Schiit erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sitter med Mjolnir selv, som gir mat, husly og varme til mine nyhøstede LCD-3. For min del er topp match her ispedd Nad M51 som Dac. Får frem en nydelig og akkurat passe mengde diskant uten at det blir for lyst og grusomt. Har nærmest ubegrensede mengder punch i mid og bass - noe jeg elsker.

    Hadde - og var ekstremt fornøyd med Lyr, men rør gir meg en slags total og altomspennende angst for å bruke ampen, samt at rørbyttemanien ble voldsom og slitsom. Nei, SS er behagelig. Trenger knapt tenke på hva man gjør, bare skrur den på og spiller hodet av seg, og Mjolnir er jo både estetisk snasen og har kraft som et middels stort luftvernbatteri (altså en god del).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her for andre dag på rad og nyter musikk fra HE-6 og Gungnir/Mjolnir. Schiit comboen er veldig bra den. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Disse er jeg interessert i! Har en Musiland Monitor 02 + AudioTechnica M50 på jobb, ser for meg at dette hadde vært en fin oppgradering :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Disse ser ut som budsjettmodeller, så hva blir prisen? =)
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Postmannen var innom med en pakke fra Amerika i dag, så jeg måtte brått innom Clas for å kjøpe følgende
    110 V.png


    Som ellers når nye duppedingser og hifi kommer inn døra var spenningen stor. En en stor eske ble til 2 små og snart satt jeg med 2 sølvbokser i hånda.
    Men..... Schiit... det var alt. Eskene var nå tomme og jeg fant ingen ingen strømforsyning. Sendte dem en mail og et par timer etterpå fikk jeg ny ordrebekreftelse med trackingnummer og en beklagelse for at de hadde glemt å pakke med trafo.

    2 Schiit i hånda er da bedre enn 10 på plenen
    20130105_015508.jpg
     

    ElDuce86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Innlegg
    218
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg nå har lest HELE Schiit-tråden her, må jeg si jeg har aldri vært mer tiltrukket av Schiit enn de jeg er nå! (Yes, intended wordplay)

    Spennende produkter, til overkommelige priser, og etter litt sniking på Schiit siden (hehe, digger navnet), har jeg funnet ut at Lyr forsterker, og Bifrost dac'en kan være noe for meg, basert på intrykk herfra og andre omtaler av produktene.
    Har ikke lest noen omtale av Lyr og Bifrost combo'n, men regner med det må være en god match... Som hodetelefoner tenker jeg kanskje HiFiMAN HE-500...? Noen som har prøvd noen av disse sammen, og har en grei liten rewiev av det?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier ikke å lese bruksanvisninger... men bruksanvisningen til Lyr var faktisk ganske fønny (svært mange forsøk på humor der) .. og det fikk meg faktisk til å lese hele driten! (selv om produktet i seg selv egentlig er 100% selvforklarende!) :cool:

    rar opplevelse (måtte bare dele den) :D plusspoeng i boka fra meg! (og noe mange andre med 10000 siders bruxer kan lære litt fra)
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Schiit Mjolnir testet i High Fidelity

    Schiit Mjolnir testet i High Fidelity.

    Utdrag fra testen: "To my surprise Mjolnir with LCD3 gave me the closest impressions to those [Rodrigo y Gabriela] from concert – not my system, with speakers, but cans. Why? Maybe because they poured this hot, Mexican energy directly to my ears. And since this set delivers also tons of details with great resolution and selectivity, I could hear everything very clearly, maybe even clearer than during concert – an amazing experience, still no so impressive as participating in concert, but also great although in its own way."


