Sølvsuper 12C

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Heisann.
Jeg ser nå på en Sølvsuper 12C. Det er ikke lyd i høyre kanal når kassettspilleren er på. Er fin lyd i begge kanaler ved FM, Phono og Tape.
Er ikke så bevandret i kasettspillerfunksjonen på disse, men hvor skal jeg lete? Kan feilen ligge i kasettspillerbryteren altså kasettswitch? Skjema?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Skjema etc finner du her.
Regner med du har sjekket loddinger, renset brytere, renset lydhode etc.?
Det er jo litt elektronikk i kassettspilleren som kan være årsaken.

Lyden fra kassettspilleren til forsterkeren går via 2 ledninger til en plugg rett bak MONO knappen.
Hvit med røde striper (høyre), og grønn med gule striper (venstre).
1642537371608.png

Du kan jo sjekke om du har lyd der og om du får lyd derfra og ut i høyttalerne.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Har faktisk slurva litt. Skal sjekke kortet og loddingene på kasettdelen. Blir kanskje litt slitasje der knappene for casettspiller står etter mye trykking iløpet av 45 år.....
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hm....da er vi i gang igjen...det er lyd i begge når jeg spiller kasett nå jeg trykker inn MONO!!!😀
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Nå ble det lyd i Stereo på begge!!! Gjorde som du sa, men rensa volumpotmeter i tillegg!!. Da blei det bra! Mangler bare ei rød LED til stereopære, satte inn ei lita rød signalpære, men den lyser ikke....
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Så bra at du fikk lyd i den.
Men det funker ikke med en vanlig glødepære som erstatning for LED.
LED har både lavere spenning, men også mye mindre strømtrekk.
Langt fra nok til å få en glødepære til å lyse.

Du må bruke en LED.
Husk at LED er polaritets avhengig (pluss og minus må være rett).
Så prøv først å snu LEDen i den holderen den står i i skalaen.
Har ikke vært borte i at disse små LEDene har vært defekt, men det kan jo så klart skje...
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Ok, takk for beskjed. Det løste seg når jeg brukte CRC- 2-26 på potmetere og brytere tror jeg. Fått tips om det.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Har prøvd litt forskjellig. Prøvde å ta den ut og sette den inn igjen. Vet du om jeg kan måle den på et slags vis? Jeg prøvde et 9V batteri men ikke lys. Kan jeg måle den når den er løs med multimeter??
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ja, når du setter multimeter i diodetest så kan du teste en lysdiode (LED).
Pluss skal da på det lengste beinet på dioden. Dioden vil lyse om den er ok, og instrument vil vise spenningen den sender til dioden. Du finner også videoer om dette på YouTube.
 

AudioP

Medlem
Ble medlem
02.08.2012
Innlegg
26
Antall liker
23
Sted
Buskerud
Lyser den litt sterkt kan du legge en motstand i serie med den (spiller ingen rolle hvilke bein). Prøv f.eks med 1K, gå opp i verdi om du skal dempe mer.

Ps. Skal du teste en lysdiode med en spenning, må du alltid ha motstand i serie for å begrense strømmen, ellers risikerer du at de ryker.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Takk. Jeg pussa av med fil frampå da blei det bedre!!
Ellers har jeg en annen Sølvsuper 12 med originalt 12V 3W skrupærer i skala.
Prøvde å sette inn LED, de pulserer. Har en sort som er 6V LED, de vibrerer mindre,men de sterkeste er 12V men altså pulserende lys hvis dere skjønner. Har lyst å bruke disse, men hva kan jeg gjøre for å få bort pulseringa på en ikke akt for inngripende måte?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Sølvsuper 12 med originalt 12V 3W skrupærer
Kan ikke huske å ha sett en SS12 med slike pærer.
Alle har hatt matte T10 pærer, slik som denne:
1642711167713.png

De er på 6,3Volt og står i 3 sett av 2 pærer i serie.

Problemet er at de står på 12Volt vekselstrøm, mens lysdiodene skal ha likestrøm.
Så en eller annen form for ombygging må til.

Enten likerette den eksisterende strømmen til lampene,
på kretskortet lampene står på så bruker det være ledig plass for en likeretterbro
og kondensator, så det er mulig å gå den veien.

Et annet alternativ er å kutte den 12Volten der helt bort, og så hente fra 24Volt
spenningen som er i radioen, den er jo likespenning allerede, så det trengs bare
en passende motstand for å dempespenningen ned til de ca. 2volt som LED trenger.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg spraya record-vender på kassettspiller og trykte inn flere ganger i mange omganger så kom lyden tilbake i høyre kanal. Jo jeg har to stk Sølvsuper 12 med skrupærer, se bilde. Det sitter 4 under skinn og 2 oppå til høyre. Det er 12V 3W pærer her hele veien. Jeg måler spenning over pærene og det er 12 V.
IMG_20220121_105446.jpg
 
Topp Bunn