SACD vs CD vs VINYL..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Siden dette er de 3 formatene som diskuteres litt OT i Fidelity nr. 32 tråden, så følger vi det opp i en egen tråd..

RoDa skrev:
Rotekroken skrev:
RoDa:
SACD påstandene dine er jeg ikke enig i..
SACD åpner på en måte lyden som ved bruk av loudness, men samtidig blir musikken "kunstigere" og fjernere fra virkeligheten, men det låter mer Hi-Fi så jeg kan skjønne deg på en måte..
Men for meg som påstår at fra 1hz til 100khz befinner det seg kun musikk på platene, det finnes ikke noe form for "bass" eller andre mystiske Hi-Fi parametre, så blir SACD gal rettning å gå..
Jeg for min del føler meg lurt av "anderledesfaktoren" med SACD, men skal se det at jeg blir "lurt" til å tro det motsatte.? :eek: 8)
110% uenig!
SACD er musikk og mer av sorten enn hva du klarer å få til med CD.
Surt og synd siden det er et dødt format, men sånn er det nå bare.
Kan du si litt om hva du har hørt på som gir deg det inntrykket av SACD.
(Gjerne i en annen tråd, da det strengt tatt ikke hører hjemme å diskutere her)

R
Sony XB-770 som SACD/CD kilde (kan velge CD eller SACD med en knapp)..
WW Silver Eclipse RCA kabler..
Conrad Johnson Premier Ten..
WW Silver Eclipse RCA kabler..
Consonance M500s..
WW Silver Eclipse HT kabler..
Klipsch RF-5..

Dette er oppsettet som jeg har brukt i mine forsøk på CD og SACD..
Jeg har også for noen få år siden brukt en Pioneer DVD spiller med samme resultat som denne gangen..
Jeg sitter ikke med fasiten, så jeg har allerede bøyet meg litt i støvet og krummet nakken, klar til halshugging om mine erfaringer er feil..
Håper på en koselig debatt der vi kan hygge oss litt mer erfaringer og kanskje komme frem til noen svar, det hadde vært utrolig hyggelig..

PS: legger merke til at din "fasit" er vinyl, RoDA......... 8)
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
@KindOfBlue postet et innlegg omtrent samtidig med meg, her er det mye interessant lesestoff som omhandler dette temaet..
Håper ikke @KindOfBlue har noe imot at jeg linker til hans tråd.?
CD vs SACD
Kjell

B

Back_Door

Gjest
Noen ganger får jeg en besynderlig tanke:
Dess mer opptatt man er av formatet, dess mindre opptatt er man av innholdet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Hehe.. tanken har slått meg også. Forresten, og med fare for å tråkke på tær, så har min (lavgradige) erfaring med SACD ikke vært overbevisende til fulle; og det er på akkurat de områder som Rotekroken nevner; og jeg er tilbøyelig til å meget vel forstå hva han sikter til, og tildels være enig. Men med grunnlag i antakelig for liten erfaring med formatet.

Kort oppsummert så har jeg fått et distinkt inntrykk av at SACD-spillere ikke spiller CD like godt som dedikerte CD-spillere, hvilket er synd og skam når man tenker på at andelen CD'er i samlinga mi f.eks er sikkert over 95%.. kanskje 98%... resten hybrider.

Mvh Vidar P

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Vidar P skrev:
Kort oppsummert så har jeg fått et distinkt inntrykk av at SACD-spillere ikke spiller CD like godt som dedikerte CD-spillere, hvilket er synd og skam når man tenker på at andelen CD'er i samlinga mi f.eks er sikkert over 95%.. kanskje 98%... resten hybrider.
Tror nok det finnes mange unntak fra dette. I hvert fall når man kommer opp i pris.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
mls skrev:
Vidar P skrev:
Tror nok det finnes mange unntak fra dette. I hvert fall når man kommer opp i pris.
Det kan godt være du har rett. Spørs hva du mener med opp i pris da.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Rotekroken skrev:
Sony XB-770 som SACD/CD kilde (kan velge CD eller SACD med en knapp)..

Dette er oppsettet som jeg har brukt i mine forsøk på CD og SACD..
Noen ganger har jeg bare lyst til å sukke...
Nevnte CD/SACD spiller er CRAP, og totalt ubrukelig for en sammenligning. Denne spiller med multikanalsmuligheter kostet da den kom ut: 400 pund. Den er på ingen måte lagd for å vise hva DSD låter som, faktisk så konverterer den DSD til PCM på verste måte, både i multikanal og stereo. CRAP !

Har absolutt null - 0 forståelse for de som sier at SACD låter som "kunstig sukkerspinn" og lignende, det være seg i Fidelity eller her på sentralen.
I går fikk jeg 5 nye SACD'er, blant annet Huge Maskela "Hope", en liveinnspilling fra 1994, mastret av Kevin Cray, Acoustech Mastering. Ta f.eks spor nr. 2 som begynner med håndslåtte trommer i et akustisk rikt miljø. Som RoDa generelt påpeker, selve trommelyden er langt mere korrekt gjengivet på DSD sjiktet, selve "snappen", transienten på anslaget er "amputert" på CD sjiktet sammenlignet med SACD, samtidig er rom/ambience betydelig "kortere" på CD vs SACD. På SACD er alt som har med rom/ambience/etterklang betydelig rikere. Dessuten er hele lydbildet mere naturlig fyldig på DSD sjiktet (p.g.a. den større båndbredden til DSD/SACD).

RoDa vil bare nikke gjenkjennende til det jeg her skriver.

S

slowmotion

Gjest
Karma skrev:
Hmmm ... det kan godt hende det er noe i det .... ikke vet jeg ....

Jeg har utgivelser på alle 3 formater som lyder ganske bra, etter mine ører i hvert fall.
Og hvis musikken ikke fenger er det jo likegyldig hvordan det lyder.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Og hvis musikken ikke fenger er det jo likegyldig hvordan det lyder.
Så så.. jeg har allerede blitt beskyldt for å være musikkpoliti de siste dagene; det er farlig å mene for mye om at musikk skal fenge; og at det bør være utgangspunktet for valg av skiver :)

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Vinyl har fortsatt størst båndbredde ;D
Skjærehodene var/er begrenset fra 50kHz, men både 70 og 80kHz (hvis ikke enda høyer)
kommer inn på vinylplatene ;D

Raymond
Pussig dette, siden jeg mener og minnes at det for ikke lenge siden gikk en tråd hvor det ble påpekt at det ikke finnes (opptaks)mikrofoner som strekker seg til særlig mer enn 20khz, noen litt over (men da må det jo være de som er brukt i et spessifikt eksempel eventuelt da.
Kan da noen forklare meg vitsen med og poenget med 70 og 80 khz. være seg sacd eller vinyl, med mindre støybidrag er et poeng da.
Jeg hevder ikke noe, men er fortsatt interessert i (sakte) ;) å lære noe nytt.
Foresten mener jeg også å huske at Ivar Løkken i sin tid tilbakeviste denne påstanden med større bånbredde på vinyl, men nå husker jo ikke jeg alt for godt da ;) Tvert i mot ;D

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW; poenget med 70-80khz; det har vært skrevet side opp og side ned om temaet ifb med disse flaggermusdiskantene; det synes å være noen grad av konsensus, blant folk med grunnlag for å mene noe, for at supersonisk reproduksjon påvirker sonisk reproduksjon til en grad som er hørbar; noe med fase og oppbrytinger.

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.917
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fint, realist. Ing. Öhman om Atkinson:
Stereophile is an advertisement dependant paper and they are a bit careful to say anything negative about anything, but they present their measurements, often done by the sharp editor in chief John Atkinsson. His comments are very informative! Although very careful, any equally sharp reader can decipher Atkinson's opinion from the text.
Bingo. Det er derfor jeg klikker meg rett til "Measurements" når jeg leser Stereophile. På nett, selvfølgelig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Denne linken er blitt postet flere ganger tidligere her på HFS. Noen leser tekniske rapporter og målediagrammer for å finne ut hva som låter bra, andre bruker ørene? Hva gjør du ?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
@Kroken: må nok støtte Espen R angående XB-770'en din. Jeg hadde den samme selv en liten periode og den var særdeles uegnet til å vise noen forskjell mellom CD og SACD. Den spilte vel, ifølge mine ører, begge med ca. samme mangel på overbevisning.

Når det er sagt så hører jeg liten eller ingen forskjell på CD og SACD med den jeg har nå også, kanskje med unntak av noen svært få plater. Ellers har jeg ennå til gode å høre en SACD med like god lyd som denne CDen, så for min del er jeg overbevist om at "alt" ligger i hvordan og med hva opptaket gjøres og (fraværet av) mastering i etterkant. Så er det selvsagt mulig at man må enda mye lenger opp i prisleiene for å få med seg forskjellene som enkelte påstår å være så til de grader store, men jeg tillater meg å tvile sterkt.

Uansett er det greieste i grunnen å gi en god faen i hvilket format man spiller, så lenge man synes det er godt nok og så lenge musikken er god (ref. Vidar P). Jeg har en haug CDer med obskure innspillinger brent ut fra 128>kbps MP3 og koser meg akkurat like mye med dem som med SACDene mine. Når de kjøres for gjester i ny og ne er det ingen som påpeker at lyden er mindreverdig heller. Det alene sier meg i grunnen alt jeg synes jeg behøver å vite.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.917
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Denne linken er blitt postet flere ganger tidligere her på HFS. Noen leser tekniske rapporter og målediagrammer for å finne ut hva som låter bra, andre bruker ørene? Hva gjør du ?
Jeg? Jeg lytter med måleprobe. Siden det er du som spør.

R

Rolf_Da!

Gjest
Rotekroken skrev:
PS: legger merke til at din "fasit" er vinyl, RoDA......... 8)
Kjell
Min fasit er ideelt virkeligheten, men blir nok mer til daglig slik jeg liker og mener lyden skal være.

R

R

Rolf_Da!

Gjest
Vidar P skrev:
Forresten, og med fare for å tråkke på tær, så har min (lavgradige) erfaring med SACD ikke vært overbevisende til fulle; og det er på akkurat de områder som Rotekroken nevner; og jeg er tilbøyelig til å meget vel forstå hva han sikter til, og tildels være enig. Men med grunnlag i antakelig for liten erfaring med formatet.
Mener du da at SACD spiller oppstykket bass, diskant og hifilyder ----> ikke musikk?
Eller låter det så "bra" at det trekker oppmerksomheten bort fra musikken?
(Helt på sidelinjen: Har Naim laget noen SACDspillere?)

For min del er det tvert om, det låter mer musikk og mindre teknikk/lyder/usammenhengende.
Det morsomme for meg er at jeg selv har reagert på "åh, så naturlig" når konfrontert med SACD uten å vite det.

Men jeg styrer ikke unna CDene mine av den grunn, gud bevare meg om det skulle komme dit.
Jeg hører på musikken som de fleste av oss, men tør allikevel si at jeg synes det låter bedre og mer naturlig av SACD.

Er også enig med Lille_Adam om at innspilling har veldig mye å si for sluttresultatet.
Har da SACDer som låter dårligere enn mange av mine CDer.

Det jeg prøver å si noe om er den iboende forskjellen mellom de to.
Hvorvidt man liker/foretrekker det ene eller det andre bryr jeg meg ikke om, selv om det er meget interessant at man opplever det så forskjellig.

Kan det ha noe å gjøre med CDens "enklere" måte å presentere på?
Instrumentet fremstår mer nakent/forenklet/lite uten det beskrivende i luften rundt og uten den naturlige fylden og rikheten som jeg mener SACD er i stand til å formidle?
Jeg har selv hatt denne opplevelsen av bedre anlegg før mitt eget kom opp i ok klasse.
Spesielt hos en bekjent som jeg lyttet mye hos, så husker jeg lyden som "for kompleks". Jeg ble nesten satt ut av alt som skjedde i lyden der, alt det "tullballet" som var rundt og mellom alle lydene. Da var det behagelig å komme hjem til eget anlegg som låt enklere.....
(NB Dette er ikke skrevet for å "ta" noen, mer for å prøve å finne årsaker til uenigheten)

Jeg har også erfart med eget anlegg at musikken har en tendens til å stjele oppmerksomheten i større grad jo bedre formidler anlegget har blitt.
Med det mener jeg anleggets evne til å få meg bort fra lesestoff/internett og inn på "bare" musikklytting.

Men nå er jeg sikkert way off topic.

Talast
R

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.917
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Uansett er formatforskjellene mellomde to digitale kildene veldig små.
Ved direkte sammenlikning av highrez og redbook har jeg hørt nyanseforskjeller i romdefinisjon (litt enklere å skille ut og neglisjere publikumslyder på highrez). SACD v.s. CD har jeg ikke sammenliknet med godt nok utstyr.

DSD er ikke den smarteste tekniske løsningen (om man ser bort fra DRMfjaset).
SACD-formatet dør nok etterhvert til fordel for righrez PCM nedlasting.

Og vinyl? Det låter besnærende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Vidar P skrev:
Forresten, og med fare for å tråkke på tær, så har min (lavgradige) erfaring med SACD ikke vært overbevisende til fulle; og det er på akkurat de områder som Rotekroken nevner; og jeg er tilbøyelig til å meget vel forstå hva han sikter til, og tildels være enig. Men med grunnlag i antakelig for liten erfaring med formatet.
Mener du da at SACD spiller oppstykket bass, diskant og hifilyder ----> ikke musikk?
Eller låter det så "bra" at det trekker oppmerksomheten bort fra musikken?
(Helt på sidelinjen: Har Naim laget noen SACDspillere?)
Jeg fått liksom litt følelsen av at de spillerne jeg har hørt ikke helt har behersket sin egen teknologi, og briljert med hightech lyd mer enn musikalsk helhet. Men det der er forsåvidt ikke noe ukjent fenomen fra cd'ens barndom heller.
Og dessuten så fins det nok langt bedre sacd-spillere enn det jeg har hørt. Men formatet er fortapt, og vi vil i beste fall kunne se noen sacd'er i noen få år fremover. Tror jeg.

På samme sidelinje, siden du spør; Naim lager ikke SACD-spilllere nei, annet enn den under da kanskje, HDX. For alt jeg vet kan det hende at den leser sacd. Men det vet jeg ikke :)

http://www.naim-audio.com/products/hdx.html

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
Oblivion --

Det som er mest interessant når det gjelder mikrofoners sensitivitet over et visst frekvensområde er at den membranen vi anvender for å fange svingningene vi mener er så avgjørende for hifi, ikke er i stand til å fange disse svingningene. Det er simpelthen ikke nok energi i svingningene, på disse frekvensene, til å kunne motivere mikrofonens membran presist nok, samme hvor kresne vi har vært i valg av mikrofon.

Den dagen lydteknikere anvender spesialdesignede laserstrålemikrofoner vil man muligens kunne registrere disse svingningene så de kan gjøre nytte.

Alternativt kan vi kanskje skape nye materialer vha nanoteknologi, som tilbyr den nødvendige skjørheten som skal til i molekylet som membranen er bygd opp av til at lavenergi høyfrekvente svingninger kan motivere membranen.

===

Til Espen R

Er ikke Stimela på Masekelas "Hope" fantastisk? !!!!!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.917
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
[ot]
Den NAIMen så uhyre lettvint, dvs. praktisk ut. Pussig at jeg måtte lese så lenge før jeg fant ut at den kan mer enn å rippe Redbook til harddisk. Er datamaskiner og nedlasting og sånn så kjempeskummelt i NAIMland?
[/ot]

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Angående forskjellene mellom CD og SACD; nei, de er ikke så store, og majoriteten av befolkninga kunne ikke brydd seg mindre. Men det er allikavel en distinkt forskjell mellom formatene.

Hadde SACD formaten vært 1 bit/ 5,6 Mhz i et hardisk-basert system, og ikke 1 bit/2,8 Mhz i et laseroptisk system som er hva det er, da hadde forskjellene vært større og tydeligere.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Mer ot...jeg mener fortsatt at det er et villspor å ha en harddisk i ett oppsett. Disken bør være i et annet rom og musikken bør aksesseres over nett!
Men den kunne jo det også...og leser tilogmed AAC-filer - fin var den! :D

O.
Valentino skrev:
[ot]
Den NAIMen så uhyre lettvint, dvs. praktisk ut. Pussig at jeg måtte lese så lenge før jeg fant ut at den kan mer enn å rippe Redbook til harddisk. Er datamaskiner og nedlasting og sånn så kjempeskummelt i NAIMland?
[/ot]

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte kanskje at White Paper'ene for denne HDX'en helt nederst (for download i pdf) ville være av interesse for de dertil kyndige :)

Utover det; interessant nok som det er med formatdiskusjoner; formater vil komme og gå, og det er aldri vi hifi-entusiaster som får lov å bestemme hva som skal få bli. Og slik vil det bli i all fremtid tror jeg.

Nei, vi får være glad vi fikk ha vinyl 33 og 45rpm. Det kommer til å overleve lenge fordi det er og forblir formatet med stor F for hifientusiaster, tror jeg; og de lureste av oss fyller opp kott og skap med vinyl for fremtiden :)

Mvh Vidar P

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Oblivion skrev:
Skjærehodene var/er begrenset fra 50kHz, men både 70 og 80kHz (hvis ikke enda høyer)

Raymond
The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems. That having been said, it is important to understand the limitations of this medium in order to make great sounding records.

Jeg har sitert Kevin Gray to ganger tidligere i dag. Den avliver noen myter om vinyl og båndbredde.

PS Til Espen R og Kind of Blue: Vinylutgaven på 2x45 anbefales også. Kevin Gray har masteret både LP og SACD

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Dette er ikke mitt fagområde, men jeg leste Lipshitz og Vanderkooys kritikk (se "Why 1-bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications" AES Convention Paper 5395) og mener å ha fått med meg at om en går til 5 bit så er DSD problemene løst. Så om du kunne begrunne utsagnet ditt litt så setter jeg pris på det. Mvh.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Vidar P skrev:
; og de lureste av oss fyller opp kott og skap med vinyl for fremtiden :)

Mvh Vidar P
..er det en hentydning til at du har vært svært lur, Vidar.. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Vidar P skrev:
; og de lureste av oss fyller opp kott og skap med vinyl for fremtiden :)

Mvh Vidar P
..er det en hentydning til at du har vært svært lur, Vidar.. ;)
Jeg synes nå det selv da iallefall :)

Ikke minst når jeg tråler rundt i platehyllene og spiller skive etter skive uten å bekymre meg en tøddel for formater, da sender jeg dere en varm tanke :)

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
RoDa skrev:
KindOfBlue skrev:
Er ikke Stimela på Masekelas "Hope" fantastisk? !!!!!
Negertoget er jo en klassiker innen hifidemo. :)
Tuuut-tuuuuut ;D
Dette er jo en klassiker som Masekela har spilt inn flere ganger, men spesielt denne live-versjonen på "Hope" er et lydmirakel, musikalsk/vokalt/instrumentalt/opptaksmessig. Det er ren perfeksjon.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.917
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Valentino skrev:
Dette er ikke mitt fagområde, men jeg leste Lipshitz og Vanderkooys kritikk (se "Why 1-bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications" AES Convention Paper 5395) og mener å ha fått med meg at om en går til 5 bit så er DSD problemene løst. Så om du kunne begrunne utsagnet ditt litt så setter jeg pris på det. Mvh.
Jeg vet ikke mer om dette enn d'herrer Lipshitz og Vanderkooy, det er helt sikkert, og det er deres paper jeg tenkte på.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
quad_lars skrev:
Oblivion skrev:

Raymond
The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems. That having been said, it is important to understand the limitations of this medium in order to make great sounding records.

Jeg har sitert Kevin Gray to ganger tidligere i dag. Den avliver noen myter om vinyl og båndbredde.

PS Til Espen R og Kind of Blue: Vinylutgaven på 2x45 anbefales også. Kevin Gray har masteret både LP og SACD
Angående Kevin Gray og hans Acoustech Mastering. Masteringstudioet hans er absolutt state-of-the-art. Uansett om det er han selv eller Hoffman som mastrer, er lyden svært åpen, transparent og bredbåndet, med god punch i de nedre oktaver. Selvfølgelig begrenset til hva kildematerialet har å by på. Gleder meg til Blue Note jazzutgivelsene. :)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg regnet med at SACD spilleren jeg har fikk litt "pepper" her siden den er så gammel, slettes ikke så dyr heller, selv om den prisen som ble fremført ikke er riktig..

Men dette er uansett en kurant spiller til mitt bruk, jeg har ikke noe behov for å ha en bedre CD/SACD spiller sammen med stereofilm anlegget mitt, det er der den hører hjemme og der skal den være en stund ;D

Men har det seg slik at jeg må gå å kjøpe meg en SACD spiller til 20-30k for å bli akseptert.?
Kanskje greit at jeg bruker de originale kablene som følger med også.?? :eek:

Kabler har sitt å si, også på en spiller som Sony XB-770 i begge mine anlegg, det ene med rør amp fra USA og Kina og det andre med en billig transistor amp fra UK..

Dette skal ikke bli en kabeldebatt, men jeg ser flere som tilhører en viss målgruppe her..

Poenget med denne tråden var at jeg opplever mine hybrid plater på begge mine anlegg, der CD låter mer naturlig enn SACD..
Jeg har allerede lagt hode på hoggestabben klar til å slippe øksa ;D siden jeg ikke har noe fasit på hvem format som er mest riktig/naturlig..
Det ble referert til at vinyl var et slags svar på det som var fasit i Fidelity nr. 32 tråden, jeg er absolutt ikke uenig og støtter den "påstand" der..
PS: jeg kommer ikke til å bruke penger på en bedre SACD spiller, da jeg ser på det formatet som et alternativ til CD som jeg ikke har bruk for..
Kjell

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
For første gangen siden jeg fikk Hugh Maskela hørte jeg sistesporet på plata "Stimela" (DSD sjiktet). Og det var jo så rørende og flott å høre på at jeg måtte spille sporet en gang til. Og for et knivskarpt perspektiv! Sannelig satte jeg ikke "Stimela" på 3 gangs gjennomspilling, men denne gangen på CD. Samme lydvolum. Du hører det momentant: rommet "kollapser", musikken blir mere grå og kjedelig, musikken ånder ikke på samme måten, perspektivet blir dessuten mindre knivskarpt. Kort og godt: noe av informasjonen er gått tapt i forhold til DSD sjiktet.

Mastered by Kevin Gray, Acoustech Mastering, California
Authored by Gus Skinas on SONOMA system at Super Audio Center, Colorado.

R

Rolf_Da!

Gjest
Det jeg reagerte på, Kroken, var at du oppfatter SACD på tvers av så mange andre.
Jeg vil tro det redaktør Vadseth kaller "kunstig søtning" er også på tvers av din mening.
Før søtt, for klissete og for pent og hyggelig, virkeligheten er råere..... ::)

Vi blir nok ikke enige, men fair nok.

R

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Rotekroken skrev:
Jeg regnet med at SACD spilleren jeg har fikk litt "pepper" her siden den er så gammel, slettes ikke så dyr heller, selv om den prisen som ble fremført ikke er riktig..

Men dette er uansett en kurant spiller til mitt bruk, jeg har ikke noe behov for å ha en bedre CD/SACD spiller sammen med stereofilm anlegget mitt, det er der den hører hjemme og der skal den være en stund ;D

Men har det seg slik at jeg må gå å kjøpe meg en SACD spiller til 20-30k for å bli akseptert.?
Kanskje greit at jeg bruker de originale kablene som følger med også.?? :eek:
Det er ikke et spørsmål om å bli akseptert eller ikke, eller om å ha troverdighet eller ikke. Det er et spørsmål om å ha referansene i orden slik at en kan danne seg opp en korrekt mening i forhold til spørsmålsstillinga/utgangspunktet. Ellers blir det jo bare "tull" og ingen vits.

Jeg "vet" at det er mange her som ikke ønsker at SACD skal låte bedre enn deres eksisterende CD samling, og kjører da en agenda som underbygger/støtter opp om dette. En ting har livet lært meg, og det er at mange mennesker faktisk ikke har en interesse av å avdekke "the truth, the whole truth, and nothing but the truth". Derimot ønsker de å leve i sine egne illusjoner.

S

slowmotion

Gjest
Espen R skrev:
En ting har livet lært meg, og det er at mange mennesker faktisk ikke har en interesse av å avdekke "the truth, the whole truth, and nothing but the truth". Derimot ønsker de å leve i sine egne illusjoner.
Siden du er på jakt etter sannheten, hva synes du om det ing. Öhman sier i den linken tidligere i tråden?
Er det bare tull det han sier?

Topp Bunn