Så er McIntosh MP1100 fullbalansert?

A

ANM

Gjest
Dette er hva som står i manualen:

• Fully Balanced Circuitry
The MP1100 utilizes the very latest in Fully Balanced
Circuitry from the Input Connectors all the way to the
Output Connectors for the lowest possible noise and
distortion.
Dette vise koblingsdiagrammet

mpcon.jpg

Dette viser prinsippskjemaet

MP1100.jpg

Dette viser resistansmålinger av neg og positiv pinne mot jord

neg.jpg
pos.jpg

A

ANM

Gjest
Til mitt forsvar var det du og SH som rørte opp den gryta igjen. Sitter fortsatt å venter på svar fra Neby, McIntosh vil ikke svare. Dette er en sak som småirriterer meg litt. Det teite svaret jeg fikk fra produsenten for så å holde helt kjeft gjør det ikke bedre.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.078
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hmm.. dumt spørsmål.. men finnes det fullbalanserte platespillere?

A

ANM

Gjest
Det er ikke et dumt spørsmål og punktet jeg sitter fast på. Det som er sikkert er at visse preamp produsenter mener det.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Konsensusen var vel at siden en pickup har flytende jord og uten en "center tap" (norsk?), kan den kobles "differensiert", men ikke egentlig "balansert". Det finnes tonearmkabler med XLR-kontakter for "balansert" tilkobling.

Forresten var det kanskje egentlig ingen "konsensus". Noen mener at siden pickupens høyre og venstre kanal ikke har felles jord, er den "balansert" nok, mens andre mener at dette pr. definisjon ikke er balansert. Jeg synes det siste høres mest fornuftig ut, men også at å koble pickupen med XLR ("balanserte kabler") burde kunne gi fordeler i signaloverføringen likevel.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=28711

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Jeg innrømmer at jeg ikke er smart nok til å helt se forskjellen på balansert og differensiert. Men når det er sagt mener jeg at jeg er smart nok til å mene om et forsterkertrinn er balansert fra inngang til utgang og behandler et signal differensiert.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vinylengine-tråden har noen glupinger i seg som forklarer forskjellen og hvordan pickuper passer inn her. ...Tror jeg. :) "Balansert" er sentrert om et felles potensiale (f.eks. jord)... Men jeg mistenker at du vet dette, og da er ikke jeg smart nok til å forstå hva du ikke forstår, så... ;)

Hvis både "balansert" og "differensiert" kansellerer "common mode" støy, så er det kanskje likegyldig om den er "ekte balansert" eller bare differensiell? (NÅ er jeg på tynn is og dypt vann, føler jeg.) ;)

Men hvis spørsmålet egentlig er hvorvidt forsterkeren er Balansert/differensiert tvers gjennom, eller "single ended" på veien, burde det vel holde å undersøke om det finnes deler av signalveien der høyre og venstre kanal har felles jord?

http://www.hairballaudio.com/blog/resources/diy-resources/balanced-and-differential

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.153
Torget vurderinger
0
FWIW

"ECHT symmetrisch mit nur zwei Leitern ?

Normalerweise haben symmetrische Verbindungen 3 Leiter: Positiv, Negativ und Masse/Ground.
Nur bei zB. Tonabnehmern oder Mikrophonen, welche symmetrische Quellen mit nur 2 Leitern sind, ist der technisch korrekte Ausdruck :
Symmetrie ohne Massebezug bzw. schwimmende Symmetrie oder in englisch- floating balanced bzw. balanced without ground !
Ja, dies ist ECHT symmetrisch und keine Pseudo-Symmetrie! Das positive Signal ist verbunden mit einer eigenen Verstärkungsstufe und das negative Signal ist invertiert und auch mit einer eigenen Verstärkerstufe verbunden = Differenzverstärker !".
Kilde: phono vorverst?rker mc, bester phono preamp, Single-Ended, Class-A, RIAA, Vinyl, Audio, audiophil, analog, Stereo, HiFi, Verst?rker, stromverst?rker,

A

ANM

Gjest
Ok, definisjonen av balansert er altså et impedansespørsmål. Balansert vil si at begge de signalbærende lederne har lik impedanse til jord. Dette sier ingenting om hvorvidt signalet er differensielt eller ikke. Da gjenstår spørsmålet: Om pickup ikke har et midtuttak, utelukker det at signalbærerne ikke har lik impedanse til jord? Impedanse er jo et produkt av LCR.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ok, definisjonen av balansert er altså et impedansespørsmål. Balansert vil si at begge de signalbærende lederne har lik impedanse til jord. Dette sier ingenting om hvorvidt signalet er differensielt eller ikke. Da gjenstår spørsmålet: Om pickup ikke har et midtuttak, utelukker det at signalbærerne ikke har lik impedanse til jord? Impedanse er jo et produkt av LCR.
Se det siste innlegget i Vinylengine-tråden. Gir det svaret?

A

ANM

Gjest
Ja og nei! Husk jeg ser det fra et ståsted hvor jeg ikke klarer se hvorfor en pickup skulle være avhengig av et midtuttak for å tilfredsstillende kunne behandles av et balansert trinn. Det er McIntosh som hevder det er en utfordring eller mer korrekt umulig.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.153
Torget vurderinger
0
EKSEMPEL PÅ LETT FORSTÅELIG DIAGRAM

Jeg kom over følgende diagram over et balansert phonotrinn. Her er det vel liten tvil om hva som skjer.

McIntosh-diagrammet er til sammenlikning for viderekommende.

Uansett tror jeg man må stille seg spørsmålet: Hva er poenget med balansering? Hvis en summering og signalbehandling underveis ikke er helt kosher, dvs. reneste haram ifølge de religiøse, så får det bare være hvis det ikke innfører støy.

Er du religiøs, ANM?

Vi er kanskje litt religiøse alle mann...

BALANSERT PHONO.jpg

Topp Bunn