Sammenligning vinyl og digitallyd

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Har sittet hjemme med snue et par dager nå, og da blir det endel musikkavspilling selvsagt. Har hørt mye på vinyl i det siste, og som novisevinylsnurrer liker jeg platene, de store coverne, lukten blabla osv. Og lyden da?
Kjørte litt direkte sammenligninger av samme plater på vinyl og FLAC fra CD og sitter igjen som et spørsmålstegn. Inntrykkene kan vel oppsummeres slik:
1: På noen titler lyder vinylen klarere enn digitallyden, spesielt i diskanten.
2: På noen titler lyder vinylen litt bløtere mens digitallden lyder noe hardere.
3: På noen titler lyder vinylen mindre grøtete enn digitallyden.
4: På noen titler lyder det helt kliss likt.

Det siste forundret meg. På endel nye utgivelser klarer jeg ikke høre forskjell på vinyl og CD, og hvis det er forskjeller er de så subtile at de er uvesentlige. Én forklaring kan jo være at forsterkeren har en spesiell lydsignatur som "farver" lyden i stor grad og glatter over forskjellene fra kildene. Kunne vært interessant å prøve med en annen forsterker. Med AT95E hørte jeg alltid med én gang at det var vinyl som ble spilt, men med den nye er dette altså mer usikkert.

Jeg tror rett og slett at mye av grunnen til at alle som kjøper sin første platespiller om dagen blir så imponert over lyden, er ikke at de blir imponert over hvor bra det lyder, men over hvor lite dårlig det lyder formatet tatt i betrakning. Intuitivt virker det helt borti natta at riller i vinyl kan lyde så bra, og det er vel der fascinasjonen ligger.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.323
Torget vurderinger
1
Fidelio skrev:
4: På noen titler lyder det helt kliss likt.

Det siste forundret meg. På endel nye utgivelser klarer jeg ikke høre forskjell på vinyl og CD, og hvis det er forskjeller er de så subtile at de er uvesentlige. Én forklaring kan jo være

En annen forklaring er at endel vinyl er mastret fra CD......

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.742
Sted
Hus
Vet at en del av EMI sine Centenary 180 gr pressinger var mastret fra digitalmaster i stedet for å bli mastret på nytt fra analoge taper. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.645
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har moret meg litt med kjøre AD/DA etter RIAA og sammenlikne med og uten det konverteringsleddet.
Ikke lett å høre forskjell, gitt. Ikke med Fs 44.1 kHz en gang.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Det er ikke så lett å sammenligne slik på en god måte - man vet ofte ikke om det er brukt ulike masteringer for CD og vinylutgaver. Det har også en del å si hvordan man velger å sette opp spilleren med nåletrykk, armvinkler, PU-type, RIAA, lastinstillinger osv osv. Enhver klarer jo å sette opp en CD-spiller korrekt, det er jo bare å plugge inn ledningene og trykke play.

Pointet mitt er at det nok i mange tilfeller ikke er formatene i seg selv man sammenligner. Det kan være mange grunner til at noen liker vinyl bedre enn CD eller omvendt.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Spill f.eks tre forskjellige utgivelser (pressinger) av samme LP, og du vil erfare at det kan være STORE forskjeller lydmessig.
En "helanalog" god pressing (dvs analog i alle ledd) vil IMO vanskelig la seg slå av en CD.
Mvh

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
I fjor høst kom Terje Rypdals 'Bleak House' i nytt vinylopplag etter initiativ av Tormod Opedal i Pan Records på Nesodden. Flott tiltak som må berømmes, uten tvil.
Mange her på sentralen hyllet den gode lyden fra denne 180 grams vinylutgivelsen - jeg hadde imidlertid kjøpt nyutgaven og hadde både cd-utgivelse fra 80-tallet og reprint på Karusell fra 1974 tilgjenglig. Originalen på Polydor har jeg ikke hørt på 40 år.
Dette var min konklusjon:

"For en tid tilbake snakket jeg med Willy B som hadde vært med på å realisere en ny vinylutgivelse av Vanguards "Phnoole". Han kunne fortelle at pressingen var basert på en digital kopi som Bendiksen hadde foretatt på 80-tallet en gang - den analoge kilden var utvilsomt borte/kastet/destruert.