    Mvh
    Sture
    Audio Norge
    sture@audionorge.no
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Schiit Asgard 2 på vei: https://schiit.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=16

    Asgard 2 is the next generation of one of the most popular headphone amps in the world, boasting higher performance and convenience features such as switchable gain and preamp outputs. It’s a versatile control center for your desktop system, ideal for most headphones from IEMs to orthos, and with pre outs for powered desktop speakers.
    Significantly Improved Performance

    We used what we learned in Mjolnir to significantly improve Asgard 2’s performance. A high-voltage, cascoded JFET gain stage feeds a high-current Class A MOSFET output section. The 80V rails on the gain stage allow us to reduce distortion, while retaining Asgard’s no-overall-feedback design in high-gain mode.

    Additional Versatility: From IEMs to Orthos to Active Monitors

    Asgard 2 offers two gain settings. The low-gain mode is perfect for high-sensitivity IEMs, while the high-gain mode is ideal for most other headphones, up to and including many orthodynamics. In addition, the preamp outputs can easily be connected to powered speakers, for a complete desktop system.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har litt lyst å prøve en slik skit etterhvert. Asgard så ikke så dum ut!
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Det blir en Asgard 2 på meg til bruk på kontoret. Må bare bestemme meg om jeg skal kjøre Modi eller om Bifrost er verdt 4x prisen.. 990 mot 4100 kr er litt forskjell..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Wait a minute! You upgraded Asgard?
    Yes.

    I loved the original. Why’d you do that?
    Because we hate you. No. Just kidding. Asgard was a great amp for its time, but time has moved on. More people want to run powered monitors on their desktops, which means preamp outputs are important. More people want to use custom IEMs, so switchable gain is important. And we learned so much in the development of Mjolnir, we really wanted to share.

    ASGARD 2 - $249.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.

     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det et Schiit produkt på meg også, närmere bestemt Lyr. Ble også kjöpt inn Hifiman HE-500. Ble imponert hvordan dette låt rett ut av boksen, så skal bli spennende etter noen flere timer med oppvarming :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk Schiit Magni og Modi i hus idag, men det var rakkern meg 120V PSU med Magni. Honen pitle, dette var irriterende.

    Noen som vet om det er kurante utsalgssteder som selger eksterne PSU, som da konverterer fra 230-16vac, 500mA, 8W?
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Fikk Schiit Magni og Modi i hus idag, men det var rakkern meg 120V PSU med Magni. Honen pitle, dette var irriterende.

    Noen som vet om det er kurante utsalgssteder som selger eksterne PSU, som da konverterer fra 230-16vac, 500mA, 8W?
    Hei, dette var beklagelig :-(
    Det skulle ha vært med 'norsk' strømforsying, men vi hadde tydligvis ikke klart å pakke med dette i alle Magni-eskene. Beklager dette!
    Riktig strømforsyning blir sendt deg på mandag.

    Mvh
    Sture
    Audio Norge
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    I et anfall av galskap la jeg ut Mjolnir for salg og tenkte jeg skulle klare meg med V200. Fikk heldigvis se lyset og besinnet meg og fikk på plass en Gungnir sammen med Mjolnir igjen. For en eeenorm forskjell!
    Hvis ikke Lcd3 blir foret av en kraftig nok forsterker er det bare å la være å kjøpe disse for de viser ikke 50% av potensialet engang. Ser lettdrevet ut på papiret men de skinner først med rett forsterkeri. Det er noe med mellomtonen som bare ikke våkner. Auralic er også helt konge med disse av andre jeg har hørt.
    Forskjellen mellom en god og dårlig forsterker er jo ikke at det ikke blir lyd men at musikken bare blir helt uinteressant, flat og kjedelig. Nå kan jeg sitte å høre på musikk jeg ikke engang liker og bli imponert.
    Gungnir imponerer stort også, hadde Dcs Debussy tidligere og den står ikke mye tilbake for denne om i det hele tatt.
    Høres ut som en ukritisk fanboy nå men det er virkelig gøy å ha funnet en så god match!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Men man skal ikke attribuere Mjolnirs styrker til ren watt.

    Jeg opplever LCD-3 som utmerket med både WA2, WA22 og CS300XS

    V200 gir vel 2 W og det older i massevis - men den har en mørkere klangkarakter.

    Forsterkeri er magi - glem ikke det - man kan ikke lese seg til gode matcher :D

    I et anfall av galskap la jeg ut Mjolnir for salg og tenkte jeg skulle klare meg med V200. Fikk heldigvis se lyset og besinnet meg og fikk på plass en Gungnir sammen med Mjolnir igjen. For en eeenorm forskjell!
    Hvis ikke Lcd3 blir foret av en kraftig nok forsterker er det bare å la være å kjøpe disse for de viser ikke 50% av potensialet engang. Ser lettdrevet ut på papiret men de skinner først med rett forsterkeri. Det er noe med mellomtonen som bare ikke våkner. Auralic er også helt konge med disse av andre jeg har hørt.
    Forskjellen mellom en god og dårlig forsterker er jo ikke at det ikke blir lyd men at musikken bare blir helt uinteressant, flat og kjedelig. Nå kan jeg sitte å høre på musikk jeg ikke engang liker og bli imponert.
    Gungnir imponerer stort også, hadde Dcs Debussy tidligere og den står ikke mye tilbake for denne om i det hele tatt.
    Høres ut som en ukritisk fanboy nå men det er virkelig gøy å ha funnet en så god match!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    For all del, jeg har ikke hørt alle de nevnte! Vet ikke om det er kreftene eller noe annet som gjør det i Mjolnirs tilfelle. Ikke er det (bare dacen) heller, brukte Mjolnir med Dacmagic plus med godt resultat. V200 er jeg sikker på ikke sparker nok liv i de, uvisst av hvilken grunn. Cluet er å teste flere og stole på dine egne ører. Svakeste ledd i kjeden ødelegger hele kjeden uten tvil
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Men man skal ikke attribuere Mjolnirs styrker til ren watt.

    Jeg opplever LCD-3 som utmerket med både WA2, WA22 og CS300XS

    V200 gir vel 2 W og det older i massevis - men den har en mørkere klangkarakter.

    Forsterkeri er magi - glem ikke det - man kan ikke lese seg til gode matcher :D

    I et anfall av galskap la jeg ut Mjolnir for salg og tenkte jeg skulle klare meg med V200. Fikk heldigvis se lyset og besinnet meg og fikk på plass en Gungnir sammen med Mjolnir igjen. For en eeenorm forskjell!
    Hvis ikke Lcd3 blir foret av en kraftig nok forsterker er det bare å la være å kjøpe disse for de viser ikke 50% av potensialet engang. Ser lettdrevet ut på papiret men de skinner først med rett forsterkeri. Det er noe med mellomtonen som bare ikke våkner. Auralic er også helt konge med disse av andre jeg har hørt.
    Forskjellen mellom en god og dårlig forsterker er jo ikke at det ikke blir lyd men at musikken bare blir helt uinteressant, flat og kjedelig. Nå kan jeg sitte å høre på musikk jeg ikke engang liker og bli imponert.
    Gungnir imponerer stort også, hadde Dcs Debussy tidligere og den står ikke mye tilbake for denne om i det hele tatt.
    Høres ut som en ukritisk fanboy nå men det er virkelig gøy å ha funnet en så god match!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Her er det ikke watt som er det interessante - men lydsignatur / tonal balanse.

    V200 gir 2.7W ved 50ohm. Det er en av de mest potente.

    Mjolnir er imidlertid ganske lystspillende hørt i forhold til V200 - og når man balanserer Mjolnir med en Gungnir (som låter litt Hegel-DAC-aktig) så blir dette en kanonmatch til LCD-3 - og for den saksskyld også LCD-2. :)

    Det er muligens et paradoks, men mine tanker er:

    - Mjolnir er det beste kjøpet av Mjolnir / Gungnir
    - Når man parer Mjolnir med Gungnir så skjer det noe svært positivt med tanke på synergi
    - Gungnir er som standalone DAC ikke helt der oppe
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis ikke Lcd3 blir foret av en kraftig nok forsterker er det bare å la være å kjøpe disse for de viser ikke 50% av potensialet engang. Ser lettdrevet ut på papiret men de skinner først med rett forsterkeri. Det er noe med mellomtonen som bare ikke våkner. Auralic er også helt konge med disse av andre jeg har hørt.
    Yeaaah!!! Auralic Taurus er villt bra med LCD-3. En annen bra kombo er Woo Audio WA6-SE og det ettertraktede USAF-røret! (Hører du det, ardilla?)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De facto erfaringer med Schiit

    Schiit Audio - Mer enn tøffe ord?

    Brand. Merkevare. Branding. Hva skiller en gitt produsent ut fra andre? Man kan si mye om ulike produsenters fokus på såkalt branding, og man kan si enda mer om Schiit Audio sin markedsføring av egne produkter. Det er en fare for at en produsent lett kan snuble i markedsføringen når man utbroderer sine egne produkters fortreffelighet. En viss nøkternhet kan være kjedelig, men i det lange løp langt mer kledelig.
    Imidlertid så handler det i dagens sterkt voksende head-fi marked å bli lagt merke til og å skille seg ut. Schiit Audio har ikke fokusert så mye på tradisjonelle «high-end» beskrivelser av egen produktportefølje og kan ikke omtales som å ha en kjedelig beskrivelse av sine produkter. Seksjonen med FAQ (Frequently Asked Questions) og produktbeskrivelsene på hjemmesiden viser at de har funnet sin særegne stil - og dyrker den fullt ut slik at firmanavnet gir en forståelig ramme. Erfaringsmessig så kan for mye fuzz og bling innen markedsføringen være omvendt proporsjonal med produktenes ytelse. Se bare på produkter i det såkalte proffmarkedet. Man forholder seg ofte ganske nøkternt.


    «You aren’t gonna
    believe this Schiit»


    Ser man på Schiit Audio kan man ikke påstå at de gjør det samme. Men, nå er det slik at Schiit Audio ikke markedsfører seg innen proffmarkedet - men innen entusiastmarkedet for hodetelefonutstyr. Schiit har valgt en branding, som er folkelig sagt ganske så bajasaktig. Betyr det at produktene deres er mye prat, og lite innhold / ytelse? La oss se litt nærmere på akkurat det.
    132314212927np1Y.jpg


    Første møte med Schiit
    Jeg, i likhet med så mange andre, utforsker nye produkter via den store verdensveven. Man leser om nye produkter som introduseres fra etablerte produsenter, og innimellom så snubler man ganske tidlig over ikke bare nye produkter - men også nye produsenter. Schiit dukket opp på head-fi-himmelen for ikke så alt for lenge siden. De lanserte tre hodetelefonforsterkere og en DAC. Disse var henholdsvis Asgard, Valhalla , Lyr og Bifrost. Produktene ble tatt relativt godt i mot, men hadde enkelte startproblemer: Brumming og støy i sensitive hodetelefoner, videodokumentasjon av likestrømtopper som over tid kunne ødelegge enkelte hodetelefoner. Tre rapporterebare tilfeller at en av de tre forsterkerne hadde ødelagt hodetelefoner når produktene ble slått på / av og hodetelefonene var koblet til ved påslag. Enkelte ble bekymret, og enkelte forummedlemmer gikk lenger enn å kun være bekymret. En bestemt person begynte å konsentrere seg om å avdekke potensielle designsvakheter i Schiits hodetelefonforsterkere. Vedkommende fant til slutt det han lette etter, og diskusjonene begynte å rulle på et større hodetelefonforum startet av Jude Mansilla (Head-fi.org).Brukeren som fokuserte innsatsen på å vurdere designet til Schiit Audios første forsterkere for hodetelefoner var NwAvGuy (North West AV Guy). Etter en lengre disputt på Head-fi.org, ble NwAvGuys brukerkonto satt som «Banned». Årsaken til dette spekuleres det om fortsatt. Enden på visa var at Josan Stoddard (reprtesentant for Schiit) gikk ut på samme forum og erkjente designsvakheten og implementerte nødvendige tekniske tiltak i produktene. NwAvGuy ble svært aktiv med egen blogg. Mange andre refererer ofte til bruddstykker av historien - og debatten i etterkant ble polariserende. Det vil si at enten så støttet man Schiit Audio, eller så støttet man NwAvGuy. Man kunne skrevet en bok om den såkalte aftermath, men det er ikke en del av denne omtalen - så jeg lar det ligge. Resultatet var at mitt første møte med Schiit Audios produkter, om enn kun imaginært, ikke var spesielt vellykket for å si det slik. Audiofile fora er sterke saker...


    Andre møtet med Schiit
    Det er egentlig her det hele begynner å bli interessant. For sånn roughly 2,5 år siden fikk jeg høre og oppleve Schiit Lyr, som er en hybridkonstruksjon. Bildet nedenfor viser Lyr i forgrunnen og Burson HA-160D rett bak fra det aktuelle treffet.


    79632d1306452488-headfi-traden-hodetelefoner-forsterkere-kombinasjoner-synspunkt-head-fi-treff-0.jpg


    Forskjellene mellom disse var på grensen til insignifikante, med Lyr et bitte lite hakk på den lysere siden. Jeg eide på den tiden den australske skjønnheten i børstet aluminium, og etter å ha hørt Lyr så ble ikke må-ha-begjeret riktig tent, skal jeg være helt ærlig. Halvparten av de som var tilstede detekterte ulikhetene - og de resternede ikke. Så det kan forsåvidt si sitt.Allikevel så var det en rest av nysgjerrighet, så jeg ville vite mer om hvordan ulike rør ville påvirke lydsignaturen i Lyr - og startet derfor tråden «Schiit Lyr - The tube rolling thread» på Head-fi.org for å søke svar på nettopp det. Tråden er relativt populær og er aktiv den dag i dag, men jeg ble ikke så mye klokere - så jeg parkerte Lyr og Schiit Audio på hylla merket med «avventende».

    Tredje møtet med Schiit
    Etter å ha vært avventende til Schiits produkter grunnet de to forrige møtene, så ble ting litt anderledes når Schiit lanserte sin andre gruppe produkter i 2012. De produktene som ble lansert var Schiit Mjolnir og Schiit Gungnir. Audio Norge selger begge i Norge - og parallellimprt er således meningsløst da Audio Norges priser punkterer den ideen. Godt jobba av Audio Norge.

    Mjolnir er en balansert hodetelefonforsterker, mens Gungnir er en DAC som design, prismessig og prismessig matcher hodetelefonforsterkeren. Når man ser disse to produktene så slår det en at de er relativt mye større enn produktene i den initielle lanseringsgruppa (f. eks. Lyr og Bifrost). Det designmessige uttrykket er imidlertid det samme. Sobert børstet aluminium. Man kan kjøpe Schits produkter direkte fra webshopen til Schiit, eller dersom man bor i Norge så har man et fullverdig (om ikke enda bedre alternativ): AudioNorge. Man får selvsagt de samme produktene og med norsk forbrukerkjøpslov som basis. Mitt valg var særdeles enkelt etter å ha vurderte disse to kjøpsalternativene. Prisforskjellen er nada.


