Det er ingen som mener at man ikke skal gjøre opp for seg. Det er noe du tillegger dine meningsmotstandere.
Når noen inngår en avtale så er det alltid 2 sider ved bordet. Når banker låner ut penger så vil statistisk sett alltid noen kunder misligholde lånet. Bankene tar en kalkulert risiko der de balanserer forventede tap inn i renteinntektene. For meg gjelder jo flere som får problemer, jo verre. Å tilby forbrukslån til folk uten inntekt er hårreisende, og spesielt hårreisende er det når bankene hardt markedsfører dette produktet. SMS-lån! Lån på minuttet! Bankene har gjort alt for å senke terskelen for å ta opp lån, vel vitende om at mange som ikke skulle ha hatt lån kommer til å misligholde. Bankene kjører på fordi de tjener fett med penger, og i samme slengen legger de igjen mange ødelagte liv.
Så når bankene nekter å ta sitt samfunnsansvar så får samfunnet tvinge dem.
Når jeg låner bort til en venn og vennen ikke klarer å betale tilbake grunnet for store forpliktelser, så har jeg gjort en dum ting. Jeg lånte han pengene. Jeg kunne fint ha latt være å gjøre det. Derfor er jeg en part i den saken.
Hvis jeg trenger penger og går tilbaken og låner 20k samtidig som jeg og banken vet at jeg mye må klaffe for at jeg skal vil være i stand til å betale tilbake, så er det ikke bare min feil, men også bankens feil. Banken som profesjonell part har masse erfaring med dette, en ungdom har ingen erfaring. Det frie markedet skulle her ha straffet banken, men markedet er ikke fritt for folk er ikke rasjonelle, de er desperate så folk godtar hva de blir tilbydt.
Bankene tjener altså så godt på de som klarer å betale, at skulle noen ikke klarer det så går de fortsatt med overskudd. Dette viser stor forakt for dem som ikke klarer seg.
"Jeg vet 1 av deg og de 4 som nylig undertegnet lånepapirene vil feile med å tilbakebetale, men jeg tjener så godt at jeg går uansett i pluss. Den som feiler er ikke mitt ansvar." Har du da 1000 kunder så er det 200 som havner i grøfta. Det er altfor mye. Hvis bankene hadde vært mindre harde på markedsføringen så kunne det vært kanskje 50, ikke 200.
Banknæringen må reguleres svært nøye for den potensielle skaden de kan påføre enkelte og samfunnet er enormt.
Vesentlig færre ville ha misligholdt lånet sitt om bankene var mer forsiktige med markedsføringen sin. Ganske enkelt for at færre ville ha tatt opp disse lånene de ikke er i stand til å betjene. Følgen er at mange får ødelagt livet sitt fordi de var korttenkte da de var 18. Samfunnet skal passe på de svakeste og ikke tillate at de sterkeste spiser dem opp.