SCART utgang, hva er i den?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hei, jeg har også koblet video-spilleren til prosjektoren og ser at bildet blir ikke så bra, i alle fall vesentlig mer støy enn fra DVD med komponent. VHS-spilleren (til tv og videobruk) har kun en gul phono (kompositt?) utgang og jeg bruker en ledning av en 10m komponentkabel.

Spilleren har også en scart utgang. Er det slik at scart er en åpen interface og kan dermed ha hva som helst av standard? Vil jeg tjene på å finne en scart til komponent overgang (tre phono kabler) dersom dette finnes?
 
K

knutinh

Gjest
SCART inneholder stereo analog lyd, komposit video og enten S-video ELLER rgb. Jeg tror ikke du kan overføre komponent (YCbCr)

http://en.wikipedia.org/wiki/SCART

Uansett har såvidt jeg vet videospilleren din ikke tilgang til noe annet enn "komposit" på båndet, så jeg tror gevinsten ved å splitte opp signalet ved spilleren er lite i forhold til å gjøre det samme ved projektor?

Har du prøvd å koble spilleren opp med 0.5 meter ledning for å sjekke at ikke problemet rett og slett er at VHS er mye dårligere enn DVD?

mvh
Knut
 
N

nb

Gjest
Det er mulig å bruke en overgang SCART->S-Video (koster 100 kroner på Clas Ohlson), men da må du sjekke om videoen din faktisk kan levere S-video på SCART-utgangen - det kan den sannsynligvis ikke. Om den ikke kan det, så vil du kun få sort/hvitt-bilde om du bruker en slik overgang og S-Video-kabel til projektoren.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Takk for svar. Jeg skal sjekke ut mulighetene. Motivasjonen var først og fremst å få best mulig bilde av TV-sendinger der videospilleren er kilde.

Over tid vil jeg nok gi PCen en rolig pensjonistilværelse som medie senter i stuen. Støydempe den helt og kjøre alle signaler (spill, tv, DVD og analog video) derfra med DVI.
 
N

nb

Gjest
Ikke forvent all verden fra TV-signalene når du blåser de opp til projektor-format, signalene er ofte ganske dårlige i utgangspunktet. Jeg bruker selv 10 meter kompositt fra en VHS-spiller, det er ikke veldig bra, men det holder lenge til å se fotball på projektoren.
 
K

knutinh

Gjest
Ta heller pc-en inn med en gang og bruk et godt tv-tuner-kort så får du alt på en DVI kabel opp til pj.

-k
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ja jeg har allerede et tvkort som ikke er i bruk og grafikkortet har vivo. Men jeg tror likevel jeg venter en stund da pcen er for oppegående til at jeg vil bygge en ny med første (venter i hvert fall til etter at DX10, Oleg Maddox BoB, Vista osv er kommet)
 
Topp Bunn