Seas 3 veis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    For de som ikke besøker AVForum for ofte, og på en liten oppfordring fra Haavard, skal jeg legge ut en byggetråd om mine "gjør-det-selv" høyttalere.
    Ideen om å bygge selv dukket opp for ca et år siden, og mye av tiden siden har gått med til å prøve å la en gammel hjerne lære mye nytt :)

    Her er noen av kravene som dukket opp under planleggingen;
    - Skal ende med komplett DIY 5.1 surround oppsett.
    - Lik lydsignatur og derfor helst samme bestykning i alle høyttalere.
    - Frontht med god nok bassgjengivelse til musikklytting uten bruk av sub.
    - WAF (utgangspunktet var at mine Epos ELS3 egentlig var for svære!)
    - Bass og diskantgjengivelse som overgår nevnte Epos, og en mellomtone og midbass minst på høyde med de.
    - Design utenom de vanlige skoeskene.
    - Lettdrevne nok til min surroundreceiver, dvs følsomhet helst rundt 90dB/1w/1m, og en snill impedansekurve med nominell 8ohm.

    Tanken var først å benytte alu-elementer. Men etter å ha lest mange advarsler om at dette er for viderekommende, ble det skrinlagt.
    Etter å ha lært litt om baffle step, virket 2,5 veis som den ultimate løsningen. Men pga skummel impedanse i bassen ble også det skrinlagt.
    3-veis må være tingen! Men nei, det er også bare for viderekommende må vite. Delefilteret blir altfor vanskelig! ???

    En vanlig 2-veis ville ikke kunne tilfredstille mine krav til bassgjengivelse og effekttålighet, så da virket det egentlig som mest fornuftig å skrinlegge hele prosjektet..........

    Da dukket tanken opp om å bygge en 3-veis "hybrid". Med passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv deling (og drift) av bass.

    Da var neste steg å komme opp med noen design forslag til evaluering (og forhåpentligvis godkjenning), av fruen i huset.

    Fortsettelse følger.........
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Nice!

    Det her kan bli bra! ;D

    Følger med!

    PK
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Vanligvis er tilgivelse enklere enn tillatelse, men denne gangen fant jeg ut at ville gå den harde veien. (les: var redd tilgivelsen aldri ville komme ;D)

    Derfor ble en del designforslag lagt fram for samboeren, og det ble kjørt en liten spørreundersøkelse på AVForum.

    Her er de første forslagene jeg kom opp med, sammenlignet med mine Epos som står helt til venstre:





    Og her er et par nye forslag, etter en laaaang diskusjon rundt de første. (samboeren var ved dette tidspunktet lettere sjokkskadet over hvor store disse høyttalerne ble, så det var like greit å gasse på, før hun kom til hektene igjen!)





    Jeg kan legge til at forslaget med sidemontert bass, nr 3 fra venstre, vant avstemningen på AVForum, med ca 54% av stemmene.
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Troels sin PMS var en sterk kandidat det, men jeg vurderte det dit hen, at det ville bli vanskelig å "kopiere" denne over til senter og surroundhøyttalere.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Vel, mens design studiet gikk sin gang (Hun var allerede nå dr*tt lei all praten om høyttalere), fant jeg ut det var best å begynne helt fra bunnen av (bokstavelig talt).
    Alu membran i bassen hørtes ut som en god ide, så 2 stk Seas L26RFX/P ble bestillt. Disse er anbefalt i lukket kasse, noe jeg ikke hadde det minste imot, og to testkasser stod klare. En på 20L (qtc 0,707), og en på 50L (qtc 0,53).
    I 20L spillte den ikke dypt nok. I 50L nådde den xmax. 50L bassrefleks ble derfor også testet, noe som bedret mye, men det viste seg at de ville trives langt bedre i større kasse. Og store ht er ikke det samme som WAF akkurat...........

    Her ser dere frekvensresponsen i 20L lukket(rød), 50L lukket(grønn) og 50L bassrefleks(blå):




    Og her er membranutsvinget for de samme, ved 100w inn:
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mens jeg gikk litt i tenkeboksen igjen, la Eltek ut CA26RFX på ukestilbud. Og dermed var også to av de plutselig bestillt! :)
    Greit å kunne teste ut litt før man bestemmer seg.....

    Pga pris/kvalitet, gode omtaler, lett tilgjengelighet og selvfølgelig at de er norske, var jeg nå bestemt på å benytte Seas elementer.
    Som diskant falt valget først på 27TFFC, og som mellomtone CA18RNX. Sistnevnte fordi jeg ønsket en mellomtone i frontene som kunne spille bass også, for bruk i senter og bakhøyttalere. CA15RLY ble vurdert og funnet for små, og CA18RLY trengte for store kasser. (Og for de oppdaterte kan jeg opplyse om at dette var før ER18RNX ble lansert)

    2 stk 27TFFC og 2 stk CA18RNX, sammen med diverse delefilterkomponenter ble derfor også bestillt, for nå skulle moroa begynne!
    Diskant og mellomtone ble satt inn i et par gamle høyttalerkasser jeg hadde stående, og et 2.ordens delefilteret ble satt sammen utfra frekvensplottene fra Seas. Det låt IKKE bra :)

    En gammel målemic fra Audiotechnica ble dratt frem og timer med målinger tok til. Det låt ikke bra, målingene så ikke bra ut og jeg skjønte mindre enn ingenting. Det lignet jo ikke på frekvenskurvene fra Seas i det hele tatt, når det kom til mellomtonen.
    I starten var jeg overbevist om at mine manglende kunnskaper var årsaken, deretter begynte jeg å betvile måleutstyret.
    Når frustrasjonen steg til uante høyder, bestillte jeg en Behringer ECM8000 målemic, og et M-Audio USB Pre lydkort.
    Og resultatet? Fortsatt like dårlig.
    For å gjøre en enda lenger historie litt kortere; det viste seg faktisk at det var produksjonsfeil på elementene!
    Etter en e-post til Seas, kom nye i posten, uten videre spørsmål. Det kaller jeg god service!
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Pga ønsket om høyest mulig følsomhet, anså jeg baffle step som den største "fienden". For å slippe å dempe mellomtonen pga baffle step compensation (BSC), fant jeg ut at løsningen måtte være å legge delefrekvensen mellom bass og mellomtone i området for baffle step.
    Med aktiv deling/drift av bassene kunne jeg da justere BSC vha gain på forsterkerne.
    Samtidig hadde jeg et ønske om å dele så lavt som mulig, for ikke å rote til mellomtonen unødvendig.
    Og det er det bare en løsning på, nemlig BRED baffle!

    Etter litt research og noen forkastede forslag, kom jeg opp med dette designet:
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Planen ble nå, etter mye frem og tilbake, og benytte CA26RNX i bassdelen.
    En avveiing av størrelse kontra bassrespons ga tilslutt et ønsket volum på 64L, noe som etter mine egne målinger av T/S-parametre ville bety -3dB ved 35Hz.
    Mellomtonen trengte 5,4L i lukket kammer for å få qtc=0,707

    Og her ser man hvordan jeg tenkte å løse avstivinger, mellomtonekammer og rom for delefilter bak mellomtonekammeret.
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Laber interesse for DIY her på forumet?
    Eller er det byggebilder dere venter på?
    Vel her kommer de!

    De buede sidene på frontbaffelen var jo den største utfordringen, og muligheten for å slisse MDF eller å lime flere lag tynne plater utenpå hverandre ble vurdert. Men valget falt på å skjære lekter med 9 gr vinkel, for på den måten å danne en innvendig radie på 100mm ved hjelp av 5 stk lekter.

    Her er lektene kløyvd:




    Her testes tilpassingen til et 8" kloakkrør, som benyttes som jig ved liming




    Og her er limingen igang! Ikke noe problem å lage rør av MDF vel :)




    Imens buene tørket kappet jeg til front og sider, her er delene klare




    Og så kom muligheten for å se hvordan dette vil ta seg ut live:
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Første utfordring så ut til å være vel overstått, og da er det bare å kaste seg ut i neste.
    Avstivere må tilpasses!




    Mellomtonekammeret er laget av 19mm MDF i sidene og 22mm spon bakplate som er skråstillt. Dette sammen med front i 22mm MDF var et forsøk på å minimere kasseresonanser.




    Avstiveren bak basselementet er også laget for å støtte opp elementet




    Burde ikke kunne flytte mye på seg det her!




    Og her er endelig alle avstivere og mellomtonekammer limt fast til fronten.
     

