På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Jeg skjønner ikke hva de Ryanairansatte klager på. De har jo en bra arbeidskontrakt.

    Utdrag fra vilkårene for kabinansatte
    Generelt: * Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
    * Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
    * Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
    * Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
    * Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.
    Lønn:
    * Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
    * Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
    * Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

    * Kursing blir holdt av Ryanair, betalt av den ansatte, og trekkes fra lønnen over de første seks månedene

    * Lønnen utbetales av ulike bemanningsselskaper i Irland

    * Prøvetid 12 måneder, ingen fravær fra jobben blir betalt i denne perioden

    * Kan bli oppsagt på dagen de tre første månedene
    Trekk:
    * Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
    * Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
    * Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.
    Sykdom:
    * Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
    * Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager

    * Er du syk i mer enn tre dager kan Ryanair sende en lege hjem til deg
    * Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.
    Ferie og fri:
    * 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
    * Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
    * Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.
    Luxury! Monty Python - Four Yorkshiremen (Thirty years ago) - YouTube
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    3.959
    Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
    Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
    Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?
    Men Pinky da.......!!!

    Det er jo selvsagt fordi at det artigste de vet er å få lov til å fly. Der er jo nesten villige til å betale for å få lov til menge seg med "fiffen" som reiser med fly!! ( Ironimodus slutt!)

    Nei du har rett, det er arbeidsløshet sør i Europa og mange har ikke den luksus vi har, å kunne gå på NAV slik at man ikke behøver å bekymre seg om inntekt! Grunnen til at det er billig for oss å feriere sør i Europa er jo nettopp det "lille faktum" at det er en pågående krise som gjør at folk aksepterer å jobbe for knapper og glansbilder fordi alternativet er å ikke få noe som helst!!
    Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.
    Bare i løpet av en kort tidsperiode er 25 000 elver blitt borte i Kina. Min søster kom nettopp fra et ukesopphold i Bejing, lufta var så ekstremt foggy og forurenset at det var ubehagelig å oppholde seg utendørs, fortalte hun. Miljøvernministeren i Kina advarer nå om at så mange elver/vann er forurenset av industriutslipp, at får man ikke kontroll med dette i løpet av ganske kort tid, vil man risikere sosiale opptøyer pga mangel på rent drikkevann.

    Da er det kanskje ikke så rart at en stor verktøykasse i plast kan koste 49 kroner på Europris. Da har et par-tre ledd i Kina fått penger, importøren i norge, norske stat, detaljisten, frakt mellom Kina og Norge og frakt internt i Norge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.836
    Antall liker
    11.476
    Ett lite utdrag fra Ryanairs vilkår for passasjerer:

    [h=3]2.1 GENERELT[/h]Med unntak av innholdetbestemmelsenei artikkel 2.2 og 2.3, gjelder disse vilkårene for befordring kun påforflyreiser eller deler av flyreiser der vårt navn eller vår flyselskapskode angis på bekreftelsen/reiseruten for denne reisen/eller delreisen.
    [h=3]2.2 OVERSTYRENDE LOVVERKPRESEPTORISKE LOVREGLER[/h]2.2.1 Disse vilkårene for befordring gjelderer gjeldende i den grad de ikke strider mot gjeldende lover,med mindre de strider imot aktuelle lovverk, som da overstyrerhar forrang foranvilkårene.
    2.2.2 Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene for befordring er ugyldig under gjeldende lovverk, forblir de andre bestemmelsene i vilkårene gyldig i den grad de kan gjelde uten den ugyldiggjorte bestemmelsen.
    [h=3]2.3 VILKÅR HAR PRIORITET FREMFOR REGELVERK[/h]Dersom disse vilkårene for befordring og regelverket vårt kommer i konflikt, får disse vilkårene prioritet
    [h=3]2.4 GJELDENDE LOV OG RETTSKRETSLOVVALG OG VERNETING[/h]Med unntak av andre bestemmelser i konvensjonen eller aktuelt lovverk, utøves og styres kontrakten du har med oss, disse vilkårene for befordring samt regelverket vårt per lovverket i Irland. Tvister som skyldes eller er tilknyttet denne kontrakten, underlegges det irske rettssystemetdet som ellers er nedfelt i Konvensjonen eller gjeldende lovverk, skal din avtale om befordring med oss, og våre, reguleres og tolkes i samsvar med irsk rett. Tvister i forbindelse med eller knyttet til denne avtale er underlagt de irske domstoler.

