theStig skrev:
Jeg har laget diverse MP3 filer (av plasshensyn) med 30 sekunder lange lydklippp som det kan lyttes til på PC eller brennes på audio CD. MP3 256 kbps er mer enn nok oppløsning for en slik test, så ikke klag hvis dere ikke hører forskjell. Filene ligger her:
Sjefen på Atlantic, Craig Kallman, gav et intervju i siste Stereophile (Juni 2007) hvor han snakket om bl.a hvor vanskelig det er å evaluere lydkvalitet og musikalske kvaliteter i MP3-format;
(klipt fra artikkelen)
..It's very difficult for me to be listening and evaluating in the MP3 format. ... it's just a tricky thing. I force everyone to deliver me music that I have to evaluate in uncompressed form... so I really can analyze it...
Jeg synes selv det er vanskelig å evaluere subtile ting, ting som går på innsikt osv, via MP3-format; det blir liksom som å forsøke å myse inn til noe som ikke er der. Mange aspekter åpner seg opp og blir ikke bare hørbare, men av stor betydning, når oppløsningen øker imo.
Med all respekt for theStig's test, jeg mener den på en fin måte viser at; via et lavoppløst format så er forskjell i frekvensresponsen det aspekt ved forskjellige platespillere som er lettest hørbart, resten av ytelsesspekteret er ikke så lett hørbart i lavoppløst form.
Så jeg synes det blir noe merkelig å konkludere som mange gjør her at det knapt fins hørbare forskjeller mellom platespillere; man tar tross alt musikk fra to kilder av et høyoppløst format ned på et veldig komprimert format for å høre etter forskjeller i bl.a detaljeoppløsning mellom de.
Det sier seg da også selv vil jeg nesten mene, at når mange mennesker ikke klarer å høre forskjell på to vidt forskjellige platespillere (om enn frekvenskorrigert) så kan det enten skyldes at platespillerne låter likt (hvilket de neppe gjør), eller at MP3-formatet ikke har høy nok oppløsning til å fremvise forskjellene i bl.a oppløsning mellom de to spillerne.
Mvh Vidar P