Rørutstyr Så hvilken rørforhandler?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Han har lenge varslet opphør, men mener det var Audiomix som nevnte han for en måneds tid siden, at han enda hadde litt igjen..
Litt eller mye er relativt.
Nærmere 1/1 enn 1/2 mill tenker jeg.
Langt fra alle er interessante for audio.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
TC Tubes - specializing in vintage vacuum tubes og Karltone - Valves, Speakers, Guitar, Amp, Tubes, Accessories

TC tubes kan i tillegg til matching utvelge rør tilpasset din forsterkers operasjonpunk!!! Kjøpte KT120 som viste seg å være matchet til 1% avvik i gain i min forsterker. Kjøpe noen andre matchede rør fra nedlagt norsk forhandler som viste seg å ha 20% avvik i gain i forsterker,dvs ikke særlig gode med 1.6db forkjell mellom høyre og venstre kanal.
1% avvik?
Skal godt gjøres å måle med så liten margin.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.450
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er ikke for hverken å provosere eller kverulere, men kanskje kan det være lurt å lese seg litt opp på generell rørteori som kan avklare hva man faktisk kan forvente av spesifikasjoner ifb med rør. Selv om det etterhvert ble bukt en mengde maskiner var og er rørproduksjon i stor grad håndarbeide. Dette gir i seg sjøl produksjonsavvik, både under statiske og ikke minst dynamiske betingelser. Ved å se litt i den gamle rørlitteraturen, vil en finne at oppgitte data for et spesifikt rør nærmest er et statistisk gjennomsnitt, med tildels store toleranser. +/- 5-20% avvik fra normaldata ble ansett som normalt. Til spesielle applikasjoner måtte serier av rør måles ut, og fikk gjerne en tilleggsbetegnelse for å angi tettere toleranser. Også internt i dobbeltrør som feks ECC serien er det faktisk mer normalt med avvik enn det motsatte. Rør endrer også ofte karakteristikk under de første driftstimene. RCA anbefalte derfor 50t "innbrenning" av rør som skulle matches til spesielle applikasjoner. Matching under statiske betingelser er heller slett ingen garanti for at flere rør eller internt i dobbelrør vil være "matchet" under dynamiske betingelser, da kurvene omtrent alltid vil ha avvik.

Her er litt som er sakset fra den klassiske rørlitteraturen:
reflex

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
TC Tubes - specializing in vintage vacuum tubes og Karltone - Valves, Speakers, Guitar, Amp, Tubes, Accessories

TC tubes kan i tillegg til matching utvelge rør tilpasset din forsterkers operasjonpunk!!! Kjøpte KT120 som viste seg å være matchet til 1% avvik i gain i min forsterker. Kjøpe noen andre matchede rør fra nedlagt norsk forhandler som viste seg å ha 20% avvik i gain i forsterker,dvs ikke særlig gode med 1.6db forkjell mellom høyre og venstre kanal.
Det er nettopp disse forskjellene som gjør det mulig å matche de to kanalene. Bytte om rør til alt "sitter".
I Push Pull forstrkere fikser feedback det meste. I Single Ended må en ofte prøve flere rør med litt forskjellige egenskaper for å få det til.
Tok du kontakt med han som solgte deg rør med 20% avvik?

"med tildels store toleranser. +/- 5-20% avvik fra normadata ble ansett som normalt. Til spesielle applikasjoner måtte serier av rør måles ut, og fikke gjerne en tilleggsbetegnelse for å angi tettere toleranser."

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg målte opp noen GE 6SN7. Ia/gm.

FullSizeRender.jpg

Hvilke er "MATCHED"?

A

ANM

Gjest
Siden rørene skal stå i et diff trinn er jeg mest opptatt av triodebalansen i enkeltrørene.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det ligger to annonser for "RØR MANUAL" her.
Den ene selgeren vet ikke forskjell på rør data og test data.

IMG_1442.jpg

Nytrykk av AVO maualen fra 1981. Nå i A4 størrelse.Fint for oss godt voksne.

Klipp fra en annen annonse her:
Nytrykk av AVO sin Valve Data Manual Edition 23 fra 1981. Den har rørdata for de fleste rør som finnes.
Her finner du data for hva et nytt rør skal måle, samt ekvivalentliste for hvilke rør som kan erstatte et gitt rør.

AVO Valve Data Manual gir data for hvordan rørtesteren ( AVO CT160, VT160, VCM mk1, VCM mk2, VCM mk3, VCM mk4, og VCM 163) skal settes opp og hva som er nominelle verdier.
Dette er IKKE en manual med RØR DATA.
Et must for alle med en av de nevnte testerne.

Manualen har knapt noen verdi for andre enn de som har en av de nevnte testerne.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Mine preferanser går mest på hvilke rør som lyder best.
Her er det selvsagt rom for skjønn.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden rørene skal stå i et diff trinn er jeg mest opptatt av triodebalansen i enkeltrørene.
Ofte er mil spec rør likere enn standard rør på dette området. De ble produsert og selektert etter tettere toleranser.
10V forskjell i anodespening tror jeg neppe har noen betydning.

A

ANM

Gjest
Takk for tips, nei er ikke helt ape, men det føles godt at diffen er trangt specet. Alt for å bedre støyavvisningen og nevrosene. :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Mye mulig jeg ikke har disse nå.
Jeg sa til han som skulle ha to slike rør at han kunne matche selv.
Hm.....hvordan gjør jeg det?

Apropos testing. Jeg fant dette:

My recommendation for home testing: get a simple Emission tester like a B&K DYNA-JET, Heathkit, Eico or other NON-Gm tester. They are simple to use, stable, accurate and relate well to the life remaining in your tubes. Buy your tubes from someone who certifies their specs to be proper when new. Those specs are built into the tube and will remain constant as the tube ages. All you need to do is monitor the condition on the cathode coating, which is easily measured via emission. So if a tube was properly made and tested when new, all one needs to assess its current state is a simple emission tester.

Det betyr at for "folk flest" som vil teste om rørene fortsatt er brukbare eller ikke klarer seg godt med en "emission" tester.

En slik en er nok over kill for de fleste:
AVO 163.jpg

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Så da er Jederlabbens gode rykte rett. Sliter med lav gain på Riaa. Fikk forslag om noen gode NOS rør eller en annen utgave av de normale Golden Dragon 12ax røra . Mine 5751 rør er kanskje litt råere. Men kan ikke bruke de til low output mc pu :/ Har handlet rør før. Men ikke alltid selger lytter til rørene før han selger de! . Hyggelig pris på Gd. Lavere støy og endelig bedre gain. Samt selvsagt målt og matchet :)
Jeg har ingen betenkeligheter mot å dra tilbake :)
Arild
IMG_20170525_203333.jpg

Sist redigert:

Jederlabben

Bransjeaktør
Ble medlem
26.05.2017
Antall liker
4
Sted
Moss
Se her ja. Rør i Moss? Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Men det kanskje ikke så rart, da det har vært mye rør i det siste :p
Det stemmer, rør i Moss:)

Det er ikke så rart at du ikke har fått det med deg, da firmaet mitt (Jederlabben) er på flyttefot. En hjemmeside vil dukke opp om et par måneder.
Jederlabben har fra 2004 stort sett drevet med rørforsterkere og rør til musikkinstrument applikasjoner, og har først i senere tid inkludert HI-FI rørdistribusjon.

Tenkte med dette innlegg å bekrefte det som blir sagt her på HFS angående Jederlabben, og evt. klare opp i ting. Jeg kommer ikke til å delta aktivt her ettersom
det vil være i konflikt med forumets regelverk.

Jeg overtok Motron/Brynjar Kvanlid's agenturer på PM Components produkter (Golden Dragon rør og PM Guitartubes) ifjor, og den skandinaviske distrubusjon av disse
produktene. Det er riktig at Brynjar har 'litt' rør igjen, og at han avvikler i disse dager. Til de som har henvendt seg til Brynjar og føler at ting ikke blir fulgt opp, så ønsker jeg å påpeke at han har hatt til dels store utfordringer med helsa, som også har blitt nevnt her. Han er likevel en stor resurs, og jeg har forståelse for at han prøver å hjelpe de han kan så lenge han klarer. At Brynjar har en slags 'konsulentrolle' for meg er selvsagt svært positivt, som de fleste kjenner til så er han i besittelse av enormt mye spisskompetanse når det gjelder elektronrør.

Så får jeg også takke de som har nevnt meg her:)

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
4.294
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Godt å se at det dukker opp flere norske aktører her nå når Brynjar dessverre må gi seg, Mala og nå Jederlabben, og at ikke alt havner utaskjærs.
Har kjøpt en del rør opp gjennom tiden her, og har alltid handlet hos Brynjar og vært kjempefornøyd.

Topp Bunn