SB Touch og ekstern strømforsyning

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
141
Antall liker
21
Hei - jeg fikk en slik Touch i bursdagspresang av noen gode venner for 3-4 uker siden og må si jeg har blitt litt veldig imponert over denne lille tassen.
Stusset nok litt da jeg skulle kople den til strømkontakten i veggen første gangen - men tenkte nok som så at "ok,. sikkert greit nok det er jo bare et leketøy og blir vel ikke mye brukt". Men - brukt blir den, faktisk så har ikke CD-spilleren eller JRiver blitt brukt overhodet de siste ukene - såpass gøy har dette "leketøyet" vært.

Har søkt litt på div. fora etter tips om ekstern strømforsyning og har funnet en del meninger om dette. Noen positive og sikkert minst like mange som nærmest latterliggjør hele ideen med å kanskje bruke ett par tusen på noe sånt til dette lille unnselige dyret.

Så, derfor spør jeg dere som har prøvd og gjort deres erfaringer; hva har dere prøvd - opplevd - erfart osv og hva kan dere event anbefale at jeg skal gjøre/kjøpe?
Jeg bygger ikke noe selv og vil event kjøpe alt ferdig med alle "ledninger" (blir feil i hodet mitt å kalle noe for "kabler" til denne lille snusboksen) etc klart til bruk. Den er def. vært kronene dersom det kan være en liten oppgradering generelt.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Er nok endel delte meninger rundt dette, men min erfaring, basert på en TTouch fra Teddy Pardo, er at dette gir et lite men merkbart løft i lyden ved å lage et litt roligere bakteppe og dermed få frem en bedre kontrast. Og sammen med TT3.0 tweak av Touch (gratis) gjør dette den lille rakkeren til en formidabel musikkilde. IMHO.
 

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
141
Antall liker
21
Takk skal du ha Liotheles!
Har sjekket litt mht til Teddy Pardo, men finner ikke en forhandler her i landet. Vet du om det finnes en, eller kjøpte du denne direkte fra produsenten?

Jeg fant også en PSU fra Kingrex - har du, eller noen av dere andre, erfaringer med en slik boks ift ovenfornevnte?
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
kurtis skrev:
Takk skal du ha Liotheles!
Har sjekket litt mht til Teddy Pardo, men finner ikke en forhandler her i landet. Vet du om det finnes en, eller kjøpte du denne direkte fra produsenten?

Jeg fant også en PSU fra Kingrex - har du, eller noen av dere andre, erfaringer med en slik boks ift ovenfornevnte?
Her har du også et alternativ:

http://www.squeeze-upgrade.com/
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.579
Antall liker
32.309
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Klipper inn tekst fra egen tråd en tid tilbake ;)

Valgte i 2011 å gå over til hardisk avspilling av flac-filer i mitt system og valget falt på SB Touch.
Har i siste halvår av 2011 brukt denne med org. power suply og uten oppgradering til den mye omtalte TT 3,0 versjonen som er "begudet" i egen tråd her på forumet
Fra min tidligere kilde Audionet ART G2 og tilhørende EPS skal jeg innrømme at dette var en liten nedtur
Men når valger var tatt så ble det derfor heller ingen vei tilbake, så da måtte man lete blant det som fantes av mulige forbedringer grunnet sitt valg.
Vil før jeg går videre berømme den utrolige enkle tilgangen til hele mitt musikkarkiv dette medførte, den flotte tilgangen til masse ny musikk dette gav (ripping fra "kammerat cd`er og utveksling av flac`filer fra gode venner)
Jeg startet derfor i slutten av 2011 med å sjekke ut hva et bedre power for min SB Touch kunne gjøre for "mitt anlegg" i mitt rom Et bedre powwr for SB Touch mente jeg uten tvil ville være et løft i seg selv. Og jeg fikk bekreftet mine mistanker. Alle "nye" PSU var vesentlig bedre enn medfølgende "veggvorte"