    Vedlegg

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Hey, kult! Ser ut som om dette kan bli bra. Venter i spenning på flere bilder.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ja, et flott prosjekt. Kanskje litt mye puttel med kabinett for mange, men jeg synes valget med å gå for 10" kontra 8" i Gravesens PMS er fornuftig. Brede høyttalere trenger faktisk ikke se så massive ut hvis man lar være å lage dem veldig dype.

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Litt off-topic: Jeg har et par L26 basser liggende, og har tenkt (bittelitt) på å få brukt dem til noe fornuftig - f.eks. lage en "sub". Disse skal jo passe i trykkammer, men har et problem med effekttålighet/membranvandring. Greit nok; det lar seg gjøre å bruke flere element for å oppnå ønsket lydtrykk. Så til spørsmålet: Hvordan syntes du det låt med L26 i trykkammer/50L hvis man ser bort fra at elementet når Xmax? Sånn rent lydkvalitetsmessig.

    Mvh. Johan
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Ja dette ser flott ut, med en god del tålmodighetsarbeid. Blir gøy å se flere bilder og resultatet.
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    :)Flott tråd, Norcad.
    Les med glede og ventar i spaning på meir.
    MVH
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant løsning du har valgt, og det ser ut til at du vet hva du holder på med både i CAD og med elektrisk verktøy. Rett og slett imponerende! Er spent på å se det ferdige resultatet.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Rojoh skrev:
    Litt off-topic: Jeg har et par L26 basser liggende, og har tenkt (bittelitt) på å få brukt dem til noe fornuftig - f.eks. lage en "sub". Disse skal jo passe i trykkammer, men har et problem med effekttålighet/membranvandring. Greit nok; det lar seg gjøre å bruke flere element for å oppnå ønsket lydtrykk. Så til spørsmålet: Hvordan syntes du det låt med L26 i trykkammer/50L hvis man ser bort fra at elementet når Xmax? Sånn rent lydkvalitetsmessig.

    Mvh. Johan
    Jeg var faktisk mest imponert over lyden i en helt fyllt lukket kasse på 20L+, de hadde da et punch som på f.eks trommesoloer var morsomt og imponerende. Men dypbassen manglet jo fullstendig. I mitt rom leverte de nær ingenting under 50hz.
    50L lukket testet jeg kun med minimal demping og ga opp fort pga effekttåligheten. Ca 50w var hva de tålte under 50hz hvis jeg husker rett.
    For min del var 60-80L bassrefleks den beste løsningen, men ga meg problemer med lange bassrefleksrør.

    Jeg skal ved anledning teste ut både L26 og CA 26 i mine kasser, både lukket og BR, så får jeg se hva jeg synes......
    Må jo innrømme at jeg digger alu i bassdelen, selv om jeg har valgt å benytte papp selv (sålangt).
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Se her ja! Da våknet folket ;D

    Byggebilder er tydeligvis bra saker, så da fortsetter vi med det!

    Her er de buede endene på frontbaffelen under liming:




    Og her kommer kabinettsidene på:




    Det lå en del frustrasjon og hjernevirksomhet før jeg fant en måte å skape godt press på limfugene, men det gikk bra tilslutt :)

    Og sånn ble det seende ut sålangt:





    Og så hopper vi en dag eller to frem i tid, og her har altså topp og bunn kommet på plass, og hullene til diskant og mellomtonene er frest, så dette er første prøvemontering! Da begynner det å bli moro! ;D




    Og her tar "Puss - uten støvler" en test av fremkommeligheten gjennom avstiverne i kassen. Dette er en veldig grei måte å teste på!
    Kommer Puss frem, kommer også bassen frem! ;D
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Fortsettelsen følger, om noen dager.
    Er for øyeblikket i Spania på ferie ;D
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    norcad skrev:
    Fortsettelsen følger, om noen dager.
    Er for øyeblikket i Spania på ferie ;D
    Det er det jeg kaller feil prioriteringer :p ;)

    PK
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    pks skrev:
    norcad skrev:
    Fortsettelsen følger, om noen dager.
    Er for øyeblikket i Spania på ferie ;D
    Det er det jeg kaller feil prioriteringer :p ;)

