Schengen og passfrihet.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Min datter skal til Danmark (Roskilde) snart. Jeg ble spurt om hun skulle ha med seg pass, innbilte meg at innenfor Schengenområdet var det passfrihet. Men så viser det seg at utenfor Norge, så er det kun pass som er gyldig i forhold til identifikasjon, man måtte ha med pass likevel.... passfrihet innenfor Schengen, er det bare tull så lenge en skal krysse en landegrense, som Norge/Danmark? Altså defakto ingen passfrihet allikevel?

Dette var i forbindelse med en flyreise, hva hvis hun skulle kjøre bil, blir det annerledes? Noen som vet? Hun har jo id i form av gyldig bankkort med foto.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
At pass er det eneste godkjente id utenfor Norge er ganske utrolig, man skulle jo tro at vi kunne hatt førerkort og bankkort som fulgte EU standard så hadde de hvertfall vært gyldig i Europa, men sånn er det å bo i bakvendtland...

Men tilbake til tema... jeg flyr til København og Stockholm i jobbsammenheng flere ganger i måneden, og jeg har aldri blitt spurt etter pass. Hverken på flyplasser eller på hotell så jeg tror det burde holde med bankkort.

/C

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Rudi skrev:
Er 100% korrekt at dette bare er tull.......... det er dette vi har igjen for og leve i et molbo-land ;D

Skal man følge loven til punkt og prikke kan vi ikke ta en Harry tur engang uten og ha med passet........ det kunne vi før....... faktisk så hadde vi større frihet FØR de nye "frihets/passfrie" reglene ble innført.

Innad i EU OG i Sveits så holder det med ID bevis eller førerkort, vet ikke hvordan det er når "de" skal til Norge.
Du kan ta en harrytur uten pass(hvis det er sverige du mener).Innenfor de nordiske landene er det kun krav til legitimasjon, utenfor så er det kun pass som er godkjent som legitimasjon

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Poenget er at du slipper å vise passet ved innreise. Schengen-avtalen avvikler grensekontrollen mellom medlemslandene. Det er en annen sak at passet er den eneste internasjonalt anerkjente legitimasjonen for norske statsborgere, hvis man skulle komme opp i en situasjon hvor man trenger å legitimere seg. Strengt tatt gjelder dette for hele verden, inkludert Sverige og Danmark.

Det er nøyaktig samme regler for nordmenn som for alle andre som bor innenfor Schengen-sonen. Noen land har et eget nasjonalt identitetskort i tillegg til passet. Da aksepteres dette kortet også som legitimasjon. Enkelte EU-land, som f eks Sverige og Finland har slike kort, mens andre, f eks Danmark, har det ikke. I noen land (Nederland, Italia, Polen) er et slikt kort obligatorisk, i andre (Sverige, Finland) frivillig. Førerkort og bankkort er noe annet. For at vi skulle slippe dette "problemet" med at passet er eneste godkjente legitimasjon, så måtte Norge også innføre et nasjonalt id-kort i tillegg til passet.

Personlig har jeg som regel med passet når jeg reiser, uansett hvor, men viser førerkortet hvis jeg blir spurt om identitetspapirer (og det ikke spesifikt spørres etter pass). Funker helt fint på Københavnsflyet. Jeg har aldri blitt avkrevd pass hverken i Sverige eller Danmark. F eks når jeg skal hente en pakke på et svensk postkontor eller gjøre et ærend i en svensk bank fungerer førerkortet helt fint, selv om personen bak disken gjerne sliter litt med å få inn et norsk personnummer (ddmmyy xxxxx) i datasystemet som forventer et svensk (yymmdd-xxxx).

I praksis er ikke dette veldig vanskelig.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
asbjbo skrev:
Poenget er at du slipper å vise passet ved innreise. Schengen-avtalen avvikler grensekontrollen mellom medlemslandene. Det er en annen sak at passet er den eneste internasjonalt anerkjente legitimasjonen for norske statsborgere, hvis man skulle komme opp i en situasjon hvor man trenger å legitimere seg. Strengt tatt gjelder dette for hele verden, inkludert Sverige og Danmark.

Det er nøyaktig samme regler for nordmenn som for alle andre som bor innenfor Schengen-sonen. Noen land har et eget nasjonalt identitetskort i tillegg til passet. Da aksepteres dette kortet også som legitimasjon. Enkelte EU-land, som f eks Sverige og Finland har slike kort, mens andre, f eks Danmark, har det ikke. I noen land (Nederland, Italia, Polen) er et slikt kort obligatorisk, i andre (Sverige, Finland) frivillig. Førerkort og bankkort er noe annet. For at vi skulle slippe dette "problemet" med at passet er eneste godkjente legitimasjon, så måtte Norge også innføre et nasjonalt id-kort i tillegg til passet.

Personlig har jeg som regel med passet når jeg reiser, uansett hvor, men viser førerkortet hvis jeg blir spurt om identitetspapirer (og det ikke spesifikt spørres etter pass). Funker helt fint på Københavnsflyet. Jeg har aldri blitt avkrevd pass hverken i Sverige eller Danmark. F eks når jeg skal hente en pakke på et svensk postkontor eller gjøre et ærend i en svensk bank fungerer førerkortet helt fint, selv om personen bak disken gjerne sliter litt med å få inn et norsk personnummer (ddmmyy xxxxx) i datasystemet som forventer et svensk (yymmdd-xxxx).

Tydeligvis at det er forskjellig regler alt etter hvor man leser http://www.landsider.no/land/danmark/reise/innreise/innreise.htm

Bare prøv å se på sverige og finnland også

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Når det gjelder pakke på postkontor så har jeg samme erfaring i Sverige, at det fungerer fint med norsk førerkort. Og det virker som førerkortene våre samsvarer med en eller annen EU standard fordi de scanner en strekkode på baksiden av kortet... selv på mitt norske førerkort. Så hvorfor ikke bare gjøre førerkortet slik at det også fungerer som nasjonalt identitetskort, kan vel ikke være så vanskelig, ei heller bankkortene skulle en tro...
Med så mange pass som stjeles årlig og brukes av kriminelle etc. så hadde jeg satt pris på å slippe å dra på det i Europa ihvertfall. For ikke å snakke om å slippe å gå med det "digre" passet i lomma hele tiden.

/C

asbjbo skrev:
Jeg har aldri blitt avkrevd pass hverken i Sverige eller Danmark. F eks når jeg skal hente en pakke på et svensk postkontor eller gjøre et ærend i en svensk bank fungerer førerkortet helt fint, selv om personen bak disken gjerne sliter litt med å få inn et norsk personnummer (ddmmyy xxxxx) i datasystemet som forventer et svensk (yymmdd-xxxx).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Casle skrev:
Så hvorfor ikke bare gjøre førerkortet slik at det også fungerer som nasjonalt identitetskort, kan vel ikke være så vanskelig, ei heller bankkortene skulle en tro...
Kanskje fordi ikke alle har/får ha førerkort? Yngstedatteren min på ni år, for eksempel. Eller harrytappen som ble tatt i 160 borti veien her. Førerkort og id-kort er to forskjellige ting.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Nå skrev jeg vel "ei heller bankkortene" så det kan gjelde mer enn førerkort. Men jeg ser ditt poeng, løsningen er jo bare å lage et nasjonalt id-kort som Sverige har så er allt løst.
Mitt poeng er bare at man helst kan gjøre om førerkortene eller kanskje bankkort også så de følger samme standard, så vil alle vi som har disse kortene kunne bruke de. Med alle standardene EU har på alt mulig, bøy i bananene etc. så finnes det vel en standard for id-kort også...?!?

/C

asbjbo skrev:
Casle skrev:
Så hvorfor ikke bare gjøre førerkortet slik at det også fungerer som nasjonalt identitetskort, kan vel ikke være så vanskelig, ei heller bankkortene skulle en tro...
Kanskje fordi ikke alle har/får ha førerkort? Yngstedatteren min på ni år, for eksempel. Eller harrytappen som ble tatt i 160 borti veien her. Førerkort og id-kort er to forskjellige ting.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Casle skrev:
Nå skrev jeg vel "ei heller bankkortene" så det kan gjelde mer enn førerkort. Men jeg ser ditt poeng, løsningen er jo bare å lage et nasjonalt id-kort som Sverige har så er allt løst.
Mitt poeng er bare at man helst kan gjøre om førerkortene eller kanskje bankkort også så de følger samme standard, så vil alle vi som har disse kortene kunne bruke de. Med alle standardene EU har på alt mulig, bøy i bananene etc. så finnes det vel en standard for id-kort også...?!?
Nei, det er de nasjonale id-kortene som gjelder. Så vidt jeg vet er det ingen EU-standard for disse, bare en liste over hvilke id-dokumenter som eksisterer i hvilke land og hvordan de ser ut. Id-kortene ser mildt sagt forskjellige ut fra land til land, og det ville nok være politisk sprengstoff å prøve å innføre et felles europeisk id-kort. EUs evne til å standardisere ting er nok litt oppskrytt.

Problemet med bankkort er at de utstedes av en eller annen mer eller mindre seriøs bank. Jeg tror ikke enhver rumensk (f eks) bank skal tiltros "gullstandarden" for å dokumentere personers identitet. ("Psst! Speszial offer for YU! Choosze yur owwn identity! Only €299! Todai only in our new Bank!")

Førerkortene er standardisert, og gjelder forsåvidt som id-dokument innenfor det landet som har utstedt det, men beviser ikke statsborgerskap. Det kan være en ganske viktig opplysning om gendarmeriet tauer deg inn en sen kveld i Marseille. Man kunne, teoretisk sett, satt inn en rute om statsborgerskap i førerkortene, men slik er det altså ikke.

Klart, Norge kunne også begynt å utstede nasjonale id-kort. Men tror du ikke folk ville bitche minst like mye over at de "måtte" ha et nytt id-kort i tillegg til pass og førerkort, om et slikt ble innført i Norge?

For meg er den teoretiske muligheten for å få trøbbel med en dansk byråkrat med PMS mer enn oppveid av at jeg ikke lenger trenger å stå i kø for å hilse pent på Herr Grenzpolizeikommissar mit Pistol und Schäferhund hver gang jeg skal litt lenger sør på kontinentet. Passet ligger pent i lommen sin i laptop-bagen, og blir gjerne med når jeg skal noe sted. Til Oslo, f eks. Derimot blir det igjen hjemme, sammen med laptop'en, når jeg skal til hytta i Sverige.

Som sagt, i praksis er ikke dette spesielt vanskelig.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
:D
Morro men jeg synes nå likevel det er mongo at det eneste godkjente Norske id er passet...

/C

asbjbo skrev:
Casle skrev:
Nei, det er de nasjonale id-kortene som gjelder. Så vidt jeg vet er det ingen EU-standard for disse, bare en liste over hvilke id-dokumenter som eksisterer i hvilke land og hvordan de ser ut. Id-kortene ser mildt sagt forskjellige ut fra land til land, og det ville nok være politisk sprengstoff å prøve å innføre et felles europeisk id-kort. EUs evne til å standardisere ting er nok litt oppskrytt.

Problemet med bankkort er at de utstedes av en eller annen mer eller mindre seriøs bank. Jeg tror ikke enhver rumensk (f eks) bank skal tiltros "gullstandarden" for å dokumentere personers identitet. ("Psst! Speszial offer for YU! Choosze yur owwn identity! Only €299! Todai only in our new Bank!")

Førerkortene er standardisert, og gjelder forsåvidt som id-dokument innenfor det landet som har utstedt det, men beviser ikke statsborgerskap. Det kan være en ganske viktig opplysning om gendarmeriet tauer deg inn en sen kveld i Marseille. Man kunne, teoretisk sett, satt inn en rute om statsborgerskap i førerkortene, men slik er det altså ikke.

Klart, Norge kunne også begynt å utstede nasjonale id-kort. Men tror du ikke folk ville bitche minst like mye over at de "måtte" ha et nytt id-kort i tillegg til pass og førerkort, om et slikt ble innført i Norge?

For meg er den teoretiske muligheten for å få trøbbel med en dansk byråkrat med PMS mer enn oppveid av at jeg ikke lenger trenger å stå i kø for å hilse pent på Herr Grenzpolizeikommissar mit Pistol und Schäferhund hver gang jeg skal litt lenger sør på kontinentet. Passet ligger pent i lommen sin i laptop-bagen, og blir gjerne med når jeg skal noe sted. Til Oslo, f eks. Derimot blir det igjen hjemme, sammen med laptop'en, når jeg skal til hytta i Sverige.

Som sagt, i praksis er ikke dette spesielt vanskelig.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og et ønske går snart i oppfyllelse:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2578121.ece

Legg dessuten merke til hvordan folk bitcher i kommentarspalten. "Hvorfor skal vi ha dette?", "Mark of the beast", "1940", "Vår tid er forbi. Europa brenner." (!!!). Rimelig forutsigbart (og det gjorde jeg også litt lenger oppe i tråden), men da slipper du i det minste å ta med passet til Danmark i fremtiden, hvis det er et sånt ork.

Topp Bunn