Sanningar om kablar och annat flum

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Dette er uten tvil hørbart om man da bruker to vidt forskjellige kabler. Jeg prøvde det en gang i mitt anlegg med en stk. Kimber Monocle XL og en stk. AudioQuest CV-8 DBS. Hensikten med dette er å høre forskjeller, ikke bestemme hvem av de som er ”best”. Forskjellen kan/vil bli at lydbilde trekker ut til en av sidene, den ene høyttaleren spiller ”lysere” enn den andre.
Prøv selv og tillat deg å stole litt på hørselen og ikke bare synet eller det at du vet det er to forskjellige kabler i anlegget.
Har du dårligere kontakter på den ene kabelen, så kan det vel bli slik pga ulik motstand....
 
M

Medlem 1792

Gjest
Hmmm... Kan jeg be deg om å gjøre et lite eksperiment? Hvis du hører at den ene siden er lysere eller at lydbildet trekker ut til ene siden så snakker vi om endringer i frekvensrespons ved skifte av kabler. Dette er uten tvil målbart*, og for at du skal kunne høre det må forskjellen være såpass stor at selv billige mikrofoner (eks. Behringer ECM8000) plukker opp dette uten problemer. Hvis du måler (helst i nærfelt) responsen før og etter kabelbytte - er det da en forskjell på frekvensresponsen? (Forutsetter selvfølgelig at du ikke flytter på noe eller justerer volum/balanse mellom målingene)

*Det finnes en hel del forskning på hvor følsomme det menneskelige øre er for frekvensendringer. I den sammenheng er ørets evne til å oppfatte slike endringer implisitt sammenlignet med følsomheten til de måleinstrumenter vi har til rådighet. Resultatet går definitivt i måleinstrumentenes favør. Det betyr ganske enkelt at når vi snakker om frekvensvariasjoner (som jeg vil påstå at vi kan begrense oss til her) så kan enhver hørbar endring måles. Det motsatte er ikke tilfelle - enhver målbar endring kan ikke høres.

Hadde vært intressant å måle dette ja. Jeg har desverre ikke noe slikt måle utstyr tilgengelig.
 
K

kbwh

Gjest
min kone synes B&O høres best ut i stuen. Fordi designet er etter hennes smak uovertruffent og fordi hun hører på radio og en og anne Eidsvåg CD. Eidsvåg CD'r er så dopa at de lyder på nesten alt.
Off topic: B&O lager aldeles utmerkede effektforsterkere. Låter bedre enn noe av det Tandberg gjorde faktisk.
 
B

BjornE

Gjest
Ja dersom man har en standard kilde, hvor skjermene er koblet sammen og en standard pre hvor skjerminngangen er felles kuttes den ene skjermen i mottager siden,på samme måten dersom skjermene er felles kuttes den ene på mottagersiden i effektforsterkeren.

Dette medfører at skjermsignalet eller minus bare ledes via en av kablene. NB! funker ikke dersom systemet er 100% balansert. Kun ved felles skjerm. Dette er en løsning der man får påviselig mindre støy indusert i ledningen.

Dersom du har kabelproblemer - prøv!
 
K

kbwh

Gjest
Selv har jeg ikke kabelproblemer. Mine monoeffektforsterkere (som riktignok deler kabinett) er heller ikke jordet, så en slik modifikasjon foran disse skulle gjøre den ene kanalen rimelig tyst.

Når det er sagt - jeg følger og er enig i tankerekken din, BjornE.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg trodde et lite øyeblikk at jeg skulle få oppleve å lese om en blindtest av kabler, enten her på sentralen, eller i Fidelity.
Men nei. Det får jeg nok aldri oppleve.

Hva er det dere er redde for? At terrenget ikke stemmer med kartet?
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg har vansligheter med å ta noen tester av hi-fi utstyr seriøst ,etter å ha lest disse kabel testene som hifi-magasinene utfører , i denne tråden krangles det om det er forskjell eller ikke, mens i hifi magasinene fremstår jo forskjellen i mange tilfeller som enorm..
Jeg har en enkel definisjon på hva som er store og hva som er små forskjeller for meg.

Store forskjeller er når jeg ikke er i tvil om at jeg hører forskjell.

Små forskjeller er når jeg ikke er sikker......forskjellen kan godt være reell, men jeg vil ikke si det 100% sikkert.

Alt selvsagt helt subjektivt vurdert.

:)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Totalt OT og langt på siden av hva som har blitt snakket om i denne tråden, men jeg har merket meg at Svensker (hififorum.nu, component.se, minhembio osv.) ser ut til å bruke mer kronasjer på kabler og annen stafasje enn oss Nordmenn. Vet de noe ikke vi vet eller er det som vi Nordmenn alltid har visst - Svensker er dumme! ;D
 

linnar

Fersking
Ble medlem
07.11.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Hej alla glada "Nordmenn"!
Detta är mitt första inlägg i forumet.
Jag är en dum Svensk som egentligen heter Kent Carlsson....

Jag vill först säga att detta forum är mycket trevligt och livligt. Grattis!!


Till innehållet:
Det finns två oilka grupper när det gäller hifimystik.

1. De som är så dumma att dom bara hör det dom hör (inte bara Svenskar).

2. De som hör mer än dom dumma och inte kan förstå att dom dumma
inte är dumma nog att också höra det som dom "icke dumma" hör.


Vad är sanningen?
Som svar  citerar jag civilingenjör Josef Svalander (Svalander Audio, Åkersberga) som jag också gjort på min hemsida.  

"Självklart är detta endast bla bla bla när man ser det ur civilingenjörssynpunkt! Jag har fått uppbära mycken smälek inte minst för min otekniska förklaring.
Jag säger bara:
so what? Hör du skillnad så gör det väl inget även om det inte finns nån skillnad?
Om det bara är mumbojumbo men jag lever lyckligare och tycker det låter bättre så är det väl min sak?
Så nu är du varnad!
Det finns ingen skillnad!
Och om du hör den så är det bara i din fantasi! Jag tycker i alla fall att det funkar och det räcker för mej".

Översatt till vanligt språk betyder det:

Hör man skillnad skall man vara lycklig för det
och
Hör man ingen skillnad är det lycka det också.



I Sverige har en tidning gjort ett blindtest med högtalarkabel där flera
"guldöron" var inbjudna. Blindtestet var skrivet av experter på blindtest
som själva inte var några hififreakar. Där var några mycket kända hifologer med också.
Alla kablar som var med i testet fanns på en lista som alla lyssnare fick.
Efter varje ljudstycke fick man markera i listan vilken kabel det var.
Man fick lyssna på exakt samma blandade musikavsnitt någon minut sedan bytte man slumpmässigt kabel och lyssnade någon minut osv.
Man körde flera "varv runt".

Vad blev det för resultat?
Det enda vetenskapligt statistiska sammband var att en av kablarna var sämre än de andra.
Vad var det för en kabel som 60% av lyssnarna kunde peka ut som "aningen" sämre?
Jo, en 100m lång lampsladd 1,5 mm2.

Resten av kablarna kunde man rent statistiskt inte höra
någon skillnad på.
Kablarna som man inte kunde höra någon skillnad på var från

En lampsladd 3m lång
till
En mycket dyr kabel.

(Jag skriver ur minnet så det KAN vara lite fel)


Efter detta så blev det en hatisk debatt om att tidningen "fuskat" mm.
Tidningen utmanade då alla som vill att ställa upp på en blindtest
som utförs av opartiska Ingenjörer.


Så här skriver tidningen:

"VISA ATT VI HAR FEL!
Man kan göra flera invändningar mot vårt test av kablarna.
Framför allt har vi naturligtvis inte testat alla kombinationer av
förstärkare, kablar och högtalare. /.../ (orkar inte skriva allt, linnar)

Vi vill därför inbjuda till fler lyssningar, där du som läsare får
möjlighet att motbevisa oss. Du får helt bestämma vilka
anläggningar som ska användas och hur det ska gå till. Det
enda vi envisas med är att det måste vara ett blindtest, dvs
den som lyssnar ska inte veta vilken kabel som används vid
varje tillfälle."

Utmaningen ställdes 1989.  Ännu har ingen hört av sig......

En liten tanke:

Om man tar den dyraste och finaste högtalarkabeln och kopplar
den mellan en förstärkare och en högtalare så får man ett otroligt
bra ljud, sägs det.

Hur skall man få ett ännu bättre ljud än denna jättedyra superduperhögtalarkabel?

Det går faktiskt, och det är inte dyrt. Det är faktiskt billigare än
de flesta köpekablar. Dessutom blir ljudet bättre än alla andra tillgängliga högtalarkablar på denna Jord (men man kan knappast höra någon skillnad).

//Dumsvenske linnar

EDIT:
Jag tycker vi skall sluta kalla olika länders folk för
"dumma". Jag tror inte det är någon som helst skillnad.
Om man skulle fixa en blindtest i dummhet.... ;D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
EDIT:
Jag tycker vi skall sluta kalla olika länders folk för
"dumma". Jag tror inte det är någon som helst skillnad.
Om man skulle fixa en blindtest i dummhet.... ;D
;D ;D ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg regner med at du skjønte at jeg var ironisk Linnar :)
faktum er alikevel at hvis man går inn på de forskjellige forumene og ser på folks anlegg så er det i min erfaring veldig mange flere svenske anlegg som som har dyre kabler, strømrensere, eksotiske rack, sånne greier som løfter kablene fra gulvet osv.
Kanskje Svenske hifisjappe medarbeidere er bedre selgere enn Norske?
 

linnar

Fersking
Ble medlem
07.11.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
wotg:

Hej wotg!
Jag förstår att de flesta är ironiska när man använder sådana ord.

Jag har varit inne och läst i många forum. Man kan inte säga att ett
land har mer eller mindre av trollerigrejer än något annat land.
Men det kan skilja mycket mellan olika forum beroende på om det
finns kända hifi-folk som är negativa till trolleri i det egna forumet.

En skillnad finns:
I Sverige är man inte lika aktiv på forumen som i detta forum.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg lyttede til en stor højttaler i tirsdags. Der var rigtig mange meter kabel internt. 35 meter blev der nævnt. De 35 meter vil farve en masse, så forskellen på selve højttalerkablet vil have lidt at sige. Et kabel skal helst trækkes helt til enhederne.
En ting at have med, når kabler sammenlignes.
Mvh. Sven Palvig
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Exactly my point - kabler bidrar ikke. Uansett om det så ligger 500 elektroner på lur i plastisolasjonen til Palvig så er dette en innflytelse som ligger flere hundre dekader under det som leveres fra forsterkeren.

Når jeg sier at kabler ikke bidrar så er dette selvfølgelig unntatt ekstremer. Clas gjør jobben. Ser også at Palvig har insett dette.

Visvass om at det er kun enkelte anlegg etc. som er kabelavhengige faller på sin egen urimelighet.

Forstår at det ikke blir blindtest og dropper derfor tråden dersom det ikke dukker opp sensasjonelle nyheter.

Med andre ord - svensken har rett
:) :) :)
Hej!
Det virker som om, at du er ude på at provokere med sætningerne "Clas gjør jobben" og "500 elektroner på lur i plastisolationen til Palvig". Med hensyn til Clas, så kender jeg ikke det kabel. Med hensyn til elektronerne er du vist på bær tur. Du ved ihvertfald ikke hvad du skriver om.
Kabler bidrager i høj grad med at påvirke lyden. Der er noget der hedder strømfortrængning og hvirvelstrømme. For at nævne strømfortrængning, så er det, at kablet har en modstand. For højttalerkabler betyder det mindre dynamik. Isoleringen sluger energi. Værst er PVC, så kabler med PVC bør være tykkere. Faconen er også betydningsfuld. Fladvalset og to leder paraelt har en anden udstrålingsmønstre end en enkelt ledere.
Elektronerne på lur som du omtaler så nedladende, er ellers noget at tage seriøst, hvis man vil langt med sin hobby. Forskellige materialer påvirker lyden, og det er bestemt ikke uden grund, at jeg har brugt timer på at skrælle plastikken af mine apparater. Jeg har heller ikke hørt musikanlæg, som kan købes færdige for penge, der kan være med.
Mvh.
Sven Palvig
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Til og med jeg hører forskjell på kabler i mitt oppsett, da blåser jeg i hva alsksens teorier beviser ;-)
 
B

brand-x

Gjest
Sven_Palvig !

Hvis jeg "påstår" det finnes en produsent av audiokabler som produserer samme kabelen til flere "brands", som er blitt testet med forskjellig resultat av "seriøse" hifi-blad.. Der den ene kabelen blir slaktet og "den andre" får toppkarakter. Hva sier det egentlig ? med til historien hører det med att fargen var anderledes og prisene mildt sagt forskjellig... Og en liten til bare, Bladelius sin strømkabel (fra komponent til skilletrafo) den som benyttes i showrommet i gøteborg koster 25,- meteren levert fra samme produsent som historien ovenfor... Er dette påstander eller er det fakta ???

Jeg påstår ikke herved på noen som helst måte att det ikke er forskjell på kabler....jeg mener selv at i ett topp-tunet annlegg kan de mest usannsynlige forskjeller oppleves..

Er det noe du lurer på med historien ovenfor kan jeg sikkert besvare den ganske bra...

mvh
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Sven_Palvig !

Hvis jeg "påstår" det finnes en produsent av audiokabler som produserer samme kabelen til flere "brands", som er blitt testet med forskjellig resultat av "seriøse" hifi-blad.. Der den ene kabelen blir slaktet og "den andre" får toppkarakter. Hva sier det egentlig ? med til historien hører det med att fargen var anderledes og prisene mildt sagt forskjellig... Og en liten til bare, Bladelius sin strømkabel (fra komponent til skilletrafo) den som benyttes i showrommet i gøteborg koster 25,- meteren levert fra samme produsent som historien ovenfor... Er dette påstander eller er det fakta ???  

Jeg påstår ikke herved på noen som helst måte att det ikke er forskjell på kabler....jeg mener selv at i ett topp-tunet annlegg kan de mest usannsynlige forskjeller oppleves..

Er det noe du lurer på med historien ovenfor kan jeg sikkert besvare den ganske bra...

mvh
:)
:) :) :)
Jamen det skal da nok være rigtigt. Jeg ved at der er meget bestikkelse i USA. Der skal smøres lidt der og der. Jeg har fornylig hørt et langt foredrag fra en der bor i USA, og hvor hans højttalere fik den ene gode test efter den anden. Men i en test havde den fået en dårlig kritik. Vedkomne sagde, at der var sket et kup. En konkurent, som han havde været uvenner med, havde snakket med "testeren".
Det er desværre sådan, at når prisen er høj, så må kvaliteten også være høj, mener mange. Men pris er ikke noget kvalitetstegn. Der lægges osse meget vægt på vægten i apparater. Men en masse jern i bunden og siderne er billigt, og det gør kvaliten dårligere.
Jeg kan ikke sige, hvorfor det blad du kender til, har skrevet, som de har!
Jeg selv er ud over det med prisen. Og jeg hører forskel på de kabler jeg tester i mit musikanlæg uden problemer.
Det du skriver om, er vel fakta! Jeg er jo nysgerrig efter at vide, hvad det strømkabel hedder. Måske skulle jeg skifte mit kabel fra sikringsboksen og til hi-fi's stikkontakt.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 
Topp Bunn