Så trege er togene i Norge blitt...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ja du har vel sluttet å sende varer til kundene dine med NSB du også ? ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Det kan nok stemme. Men har ikke du særdeles god plass i den Skodaen din, da? -du turer opp og ned på tvers og langs..! ;D

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
29.913
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er ikke togene som har blitt trege, det er tiden som går så alt for fort.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ikke begeistret for NSB. Likevel har jeg akkurat kjøpt leilighet på Holmlia (og praktisk talt gjort meg avhengig av dem).

Det blir spennende å se hvordan det går fremover.  

Jeg kommer vel til å sykle til jobb om sommeren, men 20 blå er ikke noe utevær for min del.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Å? -det er jo en helt grei temp, det da. Kjøp noen gode klesplagg. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjaæææ... Pyse, født sånn, ikke noe å gjøre med. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Listekameler...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
20 blå er ikke noe utevær for min del.
Varmekjeledress (aka svalbardbunad) og bjørnef*tte er undervurderte klesplagg. Var på jobb ute i 18 kuldegrader og sterk kuling. Ingen problemer...

Johan-Kr

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D

- Jeg fryser! Jeg vil ha regnjakke!
-Nei! Du får ikke. Ingen vinner Trondheim-Oslo i regnjakke.

Vi vant.

Gleder meg til de nye langpendlertogene kommer. Men Jernbaneverket må også gjøre mye. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. Sporvekslere og kjøreledninger. Kjøreledninger og sporvekslere. All work and no play makes Jack a dull boy.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.593
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
... tør jeg nevne nye signal- og sikringsanlegg til noe i nabolaget av 15-20 mrd. kr?

mvh
KJ

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ny ledelse, ny regjering, nye velgere. 8)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Seffern, KJ. Norsk samferdselspolitikk er en skandale over tiår.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Norsk samferdsel burde aldri vært styrt av de folkevalgte. Dyr lærdom, samferdsel som misforstått distriktspolitikk. Mitt distrikt får en bro så kan ditt distrikt få en tunnel. Og sånn har årene gått.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har ikke helt troa på NSB om dagen jeg..

Eksempelvis, av 2 dager med å prøve å ta toget denne uken ble jeg stående uten tydelig informasjon når tog, eller buss som erstatning for tog, skulle gå. Endte opp med å ta bilen inn til jobb i Oslo. Neste dag så var jeg så heldig at jeg rakk et av regionaltogene (som var litt forsinket), det tok ca 1 time og 15 min mot normalt under 35-40 minutter. Hjemmover så rakk jeg også et tog pga det (og alle andre aktuelle tog) var forsinket. Endte opp med å kjøre bil resten av tiden da det er vinterferieuke og også mer forutsigbart mtp at man enkelte av dagene skal rekke å hente i barenhage. Er såpass lei av uforutsigbarheten med pendling at jeg vurderer å bytte jobb på grunn av det.

Foregående uker så har det tilnærmet kommet overraskende på jernbaneverket at det kommer snø hver gang det har vært et snøfall, i februar. Og dermed så har man i etterkant snøfall måttet rykke ut til låste sporveksler som skaper forsinkelser. Til og med jeg viste stort sett hvilke dager det ville komme snø. Hva med å være litt proaktiv og ha folk ute i aktivitet når man forventer snøfall?

Via venner så har jeg hørt uttalt fra en av de som har jobbet med reparasjon av signalanlegget på Skøyen at hele greia er så morken og oppspist (av mus etc) at han mener det er et under at det virker de dagene det gjør. Denne personen skulle forøvrig inn og gjøre et oppdrag på anlegget og endte opp med at det tilnærmet ble fast arbeidsplass. Med sånn kvalitet/standard så holder det ikke å reparere på det, det må byttes ut. Å bytte ut alt av anlegg må nødvendigvis ta tid, så det vil nok ta lang tid med forsinkelser både pga feil i gammelt anlegg og kapasitetsbegrensninger pga utbygging av spor/signalanlegg etc.
Avhengighet til at man får tilgang til fagfolk, maskineri, og materiale er det også. Og ikke minst god ledelse/prosjektledelse og planlegging.

Vel... alt blir så mye bedre når det går over! :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.593
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
...
Foregående uker så har det tilnærmet kommet overraskende på jernbaneverket at det kommer snø hver gang det har vært et snøfall, i februar. Og dermed så har man i etterkant snøfall måttet rykke ut til låste sporveksler som skaper forsinkelser. Til og med jeg viste stort sett hvilke dager det ville komme snø. Hva med å være litt proaktiv og ha folk ute i aktivitet når man forventer snøfall?
...
... en mann og spett pr sporveksel over det ganske land?

Vinter, store temperatursvinginger (kondensering og ising mm) og snøfall vil alltid være en utfordring for skinnegåendetransport, på tilsvarende måte som det er det for mye annen transport.

