...at Posten dropper tog, kjører i stedet: http://www.dagbladet.no/2010/02/24/nyheter/tog/posten/10576107/
Det bildet i PDF-dokumentet så ikke lite manipulert ut....Valentino skrev:
Varmekjeledress (aka svalbardbunad) og bjørnef*tte er undervurderte klesplagg. Var på jobb ute i 18 kuldegrader og sterk kuling. Ingen problemer...Zomby_Woof skrev:20 blå er ikke noe utevær for min del.
... tør jeg nevne nye signal- og sikringsanlegg til noe i nabolaget av 15-20 mrd. kr?Valentino skrev:
Mener du at de rødgrønne har vært alene om å underfinansiere NSB/JBV?oddgeir skrev:Ny ledelse, ny regjering, nye velgere. 8)
... en mann og spett pr sporveksel over det ganske land?Terka skrev:...
Foregående uker så har det tilnærmet kommet overraskende på jernbaneverket at det kommer snø hver gang det har vært et snøfall, i februar. Og dermed så har man i etterkant snøfall måttet rykke ut til låste sporveksler som skaper forsinkelser. Til og med jeg viste stort sett hvilke dager det ville komme snø. Hva med å være litt proaktiv og ha folk ute i aktivitet når man forventer snøfall?
...
Et av de største problemene er at mange av sikringsanleggene til Jernbaneverket er antikvariske - relebasert logikk/prossesering - Eniac er high tech i sammenlikning. Det er nesten umulig å skaffe eller utdanne ny kompetanse på området - det er nesten ingen som ser noen fremtidig i å sysle med slike antikviteter. I tilegg er mange av disse anleggene dimensjonert til en lavere trafikkintensitet enn det vi har i dag....
Via venner så har jeg hørt uttalt fra en av de som har jobbet med reparasjon av signalanlegget på Skøyen at hele greia er så morken og oppspist (av mus etc) at han mener det er et under at det virker de dagene det gjør. Denne personen skulle forøvrig inn og gjøre et oppdrag på anlegget og endte opp med at det tilnærmet ble fast arbeidsplass. Med sånn kvalitet/standard så holder det ikke å reparere på det, det må byttes ut. Å bytte ut alt av anlegg må nødvendigvis ta tid, så det vil nok ta lang tid med forsinkelser både pga feil i gammelt anlegg og kapasitetsbegrensninger pga utbygging av spor/signalanlegg etc.
Avhengighet til at man får tilgang til fagfolk, maskineri, og materiale er det også. Og ikke minst god ledelse/prosjektledelse og planlegging.
...
Hvem skulle styrt samferdselen hvis ikke departementet og politikerne skulle gjøre det,da? Mulig at et meir profesjonelt NSB må til, men jeg ser ingen anna løsning på det, enn at dept. har det overordna ansvaret. Og til syvende og sist bevilgende myndigheter = Stortinget. Privatisering med markedstilpassa prissetting? Undres på hva en billett Bodø - Trondheim ville kosta da? Eller et månedskort på lokaltogene på Østlandet...? Men ellers er jeg enig med deg. Vi har utallige eksempler på at heimhørigheta til samferdselsministeren har veldig mye å si for hvor det satses. Nord-norge hadde sin Kyllingmark, og i den perioden spratt det opp bruer, flyplasser på hver ei øy i Lofoten ( Kyllingmark kom fra Svolvær, og hadde bakgrunn fra Flyvåpenet ), men veier brydde han seg ikke SÅ mye om. Og han luringen fra Vestlandet - han som laug folk midt i ansiktet mens han flira bredt...i den perioden kom det tunneler og bruer på Vestlandet så det holdt, osv. osv.Valentino skrev:Norsk samferdsel burde aldri vært styrt av de folkevalgte. Dyr lærdom, samferdsel som misforstått distriktspolitikk. Mitt distrikt får en bro så kan ditt distrikt få en tunnel. Og sånn har årene gått.
Det gjelder nok bergensbanen også.jan#jan skrev:I 1959 så gikk togene til Oslo 3 minutter raskere enn idag .. Vestfoldbanen ... midt i fylke ... det er verdt å tenke over ... og da stoppet dem på omtrent hver mjelkerampe ....
Nope, mener ikke det. Men ut fra volum det er på daglig persontransport i Osloregionen, den politiske satsning på at man skal over fra privatbil til kollektiv til/fra jobb, samt hvor mange mennesker disse forsinkelsene treffer her, og de økonomiske konsekvensene det får for samfunnet (tapt arbeidsinnsats for enkelte firmaer, ventetid på arbeidstakere som ikke møter opp pga togproblemer osv.) så burde det være enkelt, forutsigbart, og samfunnsøkonomisk å være litt mer proaktiv på dette.KJ skrev:... en mann og spett pr sporveksel over det ganske land?Terka skrev:...
Foregående uker så har det tilnærmet kommet overraskende på jernbaneverket at det kommer snø hver gang det har vært et snøfall, i februar. Og dermed så har man i etterkant snøfall måttet rykke ut til låste sporveksler som skaper forsinkelser. Til og med jeg viste stort sett hvilke dager det ville komme snø. Hva med å være litt proaktiv og ha folk ute i aktivitet når man forventer snøfall?
...
Det er helt forståelig, men det burde ikke være et økende problem (har ikke statistikk fra de siste år til å backe opp dette utsagnet, men det virker slik at det økende.), ei heller en unnskylding for forsinkelser/innstillinger.KJ skrev:Vinter, store temperatursvinginger (kondensering og ising mm) og snøfall vil alltid være en utfordring for skinnegåendetransport, på tilsvarende måte som det er det for mye annen transport.