    Noen som på en enkel måte kan forklare?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    1.792
    Torget vurderinger
    1
    Ett lite utdrag fra Ryanairs vilkår for passasjerer:

    2.1 GENERELT

    Med unntak av innholdetbestemmelsenei artikkel 2.2 og 2.3, gjelder disse vilkårene for befordring kun påforflyreiser eller deler av flyreiser der vårt navn eller vår flyselskapskode angis på bekreftelsen/reiseruten for denne reisen/eller delreisen.
    2.2 OVERSTYRENDE LOVVERKPRESEPTORISKE LOVREGLER

    2.2.1 Disse vilkårene for befordring gjelderer gjeldende i den grad de ikke strider mot gjeldende lover,med mindre de strider imot aktuelle lovverk, som da overstyrerhar forrang foranvilkårene.
    2.2.2 Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene for befordring er ugyldig under gjeldende lovverk, forblir de andre bestemmelsene i vilkårene gyldig i den grad de kan gjelde uten den ugyldiggjorte bestemmelsen.
    2.3 VILKÅR HAR PRIORITET FREMFOR REGELVERK

    Dersom disse vilkårene for befordring og regelverket vårt kommer i konflikt, får disse vilkårene prioritet
    2.4 GJELDENDE LOV OG RETTSKRETSLOVVALG OG VERNETING

    Med unntak av andre bestemmelser i konvensjonen eller aktuelt lovverk, utøves og styres kontrakten du har med oss, disse vilkårene for befordring samt regelverket vårt per lovverket i Irland. Tvister som skyldes eller er tilknyttet denne kontrakten, underlegges det irske rettssystemetdet som ellers er nedfelt i Konvensjonen eller gjeldende lovverk, skal din avtale om befordring med oss, og våre, reguleres og tolkes i samsvar med irsk rett. Tvister i forbindelse med eller knyttet til denne avtale er underlagt de irske domstoler.

    Noen som på en enkel måte kan forklare?
    I klartekst: "Me rævkøyrer deg der me kan."
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.134
    Antall liker
    10.538
    Sted
    Holmestrand
    Ett lite utdrag fra Ryanairs vilkår for passasjerer:

    2.1 GENERELT

    Med unntak av innholdetbestemmelsenei artikkel 2.2 og 2.3, gjelder disse vilkårene for befordring kun påforflyreiser eller deler av flyreiser der vårt navn eller vår flyselskapskode angis på bekreftelsen/reiseruten for denne reisen/eller delreisen.
    2.2 OVERSTYRENDE LOVVERKPRESEPTORISKE LOVREGLER

    2.2.1 Disse vilkårene for befordring gjelderer gjeldende i den grad de ikke strider mot gjeldende lover,med mindre de strider imot aktuelle lovverk, som da overstyrerhar forrang foranvilkårene.
    2.2.2 Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene for befordring er ugyldig under gjeldende lovverk, forblir de andre bestemmelsene i vilkårene gyldig i den grad de kan gjelde uten den ugyldiggjorte bestemmelsen.
    2.3 VILKÅR HAR PRIORITET FREMFOR REGELVERK

    Dersom disse vilkårene for befordring og regelverket vårt kommer i konflikt, får disse vilkårene prioritet
    2.4 GJELDENDE LOV OG RETTSKRETSLOVVALG OG VERNETING

    Med unntak av andre bestemmelser i konvensjonen eller aktuelt lovverk, utøves og styres kontrakten du har med oss, disse vilkårene for befordring samt regelverket vårt per lovverket i Irland. Tvister som skyldes eller er tilknyttet denne kontrakten, underlegges det irske rettssystemetdet som ellers er nedfelt i Konvensjonen eller gjeldende lovverk, skal din avtale om befordring med oss, og våre, reguleres og tolkes i samsvar med irsk rett. Tvister i forbindelse med eller knyttet til denne avtale er underlagt de irske domstoler.

    Noen som på en enkel måte kan forklare?
    Det høres jo ut som en sketsj!
    "2.3 VILKÅR HAR PRIORITET FREMFOR REGELVERK
    Dersom disse vilkårene for befordring og regelverket vårt kommer i konflikt, får disse vilkårene prioritet"
    Hva peker egentlig "disse" (den andre) på her?
     
    N

    nb

    Gjest
    Ett lite utdrag fra Ryanairs vilkår for passasjerer:

    2.1 GENERELT

    Med unntak av innholdetbestemmelsenei artikkel 2.2 og 2.3, gjelder disse vilkårene for befordring kun påforflyreiser eller deler av flyreiser der vårt navn eller vår flyselskapskode angis på bekreftelsen/reiseruten for denne reisen/eller delreisen.
    2.2 OVERSTYRENDE LOVVERKPRESEPTORISKE LOVREGLER

    2.2.1 Disse vilkårene for befordring gjelderer gjeldende i den grad de ikke strider mot gjeldende lover,med mindre de strider imot aktuelle lovverk, som da overstyrerhar forrang foranvilkårene.
    2.2.2 Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene for befordring er ugyldig under gjeldende lovverk, forblir de andre bestemmelsene i vilkårene gyldig i den grad de kan gjelde uten den ugyldiggjorte bestemmelsen.
    2.3 VILKÅR HAR PRIORITET FREMFOR REGELVERK

    Dersom disse vilkårene for befordring og regelverket vårt kommer i konflikt, får disse vilkårene prioritet
    2.4 GJELDENDE LOV OG RETTSKRETSLOVVALG OG VERNETING

    Med unntak av andre bestemmelser i konvensjonen eller aktuelt lovverk, utøves og styres kontrakten du har med oss, disse vilkårene for befordring samt regelverket vårt per lovverket i Irland. Tvister som skyldes eller er tilknyttet denne kontrakten, underlegges det irske rettssystemetdet som ellers er nedfelt i Konvensjonen eller gjeldende lovverk, skal din avtale om befordring med oss, og våre, reguleres og tolkes i samsvar med irsk rett. Tvister i forbindelse med eller knyttet til denne avtale er underlagt de irske domstoler.

    Noen som på en enkel måte kan forklare?
    Regelverket/viklårene gjelder, med mindre det strider mot lovverk. Da er det lovverket som gjelder. De andre bestemmelsene i regelverket/vilkårene som ikke strider mot lovverket gjelder dog fortsatt. Det er irsk rett som gjelder i tvistesaker.

    Preseptoriske vil for øvrig at det er rettigheter man uansett har, og selskapet kan ikke avtale dårligere rettigheter enn hva lovverket gir deg som reisende. I såfall er det lovverket som gjelder.

    Det er for øvrig ikke menigen at man skal lese slike vilkår og de ser med vilje ut til å være krøkkete formulert. Det gjelder neppe kun Ryanair.

    Jeg skjønner ikke helt hvilket "regelverk" det siktes til, men at vilkårene for reisen har forrang er ikke så rart - en flybillet er jo en kontrakt mellom den reisende og flyselskapet, og da er det kontraktsvilkårene for reisen som gjelder.

    Her er tilsvarende formuleringer fra regelverket til SAS:

    Våre Generelle Vilkår for Befordring gjelder så fremt de ikke strider med gjeldendetariffer eller lover. I slike tilfeller skal tariffer og/eller lover gå foran våre befordringsvilkår.
    I tilfelle del(er) av disse befordringsvilkårene strider mot gjeldende lov, skal likevel deandre bestemmelsene i vilkårene fortsatt gjelde

    BEFORDRINGSVILKÅRENE GJELDER FRAMFOR SELSKAPETS ANDREBESTEMMELSER
    Unntatt som angitt i disse Generelle Vilkår for Befordring, og i tilfelle motstrid mellomdisse Generelle Vilkår for Befordring og hvilke som helst andre bestemmelser vi måtteha som angår spesielle emner, skal disse vilkår ha fortrinn.

    http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Befordringsvedtekter-sep2012.pdf (28 sider, regner med alle som reiser med SAS har lest disse...)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.
    Dagens beste post. Hvorfor i alle dager skal vi kjøpe varer produsert av folk under forhold vi selv ikke ville finne oss i?
    Vi lever i verdens mest beskyttede, polstrede og glansbildeaktige land i verden. Vi kan rett og slett ikke forvente at det er slik i resten av verden. Det er vi som er unntaket ikke regelen. Og hvis vi skal nekte å handle med land som er fattigere enn oss så er det den aller mest effektive måten vi kan holde dem nede på, og sørge for at de aldri noensinne vil kunne nærme seg vår levestandard.

    Men det går jo en grense for hva man er med på å støtte med viten og vilje. Slaveri, barnearbeid, tvangsarbeid og Ryanair er langt over denne grensen.

    Ønsker vi en positiv utvikling i mindre velstående land er det beste vi kan gjøre for dem å samarbeide og handle med dem. Ikke å klesse trynet igjen på dem fordi de ikke arbeider etter LOs tariffer og de ikke er like gode som oss på alle måter. Ironien og den ekstreme nedlatenheten blir komplett om vi i tillegg til å nekte å handle med dem kaster noen småpenger til dem i form av u-hjelp, mens vi med medynk og hovmod ser dem krype rundt for å plukke dem opp.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.836
    Antall liker
    11.476
    Så da mener du at det beste er å fortsette jakten på hvor en vare produseres billigst? Sålenge lavest mulig pris er eneste målet så vil slavearbeid eksistere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så da mener du at det beste er å fortsette jakten på hvor en vare produseres billigst? Sålenge lavest mulig pris er eneste målet så vil slavearbeid eksistere.
    Nei, det behøver ikke være billigst produksjon. Det er mange kriterier man kan legge til grunn, og mange faktorer som kan utelukke produsenter. Men det blir helt feil i mine øyne å nekte å handle med alle som ikke har like god lønn og arbeidsforhold som oss heldige her i Norge. Det finnes tross alt mye mellom Norsk tarifflønn og arbeidsmiljø, og slaveri. Ser man så svart/hvitt på verden så ender man nok fort opp med underlige konklusjoner.

    Det bli jo mer og mer fokus på åpenhet f.eks. i klesbransjen, der flere og flere kjeder velger å vise sine leverandører og reagerer om det avdekkes uholdbare forhold. Slik bevissthet er med på å bedre forholdene til arbeiderne i landene de gjelder. Og her kan vi bidra med å velge bort dem som ikke vil være med på slik åpenhet.

    Men vi kan heller ikke mure oss inne og satse på å produsere alle varer vi forbruker lokalt, bare fordi vi er de arbeiderne i verden med høyest lønnsnivå samlet sett. Det er like egoistisk og brutalt å stenge grensene for handel som det er å handle med kjente "skurker".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.836
    Antall liker
    11.476
    Men da er vi enige. Lønnsnivået bør gjenspeile lokale forhold. Arbeidsforholdene må følge etiske normer. Den beste måten å hjelpe et menneske på er å gi det arbeid med en akseptabel lønn.
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ så da koker det lønnsmessig ned til om de ansatte i Ryanair er å betrakte som ansatte i Norge eller i Irland da? Om de er ansatte i Norge så tjener de altfor lite, om de er ansatte i Irland så er lønnen grei? Selv om de gjør akkurat den samme jobben?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.836
    Antall liker
    11.476
    ^ så da koker det lønnsmessig ned til om de ansatte i Ryanair er å betrakte som ansatte i Norge eller i Irland da? Om de er ansatte i Norge så tjener de altfor lite, om de er ansatte i Irland så er lønnen grei? Selv om de gjør akkurat den samme jobben?
    Ikke hvor de jobber, men hvor de bor. Ville du ha jobbet for et kinesisk selskap, med kinesisk lønn, men bodd i Norge? Lønnen er dessuten bare ett av punktene i kritikken mot Ryanair.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.
    Dagens beste post. Hvorfor i alle dager skal vi kjøpe varer produsert av folk under forhold vi selv ikke ville finne oss i?

    Fordi det er billig, og det store flertallet av oss er noen horer når det gjelder å betale minst mulig!

    Vi er i full fart mot å miste flere gamle tradisjonsrike håndverk fordi folket ikke vil kjøpe kvalitet laget på "gammelmåten" og istedet
    kjøper jalla som er laget i lavkostland. Jeg skal bryte sammen og tilstå at jeg har Kinamikk, men det lages jo ikke rørutstyr til noe i nærheten av folkelige priser i Europa. Forøvrig lages også det meste av stereo/multikanalutstyr i Asia. Men hadde det vært mulig hadde jeg kjøpt Tandberg!

    Men når det gjelder håndverk som står med en fot i graven kan nevnes urmakere, possementmakere og gullsmeder. Når så noen av dere en ekte smed??
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Go'gutt han O'Leary. Hans fagforeningshat er da veldokumentert. For ikke så lenge siden måtte han stå og ta i mot en totimers skyllebøtte fra en dommer i Irland, som mente at "this is no way to run an airline."
    Han ønsket å straffe noen Ryanair-piloter som hadde skrevet kommentarer på et nettsted for piloter.

    https://www.eurocockpit.be/sites/default/files/BALPA_CC_Log_F.pdf
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.052
    Antall liker
    1.287
    For ei stund siden fikk de mange bemerkninger for at de ba om rask landing/nødlanding for de hadde ikke bensin.
    Hvorfor skal de ha kr 70 eller kr 99, for en tur til Italia eller London.Prisen er latterlig og kunne 3-dobles eller mer, og alikevel nesten gratis. Kanskje da kunne kabinansatte få bedre lønn og råd til å spise.
     
    N

    nb

    Gjest
    Go'gutt han O'Leary. Hans fagforeningshat er da veldokumentert. For ikke så lenge siden måtte han stå og ta i mot en totimers skyllebøtte fra en dommer i Irland, som mente at "this is no way to run an airline."
    Han ønsket å straffe noen Ryanair-piloter som hadde skrevet kommentarer på et nettsted for piloter.

    https://www.eurocockpit.be/sites/default/files/BALPA_CC_Log_F.pdf
    Jeg skjønner virkelig ikke at de gidder. Det er litt som om man lurer på om folkene som bestemmer først og fremst er spik spenna gærne, og sekundært er opptatt av å drive flyselskap rimeligst mulig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.836
    Antall liker
    11.476
    Det latterlige er jo at totalprisen ikke blir så lav likevel. Med avgifter og gebyrer så havner Ryanair på omtrent samme pris som f.eks. Norwegian. Eksempelvis så skal Ryanair ha et gebyr på kr. 128 for at du bestiller billetten på nett. Flyplassavgifter som er inkludert i prisen hos andre selskap kommer utenom for Ryanair.
     
    N

    nb

    Gjest
    Med transport tur retur til avsidesliggende flyplasser og reisetiden for å komme seg til disse flyplassene fremstår konseptet som svært lite attraktiv for meg uansett
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ryanair handler om å lure kundene. Man oppgir en falsk pris og så baller det på seg ved rundt hvert eneste hjørne. Avgifter, gebyrer, feller og nedverdigende holdninger til kundene. Man er ikke et menneske om man er kunde hos dem men organisk fraktgods som skal melkes til siste dråpe om man ikke har svart belte i Ryan-forsvar.

    At folk finner seg i dette for å spare noen potensielle kroner er for meg vanskelig å forstå. Men det blir som fattigfolk som går på gaten og samler jubber fordi de ikke har råd til å egen tobakk, eller folk i arbeid som tusler rundt i sentrum i sene nattetimer og piller tomflasker fra bosskorgene. Joda.. man kan nok spare noen kroner på det. Men det har sin pris. Men lar man seg ikke affisere av de negative aspektene ved dette, og utelukkende sitter med kalkulatoren og regner på hvor mye man kan spare... så greit nok for meg. Folk skal selv få ta sine valg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg liker gebyret Ryanair tar dersom man ikke har skrevet ut billetten hjemme. Stiller du på flyplassen uten utskrevet billett, må du ut med 400 kroner for at de skal skrive den ut for deg. Det opplyser de selvsagt om, men det er et moment de har lagt inn fordi de regner med at det alltid vil være en prosentandel som enten har glemt å skrive ut billetten, eller har mistet den på vei til flyplassen. Og dermed øker de sine marginer.

    Dette tilsvarer virksomheter som ikke tilbyr Autogiro eller E-faktura på periodiske innbetalinger, fordi de regner med at noen vil oversitte fristen og de kan få noen kroner i påminnelsesgebyr eller inkassovarselgebyr, osv.

    Vi melkes.
     
    N

    nb

    Gjest
    Statsråder blir mediahorer i disse tider..
    Jeg synest det er ganske patetisk at de velger flyreiser når de skal fremstå som moralske. For det første er det knapt noe offer - de reiser nok fint lite med Ryanair i utgangspunktet, for det andre finnes det alltids alternativer og for det tredje betaler statsråder ikke reisene sine selv uansett.

    vi blir gjerne med på å krige litt rundt i verden på steder langt borte, men vi synker ikke så lavt at vi flyr med Ryanair. Godt våre folkevalgte har prioriteringene i orden.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Go'gutt han O'Leary. Hans fagforeningshat er da veldokumentert. For ikke så lenge siden måtte han stå og ta i mot en totimers skyllebøtte fra en dommer i Irland, som mente at "this is no way to run an airline."
    Han ønsket å straffe noen Ryanair-piloter som hadde skrevet kommentarer på et nettsted for piloter.

    https://www.eurocockpit.be/sites/default/files/BALPA_CC_Log_F.pdf
    Jeg skjønner virkelig ikke at de gidder. Det er litt som om man lurer på om folkene som bestemmer først og fremst er spik spenna gærne, og sekundært er opptatt av å drive flyselskap rimeligst mulig.
    Selvsagt gidder de. O'Leary har rekruttert en ledelse som deler hans verdenssyn om vinnere på toppen av pyramiden og resten av verden som rettighetsløse tapere som skal utnyttes.
    Under en primærvalgdebatt i USA stilte Ron Paul et retorisk spørsmål - hva fortjener en person som har fått en livstruende sykdom, og som ikke har tegnet livsforsikring? Fra salen kom et utbrudd: "Let them die!" - og det utbruddet høstet stor applaus.

    Vi har en økonomisk høyreside i verden nå, som etter Thatcher/Reagan målrettet har angrepet fagforeninger, arbeiderrettigheter, velferdsgoder, og statsfinansierte samfunnsgoder. De ønsker privatisering og at folk kun skal få det de selv har beredt grunnen for ved egen innsats. Målet er å redusere skatter og avgifter mest mulig, og å krympe statsapparatet mest mulig. "To each his own."

    Michael O'Leary underskriver 100% på denne filosofien, og for ham er flyselskapet en virkeliggjøring av berettigelsen i at noen få kan få sitte på toppen, gjennom å umyndiggjøre så mange som mulig. Så slik sett skjønner faktisk jeg at han gidder - dette er virkeliggjøringen av hans livsfilosofi.

    Kunne like gjerne kalt det Feudalair - økonomien er på vei inn i en ny føydalfase, og slike selskap fører an.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Høyre har skylda. Riktignok er det sosialistene som styrer både Norge og Irland, men vi har en økonomisk høyreside. Velferdsstaten blir rasert. Skattelette til de rikeste. Applaus når de fattige dør. Nyføydalisme. Thatcher/Reagan. Plyndring. Drap. Sex. Rasisme. Kake. Sprit. Bønder. Derivater.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Høyre har skylda. Riktignok er det sosialistene som styrer både Norge og Irland, men vi har en økonomisk høyreside. Velferdsstaten blir rasert. Skattelette til de rikeste. Applaus når de fattige dør. Nyføydalisme. Thatcher/Reagan. Plyndring. Drap. Sex. Rasisme. Kake. Sprit. Bønder. Derivater.
    Nå har riktignok Fianna Fàil vært med i samtlige irske regjeringer siden 1987, med unntak av etter valget i 2011, da Fine Gael og Labour Party overtok etter den økonomiske krisen. Så slik sett kan vi vel si at sosialistene delvis styrer i Irland.

    Ellers har du rett.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    3.959
    Så da mener du at det beste er å fortsette jakten på hvor en vare produseres billigst? Sålenge lavest mulig pris er eneste målet så vil slavearbeid eksistere.
    Nei, det behøver ikke være billigst produksjon. Det er mange kriterier man kan legge til grunn, og mange faktorer som kan utelukke produsenter. Men det blir helt feil i mine øyne å nekte å handle med alle som ikke har like god lønn og arbeidsforhold som oss heldige her i Norge. Det finnes tross alt mye mellom Norsk tarifflønn og arbeidsmiljø, og slaveri. Ser man så svart/hvitt på verden så ender man nok fort opp med underlige konklusjoner.

    Det bli jo mer og mer fokus på åpenhet f.eks. i klesbransjen, der flere og flere kjeder velger å vise sine leverandører og reagerer om det avdekkes uholdbare forhold. Slik bevissthet er med på å bedre forholdene til arbeiderne i landene de gjelder. Og her kan vi bidra med å velge bort dem som ikke vil være med på slik åpenhet.

    Men vi kan heller ikke mure oss inne og satse på å produsere alle varer vi forbruker lokalt, bare fordi vi er de arbeiderne i verden med høyest lønnsnivå samlet sett. Det er like egoistisk og brutalt å stenge grensene for handel som det er å handle med kjente "skurker".
    Det er ikke snakk om å boikotte enkelte land. Det er snakk om å betale en anstendig pris for varene sånn at at folk har noe å leve for og kan skaffe seg et anstendig liv.
    Som det fremkom i disse programmene på NRK om tekstilproduksjonen i Kina hvor noen av de 10 000'er av fabrikkene rundt Beijing ble besøkt: der fremkom det at fabrikkeierne var i en konstant priskrig med de vestlige importørene hvor prisen ble presset ned fra 1 dollar og 90 cent pr plagg, til 1 dollar og 85 cent. Denne prisen dannet da et grunnlag for hva som kunne betales de stakkars menneskene som sitter 12 timer hver dag foran skymaskinene.

    Er det ikke jævla patetisk at de samme menneskene fra vår del av verden som kriger om 5 og 10 cent pr produsert plagg i avslag fra Kina, boikotter Ryanair på grunnlag av dårlige lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte? Jeg syns det er temmelig patetisk.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.052
    Antall liker
    1.287
    Ja,man burde sikkert tenke seg om når man kjøper noe veldig billig,både flybilletter og annet.Hva er historien bak dette produktet?
    Slavearbeid, barnearbeid? Vanskelig å gjøre noe drastisk med det,tror jeg.I mange land er alternativet verre.
    Ta 3 og betal for 2, men jeg trenger bare 1.
    Dette kalles økonomisk vekst og suksess.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ja,man burde sikkert tenke seg om når man kjøper noe veldig billig,både flybilletter og annet.Hva er historien bak dette produktet?
    Slavearbeid, barnearbeid? Vanskelig å gjøre noe drastisk med det,tror jeg.I mange land er alternativet verre.
    Ta 3 og betal for 2, men jeg trenger bare 1.
    Dette kalles økonomisk vekst og suksess.
    Noen kaller det økonomisk vekst og suksess..men jeg er enig, man bør ikke drive med anna enn sandpåstrøing, hvis man sitter i glasshuset sjøl! Vi vil alle ha det meste billig, billig, billig - og da blir det sånn. Vreden, til det du trekker fram om U.S.A., det er jo sånn nesten 50% av den norske befolkninga vil ha det - de som hardnakka vil ha Høyre og Frp i regjering. Uten å tenke så veldig mye på bivirkningene... Man kan si mye om O'Leary, men han sier i alle fall klart fra hva han meiner.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror man at man det havner mer hos arbeidere om man kjøper dyre kinesiskproduserte klær enn om man velger billige modeller så kjøper man seg kanskje god samvittighet om man er av det ekstra naive slaget. Men den er ikke verdt mye. Det er ikke mye fairtrade i kinesisk tekstilindustri for å si det forsiktig.

    Å bruke pris alene som målestokk er derfor helt fånyttes. Man kan velge bort merker og produsenter som er kjent for å være griske utbyttere, eller man kan velge å handle europeiske produkter i stedet.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    835
    Antall liker
    221
    Tror man at man det havner mer hos arbeidere om man kjøper dyre kinesiskproduserte klær enn om man velger billige modeller så kjøper man seg kanskje god samvittighet om man er av det ekstra naive slaget. Men den er ikke verdt mye. Det er ikke mye fairtrade i kinesisk tekstilindustri for å si det forsiktig.

    Å bruke pris alene som målestokk er derfor helt fånyttes. Man kan velge bort merker og produsenter som er kjent for å være griske utbyttere, eller man kan velge å handle europeiske produkter i stedet.
    Jepp, det er ikke så mange år siden eg såg en svensk eller muligens dansk dokumentar ang hvor kjedene får produsert de klær de selger.
    Det var filmet i en fabrikk i ett lavkostland i asia, og der satt 2 unge jenter side om side og sydde klær til vestlige kunder, den ene sydde klær til en nordisk butikk som selger klær til veldig lave priser og hun som satt 30 cm unna sydde til en kjede som tar betydelig mer betalt (ca x5-6)for det de selger.

    Opp med hånden de som tror at det var tilsvarende forskjell i lønn og arbeidsforhold for de unge jentene som satt og sydde de klesplaggene ? Og tror dere det var en tilsvarende kvalitetsforskjell på arbeid og tekstiler som prisforskjellen de ferdige produkt selges for i europa og usa ?

    Spør du meg så tror eg at den største forskjellen er differansen på kalkylen/fortjenesten på utsalgspris og forskjellen på hvor mye de to vestlige kundene putter i egen lomme.
    Den tror eg er betydelig.....

    M.a.o så tror eg ikke at prisen i norske butikker gjenspeiler lønnen til de som produserer produktene, og heller ikke kvaliteten på produktet, det gjenspeiler dessverre desto mer kalkylen og fortjenesten til butikken/kjeden
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Elsker Ryanair som gjør at jeg sparer noen timer reisetid samt langt flere tidspunkt enn andre til min leilighet i spania ;) ;) ;) Hvordan klarer de og ansette folk og øke sine destinasjoner fra norge ? Nei selvfølgelig vil ikke jensemann og co reise med Ryan da det tar privatfly på våres regning. Slik er det i sovjet staten norge ;)
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    835
    Antall liker
    221
    Elsker Ryanair som gjør at jeg sparer noen timer reisetid samt langt flere tidspunkt enn andre til min leilighet i spania ;) ;) ;) Hvordan klarer de og ansette folk og øke sine destinasjoner fra norge ? Nei selvfølgelig vil ikke jensemann og co reise med Ryan da det tar privatfly på våres regning. Slik er det i sovjet staten norge ;)
    Ut fra det som er kommet frem i media i det siste, så virker det som at arbeidsforholdene hos dette flyselskapet er mye nærmere "sovjet stat" enn Norge.
    Her i landet har vi faktisk lov til å si ifra og varsle, om slike ting som nå er kommet frem i media ang dette flyselskapet.

    Det tror eg var vanskelig og farlig i tidligere sovjet, og tydeligvis ikke helt enkelt og ufarlig hos dette flyselskapet også.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Flotte ansettelseskontrakter i Ryanair. eddiei1 bør snarest søke om jobb. Kos!

    Her er den omstridte arbeidskontrakten - VG Nett om Reiseliv
    jeg tror jeg står over i alle fall, og regner med de fleste nordmenn gjør det samme.

    De får jo først krangle om vedkommende er ansatt etter norsk eller irsk lov, det tar vel fort sin tid om det skal krangles helt til Høyesterett. Jeg aner ikke hva som gjelder i irsk arbeidslivslovverk, men man får jo nesten anta at Ryanair er innenfor det lovverket.

    Noen som vet hvor mange norske det er som jobber for Ryanair utfra Rygge forresten?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Flotte ansettelseskontrakter i Ryanair. eddiei1 bør snarest søke om jobb. Kos!

    Her er den omstridte arbeidskontrakten - VG Nett om Reiseliv
    jeg tror jeg står over i alle fall, og regner med de fleste nordmenn gjør det samme.

    De får jo først krangle om vedkommende er ansatt etter norsk eller irsk lov, det tar vel fort sin tid om det skal krangles helt til Høyesterett. Jeg aner ikke hva som gjelder i irsk arbeidslivslovverk, men man får jo nesten anta at Ryanair er innenfor det lovverket.

    Noen som vet hvor mange norske det er som jobber for Ryanair utfra Rygge forresten?
    Det finnes domsavgjørelse i norsk tingrett på at Ryanair må akseptere norske bestemmelser ved arbeidstvister, og dette visste nok O'Leary, siden hans selskap alt har tapt en sak om dette, i Norge.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det finnes domsavgjørelse i norsk tingrett på at Ryanair må akseptere norske bestemmelser ved arbeidstvister, og dette visste nok O'Leary, siden hans selskap alt har tapt en sak om dette, i Norge.
    Jeg er ikke jurist, men jeg har ikke forstått det dithen at det er etablert at de er å regne som ansatte i Norge med norsk arbeidsmiljølov osv, at norsk rett gjelder ved tvister er (muligens) noe annet.

    Problemet så langt er at nesten alle uttalelser kommer fra partene selv eller folk som har sterk interesse den ene eller andre veien i saken. Det er ingen grunn til å regne LOs juridiske avdeling som noe orakel når de uttaler seg (selv om det selvsagt er fullt mulig at de har rett).

    Edit (har lest lit om dommen)
    Dommen du viser til (for øvrig en lagmansrettsdom) omhandler også en person som i all hovedsak hadde sitt virke på bakken, om det er direkte relevant for arbeid i luften (dvs for flyvertinner) får vi vel se.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Supplaise!

    suplies suplies!

    Den Asiatiske ryanair varianten heter: LIONAIR

    :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn