Sølvsuper 12 - spraking/koking i venstre kanal

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei. Har fiksa på en Sølvsuper 12. Stått urørt i 25 år. Svært mange loddinger var løse, nesten alle til høyttalere og PHONO/TAPE. Et typisk problem.
Har også satt inn ny AM-snor.Rensa og ntrykt inn oh ut/vendt alle pot flere ganger.
Alt vel. Det er jevn og god lyd i begge kanaler, MEN det koker/spraker litt i ve. kanal, uansett lydnivå.
Har også skifta begge utgangskondensatorer på 2200 uF, men kokinga forsvinner ikke.
Hva kan jeg gjøre? Merker meg at når jeg vrir på BALANCE-fram og tilbake så spraker det enda mere til begge sider, dog i ve.kanal bare.
Sprakinga blir på en måte værre når jeg vender på balanse-knappen.
Jeg har gått over loddinger ellers også.
Burde jeg ha tatt en runde til med spray på potmetere og snudd og trykt x flere?
Noen som har efaring med samme problem?
Enn den store grønne elektrolytten på 4000uF? Har den noe innvirkning på dette?
Bær jeg fokusere på BALANCE-bryter? Hvordan kommer jeg til inni den? Litt vanskelig å rense inni, ganske lukka system. Må jeg virkerlig lodde den ut og demontere den?

20220110_221254.jpg
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Problemet med sprak/koking forsvant noe, jeg snudde 400 ganger BALANCE-knapp fram og tilbake og stor bedring
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Prøv dette:


Har brukt dette med stor hell på potmeter som aldri har blitt stille uansett hvor mye vanlig elektronikkrens man har sprayet inn i de..

Frog79
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Slik "koking" er nok ofte relatert til dårlig kontakt i potmeter ja.
Det trenger ikke bare være volum, balanse og tonekontrollene,
det kan også være i de små trimme potmetrene i utgangene.

For å rengjøre potmetrene på SS12 så bruker jeg plassere radioen opp/ned først.
Så spraye litt rensespray inn mellom potmeter og kretskortet slik at det renner litt ned i potmeteret.
Greit med en liten bøy på røret slik at det spruter ned i potmeteret.
Spray litt, beveg akslingen mange ganger, spray på nytt og beveg aksling.
Gjenta 3 - 4 ganger da bør det være ok.
Pakk tett med tørkepapir rundt potmeteret og mot kretskortet og snu radioen tilbake i rett stilling.
Dette fanger da opp overskytende renseveske slik at det ikke renner ut over kretskortet.
Så er det bare å ta neste potmeter, og neste potmeter og...
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg har en Sølvsuper 12 som jeg har ordna litt på.. Bytta ON/OFF- potmeter da dette var gåen. Bytta også signalmeter for stereosignal. Bytta hele indikator med koblinger slik at jeg slapp å lodde av/på.Alt vel den fungerer! Satt i nye lyspærer- FM og AM søker går fint!
Men - når jeg slår på FM så er det kun lyd i venstre kanal (vet ikke om det var slik før jeg begynte med den..) Alt vel ellers- stereopære og indikatorviser gjør utslag! Når jeg trykker inn MONO så er det plutselig lyd i begge. På PHONO og TAPE er det fin lyd i begge kanaler.
Hva er årsaken til dette?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Mest sannsynlig dårlig kontakt i FM eller PHONO bryteren, eller i en lodding der.

Er det ikke der, så er det egentlig bare stereodekoderen (U801) og kretsen etter den
(Q905 og Q907) som kan gi en slik feil.
Har aldri opplevd at selve dekoder ICen har vært defekt, så det er nok lite sannsynlig.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Takk, Geir Endre for hjelp. Jeg har snakka med en annen, også skal først sjekke om det er signal på C917 og C919.
Er det det så er nok feilen i bryter, eller loddinger på Phono-bryter og FM-bryter.
Skal komme tilbake til dette. received_311824357393213.jpeg
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg har målt spenning på C917/C919. Den viste konstant 0,3V AC på begge. Satte sort på jord rød på en av pinnene på den gule og grønne på bildet. Fikk ikke til å måle på selve elektrolytt, måtte i så fall under på printet.
Når jeg tar ut grønn ledning så skjer ingenting med høyre kanal, ingen bedring om jeg "rugler" på den. Ingen reaksjon. Når jeg tar ut gul ledning på bildet så forsvinner lyd i venstre. IMG_20220116_102602.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Enkleste måten og teste om det er lyd fra de pluggene og fremover er å plugge de løs fra kretskortet og så berøre den bakerste pinnen på de med fingeren. Du skal da få during i den respektive høyttaleren. Volum bør være satt litt lavt når du tester.

En annen måte for å sjekke om du har lyd på et punkt er å bruke noen gamle aktive PC-høyttalere (vi har vel alle noen slike liggende og slenge?).
Disse kan forsterke opp slike svake signal slik at man kan høre om det er signal der,
og da sammenligne høyre og venstre f.eks.
20220116_140904.jpg

Slik som her.
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jepp, jeg gjorde det. Jeg fant i ettermiddag ut at feilen skyldtes en liten bagatell, en slags tabbe av meg. Det releet av ledninger til venstre oppå FM-switch hadde jeg kobla ett hakk for lang opp...når jeg bytta det ut..Flytta det et hakk ned og fin lyd i begge kanaler på FM.Mwn takk igjen! Lærerikt med feilsøking
 
Topp Bunn