Casle skrev:
Nå skrev jeg vel "ei heller bankkortene" så det kan gjelde mer enn førerkort. Men jeg ser ditt poeng, løsningen er jo bare å lage et nasjonalt id-kort som Sverige har så er allt løst.
Mitt poeng er bare at man helst kan gjøre om førerkortene eller kanskje bankkort også så de følger samme standard, så vil alle vi som har disse kortene kunne bruke de. Med alle standardene EU har på alt mulig, bøy i bananene etc. så finnes det vel en standard for id-kort også...?!?
Nei, det er de nasjonale id-kortene som gjelder. Så vidt jeg vet er det ingen EU-standard for disse, bare en
liste over hvilke id-dokumenter som eksisterer i hvilke land og hvordan de ser ut. Id-kortene ser mildt sagt forskjellige ut fra land til land, og det ville nok være politisk sprengstoff å prøve å innføre et felles europeisk id-kort. EUs evne til å standardisere ting er nok litt oppskrytt.
Problemet med bankkort er at de utstedes av en eller annen mer eller mindre seriøs bank. Jeg tror ikke enhver rumensk (f eks) bank skal tiltros "gullstandarden" for å dokumentere personers identitet. ("Psst! Speszial offer for YU! Choosze yur owwn identity! Only 299! Todai only in our new Bank!")
Førerkortene er standardisert, og gjelder forsåvidt som id-dokument innenfor det landet som har utstedt det, men beviser ikke statsborgerskap. Det kan være en ganske viktig opplysning om gendarmeriet tauer deg inn en sen kveld i Marseille. Man kunne, teoretisk sett, satt inn en rute om statsborgerskap i førerkortene, men slik er det altså ikke.
Klart, Norge kunne også begynt å utstede nasjonale id-kort. Men tror du ikke folk ville bitche minst like mye over at de "måtte" ha et nytt id-kort i tillegg til pass og førerkort, om et slikt ble innført i Norge?
For meg er den teoretiske muligheten for å få trøbbel med en dansk byråkrat med PMS mer enn oppveid av at jeg ikke lenger trenger å stå i kø for å hilse pent på Herr Grenzpolizeikommissar mit Pistol und Schäferhund hver gang jeg skal litt lenger sør på kontinentet. Passet ligger pent i lommen sin i laptop-bagen, og blir gjerne med når jeg skal noe sted. Til Oslo, f eks. Derimot blir det igjen hjemme, sammen med laptop'en, når jeg skal til hytta i Sverige.
Som sagt, i praksis er ikke dette spesielt vanskelig.