Savner litt trøkk i bunn på min Rega RP8...!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Denon DL103R er 15mm høy. Passer sikkert uten skiver på rp8. Prisen på den er 3500.- . Noen som kan gi meg noen ord om denne. Gjerne sammenlignet med andre.
    Musikalsk men med lav gain som igjen krever en del av din riia. Round tip med sine fordeler OG ulemper. Flyttet min over til en Thorens som står hos en kamerat og smiler hver gang jeg lytter på 70-80 talls tynnvinyl hos han.

    -BB-
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Denon 103 er seriøst stiv i opphenget, og krever egentlig en noe tyngre arm , og i alle fall en arm med meget gode armlagre. Rega har ikke alltid truffet blink hva armlagre angår, men det kan funke bra.Går du for en, så bestill et skruesett fra Soundsmith med forskjellige massive skruer med forskjkellig tyngde. Da kan du eksperimentere litt mht masse.
    Denon 103 er en fryd til prisen, særlig om du spiller mye klassisk pop og rock. Det er ikke uten grunn den kalles "fattigmanns Koetsu"
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Denon 103 er seriøst stiv i opphenget, og krever egentlig en noe tyngre arm , og i alle fall en arm med meget gode armlagre. Rega har ikke alltid truffet blink hva armlagre angår, men det kan funke bra.Går du for en, så bestill et skruesett fra Soundsmith med forskjellige massive skruer med forskjkellig tyngde. Da kan du eksperimentere litt mht masse.
    Denon 103 er en fryd til prisen, særlig om du spiller mye klassisk pop og rock. Det er ikke uten grunn den kalles "fattigmanns Koetsu"
    Dvs at du mener at armlagrene i RB808 armen er for dårlige og at armen i seg selv er for lett til denne PU'en?

    En ting jeg alltid har lurt på, er hvor stiv luftlagringen er i Bergmann Magne egentlig er? Armen hviler vel i et luft-sjikt. Skulle anta da at dette danner en støtdemper fastmessig.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nei, ikke egentlig. Lagrene er nok klart bedre enn i 303-armen, men det jeg mener er at 103 er litt sær og trenger glimrende lagre og mer masse enn armen din for å spille optimalt. Ville heller gått for en Dyna10x5. Det er en kanonmatch.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke egentlig. Lagrene er nok klart bedre enn i 303-armen, men det jeg mener er at 103 er litt sær og trenger glimrende lagre og mer masse enn armen din for å spille optimalt. Ville heller gått for en Dyna10x5. Det er en kanonmatch.
    Eller en 20x2L, hvis det er LOMC man er ute etter... men de er jo dyrere, så da kunne du jo snart bare beholdt Delos-en. ;) ...Sorry, dette ble visst litt lite hjelpsomt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg spiller alt for lite vinyl til å satse særlig mye på denne fronten. Fikk litt av et sjokk når jeg satt på en project spiller til 5k med m2 Blue. Må si en får lite igjen for 30-40k ekstra. Merkelig nok blir enkelte innspiller i tillegg bedre i mine ører.

    Goldnote ph10 leverer godt sammen med primaluna dialogue og Harbeth 30.1.

    For moro skyld skal jeg sette på en mc på project’en.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zerostat.

    Du har helt ret. "får mye lite igjen for 30-40kg ekstra".

    Men det lite du får, kan jo høres relativt stort,
    hvis bare DET er hvad du mangler.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tror deg nils!

    Her skal det testes Dynavector XX2 MKII på min RP8 i løpet av helgen!

    dynavector_dv_xx-2_mkii_phono_cartridge-web-1024x7681-1024x768.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    2 shims er på plass. Dette spiller guddommelig. Den spiller varmere og rødere i mellomtonen og er mer dynamisk i forhold til delos. Bedre match på rp8.

    Dynavector XX2 på RP8 lite.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette spiller så bra at jeg får abstinenser på RIAA'er...

    Bør kanskje teste ut Parasound JC3+...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Heisann,

    Spennende å lese at du har byttet og at du er fornøyd. Jeg ser at din nye PU er trukket ganske langt tilbake. Kan jeg spørre hvilken protractor du valgte å benytte?

    Mvh
    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Heisann,

    Spennende å lese at du har byttet og at du er fornøyd. Jeg ser at din nye PU er trukket ganske langt tilbake. Kan jeg spørre hvilken protractor du valgte å benytte?

    Mvh
    -BB-
    Pickup er montert slik at diamanten er på samme sted som for et Rega-element. Dvs i forkant i det første hullet i "head shellet".

    rega pickup montering.jpg


    XX2 MKII er en bedre match i RP8 hos meg. Delos er også et knallgodt element. XX2 er mer dynamisk og har bedre "klag" i RP808 armen.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Heisann,

    Spennende å lese at du har byttet og at du er fornøyd. Jeg ser at din nye PU er trukket ganske langt tilbake. Kan jeg spørre hvilken protractor du valgte å benytte?

