Samuel Barber - Adagio for strings !

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
168
Sted
Tromsø
Hei godtfolk !

Trenger hjelp til følgende , for ca 1,5-2mnd siden spilte Nrk p2 på morgensendingen 0500-0630 Samuel Barber - Adagio for strings , det ble opplyst at dette var en raskere versjon en orginalen og ble på tidspunktet da den kom ut på plate den mest populære versjonen av dette stykket.

Vel har prøvd å leite via Nrk mm og endte opp med å kjøpe SK 94739 (Sony klassisk) utmerket innspilling men det var ikke den versjonen jeg vil ha.

Det er sikkert noen her på sentralen som har peiling på både innspilling cd/sacd nr mm

Kan noen hjelpe meg å finne denne "upp" tempo versjonen , den var rett og slett magisk.

Dette er i ferd med å plage meg til................

Mvh

Morten Johansen.

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
168
Sted
Tromsø
Takk til han som hadde et innlegg her men som tydeligvis har slettet det , spiller forsåvidt ikkenoe rolle , takker for tipset om Platoon filmmusikken , den var litt "uptempo" vav "orginalen" men var ikke helt i mål....

Må nok fortsette letingen. Er jo dette som er morro med hobbyen vår , men også en del av fortvilelsen ;D

Skam på den som gir seg lett.

skulle det være noen som dumper innom her og tilfeldigvis har hørt / vet om den nevnte versjonen , bare syng ut

Det ville være bærre lækkert.

Mvh

Morten.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.651
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg ble nysgjerrig da jeg så spørsmålet, og sjekket litt på nettet og i Spotify.
Den fullversjonen som går rasktest av de som ligger der (og det er mange, søk på "barber adagio") er en med Czech Philharmonic og Zdenek Chabala
http://open.spotify.com/track/4mOTKqFq7YpVAIcrYdukPh

En gammel versjon med Philadeplphia Orchestra og Eugene Ormandy husker jeg som ganske intens.
Men jeg vet ikke om noen av disse er tilgjengelige som annet enn Mp3 for nedlasting.

Det absolutte motstykket må vel være Leonard Bernstein, som har de langsomste versjonene jeg kjenner til.
Og Andre Previn sin med LSO kan anbefales.
Selv om det ikke helt besvarer spørsmålet ditt.

Hvis du virkelig vil finne ut av hva som ble spilt må du kanskje skrive en epost til NRK.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.927
Sted
Trondheim
Adagioen er egentlig den langsomme satsen fra hans strykekvartett op.11. Han har også arrangert den for kor (brukt i en oppgave i Klar en klassiker for ikke så lenge siden). Hvis du liker orkesterversjonen kan det være du liker strykekvartetten også. I og med at det bare er et instrument på hver stemme blir lydbildet mye mer gjennomsiktig og i mine ører sårere og mer rørende.
Kan det ha vært strykekvartettversjonen du har hørt?

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
168
Sted
Tromsø
Hei !

Takker for hjelp og svar .

Etter mye kjas & mas mm kom den versjonen for en dag.

Er altså en innspilling fra 1957 : Eugene Ormandy & Philadelphia Orchestra

Måtte kjøpe den brukt på Amazon finnes vistnok bare på denne samle cd'en nå for tiden

Sony Classical : SBK 63034 - American Masterpieces.
( PS , denne versjonen 7,43 min).

Mvh

Morten.

Topp Bunn