Savner trykk!!! SA Mantra 60 og Hegel H200

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg tror mest "voicinga" kontruktøren har bestemt seg for er det som bestemmer det mest jeg. Mens krafta sier mer om hvor høyt det skal kunne spille på gitt høyttaler. All hegel låter jo litt... kjedelig?! Og det er jo sounden dems, og fint at det finnes forskjellige ting å velge i, som er like kraftig også.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Lik kraft = Lik ytelse???????? Wake up and smell the coffee!! Noen som har tenkt strømleveranse og dempefaktor her?? Det er ikke antall watt det kommer an på..det er kvaliteten på de watt ampen faktisk har...altså evnen til strømleveranse, stabilitet og minst mulig påvirkning av de skjøre signalene! KVALITET PÅ TOTALEN ER EN SUM AV- og i noen tilfeller direkte proporsjonal med- kvaliteten på de IMPLISERTE KOMPONENTER! Alle forsterkere har egensignatur av en eller annen type, og både lydmessig og kraftmessig matching er nøkkelparametre for å få et vellykka systemresultat....basis lydlære, det!

Lareran

Medlem
Ble medlem
13.08.2010
Antall liker
0
Ble 2stk REL T5 til slutt, føler det var dette som skulle til:) Subbene er plassert fremme sammen med Mantraene.
Kjører de i mono nå, usikker på om jeg skal koble de i stereo?
kanskje noen kan gi meg noen tips om det.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
GRATULERER MED ET AV MARKEDETS MEST OPPLYSTE SUBVALG!! T5 er FULL av moro!!!! Strøken match til de søte små elementene i Mantra 60..en av de ytterst få søylehøyttalere som noen gang har passert nåløyet for å komme inn på min personlige anbefalingsliste!
T5 er min personlige subfavoritt..hehe

Sist redigert:

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Auditor...

Om jeg en gang skulle prøve transistor forsterker på mine Mantra 60, hva vil du anbefale som gir opp mot 2x80-100W?
Skal låte detaljert og luftig i toppen, ellers varm lyd, trøkk og dynamikk.

Hegel hørte jeg de på i butikken, Hegel 70, det låt bra i forhold til det jeg husker. Hvordan er Primare i forhold?

Andre forslag, gjerne eldre brukt som er bra?

N

nysjerrigper

Gjest
mange watt og høy dempefaktor er ikke veien å gå for små membraner tror jeg. mange tilfeller i den sammenheng som har gitt meg mindre klang og kropp nedover, på tross av høyere spl.
rørforsterkere kan vær fint, kt88 f.eks? om det så skyldes høyere forvrengning er revnende likegyldig for meg :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Deg om det, Nysgjerrigper..alle liker ikke alt..men det er en kjensgjerning, bevist hundrevis av ganger, at jo mer reinspikka, blankpolert power du gir et lite element- fex i en monitor- desto større vil det spille..Samme gjelder søyler også...

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Selv om den bare er 2*60w virker den ikke svakere enn hegelen, naim er gode på strømressurser sånn sett. Er jo ikke sikkert den matcher dine system audio like godt, men er definitift mer spretten og samtidig varmtlydende enn h200.
Kan jo være verdt et forsøk :) vet at resonans forhandler naim, og sikkert flere. Ljudia er importør hvis jeg ikke tar helt feil.
Kontrapunkt på Majorstua i Oslo har Naim elektronikk. Creek Audio forsterkere er i samme gata.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Nå håper jeg du mente lydmessig, Kjendis..Creek importeres av Lyric i Torggata, og sist jeg sjekka er det langt derfra til Vibesgate 12...IMPORTØR PÅ NAIM ER LJUDTEMA!!

Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Uten å ha lest alt her, man kjøper vel ikke en sylslank høyttaler med mikroskopiske elementer dersom trykk! var det man var ute etter?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Poenget med Mantra 60, Cyber, er at den -heldigvis- oppfører seg som en monitor i mellomtone og diskant, men samtidig er fullt kapabel til å trøkke fra seg godt i bassen om matchen er riktig. Les: som hos Jan Erik Rasmussen i Narvik..litt kontrollert varme, ekstra vekt og power i overflod gjør underverker med den! Du får selvfølgelig ikke Cerwinbass, men det er heller ikke det målgruppa til System Audio søker..Uanstrengt dypbass fra Mantra får du lett ved å koble på en REL T5..eller to!

