeg egentlig til horn, så det kan gjerne være en preferanse sak 🙂
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tøysekopp! 😂
    Har ikke du hatt Kii Three? Der er det vel myke, forsiktige kurver rundt DXT'en fremfor skarpe hjørner, så kanskje ikke så langt unna det?
    Jo, stemmer det :D
    Usikker på hvor mye det har å si med avrundede kanter akkurat for diskanten sin del. Det er vel helst mellomtonen som opererer i det området?

    For Kii Three kan man se diffraksjon rundt 1 kHz her;

    1656311811845.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hold på korsett-ideen og gjerne avrund i tillegg. Heissmann har studert og målt DXT i forskjellige bafler. Skrå- baffel som i " DXT- MON 182" fungerer svært så bra. Heissmann foretrekker Seas i sine godt omtalte kit
    Les dette kapittelet hos Heissmann: "Über Schallwandgestaltung, Kantendiffraktion, Sekundärschallquellen"
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Jo, stemmer det :D
    Usikker på hvor mye det har å si med avrundede kanter akkurat for diskanten sin del. Det er vel helst mellomtonen som opererer i det området?

    For Kii Three kan man se diffraksjon rundt 1 kHz her;

    Vis vedlegget 828728
    Baffelstep tapet foregår nok i mellomtone land ja, men diskanten kan forårsake massive kantrefleksjoner.

    519b00_cdd283ed11b04813b1b887b4f563d9e1_mv2.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DXT-Mon ser ut til å være nær perfekt løsning i så måte ifølge den artikkelen der. 🤩
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det jeg ville frem til da jeg skrev "hold fingrene unna originalt (uttenkt) baffeldesign" har sitt utgangspunkt i hva (bl.a.) Troels Gravesen til stadighet fremhever; forandring av baffel medfører forandring av delefilter. Selv kan jeg ikke nok om dette...
    ...Derimot kan jeg sykle - men har jeg sykkel - neeeeeeeeeeida :ROFLMAO:
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Men jeg har både multikanals dsp og sykkel :cool: :ROFLMAO:
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Du har selvfølgelig rett i at endring av baffel kan medføre behov for endringer i delefilter. :) Er likevel nysgjerrig på om det går ann å skvise ut enda litt mer ytelse av denne konstruksjonen, men det spørs om jeg orker å ta arbeidet med det. Får la det synke litt..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har selvfølgelig rett i at endring av baffel kan medføre behov for endringer i delefilter. :) Er likevel nysgjerrig på om det går ann å skvise ut enda litt mer ytelse av denne konstruksjonen, men det spørs om jeg orker å ta arbeidet med det. Får la det synke litt..
    Har du tatt deg bryet med å tenke på saken, så er jo jobben for det meste gjort 😁
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Nåja :rolleyes: Tankeprosessen er kulminert, men ingenting har materialisert seg av den grunn! :mad:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men jeg har både multikanals dsp og sykkel :cool: :ROFLMAO:
    Toppers!!!
    Og Bragi er ikke fysisk større enn at du kan henge den på bagasjebrettet på sykkelen - sixpack på at du må bruke lite DSP for å overdøve skranglingen fra kjedekassa :cool:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Flott prosjekt, når det gjelder vår Danske venn:

    Troels Gravesen til stadighet fremhever; forandring av baffel medfører forandring av delefilter.
    Her tror jeg Gravesen refererer til bafflestep, altså endel lavere i frekvens enn det vi har ved overgang til diskant.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Siden det var regnvær hadde jeg unnskyldning til å utsette plenklippen i dag og begynte liksågodt å spinne noen runder med overfresen.

    Det har seg slik at jeg fikk dobbelt opp med kasser da det var div. produksjonsfeil på dem, men med litt tilpasning har jeg to komplette par. Plusspoeng til leverandør for å opptre seriøst og redelig!

    Her er alle hull utvidet til riktig dimensjoner og bredde på baffel er justert for å passe med resten av kassa.

    20220627_185554.jpg

    20220627_193119.jpg

    Fortsatt usikker på hva som blir deres skjebne men de gjorde ingen nytte for seg sånn de var iallefall :)
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Beregning av nødvendig mengde gods i hjørnet.
    Her er vinkelen på avfasing 45gr. Heissmann sier >20gr så da bør det være greit.
    Det er fremdeles 8mm å gå på frem til diskant så mulig jeg reduserer baffel enda litt til.

    Bragi baffel mod.2.png
     

    q77

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    4
    Kunne jo vært stilig å ha portet en kasse slik... 🤔
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Intet nytt under kjolen ?
    Rauna Ymer fulgte samme form/funksjon. Kanskje en ide for de som sitter på de gamle betong-periskopene å pimpe de opp med Seas Bragi?
    ymer.jpg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Det er iallefall mange 6,5" drivere med eksakt samme montasjemål som U18RNX, blant annet Purify.

    I tillegg er det eksakt samme diameter på Bliesma T34 som på DXT, dette har fått meg til å gruble litt.. :unsure:

    Dette var forresten årsaken til hullkoppen i post#32; utvide hullet til Bliesma sin større magnet, i tilfellet det blir aktuelt!
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Grubler fortsatt på hva for noe annet morsomt jeg kan finne på med disse kassene (ca 30l). Hvis man skal lage "den ultimate" TV-høyttaler kan kanskje dette være noe:

    Bliesma T34 og to stk PTT6.5X08-NFA-01, pluss Purifi Audio PTT6.5PR slaver montert på baksiden. Eventuelt 10" slave på siden(e)?

    Uten navn.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn