SACD spiller med digital inn. Hva finnes?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Lurer litt på å skifte DACen med en toppklasse SACD (gjerne DVD-audio også) som har digital inn. På den måten slipper jeg to bokser. Er veldig glad i Audio Note dacen min da den har skikkelig kropp. Hva finnes som er minimum på tilsvarende nivå?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.100
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
dCS Puccini :)
Fabelaktig kvalitetsspiller, med svært god dac og pre. Med digitale inn og utganger.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
lars_erik skrev:
Fabelaktig kvalitetsspiller, med svært god dac og pre. Med digitale inn og utganger.
Flott den, helt sikkert minimalt med "digitallyd" i den.

Har den kropp i forhold til Audi Note dacer?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.100
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
hel skrev:
lars_erik skrev:
Flott den, helt sikkert minimalt med "digitallyd" i den.

Har den kropp i forhold til Audi Note dacer?
Flott og fyldig kropp. Og en enorm oppløsning.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Slik jeg forstår åpningsinnlegget er du på jakt etter en SACD-spiller som også har digital inn? Eller mistforstår jeg helt?

I fall ikke, så er Marantz sine s2-versjoner å vurdere. SA-15s2 er en fullgod SACD-spiller som har optisk inngang slik at den også kan benyttes som DAC.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
HEL skrev:
Lurer litt på å skifte DACen med en toppklasse SACD (gjerne DVD-audio også) som har digital inn. På den måten slipper jeg to bokser. Er veldig glad i Audio Note dacen min da den har skikkelig kropp. Hva finnes som er minimum på tilsvarende nivå?
Hvorfor skal du ha to bokser? Vil/skal/må du ha en sølvplatespiller?
Som du har sett her på HFS så er det tvilsomt at du kan høre forskjell på høyrez og cdkvalitet, så dette med SACD er i beste fall opphauset.
Kabelforskjeller er tilstede, men hvis jeg oppfatter deg korrekt så er de så små at det er bare tull å bruke tid på det.
Det samme må da være gjeldende for CD/SACD/HØYREZ forskjellene?
En god innspilling er en god innspilling og det er langt viktigere enn hvilket format den spilles av i.

Lurer litt på ordet "toppklasse", mener du da type Sony XA5400ES-klasse eller virkeligdyrtogflottsomsånnesomkosterminst100kspillere-klasse?

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.130
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
RoDa skrev:
HEL skrev:
Som du har sett her på HFS så er det tvilsomt at du kan høre forskjell på høyrez og cdkvalitet, så dette med SACD er i beste fall opphauset.
Kabelforskjeller er tilstede, men hvis jeg oppfatter deg korrekt så er de så små at det er bare tull å bruke tid på det.
En god innspilling er en god innspilling og det er langt viktigere enn hvilket format den spilles av i.

Lurer litt på ordet "toppklasse", mener du da type Sony XA5400ES-klasse eller virkeligdyrtogflottsomsånnesomkosterminst100kspillere-klasse?
Et sannhetens ord RoDa, den får du en "sekser" på, etter som det er freddan 8)

gismo

Ps: Meeeget enig! Finnes ikke et formater, kHz eller masse bit som oppveier en god orginal.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Ligger en brukt Wadia 581i hos OHFC.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:
HEL skrev:
Kabelforskjeller er tilstede, men hvis jeg oppfatter deg korrekt så er de så små at det er tull å bruke tid på det.

Der datt jeg ned på jorda igjen RoDa. Du har fullstendig rett ;D

Jeg ville aldri begynt å fantaserer hvis ikke jeg ikke hadde 50 stk strøkne praktisk talt ubrukte SACD liggende.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HEL skrev:
Jeg ville aldri begynt å fantaserer hvis ikke jeg ikke hadde 50 stk strøkne praktisk talt ubrukte SACD liggende.
Plenty av Blu-Ray- og DVD-spillere kan spille SACD. Kanskje din kan?

Min Cambridge Azur 650BD kan til og med outputte dem som PCM på Coax-utgangen.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Jeg har en Pioneer DV-50LX
Pioneers siste multispiller
På gode dvd-audio plater låter den like bra som AN dacen på CD

Men.......er det mastering eller antall bit ???

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HEL skrev:
Jeg har en Pioneer DV-50LX
Pioneers siste multispiller
På gode dvd-audio plater låter den like bra som AN dacen på CD

Men.......er det mastering eller antall bit ???
Da antar jeg at du ikke bruker AN Dac når du spiller DVD-A? Da kan det jo være at det er bedre lyd (en lyd du liker bedre) fra AN Dac's analoge utgangstrinn enn i Pioneer-ens også.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Aner ikke. Tror nok jeg skal være fornøyd med AN Dacen allikevel. Den gjør jo jobben sin.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
HEL skrev:
RoDa skrev:
HEL skrev:
Kabelforskjeller er tilstede, men hvis jeg oppfatter deg korrekt så er de så små at det er tull å bruke tid på det.

Der datt jeg ned på jorda igjen RoDa. Du har fullstendig rett ;D

Hei!

Jeg kunne aldri tenkt meg å ha en spiller uten SACD-mulighet; elsker det formatet! Merkelig når profilerte folk på den ene siden ofte klager på begrensingen i digital/red-book (gjerne i forbindelse med vinylprat) samtidig som de minimaliserer høyoppløselige digitale format som DVD-A og SACD (du hører ikke forskjell, formatetene er døde osv).

Jeg elsker SACDene mine, har til gode å høre EN dårlig SACD (Har bare med klassisk musikk dog). Har plenty CDer med både god,middels og dårlig lydkvalitet.

Si fra om du vil selge SACDene dine! :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Odd J skrev:
Merkelig når profilerte folk på den ene siden ofte klager på begrensingen i digital/red-book (gjerne i forbindelse med vinylprat) samtidig som de minimaliserer høyoppløselige digitale format som DVD-A og SACD (du hører ikke forskjell, formatetene er døde osv).
Problemet er ikke CD-formatet, men innspillingene. Formatet i seg selv er i stand til å levere super lyd.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Det kan jeg være enig i, delvis hvertfall. Det jeg har lest om de aller siste superspillerne/DACene som har kommet nå så kan det virke som om en del av 'bivirkningene' for CD-formatet er minimert. Men du får veldig mye gratis ved å gå for et høyoppløst format i utgangspunktet.

Det blir litt som for DVD/Bluray: Da DVD rådde markedet alene var det veldig stor forskjell på bildet. Billige DVD-spillere hadde begrenset bildekvalitet mens påkostede spillere med dyre prosessorer klarte å få mye mer ut av samme plate. På Bluray med sin enormt mye større informasjonstetthet er plutselig forskjellen mye mindre, tilnærmet ikke-eksisterende. Selv den billigste plastbiten av en spiller til noen få hundrelapper har et fenomenalt bilde.

Litt sånn for musikk også; jo mer informasjon DACen har å jobbe med jo lettere er det å få et bra resultat. Tror du må veldig høyt opp i pris for CD-spillere som gjør den lydmessige jobben som du får implisitt i hi-rez formatene.

Særlig hvis man er veldig interessert i klassisk musikk er det dumt å hoppe over SACD. Kjempeutvalg. Og det er ofte audiofile entusiaster som gir ut på SACD.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Enig med deg Odd J

Jeg har en Pioneer DV-LX50. Pioneer kaller den en high end multispiller, den siste de lagde. Den var billig. kr 6000. Jeg kjøpte den for halv pris hos Soundgarden når den var på vei ut.
Den har pure audio utgang hvor videokretsen skrus helt av.

http://www.pioneer.eu/uk/products/archive/DV-LX50/index.html

Jeg erfarer at med dvd Audio og gode sacd innspillinger så er det hørbart mindre støy enn på CD. Alt er litt glattere. Den holder følge med AN dacen lydmmessig, men selv om det er lavere støygulv på Pioneer spillern har AN bedre grunntonetrøkk.

dumdumboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2004
Antall liker
2
Marantz har nettop lansert SA-15s2 som er sacd spiller med digital inngang. Ellers har vel alle de nye sacd spillerne fra Marantz digital inngang..

Topp Bunn