Sammenligning Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801 prosessorer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Yamaha_CX-A5100_front.jpg

    VS
    Marantz_AV8801_Front.jpg
    Hvordan yter en Yamaha CX-A5100 mot en Marantz AV 8801?

    Dette spørsmålet har @Hunsbedt og jeg lyst å prøve å finne utav neste helg (30. okt). Da skal jeg, sammen med flere venner, troppe opp i Hunsbedts kino No.3 å se om vi kan få til en sammenligning mellom disse. Vi jobber med å få til en metode for å kunne kjøre denne som en ekte A B test, og helst blind.

    Grunnen til at vi skal sammenligne akkurat disse to, er fordi dette er "våre" prosessorer og dermed er det de vi har tilgang på. Det fine med å gjøre dette hos Hunsbedt er for det første fordi dette er en meget toppspekket kino med særdeles kapable høyttalere, og ikke minst at systemkalibreringen foregår i dedikerte forsterkere. Derfor vil det være enkelt å sette opp en ny prosessor uten å måtte sette opp full og tidkrevende kalibrering.

    Følg med i denne tråden fremover!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    1.086
    Torget vurderinger
    2
    Veldig flott påfunn , blir moro å følge med på dette ja :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.964
    Antall liker
    20.073
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjempe tiltak. Blir det å teste både film , musikk i multikansls og 2kanals eller?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Litt om testmetode

    Oppo har to HDMI utganger. Planen er å la hver av disse to HDMI-utgangene gå til hver sin prosessor. På forhånd har vi kalibrert hver kanal slik at nivåene ut fra begge prosessorene er helt like. Vi skal da veksle fysisk mellom utgangene på 5100 og 8801 og inn på forsterkerene.

    For å få til dette behøves det en ekstern boks som kan A B veksle minst 9 kanaler med XLR. Jeg har da satt i gang et eget DIY elektronikkprosjekt for å lage en slik A B tester. Her er dens byggetråd:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...1342-byggetra-d-10-kanals-b-tester-m-xlr.html

    Planen er å teste med alle typer kilder egentlig. Med oppsettet vi nå har, vil vi være i stand til å gjennomføre full test av musikk, multikanals musikk og film. Eneste som egentlig er begresningen er at kilden må være Oppo som sender ut det samme signalet på to steder.

    Jeg holder på nå å klargjøre testklipp, musikk og filmklipp som vi skal benytte neste helg.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Faktisk holder jeg en knapp på Yamaha her den er billigere enn marantz av 8801 og det bør taes med i testen her av 8801 er nesten 20000 kr dyrere men Yamaha cxa serien har fått mye skryt fra Norge å utlandet. Synes også onkyo sin topp prosessor skulle fått blitt med her , jeg har fått opp øynene for onkyo i det siste , og di lager gode hjemmekino forsterkere og prosessorer.

    Imagine
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir definitivt moro å følge med på! :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Oppo har to HDMI utganger.
    Oppo benytter 2 forskjellige prosessorer på HDMI-utgangene...?
    Planen er ikke å teste bilde, slik at bildet kjøres igjennom Marantz til prosjektor. Lydstrømmen fra kilden er uansett den samme, og den klokkes av samme boks. Siden alt er digitalt er det ingen grunn til å tro at det skal være forskjeller i hva de to prosessorene mottar.

    *edit* Oppo gjør ingen prosessering på lydsignalet dersom man ikke har satt den opp til å dekode (noe man normal ikke gjør).
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.964
    Antall liker
    20.073
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faktisk holder jeg en knapp på Yamaha her den er billigere enn marantz av 8802 og det bør taes med i testen her av 8802 er nesten 20000 kr dyrere men Yamaha cxa serien har fått mye skryt fra Norge å utlandet. Synes også onkyo sin topp prosessor skulle fått blitt med her , jeg har fått opp øynene for onkyo i det siste , og di lager gode hjemmekino forsterkere og prosessorer.

    Imagine
    Marantz 8801 ikke 8802.
    8801 får man ny nå for 14000 har jeg sett. Så da et ikke prisen så ulik lenger...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.519
    Antall liker
    3.068
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan yter en Yamaha CX-A5100 mot en Marantz AV 8801?

    Dette spørsmålet har @Hunsbedt og jeg lyst å prøve å finne utav neste helg (30. okt). Da skal jeg, sammen med flere venner, troppe opp i Hunsbedts kino No.3 å se om vi kan få til en sammenligning mellom disse.
    Er det mulig å delta på denne testen?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    616
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan yter en Yamaha CX-A5100 mot en Marantz AV 8801?

    Dette spørsmålet har @Hunsbedt og jeg lyst å prøve å finne utav neste helg (30. okt). Da skal jeg, sammen med flere venner, troppe opp i Hunsbedts kino No.3 å se om vi kan få til en sammenligning mellom disse.
    Er det mulig å delta på denne testen?
    Det går sikkert helt greit, har muligens et par plasser igjen. Vi har ikke klokkeslettet helt klart enda, send meg gjerne en PM for nærmere info.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke helt med meg hvilke egenskaper med disse to dere tenker å teste på.
    Inngår for eks romkorreksjon i testen?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Fikk ikke helt med meg hvilke egenskaper med disse to dere tenker å teste på.
    Inngår for eks romkorreksjon i testen?
    I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å kjøre test av romkorrigering. Hunsbedts oppsett kjører ingen romkorrigering eller kalibrering i prosessoren, i stedet er dette gjort i forsterkerene. Dette lar oss da teste rene lydforskjeller mellom enhetene, fordi på romkorrigering må jo gi et forskjellig resultat (siden XT32 og YPAO ikke er samme algoritme).

    Når det er sagt, er det ingenting som forhindrer oss i å teste romkorrigering. Det er jo en tidkrevende øvelse, så jeg vet ikke om dette er noe vi vil få tid til neste helg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.671
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    I neste nummer av svenske hemmabio skal de gjøre dybdetest av både 5100 og 8802 - artig å se hvordan de konkluderer i forhold til dere. Usikker på hva forskjellen på 8801 og 8802 er (atmos?)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    I neste nummer av svenske hemmabio skal de gjøre dybdetest av både 5100 og 8802 - artig å se hvordan de konkluderer i forhold til dere. Usikker på hva forskjellen på 8801 og 8802 er (atmos?)
    Hehe, det bærer tydeligvis et stort ansvar på oss her... Jeg har faktisk veldig spent på om vi faktisk klarer å høre forskjell, eller om det er klare og tydelige forskjeller. Spesielt nå når vi kan teste blindt, så blir det ekstra spennede (og randsakende).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    2.365
    Torget vurderinger
    13
    Blir spennende å høre hva dere syntes :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.671
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    I neste nummer av svenske hemmabio skal de gjøre dybdetest av både 5100 og 8802 - artig å se hvordan de konkluderer i forhold til dere. Usikker på hva forskjellen på 8801 og 8802 er (atmos?)
    Hehe, det bærer tydeligvis et stort ansvar på oss her... Jeg har faktisk veldig spent på om vi faktisk klarer å høre forskjell, eller om det er klare og tydelige forskjeller. Spesielt nå når vi kan teste blindt, så blir det ekstra spennede (og randsakende).
    Ja, blir jo en litt annerledes test dere skal gjøre (antageligvis). Sånn rent praktisk, så burde det jo ikke være veldig stor forskjell i lyden siden alt av justeringer er gjort i crown. Her blir det vel også en ekstra ADA konvertering hvis jeg forstår riktig. Er på en måte kun hvordan prosessoren prosesserer signalet som blir testet? :)

    I neste nummer av svenske hemmabio skal de gjøre dybdetest av både 5100 og 8802 - artig å se hvordan de konkluderer i forhold til dere. Usikker på hva forskjellen på 8801 og 8802 er (atmos?)
    Upcoming Event: Yamaha CX-5100 Versus the Marantz AV-8802 Shootout. - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Artig tråd det, leste de første sidene tidligere - hadde glemt den bort, så får lese resten nå.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Da er helgen over og sammenligningen mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz AV 8801 er over for denne gang. Dette har vært en interessant helg med mye testing, mye godt lag, og ikke minst enormt vertskap i fra Arve Hundbedt. Tusen takk.

    20151031-8848-AV.jpg


    I bildet bakfra venstre: Eivind, Arne. Foran: Bengt, Svein (meg) og Arve Hunsbedt til høyre. I tillegg var orso med på fredagen og lørdag formiddag.


    Målsetning

    Hunsbedt har Marantz AV 8801 som prosessor, men det kjøres ingen prosessering i denne. Dette gjøres i dedikerte Crown amper. Her prosesseres delefilter og romkalibrering. 8801 kjøres da rent igjennom, hvor eneste oppsett er tidsforsinkelse og eventuell large/small deling på surroundkanalene.

    Målet med denne testen var da å erstatte 8801 med en Yamaha 5100, og uten noen form for prosessering. Grunnspørsmålet var: Er der forskjell i egenlyden mellom 8801 og 5100? For å sitere påstandene: Finner vi den varme lyden Marantzen mot den kliniske lyden i Yamaha?

    Vi har ikke sett på romkorrigeringsegenskaper mot Audyssey XT32 mot YPAO. Det hadde tatt veldig mye lengre tid, og ville garantert vært betydelig mer subjektivt orientert.


