Sangere - fra opera til lieder.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Det er startet som mange gode tråder her om klassisk musikk, med mange gode tips.

En tråd med tips om sangere savnes dog, gjerne fra Caruso til Netrebko.

Jeg starter derfor tråden, og første ute er

Meta Seinemeyer



En av forrige årshundres største dramatiske sopraner - døde tidlig - bare 33 år gammel. Hun sang med mange av de største - Ivar Andresen, Friedrich Schorr, Alexander Kipnis osv.

Hun hadde mange store roller i Verdi og Wagner, bl.a. Trubaduren, Skjebnens makt, Valkyren.

Det finnes flere gjenutgivelser, bl.a. på Lebendige Vergangenheit, f.eks. LV 89402 (4 CD)

LPA
 

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Spennende tiltak.

Jeg må slå et slag for Dame Joan Sutherland. Jeg vet det har gått en tråd på henne tidligere men hun tåler å nevnes igjen. Etter min mening den største Belcanto (pen sang) sangerinnen av dem alle. All respekt til Maria Callas for å reintrodusere belcanto operaen med topp sangere (og henne selv fremst på scenekanten) men jeg mener Dame Joan knuste henne og alle som har kommet senere. Jeg syntes Belcanto skal være vakkert og jeg kjenner ingen vakrere stemme enn Dame Joans. Oprinnelig fra Australia hadde hun en lang karriere på all verdens operascener. Det store gjennombruddet kom i 1959 med Donizettis Lucia de Lammermore (den fra filmen det 5. element) i London. Da debuterte hun med selveste Maria Callas i salen - ryktene hadde nådd alverden at noe helt spesielt var på gang. Stor suksess. Belcanto var og ble hovedfokus for Dame Joan men hun var også en av pådriverne for å bringe Handels operaer tilbake til scenen. Det var under nettopp en Handelopera ved la Scala hun fikk tilnavnet La Stupenda. Hun skal også ha kreditt for å ha tatt en ung tenor ved navn Luchiano Pavarotti under vingene. Det finnes mange gode innspillinger av disse to sammen (begge på Decca). Dame Joan sluttet å synge (i hvert fall på scenen) på midten av 90-tallet. En verdig avslutning fikk man med Dame Joan oppkledd som Brittania under The last night at the Proms med de sedvanlige engelske propagandasangene. Ut fra framførelsen der tror jeg godt damen kunne ha holdt ut noen år til. Men det er viktig å gi seg i tide (et hint til sånne som Callas, Pavarotti og Monserrat ( - som fortsatt synger - dårlig)).

Legger ved en videosnutt med Dame Joan i rollen som trekkoppdukken Olympia fra Hoffmans eventyr (consertant). Se den helt til slutten da det er da hun virkelig begynner å ta i. Joan Sutherland valgte faktisk å synge alle de fire kvinnelige hovedrollene i "eventyret" i reelle forestillinger - der disse vanligvis ble fordelt på 4 forskjellige sopraner.

http://www.youtube.com/watch?v=2oDG6oEPGy4&feature=related

God fornøyelse.

Gunnar Brekke
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for innlegg fra Gunnar Brekke.

Jeg skal prøve å holde liv i denne tråden - selv om den ikke akkurat er av de mest leste.

Claudia Muzio hørte jeg som tenåring i et radioprogram som Bjarne Buntz hadde på slutten av 60 eller begynnelsen av 70-tallet.

Hun levde et omkalfatret liv - som Callas, og døde i 1936 - bare 46 år gammel.
Muzio var en like stor skuespillerinne som sangerinne og opptakene av henne gjenspeiler dette.
Lytt på Si, mi chiamano Mimi fra La Boheme eller Addio del passato fra La Traviate. Disse finnes fortsatt tilgjengelig på en Nimbus CD - NI7814.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//NI7814.htm
Dette er opptak hun gjorde like før hun døde, og stemmen er merkbart slitt. Men likevel....
En utrolig innlevelse.
Det finnes noen tidlige Edisonopptak fra 20-årene, men disse er teknisk dårlige. Det høres likevel at stemmen er merkbart friskere.

LPA
 

Vedlegg

Topp Bunn