Samsung Q8F, problem med optisk lyd

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Hei,

har og har hatt en lang sak med mitt tv som er en Samsung Q8F. Lyden går via optisk kabel til min Auralic Vega DAC. Og det som er problemet er at lyden forsvinner og er borte ca. 1 sec hver 20-25 sec. Så etter veldig mye frem og tilbake, tilbakestilling, bytting av kabler, nytt hovedkort osv. Så ble det til slutt konkludert med at tven sine signaler ikke er "High-End" så de vil ikke matche mitt stereo oppsett. Og det er grunnen til at lyden detter ut. Har spurt etter noe dokumentasjon som støtte opp denne teorien, men ikke fått noen. Og de vil legge saken død.

Har fått et tips fra Auralic om at jeg må sette i mellom en ASRC emitter for og løse de dårlige signalene.

Så lurer jeg på, er det andre som har akkurat det samme problemet? Har dere gått for Auralic sin løsning, eller hva har dere evt. gjort?
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Ville jo tatt med DACen din til en nabo eller venn og testet på en annen tv. Det er vel noen innstillinger på din favoritt som kan gjøres på signal inn. ?
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Jeg hadde akkurat samme problem mellom min Samsung TV og Yamaha CD-S2100 der jeg kjørte optisk. Lyden falt ut med ujevne perioder. Trodde det var feil på CD-spilleren, men Yamaha Norge sa det er TV-signalene som er for ustabile ( fluktuasjoner i klokkesignalet)
Men jeg byttet til en annen DAC og problemet forsvant. Du kan jo teste ut med en optisk til coax converter og se om coax inngangen på DAC’en din er mindre følsom for fluktuasjoner i signalet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Du kan jo ta med dacen din til butikken og prøve på samme tv, bare for å utelukke at det er din spesifikke tv.
Du kan også prøve en billig optisk/coax adapter.
Du kan prøve en standalone hardware asrc, men dette tror jeg ikke er et produkt man får kjøpt over disk.
Bortsett fra at Muligens en Deqx2496 funke men tviler sterkt på at du vil ha noe sånt liggende.
Det beste valget er kanskje en ifi purifier https://ifi-audio.com/products/spdif-ipurifier/ . Den har coax/toslink inn og samme ut. Koster rundt 1500,- du vil trenge en optisk kabel med optisk minijack i ene enden (signalet ut regner jeg med du tar ut via coax, ellers trenger du enda en slik toslink kabel)
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Beklager sen svaring, men takk for alle svar :) Jeg får rett og slett prøve litt forskjellig samtidig som jeg har en sak gående med tven.
 

Streamer'n

Medlem
Ble medlem
22.10.2014
Innlegg
8
Antall liker
6
Sted
Stabekk
Hei,
Fant du ut av dette? Har akkurat kjøpt en Samsung Q60T, og optisk ut sliter med å synke lyd med Vega’en. Forrige TV var LG, der funket toslink utmerket. Selv med Vega på coarse klokke, hakker tv-lyden innimellom, gjerne hver gang en tv-scene skifter. Nivået på lyd ut er også minst 30db lavere på tv-lyd enn streaming fra app eller BD. Jeg antar at dette er en hw eller sw feil/svakhet hos Samsung.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har I prøvet at gå ind i tv´s opsætning på lyd og sætte indstilling på digi-out til "downmix to stereo" og standard til LPCM i stedet for bitstream/AC3/auto eller hva´ dette måtte stå til??
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Hei,
Fant du ut av dette? Har akkurat kjøpt en Samsung Q60T, og optisk ut sliter med å synke lyd med Vega’en. Forrige TV var LG, der funket toslink utmerket. Selv med Vega på coarse klokke, hakker tv-lyden innimellom, gjerne hver gang en tv-scene skifter. Nivået på lyd ut er også minst 30db lavere på tv-lyd enn streaming fra app eller BD. Jeg antar at dette er en hw eller sw feil/svakhet hos Samsung.
Hei,

Det ble konkludert med at anlegget var for high end enkelt forklart. Så ble aldri kvitt problemet, kjøpte meg en LG tv og samme problem der så nå kjører jeg det igjennom pc så fungerer det. Men kan ikke se på apper på tven f.eks
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hei,

har og har hatt en lang sak med mitt tv som er en Samsung Q8F. Lyden går via optisk kabel til min Auralic Vega DAC. Og det som er problemet er at lyden forsvinner og er borte ca. 1 sec hver 20-25 sec. Så etter veldig mye frem og tilbake, tilbakestilling, bytting av kabler, nytt hovedkort osv. Så ble det til slutt konkludert med at tven sine signaler ikke er "High-End" så de vil ikke matche mitt stereo oppsett. Og det er grunnen til at lyden detter ut. Har spurt etter noe dokumentasjon som støtte opp denne teorien, men ikke fått noen. Og de vil legge saken død.

Har fått et tips fra Auralic om at jeg må sette i mellom en ASRC emitter for og løse de dårlige signalene.

Så lurer jeg på, er det andre som har akkurat det samme problemet? Har dere gått for Auralic sin løsning, eller hva har dere evt. gjort?
Av det jeg kan lese bruker ikke Auralic en PLL i inngangen men baserer seg kun på 2 klokker til henholdsvis 44.1 og 48khz-baserte frekvenser. Det er jo fine produkter, men dette er jo en jalla beslutning.

Kommer ikke på noen andre dac’er som gjør det samme. Utenom Naim sin dac, men Naim bruker en smartere løsning hvor de har 10 faste klokkefrekvenser. Antar de har 5 klokker for henholdvis +- 44,1 og 48khz som velges automatisk utifra hvor fort bufferet fylles opp. I tillegg har de implementert en asrc som en backupløsning.

Så dette kan fullt og holdent skyldes på Auralic. At TV’en ikke er high-end nok er et litt dårlig argument da stort sett alle Dac’er vil fungere utmerket med et optisk signal fra TV’en.

Kobler du på en Empirical Audio Synchro-mesh, vil denne sannsynligvis løse problemet, men det er ikke garantert - gitt implementasjonen til Auralic. I tillegg koster den 699usd pluss frakt og moms så ja..
 
Topp Bunn