    Mvh
    -BB-
    Pickup er montert slik at diamanten er på samme sted som for et Rega-element. Dvs i forkant i det første hullet i "head shellet".
    Takk! Selv benyttet jeg Stevenson når jeg monterte min PU på min RP8 men har ikke sjekket hvordan diamanten havner i forhold til hullet du nevner. Meget interessant!

    Mvh
    -BB-
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Igjen takk Zerostat.

    Jeg kan med en gang si at din PU er montert mye lengre bak på ditt "headshell" sammenliknet med min Hana som er montert etter Stevenson Protractor. Baerwald og Lofgren flytter PU enda lengre fremover. Såvidt jeg vet så er det Stevenson som Rega benytter selv? Hvem sier at man burde montere PU så langt bak om jeg kan spørre?

    Jeg har en Rega MC PU liggende og det er nesten slik at jeg fristes til å montere den for å sjekke om nåla havner i forkant av hullet på den slik som på bildet ditt.

    Mvh
    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva får du ut av dette? At standard Rega pickupen er montert feil?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Hva får du ut av dette? At standard Rega pickupen er montert feil?
    ...at jeg ikke mangler bass :rolleyes:

    Jeg har en Rega MC pick up liggende og den ser slik ut når den er montert:

    rega pu.jpg


    Jeg ble anbefalt Stevenson fra flere og det eneste jeg egentlig får ut av dette er at jeg finner det interessant. Rega selv benytter Stevenson og bruker "bare" et punkt på sin egen protractor som følger med RP8 og RB808. Jeg har ikke sjekket hvordan min Rega PU havner på Stevenson protractor men tar det for gitt at den er "spot-on"

    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan du sjekke om originalt montert REGA pickup følger Stevenson?

    Jeg har ikke REGA pickup's og får ikke gjort det selv.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    17.047
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min XX2 var montert mye lengre fremme på min RP8. Brukte protractor fra Ortofon.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Min XX2 var montert mye lengre fremme på min RP8. Brukte protractor fra Ortofon.
    Jeg mener å huske at Ortofon bruker Baerwald teori på sin protractor som igjen betyr at P.U må flyttes 2.4mm lengre frem i "headshell" for å treffe sammenliknet med Stevenson/Rega

    Which is the best?

    I won’t tell you there is one better than the others. Make your own opinion. Simply, the equation you need to solve to find optimal alignment is undetermined: there are too many unknown parameters. Baerwald, Loefgren and Stevenson apply different objective constraints to the problem to allow a solution:

    - Baerwald The distortion at the beginning, the middle (where it’s high) and the end of the record must be equal
    - Loefgren Alignment must minimize the distortion across the record
    - Stevenson Distortion is more important at the end of the record so let’s minimize it by assuming a null point at the end of the record, i.e. at 60.325 mm (IEC standard end of the record)


    Which protractor for my combo?

    - Baerwald is the more common alignment technique

    - Loefgren is less popular but it makes sense.

    - Now, Stevenson. (not very common)

    The protractor offered by Rega with their TT and tonearms is the Stevenson type. The unique null point proposed by this protractor is very close to the 60.325mm stated by Stevenson. But aligning a cartridge perfectly a with a unique null point is almost impossible, except if you’re using the third hole of the headshell (the one in the front) with a Rega cartridge. In that case, you force the effective length to the correct value stated by Rega (to me, it’s 237.44 mm) and you only need one null point. Now, with other cartridges, the second null point is necessary to obtain a good alignment


    -BB-
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    rega_alignment_comparison.gif


    Rega (manufacturer) er ikke Stevenson. Innerste nullpunkt er nesten inne på label.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Rega (manufacturer) er ikke Stevenson. Innerste nullpunkt er nesten inne på label.
    Jeg klarer ikke å se noen forskjell på Rega nullpunkt vs Stevenson indre nullpunkt når jeg legger Rega Protractoren som fulgte med armen over den andre.

    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan du sjekke om originalt montert REGA pickup følger Stevenson?

    Jeg har ikke REGA pickup's og får ikke gjort det selv.
    Jeg har nå montert pickup etter Stevenson. Da skal den som nevnt av dere lengere frem. :D
    Hvordan spiller dette i forhold? Har ikke klart å detektere dette enda. Driver på!

    xx2 possisjon_1.JPG
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Savner trøkk?? Jeg har aldri har mer trøkk fra en vinyleigg som jeg fikk med RP8, XX2 og JC3+. Kontrollert bass av dimensjoner. Bassen bare sto som ei påle i rommet. ;) Skulle nesten tro at jeg hadde byttet høyttalerdimensjon. Faktisk bedre en digitalt via Benchmark DAC3. Hvis dette sier deg noe.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn