Juss og økonomi Salg av aksjer.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
528
Jeg vurderer å selge noen aksjer, men er usikker på hvor mye skatt jeg må ut med i den forbindelse. Er det 35% av salgssummen?
Mener å ha lest 35% av fortjenesten, noe som isåfall får meg til å lure på hva fortjenesten er, da dette er aksjer kjøpt gjennom jobben på månedsbasis over flere år.
Tanken er å selge, og overføre "nettobeløpet" til vanlig konto, og la det beløpet som blir å betale i skatt bare stå på vps kontoen til skatten skal betales.
Hva gjelder?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg vurderer å selge noen aksjer, men er usikker på hvor mye skatt jeg må ut med i den forbindelse. Er det 35% av salgssummen?
Mener å ha lest 35% av fortjenesten, noe som isåfall får meg til å lure på hva fortjenesten er, da dette er aksjer kjøpt gjennom jobben på månedsbasis over flere år.
Tanken er å selge, og overføre "nettobeløpet" til vanlig konto, og la det beløpet som blir å betale i skatt bare stå på vps kontoen til skatten skal betales.
Hva gjelder?
Fra skattedirektoratet:
Gevinst ved salg og utbytte på aksjer er skattepliktig for det som overstiger skjermingsfradraget med en effektiv skattesats på 31,68 prosent for 2021. Denne er vedtatt økt for inntektsåret 2022 til 35,2 prosent. Ved fradrag for tap er skattesatsen tilvarende. Normalt deles det ikke ut utbytte fra rene aksjefond.
mvh
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
528
Ok, så det er kun skatt på gevinst... Hvordan finner jeg ut hvor mye gevinsten har vært?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ok, så det er kun skatt på gevinst... Hvordan finner jeg ut hvor mye gevinsten har vært?
Hvis det er børsnoterte aksjer, vil du vanligvis kunne gå inn hos din VPS- konto og finne ut hvor mange aksjer du har kjøpt, når, og til hvilken pris. Hvordan du regner skjermingsfradraget, det må Fanden vite.

Mvh
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Siden renten har vært ca null en stund er skjermingsfradraget omtrent det samme. Spørs litt hvor lenge du har eid de men det er uansett ikke allverden de siste 10-12 årene.

skatt er uansett på gevinst og ikke verdi. Om du eier aksjene på aksjesparekonto kan du selge uten å utløse skatt, skatteplikt inntreffer først når du tar pengene ut fra aksjesparekonto til en vanlig bankkonto. Dette gjelder kun aksjer i eu/EØS.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
528
Ok, da har jeg solgt aksjene. Det sto noe om markedsverdi 136.961 og salgssummen 287.416. altså en fortjeneste på 150.000(?)
Så da blir det å betale 52.000 i skatt? Har jeg forstått det riktig?

mvh
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Ok, da har jeg solgt aksjene. Det sto noe om markedsverdi 136.961 og salgssummen 287.416. altså en fortjeneste på 150.000(?)
Så da blir det å betale 52.000 i skatt? Har jeg forstått det riktig?

mvh
Noe i området der skulle jeg tro. Hva det blir eksakt avhenger av skjermingsfradraget du har opparbeidet men jeg er ikke helt inne i reglene for hvordan dette faktisk regnes ut.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Men igjen, om det står på aksjesparekonto så blir det ingen skatt av salget. Da utløses skatt når du tar pengene ut av aksjesparekontoen og over på en vanlig bankkonto.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
528
Jeg kommer til å overføre pengene til vanlig konto, og så lar jeg 50k stå igjen på vps kontoen.
Så nå blir det både cabriolet og heste-henger!! :-D
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Jeg kommer til å overføre pengene til vanlig konto, og så lar jeg 50k stå igjen på vps kontoen.
Så nå blir det både cabriolet og heste-henger!! :-D
du kan ut det samlede innskuddet (+skjermingsfradrag) før det utløser skatt, men det er du kanskje klar over? Det er altså ikke uttak av enkeltsalg som utløser skatt, men differansen på totale innskudd og uttak på aksjesparekontoen. Men om dette er de eneste aksjene du har så er det ikke så relevant.
 
Topp Bunn