    «Schiit har valgt en branding,
    som folkelig sagt er ganske så bajasaktig»

    Schiit Mjolnir
    Som så mange andre ble jeg særdeles fristet til å legge ørene og diverse hodetelefoner til hodetelefonforsterkeren Mjolnir. Ble ganske overrasket når jeg pakket opp skiiten (se det - der kom det første ordspillet knyttet til produsentnavnet). Mjolnir var tung, stor og solid. Og STOR - like bred som fullblods stereoprodukt med unntak av et par centimeter. Når Mjolnir kom i hus, så hadde jeg tre ulike digital-til-analog-konvertere (DAC) jeg kunne benytte. Alle har balanserte analoge utganger (XLR), og det var egentlig påkrevd siden Mjolnir er en balansert hodetelefonforsterker fra de analoge inngangene via volumhjulet til hodetelefonutgangene på fremsiden. Jeg hadde en god stund benyttet DAC-ene fra norske Hegel (HD10) og tyske Violectric (V800), og nylig skaffet meg danske NADs M51. Mjolnir ble pakket ut fra emballasjen, som er eksemplarisk fordi den omslutter og beskytter produktet svært godt med stor avstand til eskesidene - og det er dobbel innpakning som agerer som god buffer for nysgjerrige øyne ved ulike spedisjonsfirma. Vel, strengt tatt er det ikke nødvendig med en balansert DAC, fordi Mjolnir har ubalanserte analoge innganger.


    schiit-1.jpg

    Man kan prioritere hva man skal benytte via en egen vippebryter på baksiden av Mjolnir. Hvorvidt XLR er bedre enn RCA er et generelt spørsmål, men siden Mjolnir er en ekte balansert konstruksjon så så jeg ikke poenget med å ikke benytte de balanserte inngangene. Mjolnir ble koblet til DAC-en via et par XLR-kabler fra Kimber, DAC-en ble påslått og Mjolnir rett etterpå. Mjolnir har en innebygget forsinkelse på ca. tjue sekunder etter at den er påslått og til den er operativ og musikk kan strømme ut til de hodetelefonene man har valgt å benytte. Ser man så på fremsiden av Mjolnir så er det tre utganger, og disse er gruppert slik at det egentlig er snakk om to utganger. Den ene er en tradisjonell 4-pin-XLR utgang for stereo, mens de to andre er 3-pin-XLRfor hver kanal. Det finnes enkelte hodetelefoner og kabler som benytter 3-pin-XLR for hver kanal (L & R) men disse er litt mer eksotiske enn 4-pin-XLR varianten. Til alle de hodetelefonene jeg har valgt å ha hjemme, så kan alle enten konbles til en ubalansert hodetelefonforsterker - eller de kan re-terimineres ganske lett til balanserte ved hjelp av 4-pin-XLR. For HiFiMANs HE-6 og Audeze LCD-3, så medfølger begge alternativene i originalpakken. Det som er bra med dette er at dersom man av ulike grunner har disse to hodetelefonene, og anskaffer HE-500 og/eller LCD-2 så vil de samme kablene kunne benyttes og man har full fleksibilitet. Uansett eierportefølje, så vil produsenter av aftermarkedkabler være såpass mange og tilgjengelige at det i realiteten ikke er et praktisk problem å skaffe balanserte hodetelefonkabler.

    Den observante leser vil allerede ha sett på bildene at ingen av XLR-kontaktene, hverken inngangene bak eller utgangene i front, har en ejector / låseleppe. Violectrics hodetelefonforsterker og V800 DAC har slike ejectorer på alle XLR-kontaktene. XLR-plugger tilkoblet Violectricproduktene kan man derfor ikke bare røske ut vilkårlig, men det kan man på Schiitproduktene Mjolnir og Gungnir. I praksis har det egentlig ingen betydning. Det eneste måtte være dersom man er ekstremt uvøren. Faktisk så er det like greit det ikke er ejector / låseleppe - for dersom uhellet er ute - så vil man bare dra pluggen ut på samme måte som Apples ladekontakt, som er magnetisk. Man unngår derfor at ting ramler i gulvet av en eller annen grunn (unger, hunder, etc).


    Det viktigste
    Jeg har så langt i omtalen feilet ved å dvele for mye med snikk snakk. Her er konklusjonen:

    - Mjolnir er en hodetelefonforsterker som driver alt av det jeg har hatt i hus (inkl. HiFiMAN HE-6)
    - Mjolnir har en tonal balanse som heller mot det lyse
    - Mjolnir, med sin lyse tilnærming, er laaaangt mer potent enn mange andre hodetlefonforsterkere
    - Mjolnir gir HiFiMAN HE-6, HE-500 og Audeze LCD-2 og LCD-3 en driv som det er vanskelig å beskrive - men må oppleves
    - Har du ikke hodetelefoner med 2 x 3 XLR (2 stk. L/R "mono"-kanaler) eller 4 pin XLR kabel er det bare å glemme Mjolnir. Er balanserte hodetelefonkabler fremmedord for deg; glem Mjolnir. Har du dette på plass; kjør på - du vil ikke angre. Prismessig er Mjolnir et kupp.
    - Gungnir (som jeg har benyttet - samt V800 og NAD M51) som DAC koster nesten like mye / lite som Mjolnir - men Gungnir fremstår som et separat langt dårligere kjøp. Det er Mjolnir som er stjerna i Schiit comboen her - hands down
    - Dropp Gungnir hvis du har en Hegel DAC allerede til Mjolnir...

    Over og ut. Og, over til musikken. :)


    tl;dr - Vær oppmerksom på:

    • Mjolnir / Gungnir utfyller hver-andre godt lydmessig. Mjolnir har en litt lysere lydsignatur enn Gungnir, som da drar lydbildet den andre veien
    • Finishen til begge er svært god og de utgjør et sobert helhets-inntrykk
    • Gungnir har både balanseete og ubalanserte utganger, på samme måte som Mjolnir har begge typer som innganger
    • Ingen gainjustering hos hverken Mjolnir eller Gungnir
    • Mjolnir krever balansert kabling til hodetelefonene
    • Kjøper du direkte fra Schiit Audio så følger ikke garantien produktet men første kjøper. Kjøper du via norsk forhandler har du ikke den begrensningen


     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Og her sitter jeg med innsteget - Aasgard, og nyter fremdeles musikk. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    For de tekstsky; Mjolnir er en no-brainer - og investerer man 6.7K (NOK) så er halve (les; hele) jobben gjort. :O
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Schiit Glo April atom spøk!!!

    Schiit Glo April atom spøk. :cool:

    Schiit Glo

    Schiit Glo
    The new Schiit Glo is a complete re-imagining of the portable headphone amplifier. With 15 million year “battery” half-life, it completely eliminates the need for charging! We’re pleased to offer this breakthrough product that will surely redefine your listening experience.

    Atomic Battery with Unsurpassed Lifespan
    Yes, you read that right. 1.5 x 10E6 year battery half-life. That’s 15 million years. Compare to just a few hours in competitive devices. You’ll never have to charge the GLO. Ever. It will last longer than you do (especially with heavy use.)

    Infinite Power, Unmeasurable Distortion
    Thanks to the Zero Point Energy Interface (ZPEI) developed by Schiit Labs, the Glo is able to provide infinite power at unmeasurable noise and distortion levels. It will drive your most sensitive IEMs, or use it to replace your Crown Macro-Tech 5000s when you go on tour! It’s the most versatile amp in the world.

    Innovative Materials Reap Sonic Benefits
    Make no mistake. The crusade that eliminated lead from electronics has only one real agenda: to suck the life out of your music! Yes, it’s all part of a long and well-orchestrated recording industry campaign to sell you on their vapid pop tunes. Thankfully, Schiit Labs has discovered this terrifying conspiracy and has brought the good times back! It starts with 100% asbestos PC boards, and a special mercury-tungsten solder. But we didn’t stop there. We went all-out for a beryllium chassis, the best-sounding metal on the planet.

    Made in Space
    We’ve gone even farther than ever for the best possible manufacturing. The new Schiit Glo is actually made in space. Flown to the International Space Station’s Auxiliary Manufacturing Arm aboard SpaceX Dragon capsules, the Schiit Glo is the first 100%-assembled-in-space product. Please note that heat discoloration from re-entry is not considered a manufacturing defect—just character.

