Samfunnets kollektive oppfatning?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Som innbarka singel, og altfor opptatt av jobb og musikk til å klare å følge med på skikker og sånt, lurer jeg på følgende: Jeg har begynt å ta vekk julepynten denne helga, men den 7 armete staken i vinduet er ganske grei å ha egentlig. Hvis jeg lar den stå, kan den da gå for en vanlig vinduslampe, eller vil samfunnet reagere kollektivt negativt på dette og ikke akseptere det som lampe, men glømt julepynt? Er vel ikke verdens største problem, men litt smålei krig, Obama, Hillary og Kjell Magne, og dette er jo tross alt et virkelig problem.

PS: Tanken slo ned i meg under "Dirt" med The Stooges". Den gang Rock var Rock og ordet "sell out" ikke fantes. ;D

N

nb

Gjest
Muligens vil de som abonnerer på mange interiørblader bry seg, men de driter du vel i uansett? Resten tror jeg lett gir balla.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg må si at jeg føler meg litt støtt. 8)
Mitt juletre havnet over hos naboens. Best of luck. 8)

V

villov

Gjest
..og jeg som trodde at en 7 armet lysestake er et jødisk symbol, og egentlig ikke har noe med jula å gjøre. :-\

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det ein sånn pyramideaktig greie, der lysa har kvart sitt nivå, er det typisk julenips, og bør fjernast, iallfall om han er raud.
Men om han er kvit/metall, og har lysa i same plan, er det eit jødisk symbol.
Hugs at JOL er feira her i landet langt lenger enn sidan kristi fødsel. I vår postmodernistiske tid kan du hevde kva som helst for dei som måtte seie noko, du må berre tenkje det ut på førehand.
Lukke til!

O

OldBoy

Gjest
Det store problemet får du når det blir jul igjen:

"Se, der bor han særingen som ikke gidder å pynte til jul!"

:) :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Jeg må si at jeg føler meg litt støtt. 8)
Mitt juletre havnet over hos naboens. Best of luck. 8)
Jasså var det ditt?
Vi hadde plutselig et ekstra juletre som hadde lagt seg pent til rette ved siden av bosspannene her en morgen. Vel antok vi at det kom fra en nabo, men at det hadde reist så langt var noe uventet..

Du er allerede en måned for seint ute med juleyntfjerningen breuer.
Om du lar staken stå så kommer 88 % av de som går forbi til å tenke at "han idioten der har jo ikke tatt vekk julestaken sin"

Den kan IKKE gå for en vanlig vinduslampe, definitivt. ALLE har sånn, ALLE forbinder de med jul, det blir som om du henger opp juletrelys i en gran i hagen og sier at det kan jo bare henge for det er så grei utebelysning.
Men om man skal bry seg er jo en annen ting, du er din egen herre, det kommer du sikkert til å forbli også om du skal ha julestaken hele året, men det er ditt valg... ;) ;D

(Og i oktober kommer de som ikke har sett staken før til å begynne å kommentere at "jøje meg, han har jo pyntet til jul allerede, noen er jo bare helt skrullete når det kommer til jul..." men det er selvsagt ingenting å bry seg om egentlig det heller... ;D )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
La den stå du breuer.

Er du heldig vil en eller annen singel dame se lysestaken og tenke: " Her bor det en singel mann som helt sikkert trenger en omsorgsfull kvinne til å ta vare på seg og heimen! "

Du skal se at hun ringer på....... ;) :D

Julelysestake som sjekketriks for de som ikke gidder anstrenge seg! Genialt!! ;D ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
breuer skrev:
PS: Tanken slo ned i meg under "Dirt" med The Stooges". Den gang Rock var Rock og ordet "sell out" ikke fantes. ;D
Steike!!!
Verdens beste punklåt ever! Blir utolig tørst og destruktiv hver gang jeg hører den låta. Godt å se at det er andre som har god smak her. 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
breuer skrev:
Som innbarka singel, og altfor opptatt av jobb og musikk til å klare å følge med på skikker og sånt, lurer jeg på følgende: Jeg har begynt å ta vekk julepynten denne helga, men den 7 armete staken i vinduet er ganske grei å ha egentlig. Hvis jeg lar den stå, kan den da gå for en vanlig vinduslampe, eller vil samfunnet reagere kollektivt negativt på dette og ikke akseptere det som lampe, men glømt julepynt? Er vel ikke verdens største problem, men litt smålei krig, Obama, Hillary og Kjell Magne, og dette er jo tross alt et virkelig problem.

La den stå! Det er visstnok et symbol på noe, ala dette: ...............

"6. mosebok er inndelt i 7 "segl". 7-tallet er kjent i mange sammenhenger: de 7 dager ved skapelsen, den 7-armede lysestake. Vi merker i "mosebøkene" en gjenklang av jødenes lære om de 7 erkeengler. Denne går igjen tilbake på iransk religion, som taler om guddommens (Ahura Mazdahs) 7 hypostaser. Dette har videre sammenheng med babylonsk astrologi som opererer med 7 planetguddommer. (Se videre om 7-tallet på s.27). 3-tallet er også magisk. Samme troll-ord skal av og til gjentas tre ganger. Mosebøkene røper også kjenskap til den gamle orientalske element-spekulasjon: Tilværelsen er konstituert av fire elementer: ilden, lufta, jorda og vannet. Disse tanker var levende i iransk religion, gnostisisme og hermetisme (s. 22). 7. mosebok er disponert etter de ulike elementenes ånder og planetenes ånder. Vi merker her den nære sammenheng det gjerne er mellom astrologi, spiritisme og magi. Det er påkallelsen av åndene som gjør magien mulig."

...........men dette er jo bare kunstig fantasi og overtro, søppel med andre ord. Nei, la staken stå! Haha

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
breuer skrev:

La den stå! Det er visstnok et symbol på noe, ala dette: ...............

"6. mosebok er inndelt i 7 "segl". 7-tallet er kjent i mange sammenhenger: de 7 dager ved skapelsen, den 7-armede lysestake. Vi merker i "mosebøkene" en gjenklang av jødenes lære om de 7 erkeengler. Denne går igjen tilbake på iransk religion, som taler om guddommens (Ahura Mazdahs) 7 hypostaser. Dette har videre sammenheng med babylonsk astrologi som opererer med 7 planetguddommer. (Se videre om 7-tallet på s.27). 3-tallet er også magisk. Samme troll-ord skal av og til gjentas tre ganger. Mosebøkene røper også kjenskap til den gamle orientalske element-spekulasjon: Tilværelsen er konstituert av fire elementer: ilden, lufta, jorda og vannet. Disse tanker var levende i iransk religion, gnostisisme og hermetisme (s. 22). 7. mosebok er disponert etter de ulike elementenes ånder og planetenes ånder. Vi merker her den nære sammenheng det gjerne er mellom astrologi, spiritisme og magi. Det er påkallelsen av åndene som gjør magien mulig."

...........men dette er jo bare kunstig fantasi og overtro, søppel med andre ord. Nei, la staken stå! Haha
Kva er hermetisme?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hermetisme er en religiøs filosofisk lære med røtter som går tilbake til senantikken og og dens interesse for Egypt.

Topp Bunn