...
Via venner så har jeg hørt uttalt fra en av de som har jobbet med reparasjon av signalanlegget på Skøyen at hele greia er så morken og oppspist (av mus etc) at han mener det er et under at det virker de dagene det gjør. Denne personen skulle forøvrig inn og gjøre et oppdrag på anlegget og endte opp med at det tilnærmet ble fast arbeidsplass. Med sånn kvalitet/standard så holder det ikke å reparere på det, det må byttes ut. Å bytte ut alt av anlegg må nødvendigvis ta tid, så det vil nok ta lang tid med forsinkelser både pga feil i gammelt anlegg og kapasitetsbegrensninger pga utbygging av spor/signalanlegg etc.
Avhengighet til at man får tilgang til fagfolk, maskineri, og materiale er det også. Og ikke minst god ledelse/prosjektledelse og planlegging.
...
Et av de største problemene er at mange av sikringsanleggene til Jernbaneverket er antikvariske - relebasert logikk/prossesering - Eniac er high tech i sammenlikning. Det er nesten umulig å skaffe eller utdanne ny kompetanse på området - det er nesten ingen som ser noen fremtidig i å sysle med slike antikviteter. I tilegg er mange av disse anleggene dimensjonert til en lavere trafikkintensitet enn det vi har i dag.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino skrev:
Norsk samferdsel burde aldri vært styrt av de folkevalgte. Dyr lærdom, samferdsel som misforstått distriktspolitikk. Mitt distrikt får en bro så kan ditt distrikt få en tunnel. Og sånn har årene gått.
Hvem skulle styrt samferdselen hvis ikke departementet og politikerne skulle gjøre det,da? Mulig at et meir profesjonelt NSB må til, men jeg ser ingen anna løsning på det, enn at dept. har det overordna ansvaret. Og til syvende og sist bevilgende myndigheter = Stortinget. Privatisering med markedstilpassa prissetting? Undres på hva en billett Bodø - Trondheim ville kosta da? Eller et månedskort på lokaltogene på Østlandet...? Men ellers er jeg enig med deg. Vi har utallige eksempler på at heimhørigheta til samferdselsministeren har veldig mye å si for hvor det satses. Nord-norge hadde sin Kyllingmark, og i den perioden spratt det opp bruer, flyplasser på hver ei øy i Lofoten ( Kyllingmark kom fra Svolvær, og hadde bakgrunn fra Flyvåpenet ), men veier brydde han seg ikke SÅ mye om. Og han luringen fra Vestlandet - han som laug folk midt i ansiktet mens han flira bredt...i den perioden kom det tunneler og bruer på Vestlandet så det holdt, osv. osv.

Slik jeg ser det, bør NSB-ledelsen, Samferdselsdept. og de folkevalgte, snarest mulig bestemme seg for om vi skal ha en tidsmessig jernbane eller ikke. Hvis ja, få dobbeltspor langs heile landet, heilt til øverst i Pasvik. Med sidespor til Tromsø, Hammerfest, Vadsø osv. Først da kan vi snakke om jernbane i dette landet. Tenk på hvilke muligheter det vil åpne, mot Sverige, Finland og Russland. Først da vil jernbanen være et reellt transportalternativ til alle disse livsfarlige, superforurensende trailerne som suser langs E-6. Men skal hovedmål nr. 1 for NSB fortsatt være pendlertog til / fra Oslo, kan man heller legge ned heile greia, privatisere det heile, og få tog og regularitet a la Flytoget. Sånn som NSB driver på i dag, er det snart avviklet av seg sjøl.

mvh. VilhelmW

J

J.J

Gjest
I 1959 så gikk togene til Oslo 3 minutter raskere enn idag .. Vestfoldbanen ... midt i fylke ... det er verdt å tenke over ... og da stoppet dem på omtrent hver mjelkerampe ....

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
jan#jan skrev:
I 1959 så gikk togene til Oslo 3 minutter raskere enn idag .. Vestfoldbanen ... midt i fylke ... det er verdt å tenke over ... og da stoppet dem på omtrent hver mjelkerampe ....
Det gjelder nok bergensbanen også.

KJ skrev:
Terka skrev:
...
...
... en mann og spett pr sporveksel over det ganske land?
Nope, mener ikke det. Men ut fra volum det er på daglig persontransport i Osloregionen, den politiske satsning på at man skal over fra privatbil til kollektiv til/fra jobb, samt hvor mange mennesker disse forsinkelsene treffer her, og de økonomiske konsekvensene det får for samfunnet (tapt arbeidsinnsats for enkelte firmaer, ventetid på arbeidstakere som ikke møter opp pga togproblemer osv.) så burde det være enkelt, forutsigbart, og samfunnsøkonomisk å være litt mer proaktiv på dette.
Det gjelder forsåvidt alle regioner det jernbanen avlaster pendling mye og konsekvensene blir store dersom alle går over på annen transportform.

KJ skrev:
Vinter, store temperatursvinginger (kondensering og ising mm) og snøfall vil alltid være en utfordring for skinnegåendetransport, på tilsvarende måte som det er det for mye annen transport.
Det er helt forståelig, men det burde ikke være et økende problem (har ikke statistikk fra de siste år til å backe opp dette utsagnet, men det virker slik at det økende.), ei heller en unnskylding for forsinkelser/innstillinger.
Skal vi ha en skinnegående transport i Norge som man politisk vil at befolkning og bedrifter skal bruke så må man også gå hardt inn for at den fungerer som planlagt (rutetider og antall avganger holdes). Med dagens teknologiske muligheter så burde det også være mulig å holde dette i orden. (F.eks løsninger for automatisk avising av sporvekslere.)

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
431
Forstår ikke hva dere klager over. Teknologien innen jernbane har gått framover med stormskritt!
En kamerat tok lokførerutdannelse på slutten av 80-tallet. De hadde ikke direkte kommunikasjon med togleder og måtte
derfor ut av toget ved rødt lys og gå fram til nærmeste sveivetelefon langs linja. De fleste telefonene var merket
med hakekors...

Topp Bunn