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei gutter...

Dette kan bekreftes, jeg ble så overrasket av "trykket" disse ga når jeg tilfeldigvis sa noe tvilende "ja" på spørsmål om å lytte til disse hos Soundgarden i Tromsø.

Det første jeg spurte om når jeg kom inn døra var "Vis meg det du har med minimum 8" i bassen" jeg fikk vist et par Klipsch RF82 som stod i vinduet.

Men så sa han, hør på disse (Mantra 60) så kommer du til å få deg en aha opplevelse, haha...trodde ikke jeg noe på.
Da lyden som kom ut av disse med en Hegel 70, var såpass bra, trodde jeg ikke mine egne ører, hvor er subène tenkte jeg?

Men her var det ingen sub, disse låt bare helt fantastisk til å være så små, dansken har gjort mye riktig her!

Så på min Music Angel KT88 spiller disse veldig bra og varmt, med dynamikk og trøkk!
Jeg måtte byte litt rør for å få mindre trøkk (bass) og mere detaljer i toppen :)

Koser meg med disse, og disse er godkjent av fruen også ;)

Kan høres i Narvik om noen har behov.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.671
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg hørte de også i Tromsø på Hegel 300 i august når jeg var der en tur, det trykte godt og låt ok det men så må det jo sies også at lytterommet de sto i er på størrelse med soverommet mitt.
mao.12-14 kvadrat.

C

Cyber

Gjest
Poenget med Mantra 60, Cyber, er at den -heldigvis- oppfører seg som en monitor i mellomtone og diskant, men samtidig er fullt kapabel til å trøkke fra seg godt i bassen om matchen er riktig. Les: som hos Jan Erik Rasmussen i Narvik..litt kontrollert varme, ekstra vekt og power i overflod gjør underverker med den! Du får selvfølgelig ikke Cerwinbass, men det er heller ikke det målgruppa til System Audio søker..Uanstrengt dypbass fra Mantra får du lett ved å koble på en REL T5..eller to!
Skal ikke ta diskusjonen videre, men jeg tror argumentet står godt for seg selv. Dypbass, det kan du se langt etter. Men SA har blitt bedre oppover siden 1550/1750-tiden. Mer fylde.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
cyber...

Disse spiller ganske dypt, om du ikke har hørt de så tror du det ikke, sånn var det med meg.

Konstruksjonen fungerer overraskende bra, artig med lyd og forskjellige meninger :)

C

Cyber

Gjest
cyber...

Disse spiller ganske dypt, om du ikke har hørt de så tror du det ikke, sånn var det med meg.

Konstruksjonen fungerer overraskende bra, artig med lyd og forskjellige meninger :)
Dyp bass er under 30 hz. Kjører noen sinuser og se hvor mye nivå du har. ;)

Mantraene har dog god bass, men ikke de som "trykker" mest, men er etter som jeg kan huske mer balanserte og korrekte.

Nok mas fra meg, kos deg med sakene.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Sorry, Cyber, der bommer du med 10 Hz..dypbass ligger MELLOM 20 og 40 Hz, altså den laveste oktav i det- for det menneskelige øre- hørbare område...20 Hz-20kHz..

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Hadde pre og effekt av Hegel, var vel samme forsterkeren som står i H200 ca..
Manglet trøkk i mellombassen. Skiftet til Krell KAV 300iL (ca 10-12000,- brukt) og det gjorde susen for meg.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ble 2stk REL T5 til slutt, føler det var dette som skulle til:) Subbene er plassert fremme sammen med Mantraene.
Kjører de i mono nå, usikker på om jeg skal koble de i stereo?
kanskje noen kan gi meg noen tips om det.
Du fikset det ja.. må lære meg å lese alt hehe.. :)

Topp Bunn