    Oppsett

    For å få til dette var det nødvendig å finne en måte Yamaha og Marantzen kunne brukes helt i parallell. På signalsiden var dette mulig fordi Oppo har to HDMI-utganger som kan settes opp til å sende det samme signalet på begge utgangene. Da koblet vi opp én HDMI til Marantz og én til Yamaha. Deretter måtte man finne en måte å veksle Marantz-utgangene med Yamaha-utgangene. Dette må kunne foregå raskt, og aller helst blindt slik at forventningbiaset kan fjernes fra ligningen.

    For å få til dette, laget jeg en 10 kanals A B tester til denne testen. Se byggetråden http://www.hifisentralen.no/forumet...1342-byggetra-d-10-kanals-b-tester-m-xlr.html for mer info om byggeprosessen. Boksen er bygd opp med releer som bytter mellom kilde A og kilde B. Boksen er sattt sammen med komponenter fra pro-audio og er skjermet innvendig for å få minst mulig påvirkning av signalet. Boksen har 10 fullt isolerte kanaler slik at man kan veksle alle linjene i Hunsbedts 7.2-oppsett. A-inngangen ble da koblet til Marantz, B-inngangen til Yamaha og utgangen ble koblet ut til forsterkerene.

    Vi hadde en 10 meter lang ledning med en bryter i enden som lot oss veksle mellom A og B. Selve boksen har et rødt og et grønt lys og viser hvilke av A B inngangen man lytter til, men hvis man ikke ser boksen kan man ikke vite hvilken kilde man lytter til. På den måten har vi mulighet til å kjøre testen blindt.

    Her er noen bildet fra teknisk rom og oppsettet. Yamahaen er satt oppå racket med forsterkere og AB-boksen er koblet inn mellom Marantz (i racket) og XLR-kablene som går til ampene.

    20151031-8840-AV.jpg


    20151031-8845-AV.jpg


    20151031-8847-AV.jpg



    En viktig forutsetning for å kunne være i stand til å kunne høre på de riktige forskjellene i en AB test er at nivåene er eksakt like. Hvis ikke lytter man bare til nivåforskjellene. Jeg kopierte innstillingene fra Marantz inn i Yamaha; Levels, distance, large/small og x-over-frekvenser. Begge enhetene ble satt i through/straight og både YPAO og MultiEQ XT32 ble slått av. All dynamiske funksjoner, som dynamic volume, YPAO volume, osv. av.

    For å kalibrere nivåene satte jeg både Yamaha og Marantz i MV -20dB og satte opp en lydmåler i rommet. Jeg spilte så av en 1kHz sinus fra Oppo for hver kanal, og justerte speaker level i Yamahaen slik at SPL-nivået var likt.

    Dette viste seg å gi alt for store nivåforskjeller fordi vi kunne høre klar forskjell i nivåene, og jeg måtte gjøre kalibreringen på nytt. Toleransen i lydtrykksmåleren var tydeligvis for stor til at man fikk nøyaktig nok kalibrering på denne måten. Løsningen ble koble ut forsterkene og koble utgangene fra AB testeren inn i REW og så bruke signalmeteret der til å matche nivåene nøyaktig.


    Stereo

    På stereo var kildemateriale min testliste i FLAC, avspilt fra Oppoens mediespiller. Vi hørte på Boz Scaggs - Thanks to you, Kari Bremnes - Over en by, Michael Jackson - Stranger in Moscow, Sissel Kyrkjebø - Vårvinda friskar, Yello - Junior B og Planet Dada, Chris Jones - Long after you're gone.

    På stereo musikk var det svært vanskelig å høre forskjell mellom Marantz og Yamaha. Hvis man satt i førersetet og hadde AB-bryteren i hånden, kunne man ense en forskjell. Men det var på ingen måte tydelige og klare forskjeller og panelet kom aldri til en klar konklusjon om forskjeller. Man måtte konsentrere så hardt for å høre forskjell at man ofte ble usikker på man man faktisk hørte forskjell. Når man ikke satt med kontrollen av AB, var det så godt som umulig å høre hva man hørte på. Det eneste man kunne høre var et lite knepp i lyden ved byttet mellom A og B, eller ingen ting.

    Noen mente av Yamahaen virket å ha en anelse mer luft helt øverst i toppen, mens andre ikke kunne ense det. Marantzen virket litt varmere i low-mid, men samtidig en anelse hardere i lyden. Også ikke en klar konklusjon fra alle. Hvis man skulle konkludere om "er det forskjell mellom Yamaha og Marantz" er man i tvil med vekt mot "nei", for forskjellene er så små med så små marginer at det var helt på grensen til det hørbare.


    Multispor

    På multispor var kildematerialet både musikk og film: Chris Botti in Boston, Adele at Royal Albert Hall, David Foster with friends, The Police, The art of flight, Master and commander, Tron Legacy.

    Her fant vi en stor og svært så overraskende forskjell: På enkelte lydspor, f.eks. the art of flight, var lydmiksen mellom Yamaha og Marantz veldig forskjellig. Lydmiksen fra Marantz var tettere, senterfokusert, mens Yamaha hadde klart åpnere lydbilde med mer surround. Dette er noe jeg ikke kan forstå, fordi jeg trodde Dolby og DTS hadde rimelig strenge krav til hvordan lydmikser skal være.

    Det er meg uklart om denne forskjellen var en forskjell i lydkarakter eller om det er bare snakk om miksnivåforskjeller. Jeg har en hypotese om det sistnevnte, fordi når vi først har klart å matche nivåforskjellene er det svært vanskelig å skille dem. I dette tilfelle var det klar og tydelig forskjell i både volum og i balanse. Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette skjer. Hver kanal har blitt kalibrert én og én, slik at nivåene er helt idendiske, og på stereo er det likt. Når dette settes sammen til en miks ble det på enkelte spor store forskjeller.

    Andre spor, var igjen helt like, hvor man som med stereo, ikke var i stand til høre forskjell. Så snart som man ble sugd inn i handlingen i bildet, var det umulig å høre A eller B. Iallefall ikke hvis ikke man satt med AB-bryteren i hånden.


    Konklusjon

    Konklusjonen er at det er svært liten, om ingen, forskjell mellom Marantz AV 8801 og Yamaha CX-A5100 i det oppsettet vi testet med. Når nivåene stemmer overvens er det svært vanskelig å ense forskjeller. At Yamaha og Marantz gjør ulik miksbalanse i TrueHD og DTS-MA undrer meg og er noe jeg skal undersøke videre.

    Det er mange funksjoner på begge enheter som vi ikke har sett på. For eksempel har vi jo ikke sett på romkorrigeringsegenskapene til noen av dem, slik at testen er på ingen måte komplett for Yamaha vs Matantz.

    En liten subjektiv fotnote: Jeg prøvde å koble opp en billig ebay HDMI-splitter fra en PC til hver at prosessorene for å kunne AB teste med lyd fra PC. På denne, fikk jeg umiddelbar HDMI-lås på Yamahaen, mens Marantzen nektet å akseptere HDMI-inngangen. Derfor måtte jeg droppe dette i testen. Når jeg testet dette hjemme på to Yamahaprodukter, hadde jeg ingen problemer med å låse på signalet fra HDMI-splitteren. Dette stemmer med min generelle observasjon: Jeg har aldri hatt HDMI-synkproblemer på Yamaha.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    616
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for en kjempefin helg, Svein! Dette ble både lærerikt for egen del, og svært trivelig! Det var også svært hyggelig at Orso ville være med på dette i forbindelse med et bedriftsbesøk i Kvinesdal. Boksen som Svein har laget fungerte helt suverent. Bytte mellom apparater var til tider helt umerkelig, i rolige avsnitt kunne man såvidt høre et lite knepp. Denne boksen vil garantert bli brukt til flere blindtester fremover!

    Selve testen viste seg å by på overraskelser, og spesielt synes jeg at det var ekstremt små forskjeller når vi lyttet på musikk i to kanaler. I surround var det som nevnt litt nivåforskjell/miksforskjell, men når lydnivåene ble korrigert var det også her vanskelig til tider å høre forskjell.

    Sett ut fra dette må jeg bare si at Yamaha har kommet med et svært kompetent produkt, som fint kan hevde seg i klassen Marantz opererer. Vi skulle gjerne også ha testet med Marantz 8802, men det ble ikke tid til det i denne omgang. Atmos var ikke noe mål å teste (har foreløpig ikke installert disse lydkanalene), så denne surroundmiksen var ikke målet med testen. I stereo er 8802 temmelig lik forgjengeren etter min subjektive mening. Jeg har hørt en del på begge. En blindtest hadde vært gøy for å se om mine antagelser stemmer. I surround er det antagelig mer forskjell, og vi kan muligens få til en test mellom disse (og andre modeller) ved et senere tidspunkt. Håper vi kan få til noe sånt før jul...;)

    Igjen, tusen takk for besøket til dere som kom, og velkommen igjen neste gang!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det riktig at det som egentlig ble testet mot hverandre her var preamp og dac'en (både stereo dac'en og dolby dac'en)?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Er det riktig at det som egentlig ble testet mot hverandre her var preamp og dac'en (både stereo dac'en og dolby dac'en)?
    Det som ble testet i prosessoren var kjeden HDMI inn -> DSP -> DAC -> XLR. Prosesseringen i DSP var kun delay og small x-over hvor alt under delefrekvens blir sendt til sub-utgangene. Alogoritmer som YPAO og XT32 og annen generell filtrering, som PEQ filter, var avslått.

    ..litt usikker hva du mener med stereo dac og dolby dac, fordi det er én som samme dac som brukes til frontkanalene både i stereo og i multikanals oppsett. Jeg antar du mener dekoder, og det er Dolby og DTS som bestemmer hvordan slike dekodere skal prosessere lyden. Derfor var også observasjonen med at multikanals oppsett ble mikset forskjellig mellom Yamaha og Marantz svært overraskende. Dette skal undersøkes nærmere.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    616
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det ble bare testet stereo og 7.2 surround/multikanal fra begge prosessorene. All lydprosessering ble slått av. Og det påtagelig hvor liten forskjell det var, spesielt på stereosporet, på de to prosessorene.
    Edit: Ser at Svein har kommet med et mer utfyllende svar. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Høres ut som en knakende fin helg. Bra jobba!:)

    Kan dere si noe mer hvordan dere gjorde selve testingen? Testet dere hele helgen eller bare noen timer?
    Byttet dere på å switche og hvordan strategi lå de bak switchingen?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.671
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vanvittig artig lesning dette, og det var kanskje ikke overraskende - ikke allverdens med forskjell på de. Artig at det spesielt i stereo var minst forskjell da jeg tror mange, meg selv inkludert har kjøpt marantz fordi "den er så god i stereo". Dette er en sannhet som ofte kommer frem i tester, hvor de gjerne fremhever at de spiller i pure direct.

    Hadde vært artig med en sammenligning mot en av de "audiofile" prosessorene, f.eks nad M17 eller classe ssp.

    Kjempe bra tiltak!
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Høres ut som en knakende fin helg. Bra jobba!:)

    Kan dere si noe mer hvordan dere gjorde selve testingen? Testet dere hele helgen eller bare noen timer?
    Byttet dere på å switche og hvordan strategi lå de bak switchingen?
    Vi testet noen timer på fredagskvelden og på lørdags formiddag. Vi byttet om å switche mellom deltagerene, og vi vekslet om å sitte i sweetspot. Noen ganger ble byttet gjort deklarerende: "Nå bytter jeg til Martanz", andre ganger byttet vi uten at de andre ble gjort oppmerksom på det.

    Testen kan ikke regnes som en akademisk blindtest i det hele tatt, fordi testingen ble ikke gjort komplett i blinde. Det var forsåvidt ikke heller målet. Vi snakket sammen om hva vi hørte. Vi avslørte hva vi hørte på når noen spurte osv. Men i helhet er vi ganske enige. 4 av testpanelet er (PA/live) lydfolk som jobber med lyd, slik at jeg har tillit til evne til å observere og beskrive forskjellene. Vi har drøftet konklusjonen. At noen har hørt noen forskjeller, andre ikke, og jeg har forhåpentligvis klart å gjenspeile det i det jeg skriver.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vanvittig artig lesning dette, og det var kanskje ikke overraskende - ikke allverdens med forskjell på de. Artig at det spesielt i stereo var minst forskjell da jeg tror mange, meg selv inkludert har kjøpt marantz fordi "den er så god i stereo". Dette er en sannhet som ofte kommer frem i tester, hvor de gjerne fremhever at de spiller i pure direct.

    Hadde vært artig med en sammenligning mot en av de "audiofile" prosessorene, f.eks nad M17 eller classe ssp.

    Kjempe bra tiltak!
    Helt enig med Antonsen. Artig lesing, OG det hadde vært veldig spennende å fått testet receiveren mot en tokanals pre.
    Så det er et ønske, om dere tar imot slike, for framtidige tester
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Høres ut som en knakende fin helg. Bra jobba!:)

    Kan dere si noe mer hvordan dere gjorde selve testingen? Testet dere hele helgen eller bare noen timer?
    Byttet dere på å switche og hvordan strategi lå de bak switchingen?
    Vi testet noen timer på fredagskvelden og på lørdags formiddag. Vi byttet om å switche mellom deltagerene, og vi vekslet om å sitte i sweetspot. Noen ganger ble byttet gjort deklarerende: "Nå bytter jeg til Martanz", andre ganger byttet vi uten at de andre ble gjort oppmerksom på det.

    Testen kan ikke regnes som en akademisk blindtest i det hele tatt, fordi testingen ble ikke gjort komplett i blinde. Det var forsåvidt ikke heller målet. Vi snakket sammen om hva vi hørte. Vi avslørte hva vi hørte på når noen spurte osv. Men i helhet er vi ganske enige. 4 av testpanelet er (PA/live) lydfolk som jobber med lyd, slik at jeg har tillit til evne til å observere og beskrive forskjellene. Vi har drøftet konklusjonen. At noen har hørt noen forskjeller, andre ikke, og jeg har forhåpentligvis klart å gjenspeile det i det jeg skriver.
    Dere trenger ikke gjøre en vitenskapelig godkjent dobbelblindtest for meg. Har også tillit til trente ørers rapporter. :)

    Det som hadde vært interessant om testingen fortsetter av Hunsbedt i det daglige liv og lest om intrykkene står seg.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    616
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en knakende fin helg. Bra jobba!:)

    Kan dere si noe mer hvordan dere gjorde selve testingen? Testet dere hele helgen eller bare noen timer?
    Byttet dere på å switche og hvordan strategi lå de bak switchingen?
    Vi testet noen timer på fredagskvelden og på lørdags formiddag. Vi byttet om å switche mellom deltagerene, og vi vekslet om å sitte i sweetspot. Noen ganger ble byttet gjort deklarerende: "Nå bytter jeg til Martanz", andre ganger byttet vi uten at de andre ble gjort oppmerksom på det.

    Testen kan ikke regnes som en akademisk blindtest i det hele tatt, fordi testingen ble ikke gjort komplett i blinde. Det var forsåvidt ikke heller målet. Vi snakket sammen om hva vi hørte. Vi avslørte hva vi hørte på når noen spurte osv. Men i helhet er vi ganske enige. 4 av testpanelet er (PA/live) lydfolk som jobber med lyd, slik at jeg har tillit til evne til å observere og beskrive forskjellene. Vi har drøftet konklusjonen. At noen har hørt noen forskjeller, andre ikke, og jeg har forhåpentligvis klart å gjenspeile det i det jeg skriver.
    Dere trenger ikke gjøre en vitenskapelig godkjent dobbelblindtest for meg. Har også tillit til trente ørers rapporter. :)

    Det som hadde vært interessant om testingen fortsetter av Hunsbedt i det daglige liv og lest om intrykkene står seg.
    Morsomt at denne testen har vekket slik interesse, og det er veldig sannsynlig at vi gjentar et liknende eksperiment. Hos meg så fungerer egentlig oppsettet jeg har nå veldig bra, og 8801 kommer nok til å stå i racket en stund til. Jeg er svært fornøyd med lyden jeg har for øyeblikket, spesielt ved tokanalslytting, og det er lite for meg å hente ved bytte av prosessor nå. Atmos-utbygging kommer vel etterhvert.

    Når det er sagt er det jo interessant å se at Yamaha har kommet med et produkt som er to år nyere, til to tredjedeler av hva 8801 kostet da jeg kjøpte den. I tillegg får man stadig nye funksjoner, slik som Dolby Atmos. Det er rask utvikling på prosessor-fronten i dag, og man får hele tiden flere muligheter, til lavere priser. Hvordan 5501 står seg mot 8802 kan man foreløpig lese om på en rekke andre fora, men det skulle ha vært interessant å sjekket Audyssey mot Ypao med mulighetene Svein's koblingsboks gir.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var artig å være med på dette. Kinoen til Hunsbedth er fantastisk og det som imponerer mest er alle de små detaljene og gjennnomtenkte løsningene. Svitstjeboksen til Midas var genial og første gang jeg har sett en slik test med mange kanaler.

    Som det ble nevnt, så var det i begynnelsen ganske åpenbart at det var små nivåforskjeller. Det kan ikke undertrekes nok hvor viktig nivåmatching er når man skal sammenligne. Hadde vi gjennomført testingen uten likt nivå hadde vi overhodet ikke fått noen svar. Det som vi opplevde som tydelige forskjeller første gangen, forsvant som dukk for solen når nivået ble likt. Nå ble det virkelig vrient å høre forskjell! Utenfor sweetspot og når jeg ikke skiftet selv, så klarte jeg i det store og hele ikke å høre forskjeller. Kommer tilbake til hva som kan være årsaken til det.

    Når jeg styrte musikken i sweetspot og kunne skifte selv, så mener jeg derimot at det var en ørliten forskjell. Og den bestå i mine ører i øvre frekvensområdet hvor Yamahaen var litt åpnere og klarere. Det var merkbart når jeg gikk ifra Marantzen til Yamahaen på en kvinnestemme som Alison Krauss. Skiftet jeg andre veien, så var det derimot veldig vanskelig å merke en forandring. Noe som er interessant i seg selv.

    Faren med at man styrer svitsingen selv eller er oppmerksom på at det blir skiftet er at man da forventer en forskjell og kan lure hjernen på den måten. Det kan selvsagt ha påvirket, men jeg tror allikevel det er andre hovedårsaker til at jeg hørte forskjell når jeg styrte det selv.

    Ene er at man sitter i beste sitteplassen hvor f.eks nivået på refleksjonene er lavere. Andre kan være musikkvalget. Når forskjellene blir svært små, så er min erfaring at man må finne steder i musikken hvor dette trer frem. Men andre ord kan det være mye i musikken hvor ulikhetene rett og slett ikke kommer frem. Her følte jeg at jeg traff bra med Alison Krass&Union Station sporet. Og det andre som jeg tror er vel så vesentlig er raskt skifting. Audiohukommelsen er kort og spesielt når forskjellene blir ørsmå, så må man lytte så kort som 5-10 sekunder.

    Jeg merket godt her og har også erfart det samme når jeg har sammenlignet for meg selv at når lyttetiden begynner å komme opp i 15 sekunder eller mer så har hjernen glemt hvordan det låt og man klarer ikke å skille lengre. Det er selvsagt annerledes dersom forskjellene er markante, da hører man greit forskjell over tid også. Når jeg styrte svitsingen selv, så skiftet jeg etter veldig kort tid flere ganger og det var da jeg følte jeg klarte å skille. Så akkurat på det punktet er jeg nok uenig i AtleT sin mening om viktigheten av å lytte over tid. Min erfaring er det stikk motsatte og studier på dette viser at den beste tiden mellom skifting bør være så kort som 5 sekunder.

    Konklusjonen min var i alle fall at det var en ørliten forskjell til musikk i dette oppsettet. Jeg tror hvis det hadde vært lagt til rette for det med riktig type musikkspor, kjapp svistsing og hvor lytterne satt i beste sete så ville det også ha kommet frem i en ekte blindtest. Tenker også at det er en fordel at man trener litt på forhånd før man gjennomfører en blindtest. Med andre at man lyttet en del der hvor man mener det er en forskjell og gjennomfører blindtesten etter der.

    Til film så var det åpenbare forskjellen p.g.a. ulik miksing i kanalene som Midas påpekte. Det er interessant og noe jeg gjerne skulle vist mere om. Jeg trodde også at de måtte følge klare retningslinjer her i forhold til formatene og at det skulle være likt.

    Når det gjelder forvrengning fra elektronikk så ligger det helt klart mest i effektforsterkere. Jeg kjenner ikke til Crown ampene som Hunsbedt bruker. Mulig de er transparente, men dersom de ikke er det så kan det selvsagt påvirke testen. Det hadde vært interessant å gjennomføre samme test med f.eks Hypex Ncore, som kanskje er den beste målemessige forsterkeren på markedet. Siden Hunsbedt bruker DSP i Crown forsterkere, så hadde det vært en større operasjon å prøve da man måtte ha brukt en ekstern delefilterboks også.

    Selve lyden hos Hunsbedt var IMO godt over det som er gjennomsnittlig hos folk. Her var det gjort flere akustiske tiltak med redusering av tidligere refleksjoner og det var både klart, tydelig og god lokalisering. Membranarealet er heftig med blant annet seks 18" subwoofere. I nedre mellomtone -og bassområdet så var det en del hørbare resonanser. Dette kan ha hatt noe innvirkning, men vanskelig å si.

    Takk at jeg fikk delta og hyggelig å møte dere. Veldig bra iniativ!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    1.086
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette var morsom lesing , og en veldig flott gjennomført test.
    Det viser vel bare at forskjellene ikke er så store som mange påstår når alt kommer til alt , og når man kan gjøre sammenligningen på denne måten.

    Og som det har vært nevnt tidligere , så hadde det vært veldig moro med en slik test av en prosessor opp mot en dedikert to-kanals pre også en gang.

    Flott jobbet gutter :)
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Storkoste meg når jeg leste denne testen, leser gjerne flere slike tester!

    Det hadde vært veldig morsomt om dere testet et par "audiofile" preamps mot et par recievere av god kvalitet, de dere hadde på testbenken her er jo gode kandidater. Holder virkelig myten "skal du ha skikkelig stereo lyd kan du ikke bruke en AVR"?

    Ellers hadde også vært spennende å se om det var vesentlige forskjeller på en mid-fi AVR mot de mer high-end versjonene dere testet her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er mulig å gjennomføre og det passer seg at jeg kommer ned igjen, så kunne vi f.eks forsøkt og testet min HTPC med Lynx lydkort mot en surroundprosessor.

    Kan forøvrig legge til at jeg tidligere har eid den rimeligere Marantz AV7005. I direkte sammenligning mot Lynx, så erfarte jeg at den hadde et tydelig varmt slør over seg og manglet litt stramhet i bunn. I denne testen med Marantz og Yamaha, så hørte jeg overhodet ikke noe tilført "varme" fra Marantzen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ene er at man sitter i beste sitteplassen hvor f.eks nivået på refleksjonene er lavere. Andre kan være musikkvalget. Når forskjellene blir svært små, så er min erfaring at man må finne steder i musikken hvor dette trer frem. Men andre ord kan det være mye i musikken hvor ulikhetene rett og slett ikke kommer frem. Her følte jeg at jeg traff bra med Alison Krass&Union Station sporet. Og det andre som jeg tror er vel så vesentlig er raskt skifting. Audiohukommelsen er kort og spesielt når forskjellene blir ørsmå, så må man lytte så kort som 5-10 sekunder.

    Jeg merket godt her og har også erfart det samme når jeg har sammenlignet for meg selv at når lyttetiden begynner å komme opp i 15 sekunder eller mer så har hjernen glemt hvordan det låt og man klarer ikke å skille lengre. Det er selvsagt annerledes dersom forskjellene er markante, da hører man greit forskjell over tid også. Når jeg styrte svitsingen selv, så skiftet jeg etter veldig kort tid flere ganger og det var da jeg følte jeg klarte å skille. Så akkurat på det punktet er jeg nok uenig i AtleT sin mening om viktigheten av å lytte over tid. Min erfaring er det stikk motsatte og studier på dette viser at den beste tiden mellom skifting bør være så kort som 5 sekunder.
    Takk for flott rapport!

    Når det gjelder testmetode så er dette et tema som er for komplekst til å diskutere på et forum. Men skåret til beinet er det viktigste er at vi velger den metoden vi synes avdekker forskjeller best. Det er nødt til å variere etter målet med testingen.
    Utfordringen med raske bytter når kvaliteten er så god som her er at det forskjellene man hører blir frekvensfokusert. Når man nivåmatcher må man velge et frekvensbånd å matche nivået til og da vil små nivåforskjeller andre frekvensområder enn den nivåmatchete kunne gi utslagene.
    Min erfaring ved liknende tester er at slike sammenligninger vil de aller fleste hifikomponenter lyde veldig likt og være vanskelig å skille og den minste nivåforskjell går i favør den høyeste. Det er derfor blintestmetodene mine har en litt annen innfallsvinkel.

    Edit: Det må legges til at jeg har aldri har testet prosessorer.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    2.365
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det er mulig å gjennomføre og det passer seg at jeg kommer ned igjen, så kunne vi f.eks forsøkt og testet min HTPC med Lynx lydkort mot en surroundprosessor.
    Det hadde vært en interresant test!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til kort vs. lang lyttetid så er det jo mange faktorer som spiller inn.
    Min personlige opplevelse er at jeg ved direkte og korte A/B tester sliter med å skille 320kb fra cd-kvalitet på streaming, mens jeg ved lengre tids lytting opplever å bli sliten i hodet av å lytte til lyd med lav oppløsning. Så personlig så tror jeg ikke nødvendigvis at direkte A/B tester nødvendigvis vil avdekke forskjeller - selv om de er der.
    Her har det sikkert også mye å si om man vet hva man skal lytte etter.


    I forhold til forskjellig miksing så er jeg også litt overrasket over det - men det er kanskje en grunn til at de har begynt med for eks. THX sertifisering av prosessorer. Marantz er vel ikke THX sertifisert, vet ikke hva Yamaha'en er.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Takk at jeg fikk delta og hyggelig å møte dere. Veldig bra iniativ!
    Takk selv, Orso. Dette var veldig moro. Hyggelig å få møte deg også.

    Flott skrevet, og jeg er helt enig i dine beskrivelser. Du minnet meg på noe jeg glemte å skrive i min oppsummering: Om hvorvidt man hørte forskjell eller ikke var musikkavhengig. Noen spor var det forskjeller, andre ikke. På de sporene hvor det var hørbare forskjeller, låt det best på Yamaha på noen og Marantz på andre. Slik at det var ingen rett og galt oppi dette.

    Angående forskjellene i miksnivåer på multispor, så har det kommet frem en hypotese at Marantzen hadde dynamisk kompresjon påskrudd. The art of flight TrueHD-sporet har meta-data som inneholder dynamisk kompresjon (noe ikke alle spor har). I følge brukermanualen til 8801 er dynamisk kompresjon påskrudd som standard, og at man kan kun endre dette mens sporet kjører. Dette var noe jeg ikke fant når vi holdt på, slik at dette er ikke utenkelig forklaring. Det samsvarer også at Marantzen låt tettere og mer innesluttet, mens Yamahaen var kraftigere og åpnere.

    dynamic.png


    I ettertid har Hundbedt sjekket det, og han sier at alt stod i off og at "Dynamic Compression" er grået ut og at han dermed ikke kan velge dette. Så det parkerer hypotesen.

    Utav nysgjerrighet: Hvorfor forventer du at HTPC med Lynx vil låte annerledes enn en dedikert prosessor? Altså hva er det i den lydløsningen som er forskjellig fra prosessor? Eller er det basert på din tidligere sammenligning med prosessor/receiver?

    Takk for en flott helg. Jeg ser helt klart frem til flere seanser som dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn