breuer skrev:
Som innbarka singel, og altfor opptatt av jobb og musikk til å klare å følge med på skikker og sånt, lurer jeg på følgende: Jeg har begynt å ta vekk julepynten denne helga, men den 7 armete staken i vinduet er ganske grei å ha egentlig. Hvis jeg lar den stå, kan den da gå for en vanlig vinduslampe, eller vil samfunnet reagere kollektivt negativt på dette og ikke akseptere det som lampe, men glømt julepynt? Er vel ikke verdens største problem, men litt smålei krig, Obama, Hillary og Kjell Magne, og dette er jo tross alt et virkelig problem.
PS: Tanken slo ned i meg under "Dirt" med The Stooges". Den gang Rock var Rock og ordet "sell out" ikke fantes. ;D
La den stå! Det er visstnok et symbol på noe, ala dette: ...............
"6. mosebok er inndelt i 7 "segl". 7-tallet er kjent i mange sammenhenger: de 7 dager ved skapelsen, den 7-armede lysestake. Vi merker i "mosebøkene" en gjenklang av jødenes lære om de 7 erkeengler. Denne går igjen tilbake på iransk religion, som taler om guddommens (Ahura Mazdahs) 7 hypostaser. Dette har videre sammenheng med babylonsk astrologi som opererer med 7 planetguddommer. (Se videre om 7-tallet på s.27). 3-tallet er også magisk. Samme troll-ord skal av og til gjentas tre ganger. Mosebøkene røper også kjenskap til den gamle orientalske element-spekulasjon: Tilværelsen er konstituert av fire elementer: ilden, lufta, jorda og vannet. Disse tanker var levende i iransk religion, gnostisisme og hermetisme (s. 22). 7. mosebok er disponert etter de ulike elementenes ånder og planetenes ånder. Vi merker her den nære sammenheng det gjerne er mellom astrologi, spiritisme og magi. Det er påkallelsen av åndene som gjør magien mulig."
...........men dette er jo bare kunstig fantasi og overtro, søppel med andre ord. Nei, la staken stå! Haha