    Lifetime Warranty
    What's better than a 5-year warranty? A lifetime warranty, of course. Your new Schiit Glo is warranted for your entire life! Note: warranty is not transferrable.

    Specifications*

    Frequency Response: Infinite
    Maximum Power, screwdriver-600 ohms: Infinite
    THD: Unmeasurable
    IMD: Unmeasurable
    SNR: Unmeasurable
    Crosstalk: Unmeasurable
    Output Impedance: 0 ohms
    Topology: Fully discrete, germanium transistors on asbestos PC boards with mercury-tungsten alloy solder
    Protection: optional lead glove and carrying case
    Power Supply: Special proprietary blend of isotopes in a Schiit heavy-water configuration with isolinear damping and Zero Point Energy Interface
    Battery Half-Life: 1.5 x 10E6 years
    Power Consumption: 0W
    Size: 4.5 x 2.25 x 0.80”
    Weight: 49 lbs
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Fra spøk til revolver.

    Loevhagen posten for en stund siden, litt info om en ny mulig topp modell fra Schiit.

    Så fra dere som har litt inside informasjon, finnes det noe lanserings dato på denne modellen, forhåpentlig vis uten atom drift. ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg husker det så er den ("Statement Amp") planlagt i 2013, men Schiit (Jason) har sagt tidligere at de ikke går ut med noen indikasjoner på lanseringsdato, fordi hvis de ikke overholder datoen så blir det bare stress. De vil sørge for å ha en del eksemplarer klart for salg og gi beskjed når de er tilgjengelige via deres hjemmeside.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    schiit statement amp & DAC fra Jason Stoddard

    Kanskje gammelt nytt for head-fi.com veteraner men nytt for meg og god info.

    Hey all,

    Since you at least deserve a statement with respect to the Statement products, here it is, in all its ugly glory:

    Statement DAC

    The Statement DAC has been delayed twice now due to changes in the DSP platform we planned to use. In engineering terms, our parts went "end of life." That means, in human terms, "don't use them for new designs." At first, one family of parts went end of life, so we switched to a related family. That family tree is now ending. Which means we've now switched to an all-new DSP engine.

    The problem is, every time you change DSPs, you change development platform, code, simulation, etc--and that requires both re-investment in new development tools and time to get used to the vagaries of a new platform. So, we're really, really, really, really late.

    On the positive side, the Statement DAC will truly be an insane piece once it's done. It is of the magnitude of Mike Moffat's first Theta DSPre, introduced in 1986 after 4 years of engineering design, innumerable "Frankenstein" CD players, and intensive DSP development (including a RAND Corp mathematician). Now, that doesn't mean it will *be* a DSPre, with digital preamp functionality, nor is it anything like it except in terms of the amount of time and effort put into it. That's all the data we can release now.

    Statement Amp

    The Statement amp is much more mature, but we put its development on hold so it can be more closely aligned with the DAC. Also, transformer issues have slowed us down in iterating the design. Argh.

    What I can tell you about the Statement amp is that it is more than a feature--packed Mjolnir. Think of a complete integrated amp, with special attention paid to the headphone output side, and yes, speaker binding posts. Same circlotron-style topology, but significantly different in execution for these power and current levels, and with a very different, relay-switched stepped attenuator volume control. Expect 50W into 8 ohms and multiple levels of gain, with the intention of serving everything from IEMs to loudspeakers. And yes, solid-state or hybrid will be available--but it'll be a one-time choice. There's no switching back and forth.

    Timeframe

    I've promised so much for so long that I'm loathe to say anything, but if I had to guess, it would be summer for the amp and maybe later for the DAC. We're going to try to keep them within a couple of months of each other. If we can launch together, we will. But we may not. Remember, guess =/= promise. Until we're ready to take orders, that's all there is to say.
    All the best,

    Jason
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn