Schumacher's lille lydbule...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Schumacher skrev:
    Kjører Solid-core nå også ja... RFSP 2x2,5mm2 sølvloddet inn på kobberspader+2,5mm2 rent sølv sølvloddet på Shogun Z-plugger på hver pol.
    Fungerer meget godt.Gir bedre lyd med denne komboen enn hvis jeg bare kjører kobber eller bare sølv.
    Hvordan synes du basstrykket er i disse høyttalerne?
    Hvis du bruker kabler som er 2,5mm2 i en enkelt rund leder, vil du få en ganske markant avrunding i diskanten.
    Det merker du sikkert?

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Basstrykket er solid for å si det mildt.
    Bassen er fjellstø og definert.Ikke noe ullbass akkurat.

Pr pol har 2x2,5mm2 solid-core kobber+2,5mm2 solid-core sølv.
    Jeg tror ikke jeg har samme tilnærming kabler og lyd som deg sinep :),men jeg hører såvidt forskjell.Jeg liker best denne komboen av kobber og sølv.Hver for seg blir det på en eller annen måte ikke like bra.Kjører jeg bare kobber så blir lydbildet ikke så luftig og oppløst...-kjører jeg bare sølv så blir toppen nesten for pågående og skarp og jeg mister litt tyngde i bunn.
    Med komboen blir det ett glimrende kompromiss lydmessig.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Schumacher skrev:

Jeg tror ikke jeg har samme tilnærming kabler og lyd som deg sinep :),men jeg hører såvidt forskjell.Jeg liker best denne komboen av kobber og sølv.Hver for seg blir det på en eller annen måte ikke like bra.Kjører jeg bare kobber så blir lydbildet ikke så luftig og oppløst...-kjører jeg bare sølv så blir toppen nesten for pågående og skarp og jeg mister litt tyngde i bunn.
    Har en stygg mistanke til at sølv legger til informasjon i det øvre registeret som ikke skal være der.
    Leste nylig om en forsterkerprodusent som bare brukte loddetinn med kobber fordi han mente sølv lagde ulyder i toppen ("glare").
    Tror grunnen til at du liker komboen er denne:
    Kobberkablene du bruker er for tykke og du får derfor en avrulling i diskanten p.g.a. skin-effect (uengasjerende lyd).
    Sølvkablene legger til informasjon i toppen som ikke skal være der.
    Resultatet blir sånn midt på treet.

Bruker C2 selv som bakhøyttalere. Liker de godt på mange måter, spesielt diskanten.
    Bassen er fin, men har et dårlig lydtrykk synes jeg. Høyttaleren må nok rekables for at den skal våkne skikkelig, men det er fort gjort.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    sinep skrev:
    Schumacher skrev:

Har en stygg mistanke til at sølv legger til informasjon i det øvre registeret som ikke skal være der.
    Leste nylig om en forsterkerprodusent som bare brukte loddetinn med kobber fordi han mente sølv lagde ulyder i toppen ("glare").
    Kobberkablene du bruker er for tykke og du får derfor en avrulling i diskanten p.g.a. skin-effect (uengasjerende lyd).

Bruker C2 selv som bakhøyttalere. Liker de godt på mange måter, spesielt diskanten.
    Bassen er fin, men har et dårlig lydtrykk synes jeg. Høyttaleren må nok rekables for at den skal våkne skikkelig, men det er fort gjort.
    Ærlig talt sinep..... Selv om du er R.S sin lakei og du tilber alt ved han så bør du ikke komme her å fortelle meg hvordan min egen kropp bør fungere.
    På hver side av kraniet mitt så sitter det noe som kalles ører.Midt imellom der sitter det som kalles hjernen.Disse 2 organene forteller meg at jeg har go lyd-og at lyden er bedre med komboen solid-core sølv og kobber sammen.Dette må du bare respektere og ta innover deg.
    Det universielle svar på go lyd er ikke solid-core kobber.
    Hvorfor tror du mange anerkjente kabelprodusenter har sølv i sine top-of-the-line kabler,gjernest bare sølv i toppkabelen og kobber i de nedre segment?
    For faen-i min egen anleggstråd så hold deg for god til å komme med oppgulp om hvordan ting og kabler bør være og komme med karakteristikker som"Resultatet blir sånn midt på treet"og at du kan sitte der du er og analysere lyden i mitt anlegg her og hvorfor.....
    BTW-... C2 og C4 er lydmessig 2 forskjellige planeter.

Håper dette går inn og blir tatt til etterretning.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Schumacher

Fin tråd, flotte bilder og veldig bra anlegg! Hadde du bare hatt solid core kobberkabler ;) Neida, tuller selvfølgelig. (klarte ikke la være)

Har lyttet til alle komponentene du har i oppsettet ditt og kan bare tenke meg hvordan det låter.

Gratulerer med flott anlegg!

Hvordan musikk spilles det mest av i bulen?

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei og takk Trompetnerd :)

I musikksamlinga mi finner man alt fra Slayer til Kari Bremnes....-men det går nok mest i katogeri som drar mot førstnevnte.
    Litt mer presist så går det mest i vintage Hard Rock,Rock og Heavy.En del nyere greier og selfølgelig.
    Barne og ungdomsheltene har selfølgelig sin urokkelige plass.De består hovedsaklig i Maiden,Zeppelin,Sabbath,Purple,Mötorhead,Dio mf....
    I Gymnastida så kom Grunge så Soundgarden,Nirvana,Pearl Jam,Mudhoney mf har også sin plass...

Og litt roligere greier så blir det mye Pink Floyd,The Beatles,U2,Neil Young,Van Morrison,Dire Straits mf...

Veldig mye mellom alt her som ikke blir nevnt som blir spilt :)

Når jeg har tid så er det første som blir gjort på morran å slå på anlegget og som regel det siste før jeg går til sengs.

C

Cyber

Gjest
    sinep skrev:
    Legger kablene til informasjon? Ohoi...

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hehe....

Ja av og til kan man ikke annet enn å le....,men dette er anleggstråden min så detaljdiskusjon om kabler tar vi ett annet sted :e

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Schumacher skrev:
    For faen-i min egen anleggstråd så hold deg for god til å komme med oppgulp om hvordan ting og kabler bør være og komme med karakteristikker som"Resultatet blir sånn midt på treet"og at du kan sitte der du er og analysere lyden i mitt anlegg her og hvorfor.....
    Det er klangbalansen din jeg stilte spørsmål til og ikke den generelle lydkvaliteten hvis det var det du trodde. At du oppfatter klangbalansen som nøytral er jo veldig positivt og jeg synes derfor det er artig å høre om tilnærmingsmetoden din med sølv. RFSP metoden til RS mener jeg er feil hvis man ikke bevisst vil ha en avrulling i toppen og dempe diskanten, men i mange tilfeller kan det være akkurat det man trenger for å få den lyden man liker.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    sinep skrev:
    Schumacher skrev:
    Det er klangbalansen din jeg stilte spørsmål til og ikke den generelle lydkvaliteten hvis det var det du trodde. At du oppfatter klangbalansen som nøytral er jo veldig positivt og jeg synes derfor det er artig å høre om tilnærmingsmetoden din med sølv. RFSP metoden til RS mener jeg er feil hvis man ikke bevisst vil ha en avrulling i toppen og dempe diskanten, men i mange tilfeller kan det være akkurat det man trenger for å få den lyden man liker.

Vel,tydelig at du modererer deg litt.
    Klangbalansen min er fin den-og som sagt igjen lyden generelt er bedre med kombo eller bare solid-core sølv eller kobber.Med komboen får jeg en litt mildere topp men oppløstheten og luftigheten er der i rikt monn.Med bare sølv så blir toppen litt for pågående og hvesende.

U

Utgatt11378

Gjest
    Hei!

Lurer på et utsagn her:

sinep sier: Har en stygg mistanke til at sølv legger til informasjon i det øvre registeret som ikke skal være der.

Hvordan er dette mulig?

Hvis der kommer informasjon i fra en høytaler er den vel mikset inn i musikken for å være der i utgangspunktet, en kabel kan da ikke legge til noe som "ikke skal være der"..... ???

Eller tar jeg feil?

Flott oppsett 8)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    cathrine1 skrev:
    Hei!

Lurer på et utsagn her:

sinep sier: Har en stygg mistanke til at sølv legger til informasjon i det øvre registeret som ikke skal være der.

Hvordan er dette mulig?

Hvis der kommer informasjon i fra en høytaler er den vel mikset inn i musikken for å være der i utgangspunktet, en kabel kan da ikke legge til noe som "ikke skal være der"..... ???

Eller tar jeg feil?

Flott oppsett 8)
    Det kom veldig feil ut det utsagnet der. Forskyver eller endrer informasjonen er bedre ord å bruke. Det er veldig mange kommentarer og meninger om dette rundt omkring. En kabel kan legge til informasjon gjennom magnetfeltet fra en annen kabel, men det er irrelevant her.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Faan! Blir det mer kabelsvada?? :eek: :D

Pakken inneholder ett sett med Schuko Sonar kontakter.
    Kvaliteten ser og kjennes grei ut-29$.
    Skal settes sammen med 1,5 m Inakustik Reference 3x2,5mm2 Powerkabel.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Er de kontaktene "ekte"?

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Dæven...-den sagnomsuste HiFI-Tuning superdupersikringen som skal gi lydnirvana :p
    Jo nå blir det vel skikkelig bra...(kremt)

Vedlegg

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Har nå ikveld startet og kommet godt igang med Project:DIY Stereobenk :)

Alt av matrealer er anskaffet og gjort klart.Blir satt sammen og anlegget blir satt inn i benken imorgen-kommer med bilder! dette blir bra! :)

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ja da er vi igang!!!

Som sagt,råmatrealer er anskaffet

Det blir et møbel med 3 hyller og 4 rom.Platene er bestilt og kjøpt hos ett lokalt snekkerverdsted-alt ble bestilt og avtalt pr tlf :).
    Ved henting så jeg umiddelbart at dette blir bra!
    Platene består av 33mm Eik lakkert i Rosewood farge...-dønn match med høytalerne mine!

Litt jernvare må vi også ha.Naboen var bonde før og har ett nedlagt fjøs med melkeanlegg.Med baufil gikk jeg inn i fjøset og kappet rørene rett av og avstandsrørene består da av 38mm meierirør i rustfritt stål.
    Grovkappet med sag og deretter satt i dreiebenk for å få fine kanter og korrekt lengde på alle.
    Hele benken blir satt sammen av gjennomgående gjengestag fra topp til bunn og jeg så litt mørkt på å tvinge de skarpe metallkantene ned i eikeplatene.
    Jeg bestemte meg derfor for å bruke store skiver mellom rørene og platene.Ettersom gjengestagene er M6,så var hullet i skivene mye større enn stagene.
    Jeg valgte derfor å skaffe mindre skiver i M6 senterhull og lime disse til de store slik at sentrering med avstandsrørene ble lettere.

Jeg hadde ikke lyst til å ha synlig bolt eller hette i topplata,så jeg bestemte meg for å bruke rampa-muffer for å få det slik jeg ville ha det :)
    Disse små jævlene er vanskelig å få tak i,jeg bor 90 min kjøring fra Trondheim,men der var de ikke å oppdrive-utallige tlfsamtaler bekreftet det.
    Så da måtte jeg kjøre 90min i stikk motsatt retning til en møbelfabrikk i Meldal!

Da var det å begynne å forborre 6 hull i topplata som rampa-muffene skulle ned i.Deretter frest i toppen av hullet med counter-sync borrehode for å få muffene nedfelt i platene.

To be continued!! ;)

Vedlegg

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Da er avstandsrørene og skivene ferdig lakkert.Quick grunning og matt svart på sprayboks kjøpt på Jula ble valget....

Etter sikkert litt for lite tørke/herdetid på lakken(grunnet ekstrem utålmodighet) begynner monteringen for alvor.
    Gjengestagene er skrudd ned i rampa-muffene og de første rørene og skivene settes på.Monteringen skjer fra topp til bunn-altså,topplaten ligger med oversiden ned mot gulvet.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jæven ja det her va imponerende arbei Skomaker, gle mæ t sluttresultate.

Du ha vårre på Lium ja, å platan e fra Harald H ?

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    3K for platan.
    Kunna gått for benkeplata fra IKEA,men jeg ville gjøre detta på min måte og angrer ikke.
    Røren blei gratis da ;D.Med lakk,gjengestenger,skiva og muttera....-ca 3500 tænke æ.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Schumacher skrev:
    3K for platan.
    Kunna gått for benkeplata fra IKEA,men jeg ville gjøre detta på min måte og angrer ikke.
    Røren blei gratis da ;D.Med lakk,gjengestenger,skiva og muttera....-ca 3500 tænke æ.
    D må nå rægnas som e fin pris på en custom bænk !

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hpd.

Fikk pris på Solid Tech Duo3 på 5000 levert med bil til Orkanger fra NAT.

Det her blei jo billigere....-stygt blei det heller itj.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Da er forsåvidt prosjekt DIY stereobenk ferdig!
    Ganske fornøyd med resultatet og her gleder jeg meg masse til å få rigget opp anlegget i benken og ser det endelige resultatet. :)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Råbra jobbet Schumi :)
    Fin forsterker du har. En slik skal jeg låne øre til en gang. Forhåpentligvis ikke lenge til....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Benken din ble kjempefin! :)
    Veldig imponert over kreative løsninger.

Har du en link til det alternative racket du fikk pris på av NAT?
    Har ikke helt bestemt me for om jeg skal bygge selv eller kjøpe....

J

J.J

Gjest
    Ser meget bra ut !! Liker den helheten du har med farger og gjennomføring.

Jan Robert

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Dæven!! Takk for at dere er innom og tar tråden gutter! Og mange takk for komplimanger... :)

Fikk mer eller mindre helklaff med eikeplatene ja.De ble bestilt pr tlf til ett lokalt snekker/møbelfirma der beskjeden var at jeg ville ha de lakkert i Rosewood farge-that's it.Og de ble jo bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn