Sansui AU 9900 tabbe

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lars.N

Gjest
    Huff & huff håper på hjelp nå har byttet div kondiser , reppet div brudd på kretskort mm prosjekt nesten i mål men en løs svart ledning igjen jeg ikke vet hvor skal :(

Det kommer 2 stk svarte ledninger fra power supply kort nr F 2567 merket 19 og 21 på kort , de går til driver kort 2580 en av dem er loddet til en diode tru jeg merket ZD02 men hvor skal den andre ledning loddes inn i kretsen . Den har hvert loddet inn tidligere .

Legger ved link til service skjema da jeg ikke klarer finne ut av det selv håper noen er så snille å hjelper meg det er kun den som står igjen før en liten test tur.

http://www.hifiengine.com/manuals/sansui/au-9900.shtml

Mvh

Lars (ja jeg har rotet det til for meg nå) :'(

Vedlegg

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Hei

Får du ikke napp her, kan du ta spørsmålet ditt til
    Www.audiokarma.org, amerikansk forum - tråden som heter
    "exclusively Sansui". Mange eiere av vintage Sansui der, mye entusiasme,
    Hjelpsomhet og ekspertise.

Mvh

Ole G :)

L

Lars.N

Gjest
    olisn skrev:
    Hei

Får du ikke napp her, kan du ta spørsmålet ditt til
    Www.audiokarma.org, amerikansk forum - tråden som heter
    "exclusively Sansui". Mange eiere av vintage Sansui der, mye entusiasme,
    Hjelpsomhet og ekspertise.

Mvh

Ole G :)
    Takk for super tips legge det på minne hvis ikke noe hjelp her inne . Vil tru dette er ren plankekjøring hos de som kan faget .

Mvh

Lars

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Aller først, jeg kjenner ikke forsterkeren, men har da lest et par skjemaer før. Skjønner godt at du er i stuss her, for det er jeg også.

Slik det skulle ha vært i følge skjemaet:
    Koblingspunkt 19 og 21 er 0V. I følge koblingsdiagrammet på side 19 i servicemanualen skal de gå til termistorer på utgangskortene (2 stk F2581) som antagelig er montert på kjøleribber. Disse forbindelsene er merket med f og h i skjemaet. De andre endene av termistorene (koblingene merket g og e i skjemaet) skal til koblingspunktene 20 og 22. Dette gir jo mening, to nærliggende ledere går fra powerkortet til termistoren på utgangstrinnet for den ene kanalen, og to ledere går til termistoren på utgangstrinnet for den andre kanalen.

Det kan tenkes at de som har koblet ikke har vært så nøye med å benytte korrekt koblingsnummer, men har tatt første og beste 0V og koblet i veg. Det kan gi mening fordi det ser ut som om printbanen på 2580 hvor ledningen er tilkoblet, skal ha 0V, og at den må ha det fra en ekstern tilkobling. Kan du bekrefte at + på C20 er koblet til samme printbane? (Det er vanskelig å se 100% på skjemaet).

I så fall kan det være vanskelig å si hvor den andre lederen skal gå, fordi den kan da gå til hvor som helst hvor 0V er påkrevd. Et første sted å sjekke er tilsvarende punkt på den andre kanalen på 2580, for eksempel minus på C17 eller anoden på ZD01.

Oppsummert:
    - Sjekk om termistorkoblingene er på plass. Det er disse som egentlig skulle vært koblet til 19 og 21.
    - Verifiser at pluss på C20 er koblet på samme punkt som tilkoblingen for den lederen som er koblet.
    - I så fall: Sjekk om minus på C17 og anoden på DZ01 er tilkoblet 0V. Hvis ikke, skal antagelig lederen dit.
    - Fremdeles i stuss: Gjør som olisn sier :)

PS: Om dette ble uklart, så har du telefonnummeret mitt på PM.

Edit: Kraftig redigert.

L

Lars.N

Gjest
    Litt oppdatert tegning

Fargen rosa viser markerte brudd på kort sikkert samme kort som har blitt brukt til andre modeller også.

Fargen lysblå viser kabel lasker håper dette klarer opp i noe kanskje .

Vedlegg

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Nå er tilkoblingen "19 fra power" tegnet et annet sted enn i den første figuren din. Dette gir mer mening ettersom vi burde forvente at de store kobberflatene er 0V-planet.

(Det betyr at kondensatoren oppe til høyre (sett nedenfra) ikke er C20 som det kunne se ut som. Husk at det er vanskelig for oss som ikke har komponentutlegget å se hvilken komponent som er koblet hvor på printet.)

Da er det naturlig å tro at den andre lederen skal være koblet til hvor som helst på 0V-planet på den andre kanalen. Men 100% sikker kan vi jo ikke være med mindre du ser spor etter hvor den har vært.

Hva er historien til denne forsterkeren? Hvorfor er det så mange brudd i 0V-planet? Er de ledningene vi snakker om her originale?

L

Lars.N

Gjest
    gormj skrev:
    Nå er tilkoblingen "19 fra power" tegnet et annet sted enn i den første figuren din. Dette gir mer mening ettersom vi burde forvente at de store kobberflatene er 0V-planet.

(Det betyr at kondensatoren oppe til høyre (sett nedenfra) ikke er C20 som det kunne se ut som. Husk at det er vanskelig for oss som ikke har komponentutlegget å se hvilken komponent som er koblet hvor på printet.)

Da er det naturlig å tro at den andre lederen skal være koblet til hvor som helst på 0V-planet på den andre kanalen. Men 100% sikker kan vi jo ikke være med mindre du ser spor etter hvor den har vært.

Hva er historien til denne forsterkeren? Hvorfor er det så mange brudd i 0V-planet? Er de ledningene vi snakker om her originale?
    Vet ikke hva som er orginalt eller ikke av ledninger under der , laget noen blå lasker selv pluss litt smått men de svarte ledninger ville jeg tro er orginal montert.

Alle spor av hvor den satt er slettet men mener kanskje den satt på et bein på en kondensator i senter på kortet et sted .

Vedlegg

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil tro de er uoriginale og at 0V-tilførselen opprinnelig var via en av pluggene på kortet. At 0V er skillt mellom de to kanalene på forsterkerkortet er fornuftig. Det gir antagelig mindre overhøring og mulighet for separate strømforsyninger.

Du kan ikke gjøre mye feil om du kobler den andre ledningen til 0V-planet på den andre kanalen, f.eks til en av kondensatorbena i senter av kortet der du mener den satt. (F.eks. der det er festet en svart lask fra før). Det verste som kan skje er at det er et annet sted som skulle hatt denne 0V-forbindelsen.

Jeg spør nok en gang om historien til denne. Virker som om bruddene i 0V-planet er laget med vilje. For å prøve ut et eller annet? og deretter er det repartert med lasker. Har du noen gang hørt den i live?

Mens jeg skrev dette har du et nytt innlegg. Det gule området er OK.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Ang kondensatorene. Snudd polaritet i forhold til skjema? Høres ikke bra ut. Er de også uoriginale?

Ville ikke satt spenning på kortet før jeg var sikker på at de står rett veg. Gjør ingenting om du lodder de av, setter spenning på, måler spenningen der de skal stå, sjekker at spenningene stemmer med det som er angitt i service-manualen og så til slutt setter de inn riktig veg.

L

Lars.N

Gjest
    gormj skrev:
    Jeg vil tro de er uoriginale og at 0V-tilførselen opprinnelig var via en av pluggene på kortet. At 0V er skillt mellom de to kanalene på forsterkerkortet er fornuftig. Det gir antagelig mindre overhøring og mulighet for separate strømforsyninger.

Du kan ikke gjøre mye feil om du kobler den andre ledningen til 0V-planet på den andre kanalen, f.eks til en av kondensatorbena i senter av kortet der du mener den satt. (F.eks. der det er festet en svart lask fra før). Det verste som kan skje er at det er et annet sted som skulle hatt denne 0V-forbindelsen.

Jeg spør nok en gang om historien til denne. Virker som om bruddene i 0V-planet er laget med vilje. For å prøve ut et eller annet? og deretter er det repartert med lasker. Har du noen gang hørt den i live?

Mens jeg skrev dette har du et nytt innlegg. Det gule området er OK.
    Vet ikke annet om historien en at de kommer fra Torsnes i Østfold , ikke hørt Au 9900 i live men har hørt 5 minutter på TU 9900 før den kranglet PSU,n gikk helt bannanas .
    Blir vel kaste inn noen friske elektrolytter i Power avd så håper jeg det ordner seg .

Mvh

Lars

L

Lars.N

Gjest
    gormj skrev:
    Ang kondensatorene. Snudd polaritet i forhold til skjema? Høres ikke bra ut. Er de også uoriginale?

Ville ikke satt spenning på kortet før jeg var sikker på at de står rett veg. Gjør ingenting om du lodder de av, setter spenning på, måler spenningen der de skal stå, sjekker at spenningene stemmer med det som er angitt i service-manualen og så til slutt setter de inn riktig veg.
    Ble veldig i tvil jeg også så jeg loddet av et par av de jeg har montert de står rett vei ifølge merking på printkortet , de gamle ELNA som satt montert der satt også i forhold til layout merking på print .

L

Lars.N

Gjest
    Rakkleverket starter pent opp nå ikke noe protect mode så da er vel noe rett , men får kun 38 ma
    på bias skal opp til 50 ma , kan det være de 2 elektrolytter på 470uf 80v på kort F - 2567 jeg ikke har kunnet skaffe enda som synder?
    Det er også - 123 mv dc på ht utgang.
    Mvh

Lars

L

Lars.N

Gjest
    gormj skrev:

Målinger tatt med kondensatorer loddet ut ,de gule steker inn mot kondensator viser hvor på kort jeg får negativt fortegn på måling med rød pinne på multimeter .

Sjekket også potmetere til DC / Bias justering de levde litt sitt eget ohmske liv bør vel byttes eller renses .

Mvh

Lars

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
    Hvordan bruker jeg diode tester på multimeter ? Skulle sjekka ut TR11 TR07 TR05

Mvh

Lars

L

Lars.N

Gjest
    laban skrev:
    Hvordan bruker jeg diode tester på multimeter ? Skulle sjekka ut TR11 TR07 TR05

Mvh

Lars
    fant det ut Diode har en anode side å en katode side du for utslag den ene veien men ikke den andre , jo da noen hele flere svarer begge veier hmmm blir lengere og lengere den ordrelisten :(

L

Lars.N

Gjest
    Transistor hva med den ?
    Har funnet ut de har en Emitter - collector - base men hvordan måle å etter hva ?

Lars

L

Lars.N

Gjest
    laban skrev:
    Transistor hva med den ?
    Har funnet ut de har en Emitter - collector - base men hvordan måle å etter hva ?

Lars
    ER det slik at Base skal svare OL mot collector , bra svar mellom base ermitter å ermitter collector ?
    Har da testet med transistor i krets med multimeter på diode tester funksjonen , burde de hvert loddet ut av krets for test ?

KOM IGJEN jeg er sulten på svar

Mvh

Lars

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn