Jeg har endnu ikke hørt en afspiller der formår at afspille Red Book og SACD på samme høje niveau. Det virker som om, at afspillerne kun er optimeret til det ene format, og har så fået "tilføjet" det andet uden tanke på lydkvaliteten. Derfor mener jeg, at man bør (burde) udvælge sin afspiller ud fra det format man primært foretrækker.Arne Marco skrev:Argumentet med "kun spille SACD", ble brukt for å legge vekt på den kvaliteten i en spiller. Til vanlig understrekes alltid en spillers evne til å gjengi Redbook, men sjelden SACD. Mitt poeng er å søke en spiller som i hvertfall gjengir SACD på en bra måte uten at spilleren blir for kostbar. Da jeg har en god Redbook gjengivelse, er det ikke så farlig om SACD-spilleren ikke er så god på Redbook ...
Rolf, har du hørt Marantz også? Jeg skulle gjerne vite hvordan de er, sammenlignet med Sonyen du nevner ...
Jeg er STOR tilhænger af SACD formatet, idet skiverne lyder KLART bedre! Det kan skyldes at SACD formatet er teknisk overlegent, eller også er disse skiver indspillet med større omhyggelighed end de gængse Red Book versioner. Desværre er endnu en stor producent ved at stoppe produktionen af SACD afspillere, og det er desværre en tendens der er ved at sprede sig. Årsagen årsagen hertil synes at være:
1) Mange hardware og software udviklere indenfor SACD mediet, er nu stoppet med at udvikle eller supporte dette format
2) De tilbage værende firmaer ved godt hvad de vil have for deres varer. Dermed bliver SACD produkterne dyrere og dyrere på sigt
3) Mediet har desværre ikke slået igennem, og gør det nok heller ikke nu
4) Der er (heldigvis) fortsat stor udviklings potentiale i Red Book formatet
Så selv en hardcore SACD tilhænger som mig, har netop bestilt en ordinær Red Book afspiller. Dog beholder jeg i starten min SACD afspiller for at selv at afgøre om SACD afspilleren vitterlig har udspillet sin rolle :-\