Sauer i boligfelt?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.825
Sted
Nøtterøy
Naboen har skaffet seg flere lam som går og breker i hagen i boligfeltet der jeg bor. Litt spesielle naboer dette. Har dem lov til å skaffe seg lam uten å engang å informere naboene?

Vi bor tett på hverandre her og har naboer på alle kanter. Jeg liker ikke dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Plant kål i kjøkkenhagen din og kast lystig blikk på sauene. Nevn også for naboen din at fårikål er godt.
Det finnes lover om husdyrhold, mulig du finner noe der. På den annen side så er det ikke registrert at sauer har drept mennesker i Norge i nyere tid, så du er nok ganske trygg.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.869
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Plant kål i kjøkkenhagen din og kast lystig blikk på sauene. Nevn også for naboen din at fårikål er godt.
Det finnes lover om husdyrhold, mulig du finner noe der. På den annen side så er det ikke registrert at sauer har drept mennesker i Norge i nyere tid, så du er nok ganske trygg.
10588_black-bg.jpg nylig på Hadeland :cool:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.980
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Burde antakelig ikke skrive dette, men både rhododendron og romegras er giftig for sau...........

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.581
Torget vurderinger
1
Hva er problemet, er ikke sauer ålreite dyr lenger?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Naboen har skaffet seg flere lam som går og breker i hagen i boligfeltet der jeg bor. Litt spesielle naboer dette. Har dem lov til å skaffe seg lam uten å engang å informere naboene?

Vi bor tett på hverandre her og har naboer på alle kanter. Jeg liker ikke dette.
Det kan godt tenkes at kommunen du bor i, har regler om dette. F.eks. har Tromsø kommune et alminnelig forbud mot husdyrhold i tettbygde områder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det tviler jeg på.
Nå finner jeg naturligvis ikke igjen den linken jeg googlet opp i går - men f.eks. Vennesla kommune (Husdyrhold i kommunene og kommunale helseforskrifter - Nr. 11-00 - 2000 - Helserådet - Samfunnsmedisin og folkehelse - Helsebiblioteket.no) sier noe av det samme:

I utgangspunktet tillater ikke retningslinjene i tettbygd strøk å ha dyrehold som omfatter store husdyr. Eksempel på dette er sau, hest, ku, geit og lignende. Dersom et slikt dyrehold anses som ønskelig i tettbygd strøk, må det søkes om dette til Helserådet, og punktene ovenfor om hygienisk forsvarlig drift må forutsettes.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.182
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I eldre boligfelt kan dette være tillatt "fra gammelt av", er ihvertfall det her hvor jeg bor.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Da jeg bodde på Beitostølen hadde jeg stadig besøk av sau i stua. Koselige dyr.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Antall liker
17
Ja, jeg også liker bææene, snåle dyr.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Det er tydelig at ingen av dere som 'latterliggjør' OP her har vært i nærheten av et antall sauer over tid. Det er utrolig hvor mye lyd det er i disse ulldottene. Det får man ikke med seg når man kjører forbi en mark med sauer.... hadde naboen min skaffet seg sau hadde det blitt trøbbel, det er i alle fall sikkert.

Stå på, håper du finner en løsning!

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Antall liker
17
Jeg har campet nært opp til sauer ved flere anledninger, det er til denne dag kun bjellejævlene som har klart å enervere meg. Men det har seg kanskje slik at en opplever dem på en annen måte ute i naturen enn i et boligstrøk. Uansett, det har da ikke vært særlig til latterliggjøring, om enn mange innlegg heller ikke kan sies å ha vært spesielt produktive. Ting som setter ned trivselen i eget hjem er selvfølgelig en plage, så må det jo også være lov å spørre hvor lett folk lar seg irritere. Jeg skriver sent, så bambadoo kom med i forkjøpet vedrørende bjelleplager, liv lell.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.825
Sted
Nøtterøy
Nå finner jeg naturligvis ikke igjen den linken jeg googlet opp i går - men f.eks. Vennesla kommune (
Husdyrhold i kommunene og kommunale helseforskrifter - Nr. 11-00 - 2000 - Helserådet - Samfunnsmedisin og folkehelse - Helsebiblioteket.no) sier noe av det samme:

I utgangspunktet tillater ikke retningslinjene i tettbygd strøk å ha dyrehold som omfatter store husdyr. Eksempel på dette er sau, hest, ku, geit og lignende. Dersom et slikt dyrehold anses som ønskelig i tettbygd strøk, må det søkes om dette til Helserådet, og punktene ovenfor om hygienisk forsvarlig drift må forutsettes.

Ser at de har lammene i garasjen på natten. :( Og tviler på at helserådet i min kommune hadde godkjent dette.

Sist redigert:

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Dette er trolig en Talibansau som opplæres til å gli ubemerket inn i nærmiljøet for å utøve terror der.

Best å informere " Det Konglige Norske Arbeiderpartiet ", med Bart Eide i spissen, og i Jens Christian Hauges ånd, slik at mann får tatt væren ved hornene og ryddet opp.

Man vet jo aldri hva slikt kan bringe med seg av kulturell forurensning.....

Men det er jo mulig at dyreværnet og helserådet er riktigere instans å henvende seg til, men det er ikke så kreativt og spennende....

Inviterer du på fårikål, så kommer vi alle. Jeg tar med typeriktig akevitt .

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kanskje innehaveren var lei av å gjødsle og slå plena.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.218
Torget vurderinger
4
Lån ei bikkje med godt jaktinstinkt. Det er ikke båndtvang i din egen hage ?
Tipper det tar en dag eller to før naboen begynner å bli nervøs for ulldottene.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har de bjeller på ? :)
Det bråker det...
Ulv/bjørne (k)lokker kaller nå jeg det, ikke f... om jeg tør gå med slikt hvor det finnes rovdyr...............men hvorfor skulle jeg nå det:p

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Lån ei bikkje med godt jaktinstinkt. Det er ikke båndtvang i din egen hage ?
Tipper det tar en dag eller to før naboen begynner å bli nervøs for ulldottene.
Jeg vil ikke anbefale noe slikt. Saueeiere skyter det meste som er til fare for sauene.

Topp Bunn