Sand som vibrasjonsdemping?

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Hei!

Er det noen som har prøvd å vibrasjonsdempe platespillerhylla ved å plassere den i sand?
Tenkte å teste med f.eks 5-10 cm sand i en minisandkasse som en treplate med platespilleren ligger oppå.

Er jeg helt på jordet, eller kan dette komme til å fungere? Kan jo selvfølgelig kjøpe Pro-ject "ground it" eller en annen dempeplattform, men artigere å prøve å lage noe selv!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.561
Flere her som har gjort det!
Om det har noe for seg mer en feel-good følelsen er vel litt usikkert?
Jeg hadde en 50kg sandfylt boks/hylle for en del år siden,
men har ingen behov av å gjenta eksperimentet.

En god vegghyle er det viktigste, IMNSHO.

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror først og fremst sandkassa demper vibrasjoner/fleksing i plata som spilleren står på. Tror ikke det har all verdens effekt på energi fra gulv/vegg ettersom hvor spilleren er plassert. Masse er reaktiv, og ekvivalent til induktans eller kapasitans. Sånn sett forskyver den resonanser i frekvens, men fjerner dem ikke. Masse er ikke resistiv, som mange tror.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Zomby_Woof skrev:
Tror først og fremst sandkassa demper vibrasjoner/fleksing i plata som spilleren står på. Tror ikke det har all verdens effekt på energi fra gulv/vegg ettersom hvor spilleren er plassert. Masse er reaktiv, og ekvivalent til induktans eller kapasitans. Sånn sett forskyver den resonanser i frekvens, men fjerner dem ikke. Masse er ikke resistiv, som mange tror.
Dvs vibrasjoner forplanter seg i sand? Når man bygger lydstudioer er det jo vanlig å lydisolere rommet ved å bygge et "rom i rommet" og plassere det på en såle av sand. Men det fungerer kanskje ikke like bra i liten skala?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.561
Det har sikkert en virkning, men da jeg holdt på med sandboks til platespilleren
fant jeg fort ut at det var veggmontering som var det viktige.

Z

Zomby_Woof

Gjest
@ radiated:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60256.0.html

Litt interessante paraleller her. Vibrasjoner i platespillere funker etter samme prinsipper som i høyttalere, om enn i 'motsatt retning'.

Skal man ha frikobling mellom gulv/vegg og spiller må man introdusere et fjærsystem mellom dem.

Samme gjelder 'all in'-løsninger for studiogulv. Jeg har en bok om studioteknnikk som jeg fant på loppis. Der beskriver de flytende gulv på or'ntlig... De snakkes støpt såle, fjærelementer av gummi fordelt over flaten, kryssfiner, og til slutt 10 cm støpt og armert betonggulv uten andre kontaktpunkter enn gummiklossense, før man avslutter med teppe eller lignende...

Å bygge et rom på denne måten er voldsomme greier. Litt lettere med høyttalere/platespillere.

M

Mr-T

Gjest
radiated skrev:
Når man bygger lydstudioer er det jo vanlig å lydisolere rommet ved å bygge et "rom i rommet" og plassere det på en såle av sand.
Er litt usikker på om det er vanlig, og jeg tror neppe det fungerer så bra heller. Det er nok mer vanlig å bruke fjærer eller fjærende klosser for å lage et flytende gulv.

Når det er sagt så vet jeg faktisk om ett studio som har sand under gulvet, men det var i grunn mest for å få et rett underlag på en enkelt måte.

Topp Bunn