Jeg gikk selv til innkjøp av to kandidater og fikk låne (en kort peride) den tredje.
De tre var:
Welborne Labs PSU, Teddy Pardo PSU og KingRex PSU MkII.
Jeg skal ikke begi meg inn på detaljerte beskrivelser av forskjeller disse tre imellom, for dette blir litt for enhver smak og ikke minst hvert anlegg sine egenskaper og behov/ønsker om forbedringer fra brukerens side
Men mitt valg falt helt klart på den som er avbildet under grunnet forbedringer i lydbilde, byggkvalitet og finish så som jeg ønsker en komponent skal være i mitt anlegg. Altså KingRex PSU MkII

gismo

Edit: TT3.0 får da komme som ytterligere en bonus


gismo
 

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
141
Antall liker
21
Tusen takk for responsen og hei Gismo - leste akkurat dette innlegget ditt da jeg søkte på sentralen etter Kingrex PSU tidligere i dag. Sendte mail til Moiz umiddelbart - og de får inn denne på lager om ca 2 uker. Dersom det ikke skulle dukke opp noe mer spennende så blir det nok en bestilling i løpet av uka tenker jeg.

mvh Kurtis
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Har en touch med wellborne psu, og det funker som bare det. Meget hørbar forskjell i mitt anlegg. Kostet vel rundt 2.000?

Bestilling ikk greit. Levering litt senere enn lovet, og ingen svarte på mailer etc. Men den kom til slutt og jeg er kjempefornøyd.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.579
Antall liker
32.309
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
kurtis skrev:
Tusen takk for responsen og hei Gismo - leste akkurat dette innlegget ditt da jeg søkte på sentralen etter Kingrex PSU tidligere i dag. Sendte mail til Moiz umiddelbart - og de får inn denne på lager om ca 2 uker. Dersom det ikke skulle dukke opp noe mer spennende så blir det nok en bestilling i løpet av uka tenker jeg.

mvh Kurtis
Hallo.

Ja kan lett anbefale denne, passet iallefall godt hos meg og gav SB Touch et løft.
Ellers er nok Teddy Pardo også et godt valg ;) men jeg fortrakk som sagt KingRex grunnet nevnte årsaker.

gismo
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.579
Antall liker
32.309
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
BigSwifty skrev:
Har en touch med wellborne psu, og det funker som bare det. Meget hørbar forskjell i mitt anlegg. Kostet vel rundt 2.000?

Bestilling ikk greit. Levering litt senere enn lovet, og ingen svarte på mailer etc. Men den kom til slutt og jeg er kjempefornøyd.
Ventet også litt lenge på min jeg også, men den kom til slutt og fungerte meget bra den også.
Alle de tre jeg prøvde var et løft for SB Touch ;)

gismo
 
M

Mr-T

Gjest
Regner med at man da bruker de analoge utgangene på Touch'en ?
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Digitalt ut her. Skal det være umulig å høre forskjell da? ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Liotheles skrev:
Digitalt ut her. Skal det være umulig å høre forskjell da? ;)
Er du en sann audiofil, hører du selvsagt enorm forskjell da også..

(Jeg hadde selv ekstern strømforsyning til min tidligere Squeezebox som var koblet digitalt ut, men hørte nok ingen forskjell.)
 

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
141
Antall liker
21
Hei Mr-T, takk for engasjementet. Informativt og motiverende!
Ha en god dag videre.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.648
Antall liker
3.352
Jeg er ivrig bruker av SB Touch.

Jeg erfarer at en stor sum av tiltak (kall det gjerne tweeks) kan føre til at den blir betydelig bedre å lytte til. Det var uråd å si noe om det enkelte tiltak, bare summen av flere. Jeg snakker selvsagt om TT 3.0 som er nevnt tidligere i tråden.

Jeg tror man må over ei kneik med denne SB Touch og det har nok noe med at den er en liten og treg linux maskin som i utgangspunktet går litt ustabilt i sin prosessering. Jeg har ikke tatt i bruk ekstern strømforsyning da jeg kom i mål med andre tiltak. Man hører når lyden stemmer og faller på plass. Det er helt sikkert avhengig av dac også, altså systemavhengig.

Note: Jeg har en "jitterfri" dac, Benchmark HDR.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har ingen erfaring med Touch, men litt eksperimenter med Squeezebox classic og strømforsyninger (sågar batteridrift) har ikke skapt noen forandringer for min del, bortsett fra 1 stk svidd og død Squeezebox...... :p
 
Topp Bunn