sandkasseleker

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.734
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
HEi.
lurer på om jeg skal bygge meg en flat kasse fyllt med kvartzsand og la en 50mm bjørkmultiplex "svømme" på den som base for en platespiller.

noen som har prøvt dette?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.347
For mange år siden lagde jeg en svær sandkasse som jeg hang opp på veggen.
Det virket fint. Forsøk med kassen stående på gulvet var ikke vellykket.
Pass på at en slik sandkasse blir ganske tung, kanskje 50kg eller så.

;)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.734
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm. tviler på at jeg klarer å henge noe sånt på veggen her- men det er vel vert en forsøk...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.347
Jeg hadde en svær hyllesak stående rett under som sikkerhet.
Med en cm eller to klaring til sandkassen.
Ville jo ikke at hele stasen skulle falle ned på gulvet og skade noen.

Egentlig tror jeg en god platespillerhylle virker like bra som en sandkasse.
Det viktigste er nok at de henger på veggen.

;)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.734
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
spørs hva slags materialer veggen er laget av-
har du murvegg, så er det sikkert bra, men de vanlige norske trepaneler vibrerer minst like mye som plankegulven... :(

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.718
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jau, eg har leika meg mykje i sandkassa. Trudde det var det mest effektive eg kunne klare å få tak i, heilt til eg monterte opp ei Target vegghylle. Denne var lettare å vatre opp, og gav etter kvart klart betre resultat enn sandkassa. Og så var vekta ca 150 kg mindre.....
Å henge sandkassa på veggen har eg derimot ikkje prøvd. Trur ho vert i lettaste laget då.
Ei ordning kan vere å erstatte treplata i Target-hylla med kleberstein, som er langt dauare enn andre steinslag.

J

J.J

Gjest
Hva type spiller er det snakk om ??

Når ikke et solid rack eller en skikkelig vegghylle holder .. så begynner jeg å lure på på hva som er galt .. men et sted må jeg begynne og spørre ....

Edit : I beste mening .... :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.649
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
du trenger et godt tykt lag med sand for at det skal virke, og du har ingen kontroll over cutoff-frekvens

det finnes elegantere løsninger som er mere effektive:
sekketralleslanger
pneumatiske ben
mm

mvh
Leif

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
slartibartfast skrev:
spørs hva slags materialer veggen er laget av-
har du murvegg, så er det sikkert bra, men de vanlige norske trepaneler vibrerer minst like mye som plankegulven... :(
Si ikke det du, prøv en hylle på veggen, det blir garantert stor forskjell fra en benk som står på gulv.

Ellers så er det interessant å vite hva slags spiller du har, det er stor forskjell på dem, nemlig. Fjærsenger alá Linn, Systemdek og Thorens TD150/TD160 trives veldig godt på vegg, tunge faste verk som f.eks Thorens TD124 kan godt trives på en benk på gulvet.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.734
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
det blir en Avid Volvere...

den er fortsatt på vei... så jeg må ha noe å gjøre mens jeg venter og venter og venter............... :p

om å være ærlig så tør jeg ikke å bruke veggen der anlegget står- når jeg banker på den, hører jeg ikke hvor bjelkene ligger.... og i panel tør jeg ikke å feste spilleren min...

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Mitt forslag er at du får tak i en gravstein el på 100 - 150 kg, og setter denne opp på fire avstemte trykkfjærer (se i Lersjøforskatalogen). Dette er det aller beste jeg har hatt under platespilleren. Du kan i tillegg eksperimentere med underlag mellom steinen og platespilleren. Dette skal selvfølgelig plasseres på gulvet. Fungerer forøvrig utmerket på gamle tregulv.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.655
Avid'en er fjæropphengt, og om Avid har gjort jobben, er et stivt underlag det beste. Ekstra fjæring fra underlaget vil fort bare ødelegge ytelsen til opphenget til spilleren.

mvh

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.734
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm, da har du kanskje rett i :)

fikk en bra tips forøvrig: der finns en slags antiskli-/lyddempingmatte til vaskemaskiner laget av grovt gummigranulat- det skal være veldig bra som avkopling... ikke sikkert om der finns noe sånt i Norge, da... har i hvertfall ikke funnet noe enda.

men, da er er veggoppheng kanskje ikke den beste ting heller, siden en fjæropphengt spiller takler opp-ned bevegelsen av gulvet kanskje bedre enn evt. sideveis vibrasjoner av veggen??

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Tvertimot, du.
Ikke noe fjærende under spilleren, og et "fjærende" gulv kan være drepen for en fjærende spiller. Å finne bjelkene i veggen er nok ingen umulig sak, få tak i noen som kan det, alternativt bruk en "bjelkefinner", og du vil finne at veggen er det beste sted for din spiller.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ch skrev:
Avid'en er fjæropphengt, og om Avid har gjort jobben, er et stivt underlag det beste. Ekstra fjæring fra underlaget vil fort bare ødelegge ytelsen til opphenget til spilleren.

mvh
Du har tydligvis ikke forstått det. Det er ikke særlig mye som er stivere enn 150 kg granitt. Vitsen med dette opplegget er å lage en stor avfjæret masse, altså et stabilt underlag plassert på underlaget (gulvet). Resonansfrekvensen i dette systemet kan justeres med hvor stive fjærer som brukes mellom stein og gulv. Altså jo større avfjæret masse jo bedre. Hva som igjen plasseres opp på dette er en annen sak.

Sandkasse var veldig inn i gamle dager, men du ser det ikke så ofte nå lenger. Det er en grunn til dette. Jeg har også veldig dårlig erfaring med myke underlag (feks gummi) under platespilleren. Det kan godt tenkes at det fungerer bedre med platespillere som har avfjæret tallerken, men uansett bør også disse ha et stabilt underlag i bunnen.

Topp Bunn