    PK
    He, he. Neida høyttalerne ble prioritert før ferieturen de! :)
    Denne tråden ble bare ikke startet før høyttalerne stod og spillte i stua!
    Vel, riktignok ikke 100% ferdige, men det kommer...........
    Følg med videre....
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    norcad skrev:
    pks skrev:
    norcad skrev:
    Fortsettelsen følger, om noen dager.
    Er for øyeblikket i Spania på ferie ;D
    Det er det jeg kaller feil prioriteringer :p ;)

    PK
    He, he. Neida høyttalerne ble prioritert før ferieturen de! :)
    Denne tråden ble bare ikke startet før høyttalerne stod og spillte i stua!
    Vel, riktignok ikke 100% ferdige, men det kommer...........
    Følg med videre....
    Vet det, men å prioritere ferie fremfor å poste bilder for oss er fortsatt feil prioritering ;D

    Ha en fortsatt god tur.

    Pk
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Flott tråd. Skal følge med.

    Synes nok at 22 mm i front er litt lite selv med avstiving. Men du har kanskje tenkt på bruke "myk" avkobling mellom bass og kabinett og mellom elementet og avstivninger? Har selv veldig god erfaring med myk avkobling mellom elementet og kassen, da vibrasjoner i kabinettet reduseres ganske mye og dermed heller ikke påvirke mellomtonen så mye. Bruker 5 mm vibrasjonsdempende materiale (sorbothan lignende) mellom elementet og kassen og elementet forholdsvis lite skrudd fast.

    Når det gjelder L26, se nedenfor.

    Rojoh skrev:
    Litt off-topic: Jeg har et par L26 basser liggende, og har tenkt (bittelitt) på å få brukt dem til noe fornuftig - f.eks. lage en "sub". Disse skal jo passe i trykkammer, men har et problem med effekttålighet/membranvandring. Greit nok; det lar seg gjøre å bruke flere element for å oppnå ønsket lydtrykk. Så til spørsmålet: Hvordan syntes du det låt med L26 i trykkammer/50L hvis man ser bort fra at elementet når Xmax? Sånn rent lydkvalitetsmessig.

    Mvh. Johan
    Bruker disse i 60 liter trykkammer. De bunner som nevnt lett i de nederste oktaver i trykkammer. Til vanlig bruk har det ikke vært noen problemer hos meg. Skal ta litt forbehold om lyden, da jeg tror at jeg ikke har fått potensialet fullt ut for dette elementet pga. kabler og elektronikk. Synes de har en "tørr" og presis klang spesielt fra ca 70 hz og oppover. De spiller bra oppover i frekvens også. Deler mine ved 450 hz uten større problemer. Noen har antydet at dette elementet er "undermotorisert", men det kan man kanskje teste selv med et par ekstra magneter.

    Har blandet erfaring med bassrefleks. Trykkammer gir lettere integrasjon. Men siden elementene trenger litt volum, bør en løsning med akustisk ventil vurderes og også utprøves for å slippe ha veldig stor kasse. Hadde selv foretrukket en slik løsning fremfor bassrefleks i alle fall for aluminiumselementet. Med BR bør det tunes veldig lavt.

    En interessant løsning ville vært 2 stk L26 pr. side i en dipoløsning, gjerne med litt Eq.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Takker for tilbakemelding. :) Nå er dette ikke min tråd, men vi får satse på at det går å diskutere L26 litt. ;) Jeg har som sagt 2 stk. liggende, og det hadde vært fint å fått brukt dem til noe fornuftig. Ved simulering i trykkammer (winLSD) ser de ut til å tåle rundt 100w før Xlinær nåes. Ved en forsiktig EQ på 3 db halveres effekttåligheten. Etter deres erfaring ser det nesten ut som om dette er noe optimistisk? Dette kan nok bli i minste laget for trykkammerbruk, ja. Går man over til bassrefleks, så endres regnestykket, og L26 skulle kunne fungere til "normal" musikkbruk i kasse på 70-85L.

    Jeg er dog meget nysgjerrig på hvordan L26 oppfører seg i trykkammmer, og har bestilt 2 stk. til. Så får vi se om det kan bli god bass ut av dette... ;) Starter med trykkammer (2x50L pr. kanal), og hvis det ikke funker får jeg hive meg på alternative løsninger.

    Mvh. Johan
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    pks;
    Det var kanskje litt dårlig gjort det ja :)
    Kunne fortsatt å lagt ut bilder selv om jeg er på ferie, men bildene ligger på jobbpcen, og den "glemte" jeg igjen hjemme gitt ;D

    frans:
    Frontbaffelen er godt avstivet og pga de buede sidene er den også smal, problemet er større med bakplaten egentlig. Bassene er montert med 2-3mm gummi både mot frontbaffel og avstiver.
    Er forøvrig helt enig med deg ang L26. Det er jo mye pga membranvekten at denne er anbefalt i trykkammer, qts er jo lav nok til BR.

    Rojoh;
    Med 4 stk L26 i 50L pr stk og eq burde du bli fornøyd :)
    Testen min i 50L var med kun ett element, 4 stk burde gi et helt annet inntrykk.
    Bygg solide og stive kasser, og forsøk å fylle den opp med Rockwool, og for all del kom med en byggetråd, og dine erfaringer etterhvert.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Puh, nå ble jeg litt lettet. Var nesten redd for at L26 var et håpløst case. 4 stk. gir såpass mye ekstra headroom, at det kan bli spennende. Jeg sitter vel med følelsen av at det er gode elementer, men at man betaler prisen med å måtte ha litt volum på kassene. Kommer tilbake i egen tråd med utvikling og bygging. :)

    Mvh. Johan
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    XTZ benytter vel L26 i sine nye "highend" passive subber etter hva jeg har forstått, men de er bassrefleks.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Norcad,du har ikkje vurdert yrke som høyttalerbygger,det her ser jo helt rått ut :eek:,meget omstendig utformet kabinett,ville ha kosta flesk om en produsent skulle laget dette,disse har jo fasongen til Sonus Faber sine toppmodeller,klare du å få sluttfinishen så blir det her å se ut som en million penga,gleder mæ tel å følge med videre i tråden :D
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    F.E. skrev:
    Norcad,du har ikkje vurdert yrke som høyttalerbygger,det her ser jo helt rått ut :eek:,meget omstendig utformet kabinett,ville ha kosta flesk om en produsent skulle laget dette,disse har jo fasongen til Sonus Faber sine toppmodeller,klare du å få sluttfinishen så blir det her å se ut som en million penga,gleder mæ tel å følge med videre i tråden :D
    Takk for hyggelig omtale, finishen er jeg (og samboeren) også spent på :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    På tide å dra tråden tilbake til ht-byggingen min kanskje? :)

    Her har jeg limt på lekter av MDF for tetting/festing av bakplate, det hjelper jo til å stive av litte grann også.





    Og her er bakplaten på plass, med høyttalerterminaler for biamping. Bakplaten vil i starten kun skrues fast, slik at jeg kan rote litt med delefilter, demping og avstemming av bassrefleksrør.





    Og når bassrefleksrør er nevnt; her er det på plass. Jeg ønsket egentlig et 85mm rør med vinkel, men de jeg fikk fatt i hadde for liten vinkel til å passe i kassen. Endte derfor opp med 76mm rør, noe som i praksis i viste seg å holde mtp blåselyder. Med lav avstemming er det jo ikke det helt store trykket som kommer gjennom porten.





    Her ser dere hvordan røret er på innsiden.





    Og her ser dere muligheten for å benytte lange rør med 90gr vinkel, f.eks hvis jeg vil teste ut L26 istedet.
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Da var tiden inne til litt testing, tweaking og måling.
    Til målinger benytter jeg en Behringer ECM-8000 målemikrofon, tilkoblet et M-Audio USB Pre lydkort.
    Software som benyttes er Speaker Workshop (heretter SW) og Arta Software.

    Bass:
    CA26RFX ble målt opp i SW, og som ventet fikk jeg noe andre ST-data enn hva Seas oppgir. Men det ga liten forskjell i kassetuning, heldigvis. Jeg har før benyttet Bassbox til beregning av basskasser, og startet også opp med det denne gangen, men fikk etterhvert lyst til å teste ut SW også på dette området.

    Ved bruke av mine egne oppmålte parametre, ville en BB4 avstemming bety 64L og rør Ø76 - L150mm. Og det er utfra dette kassene ble bygget.

    Overraskelsen var allikevel stor når jeg endelig fikk muligheten til å måle responsen i praksis.
    Dette er målt nærfelt og her ser dere resultatet sammenlignet med beregnet respons fra SW.





    Pretty close!
    Som dere ser havnet -3dB ved ca 40Hz, og -6dB ved ca 30Hz. Målet var -3dB ved 35Hz, men et rimelig greit resultat fra en 10" allikevel synes jeg.

    For å sjekke avstemmingen, målte jeg impedansen.





    Og som man ser ble de avstemt til ca 29 Hz, et par hz lavere enn beregnet, men ikke noe helbom ihvertfall :)

    Før disse målingene ble tatt ble kassen dempet med 5mm bitumen på bakplaten, 5cm Rockwool i bunn, og over øvre avstiver på hver side av mellomtonekammeret, ble den fyllt med Rockwool.
    Over Rockwool ble det festet et lag med Acustilux for å stoppe støvet.

    So far, so good :)
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    norcad skrev:
    For de som ikke besøker AVForum for ofte, og på en liten oppfordring fra Haavard, skal jeg legge ut en byggetråd om mine "gjør-det-selv" høyttalere.
    Ideen om å bygge selv dukket opp for ca et år siden, og mye av tiden siden har gått med til å prøve å la en gammel hjerne lære mye nytt :)

    Her er noen av kravene som dukket opp under planleggingen;
    - Skal ende med komplett DIY 5.1 surround oppsett.
    - Lik lydsignatur og derfor helst samme bestykning i alle høyttalere.
    - Frontht med god nok bassgjengivelse til musikklytting uten bruk av sub.
    - WAF (utgangspunktet var at mine Epos ELS3 egentlig var for svære!)
    - Bass og diskantgjengivelse som overgår nevnte Epos, og en mellomtone og midbass minst på høyde med de.
    - Design utenom de vanlige skoeskene.
    - Lettdrevne nok til min surroundreceiver, dvs følsomhet helst rundt 90dB/1w/1m, og en snill impedansekurve med nominell 8ohm.

    Tanken var først å benytte alu-elementer. Men etter å ha lest mange advarsler om at dette er for viderekommende, ble det skrinlagt.
    Etter å ha lært litt om baffle step, virket 2,5 veis som den ultimate løsningen. Men pga skummel impedanse i bassen ble også det skrinlagt.
    3-veis må være tingen! Men nei, det er også bare for viderekommende må vite. Delefilteret blir altfor vanskelig! ???

    En vanlig 2-veis ville ikke kunne tilfredstille mine krav til bassgjengivelse og effekttålighet, så da virket det egentlig som mest fornuftig å skrinlegge hele prosjektet..........

    Da dukket tanken opp om å bygge en 3-veis "hybrid". Med passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv deling (og drift) av bass.

    Da var neste steg å komme opp med noen design forslag til evaluering (og forhåpentligvis godkjenning), av fruen i huset.

    Fortsettelse følger.........
    Dette er jo supert!! Tror dette kan bli bra. Et generellt tips, er å benytte elementer som har gode egenskaper innenfor det arbeidsområdet den skal arbeide i. Det er poengløst å benytte metallmembraner i alle tilfeller. Det har overhode ingen fordeler lydmessig framfor mange andre, billigere, membranløsninger som papp eller plast. Metall er kult å se på, men det er alt. Unntaket må være enkelte små fulltoner med titanmembraner.

    Papp eller plast har 0 problemer med å "fungere som et stempel" hvis egenskaper man tidligere har beskrevet metallmembraner som. Hvis ulemper kan unngås, så unngå dem. Metall er tull som bass og mellomtone. Det viktigste er et godt motorsystem, og en membran som kan gjøre en god jobb.

    Membranvalg og frekvensmessig fleksibilitet gjør det også enklere å konstruere delefiltere. Da er det stort sett bare impedanstilpasning og bestemme delefrekvens som er "problemet". Ser ingen grunn til å unngå treveis. Skal man utvikle seg og få seg noen fler utfordringer, må man tenke "litt" lengre enn toveis. Det er mange nok på dette forumet og på AVForum som kan nok om konstruksjon, og som er villige til å hjelpe til hvis noe skulle være vanskelig.

    Ellers ønsker jeg alle byggere og utviklere lykke til med prosjektet. Jeg hjelper gjerne til hvis det er noe sp.mål. Dette blir spennende å følge med på :) :) :).

    Mvh.

    Vidar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn