Søkefunksjon

R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg har litt problemer med å få søkefunksjonen til å fungere som jeg ønsker. For det første finner den ikke alle forekomster av det jeg søker på. Jeg vet det finnes flere forekomster som ikke blir funnet. I tillegg viser den resultatene som tråder og ikke som innlegg. Når jeg så trykker på tråden blir jeg navigert til første innlegg i tråden og ikke til innlegget som inneholder det jeg søker etter.

Er det bare meg som ikke vet hvordan dete skal gjøres eller er det noe feil her?

Mvh
Roysen

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Hei,

Jeg har litt problemer med å få søkefunksjonen til å fungere som jeg ønsker. For det første finner den ikke alle forekomster av det jeg søker på. Jeg vet det finnes flere forekomster som ikke blir funnet. I tillegg viser den resultatene som tråder og ikke som innlegg. Når jeg så trykker på tråden blir jeg navigert til første innlegg i tråden og ikke til innlegget som inneholder det jeg søker etter.

Er det bare meg som ikke vet hvordan dete skal gjøres eller er det noe feil her?

Mvh
Roysen
Jeg har samme problem, håper og tror at det ikke skal være sånn.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg tror jeg skjønner hva dere mener.

Aller først - når dere skriver noe i søkefeltet - så kommer det opp en popup boks med alternativene "Søk kun titler" eller "Vis resultater som innlegg".

sokemotor.jpg

Hvis du velger "Kun titler" så søker den kun i overskrifter.

Søkemotoren er bygget opp slik at den viser de mest relevante søkene.

La oss f.eks. søke på "Fidelity", samt velge "Søk kun titler".

Det kommer opp rundt 10 søkeresultat, og du vil f.eks se tråden "Fidelity 56", som er den mest aktuelle tråden om Fidelity akkurat nå.

Vi vet at hvert eneste nummer av Fidelity har en egen tråd, og hvorfor kommer ikke de andre Fidelity trådene opp?

Da må du bli litt mer spesifikk - søk f.eks. på "Fidelity 19", samt velge "Søk kun i titler".

Da kommer det opp 3 resultat, og du finner tråden som ble startet i 2006 om Fidelity nummer 19.

To ting til slutt:

1. Avansert søk ikke oversatt ferdig ennå, og det er mange engelske ord og uttrykk som kanskje kan forvirre noe. Jeg skal få dette oversatt så snart som mulig.

2. Når du søker så kommer det ofte opp langt flere sider enn det er søkeresultater. Når du går til Side 2 så får du en feilemelding "Sorry - no matches". Søkemotoren fungerer slik den skal, men sidenavigasjonen viser feil antall sider, og dette skyldes en feil i vBulletin sin software. Det er samme problemet på www.vbulletin.com

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte jeg skulle gi et annet eksempel.

Jeg vet f.eks. at Roysen har snakket om en Audeeva musikkserver, og jeg tenker da å finne tilbake til innlegg om dette.

Jeg søker da på "Audeeva" og jeg krysser av for "Vis resultater som innlegg".

sokemotor1.jpg

Jeg finner 12 svar, og svar nummer 12 er et innlegg fra august 2011 hvor Roysen forteller om sitt møte/kjennskap til Audeeva.

Jeg trykker på denne, og jeg kommer direkte til innlegget.

sokemotor2.jpg

R

Roysen

Gjest
Takk for veiledningen.

Jeg benyttet avansert søk, så da har du besvart spørsmålet. Der fant jeg ingen mulighet til å velge å "se innlegg", men fikk bare opp tråder.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Takk for veiledningen.

Jeg benyttet avansert søk, så da har du besvart spørsmålet. Der fant jeg ingen mulighet til å velge å "se innlegg", men fikk bare opp tråder.

Mvh
Roysen
Aha, da har du sikkert gått til Avansert søk --> Søk i flere avdelinger.

Du må velge fanen: "Søk i en avdeling".

sokemotor4.jpg

Helt nederst får du spørsmål om du vil se resulatene som tråder eller innlegg. Den står automatisk på "Tråder", og du må skifte den til "Innlegg".

sokemotor6.jpg

Hvis du bruker "Søk i flere avdelinger", så er det ikke mulig å vise alle svar som innlegg, derav ingen mulighet for dette.

Topp Bunn