SACD - spiller

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Arne Marco skrev:
Argumentet med "kun spille SACD", ble brukt for å legge vekt på den kvaliteten i en spiller. Til vanlig understrekes alltid en spillers evne til å gjengi Redbook, men sjelden SACD. Mitt poeng er å søke en spiller som i hvertfall gjengir SACD på en bra måte uten at spilleren blir for kostbar. Da jeg har en god Redbook gjengivelse, er det ikke så farlig om SACD-spilleren ikke er så god på Redbook ...

Rolf, har du hørt Marantz også? Jeg skulle gjerne vite hvordan de er, sammenlignet med Sonyen du nevner ...
Jeg har endnu ikke hørt en afspiller der formår at afspille Red Book og SACD på samme høje niveau. Det virker som om, at afspillerne kun er optimeret til det ene format, og har så fået "tilføjet" det andet uden tanke på lydkvaliteten. Derfor mener jeg, at man bør (burde) udvælge sin afspiller ud fra det format man primært foretrækker.

Jeg er STOR tilhænger af SACD formatet, idet skiverne lyder KLART bedre! Det kan skyldes at SACD formatet er teknisk overlegent, eller også er disse skiver indspillet med større omhyggelighed end de gængse Red Book versioner. Desværre er endnu en stor producent ved at stoppe produktionen af SACD afspillere, og det er desværre en tendens der er ved at sprede sig. Årsagen årsagen hertil synes at være:

1) Mange hardware og software udviklere indenfor SACD mediet, er nu stoppet med at udvikle eller supporte dette format
2) De tilbage værende firmaer ved godt hvad de vil have for deres varer. Dermed bliver SACD produkterne dyrere og dyrere på sigt
3) Mediet har desværre ikke slået igennem, og gør det nok heller ikke nu
4) Der er (heldigvis) fortsat stor udviklings potentiale i Red Book formatet

Så selv en hardcore SACD tilhænger som mig, har netop bestilt en ordinær Red Book afspiller. Dog beholder jeg i starten min SACD afspiller for at selv at afgøre om SACD afspilleren vitterlig har udspillet sin rolle :-\

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Yes, det er det jeg spør om: en spiller som er god på SACD, men som ikke koster skjorta ...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.928
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Arne Marco skrev:
Yes, det er det jeg spør om: en spiller som er god på SACD, men som ikke koster skjorta ...
SONY XA5400ES

R

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.928
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Arne Marco skrev:
Takk, det var jo tydelig svar ...
Det ER en vanvittig god spiller, til prisen utrolig.
Så spørs det om klangen faller i smak, men uansett en meget god spiller!
Den vil kunne fortelle deg om sacd er noe du liker, og det finnes oppgraderinger/endringer fra vacuumstate til denne. ;)

R

G

Gjestemedlem

Gjest
Arne Marco skrev:
Forstår jeg det riktig, selges ikke Oppo i Norge?
Roald i Bergen selger i allefall OPPO BDP-83SE NuForce Edition. Det er en seriøs spiller med oppgradert strømforsyning og analogdel. Det er jo også en sann multispiller: CD, SACD, DVD-A, BD Audio.

Hvordan den låter på SACD vet jeg ikke, men den ville nok stått på min shortlist skulle jeg kjøpt en slik. Roald har forøvrig også 5400 i butikken, så en direkte sammenligning er vel mulig der.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har du noe nettside adr til Roar i Bergen. Har god tid til å myse litt rundt på weben idag.

N

nb

Gjest
Arne Marco skrev:
Forstår jeg det riktig, selges ikke Oppo i Norge?
www.httech.no selger i alle fall.

A-ratet i Stereophile og veldig god test av SE-versjonen der også, men sikkert for billig og feil merke til å ha cred hos de rettroende her til lands.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Hmm, for meg kommer det an på gjengivelsen, ikke merket. Problemet er å bestemme seg uten å ha særlig mulighet til å prøve ut en spiller ... det er visst sjansespill å ta.

HiFi-Lover

Medlem
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
0
Har sagt det før og sier det igjen: Linn Unidisc. Foruten å også være forforsterker (sammenlignes med 40 000 kroners forforsterkere), kan den brukes som suveren dac og 5 kanals surroundprosessor. Utenom dette spiller den så og si alle format du putter i den. Stereophile mente at sacd avspilling var det beste han hadde hørt, og sammnelignet da mot spillere til ganske høyere priser. SACD avspilling er vanvittig på denne, og rent cdformat låter uhyggelig analogt og lp aktig, noe Linn er kjent for. Unidisc Sc er forøvrig oppgraderingsvennlig, og koster ny 42000,- Du kan sikkert få en slik ganske billig brukt, og den spiller fletta av samtlige nevnte spillere her, og jeg har hørt de fleste på sacd. Linn er sålangt det beste jeg har hørt, og jeg mener du skal laaangt høyere opp i pris for å sammenligne mot Linn.

Topp Bunn