Jeg kjøpte Bleak House i ny utgivelse i forrige uke, og sendte en e-post til utgiver Pan Records for å sjekke om kilden til nyutgivelsen var analog eller digital.
Svaret fra Tormod Opedal var:
"De aller fleste presserier bruker i dag cd som kilde, så denne er basert på Universals cd-utgivelse for noen år tilbake".

Nå er det slik at jeg har denne cd'n, og med en trosfelles 2dre pressing fra -74 på vinyl så var alt duket for en avklaring av kvaliteten på nypressingen fra 2008.

For å si det enkelt: Nyutgivelsen på 182 gram låter trangt og udynamisk i forhold til cd-utgivelsen, og cd'n er dynamisk men har ikke samme floraen og den umiddelbare avslappede gjengivelsen som vinylen fra 1974 har.

Forskjellen mellom gammel og ny vinylutgivelse er enda mer påtakelig, og gleden ved å ha en god gammel plate på ny vinyl ble mildt sagt ganske redusert.

Jeg tror at vi må innse at nytrykk på vinyl av gamle innspillinger i hovedsak består av digital kildemateriell som en eller annen gang på 80 eller 90 tallet har blitt remastret for digital utgivelse. Bortsett fra de som gjør et poeng av at de er mastret på nytt fra de originale analoge tapene.

For meg som er opptatt av den naturlige gjengivelse, er dette selvsagt en gedigen skuffelse. Selv om den nye Bleak House koster 200 kroner og den gamle mellom 500 og 1500 avhengig av første eller andre utgivelse, så er det faktisk verdt prisforskjellen.
Hvis ikke kunne jeg like gjerne konvertert totalt til digitalis."

Merk at hos meg var til og med cd-lyden bedre enn nypressingen av vinyl, selv om den nye vinylen angivelig hadde samme digitale kilde....det er tydelig at vinyl ikke er i stand til å omforme skitt til kamel...

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Valentino skrev:
Har moret meg litt med kjøre AD/DA etter RIAA og sammenlikne med og uten det konverteringsleddet.
Ikke lett å høre forskjell, gitt. Ikke med Fs 44.1 kHz en gang.
Man kan jo ta en all-out vinylrigg hvor prisen er det minst vesentlige, og kjører den inn i en ad-da kjede av god kvalitet, så kan man jo lytte etter forkjeller uten å vite hva man lytter til. Tipper at digitallyd etter dette blir et mye mindre diskusjonstema selv hos den mest innbarka vinylfantast.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er jo hyggelig at man syntes vinylen låter godt , og det er stor forskjell mellom gode og dårlige plater på begge medier , det er vel de fleste enige om......kosen tatt i betraktning , er det svært hyggelig med vinylavspilling , enten man besitter en referanserigg eller entry level god vare anno 07 eller nyere på analogsiden.

Pickupen det spilles med er lydmotoren , uten at denne presterer hjelper det lite hvordan pressingen som sådan er , lyden må jo plukkes opp og formidles videre til riia , som også er ett relativt undervurdert komponent viser det seg.

Jeg har hørt mye vinylspillere , fra 2k sjiktet og oppover , til 200k sjiktet for søkke og snøre....

Jeg mener at er det kun lyden man er ute etter , kommer man helt klart lengere lydmessig med en cd spiller til 5k enn en platespiller til samme pris.....(all round på innspillinger)........poenget her er jo å kunne kose seg , spille gamle plater igjen , og ha det gøy , det kan man med billige ,gode spillere til svært få kroner i dag....

Jeg har til dags dato ikke hørt en platespiller under 10k som gruser en cd rigg til opp mot samme pris på de fleste parametere....

men finnes den , er det helt klart ett godt kjøp.....IMO

Mvh Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Veldig interessante observasjonar. Eg har eit anna erfaringsmateriale med RCA sin Living Stereo-katalog, der dei ulike tiltaka som er gjort på pressingane opp gjennom åra er godt kjende. Digital versus analog er berre ein av fleire faktorar. Vi har Dynagroove-teknikken som øydela mykje. Vinyltjukkleik verkar noko også inn i ein del samanhengar, og nypressingane frå Chesky og framover har veldig mykje skilnadar.

Elles er det ein del spennande ting i prinivået under 10 kkr på vinylsida. "Grusing" er ikkje vanleg innanfor hifi, men eg har stor sans for Rega + DV10x5 (eller MA OC 9) på den eine sida, og SL 1200 + Denon 103 på den andre. Litt avhengig av kva ein jaktar på, er begge desse alternativa svært konkurransedyktige samanlikna med CD-spelarar under 10 kkr.

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg ser at Audiophil-Arve nevner "Dynagroove-teknikken" som et forringende element i forbindelse med vinylplater, hvis jeg forstår ham rett. Jeg har sett begrepet på noen samlebokser fra Readers Digest og RCA. Dette er innspillinger og utgivelser fra 60 tallet. Jeg satt nettopp med en slik, forleden dag, og syntes det hørtes helt OK ut, til sammenligning med mye begredelige innspillinger fra tidsepoken. Dette er ikke noe motinnlegg mot Arve, bare et ønske om litt mer om emnet........

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg synes uten tvil vinyl låter bedre enn CD, selv når jeg vet at det teknisk sett ikke gjør det. Alt låter bedre når jeg har stor booklet, gleden av å drive med noe så meningsløst ineffektivt som å snurre rundt på plater istedet for å spille av fra iPoden og en god single malt. :)

CDer er ikke uforenlig med whisky, men det blir langt mindre av et rituale. Jeg er en enkel sjel og liker ritualer.

Nå skulle vel denne tråden handle om lyden, og der er det vel fort vekk litt hipp som happ, som beskrevet. Vinyl er sikkert teoretisk best om alle forutsetninger er tilstede (plate i perfekt tilstand, direkte fra original master i god kvalitet etc.), men om en skal ta hensyn til begrensninger i den virkelige verden blir saken kanskje en litt annen. Tror ikke gjennomsnittlig lydkvalitet på min vinyl har så mye den skulle ha sagt relativt til CD-kvaliteten i snitt, men kan helt klart velge ut noen mindre representative enkelteksemplarer som taler til vinylens fordel.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Wright skrev:
Vinyl er sikkert teoretisk best om alle forutsetninger er tilstede (plate i perfekt tilstand, direkte fra original master i god kvalitet etc.), men om en skal ta hensyn til begrensninger i den virkelige verden blir saken kanskje en litt annen.
Jeg vil snu det trill rundt ;)
CD er overlegent på papiret eller teoretisk om du vil.
I praksis også.
Men kombinasjoen ører og hjerne er det ikke så lett å beskrive med tørre tall.
Smak og behag, personlige preferanser og mye annet kan gi vinyl et favorittstempel.
Så er det kanskje noe mer sjarmerende med vinyl.
Som med gamle biler ;)

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Wright skrev:
Vinyl er sikkert teoretisk best om alle forutsetninger er tilstede (plate i perfekt tilstand, direkte fra original master i god kvalitet etc.), men om en skal ta hensyn til begrensninger i den virkelige verden blir saken kanskje en litt annen.
Jeg vil snu det trill rundt ;)
CD er overlegent på papiret eller teoretisk om du vil.
I praksis også.
Men kombinasjoen ører og hjerne er det ikke så lett å beskrive med tørre tall.
Smak og behag, personlige preferanser og mye annet kan gi vinyl et favorittstempel.
Så er det kanskje noe mer sjarmerende med vinyl.
Som med gamle biler ;)
Skal vi køre om kap?
Mig i en gammel AC Cobra.

Dig i en spritny moderne Tata.

Glimrende metafor for analog og digital lyd den der med gammel og ny bil.
Den er hermed fulgt op og skærpet i sit udtryk.
;D

"dolph"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.645
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Halter litt den metaforen din, dolph.

Skal vi kjøre?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
OK, men jeg velger bane ;D ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
jon-arsp skrev:
Jeg ser at Audiophil-Arve nevner "Dynagroove-teknikken" som et forringende element i forbindelse med vinylplater, hvis jeg forstår ham rett. Jeg har sett begrepet på noen samlebokser fra Readers Digest og RCA. Dette er innspillinger og utgivelser fra 60 tallet. Jeg satt nettopp med en slik, forleden dag, og syntes det hørtes helt OK ut, til sammenligning med mye begredelige innspillinger fra tidsepoken. Dette er ikke noe motinnlegg mot Arve, bare et ønske om litt mer om emnet........
Eg har skrive ein relativt omfattande artikkel om temaet (publisert i Fidelity), men ser klart at temaet er langt frå ferdig utdjupa.
Dynagroove-teknikk kan samanliknast på ein del innspelingar som kom i nytrykk etter ca 1963. Dei tidlegare pressingane var faktisk betre. Mange innspelingar for Readers Digest vart gjort på ein framifrå måte, og overgår mykje anna frå same tidsepoke, men er langt frå det fulle potensialet (som ein kan høyre på tilsvarande 1. og 2. generasjonspressingar frå før 1963). Men då er det interessant å høyre nokre av nytrykka av dei gamle Readers Digest, som let heilt utruleg når Alto m.fl. har fått gjeve dei ut på vinyl. Eg har diverre ikkje høve til å gjere AB-testing mellom Readers Digest-RCA og same opptak som Alto, men er rimeleg sikker på at det vil vere forbetringarå høyre. Kanskje Vidar P har ein kommentar?

T

Torget

Gjest
Voff skrev:
En annen forklaring er at endel vinyl er mastret fra CD......
En slipper vel superduperpissogtullogtøys-filtere når vinylen spilles av.

Eller, det spørs vel hvordan de ble brent kanskje.

S

slowmotion

Gjest
Så vidt jeg har latt meg fortelle .... dynagrove forutsetter sfærisk stift.
Med dagens forskjellige typer av superslipninger får man mer forvrengning.

Forøvrig er jo digitalt totalt overlegent vinyl rent teknisk.
Så kan man spørre seg hvorfor vinylen ofte låter så bra ...

S

slowmotion

Gjest
Jeg liker det jeg hører når jeg spiller CDer også. I mange tilfeller.

:)

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Jeg har aldrig forstått dette temaet helt. For meg avhenger alt av mastringen og kilden. I de tilgeller hvor Cden er masteret fra mastertape uten for mye bruk av EQ, no-noise eller compresjon låter disse knall og fullt på høyde med de beste vinyl utgaver. Desverre er dette ikke trenden i dag hvor tilnærmet all ny musikk og nyutgivelser er komprimert i hjel. Utgivelser fra før digital alderen låter svært ofte bedre på vinyl fordi de er mastret mer "konservativt" og fra en bedre kilde (mastertape eller en fersk kopi).

I min verden er vinyl og CD kun medier hvor "musikken" er lagret. Begge har sine fordeler og ulemper, men felles for de begge er at "shit in" er lik "shit out". Skal det låte bra må det mastres med respekt og gjerne fra mastertape.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Jaujau!
Ein kan ikkje vere ueinig i dette. Men det er såpass mange skilnadar på ulike versjonar, både mellom ulike avspelingsmedia og ulike pressingar, at det utvilsamt er mykje som kunne både vore gjort på ein annan (og betre?) måte, og at det er slurv i produksjonen som kunne vore kvalitetssikra om ein hadde prioritert godlyd høgre. Eg har høyrt fullt tilfredsstillande digitale opptak. Og skilnad på kva dei vert spelte av på. Hugsar spesielt då eg fekk gjort digital kopiering av CD inn på DAT, og reagerte på at opptaket opplevdest som betre enn originalen. Folk rista på hovudet då, men i dag er det lite tvil om at det er til dels store skilnadar. I tillegg kan ein t.d. samanlikne kopiar av masterteipen på både SACD og CD og komme til spennande konklusjonar. Og når ein høyrer CDane sine kopierte over på harddisk og avspelt gjennom ein passande nettverksDAK, er det også tankevekkjande..
Eg er slett ikkje sikker på at det som vert samanlikna er digitallyd og analoglyd, sjølv om ein spelar vinyl versus CD. Eg føler meg temmeleg sikker på at dei ulike produksjonsprosessane pregar lydkvalitetene meir enn akkurat mediet (all denne kompresjonen som er så moderne no, er iallfall ein styggedom).
Men når det kjem til stykket, er eg tilhengjar av avspeling på vinyl når dette er eit alternativ til CD/SACD/Blålaser. (ein skal då ta med i reknestykket at vinylsamlinga mi framleis er dobbelt så stor som CD-lageret, og at vinylriggen kostar rundt 10 gonger så mykje som SACD-spelaren. Eg hadde nok vore nøydd til å sjå annleis på tinga om det hadde vore motsett...)

Topp Bunn