På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Så den, men det er jo ikke gjennomførbart. Og det vet de godt. Men de skaffer seg gratisreklame verdt store summer fordi det får stupide avisnisser til å bite på agnet og skrive om dem.

Man for all del, det er vel ikke overraskende at de henter tanker fra dyretransport og godsfrakt. Kanskje de vurderer stablebare kister neste gang.. med innebygde høyttalere med kontinuerlig reklame. I alle fall hvis de greier å pønske ut av hvordan de skal kunne selge folk skrapelodd mens de ligger i esken sin.

R

Roysen

Gjest
    Jeg kunne godt skrevet tog hvis det hadde hjulpet deg? Er det virkelig ikke mulig å harselere med billige flyturer uten å få slengt etter seg med slibrige kommentarer og hets? Det jeg skrev var et forsøk på ironi, det du skrev ble bare vulgært og plumt.
    Et ganske mislykket forsøk sådan.

Mvh
    Roysen

L

leser1

Gjest
    Så da gjelder altså:
    vestlending = alt vest for Hardangervidda, fra Røldal til Hawaii
    østlending = alt øst for Hardangervidda, fra Rjukan til Vladivostok
    sørlendending = alt sør for Hardangervidda, fra Bykle til Cape Town
    nordlending = alt nord for Hardangervidda, fra Geilo til Ny Ålesund

Nåvel.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke en kineser da? Må vel bli Østlending da?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.130
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Kjører du fra Kirkenes og langt sør kommer du til ---- Bergen :p

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som om O'Leary begynner å få et lite opprør å hanskes med. De ansatte finner seg ikke i allt tøvet!

Håper de lykkes med å ta rotta på denne tullingen!:mad:

G?r ut av Facebook ... | Facebook

Linken er til en PDF fil som kan lastes ned. Jeg vet ikke hvordan man gjør slike direkte åpningsbare så hvis noen kan fikse det er det fint.

L

leser1

Gjest
    Ser at Norwegian pilotene endelig skal få ordnet seg med matpause. Det var vel ikke for tidlig....de må være veldig sultne nå....
    Jeg liker vel ikke helt tanken på at bransjen er kommet så langt i sin hold-kostnadene-nede-for-enhver-pris at det da medfører at ansatte må gå sultne gjennom arbeidsdagen. Det er ikke en personalpolitikk jeg er tilhenger av.
    Og så er jeg ikke veldig begeistret over at pilotene skal sitte i cockpit på korte innenlandsflygninger og tukle med sandwich-smørbrød utpakking og majonessøl når de egentlig skulle ha konsentrert seg om å fly flyet.

L

leser1

Gjest
    Pussig hvor enkelt Norwegian slipper unna dyptgående spørsmål på TV2 nyhetene om de-icing problemene deres på OSL i kveld?
    Eter det jeg har forstått har SAS et eget system og har tilnærmet normal regularitet, mens Norwegian tydeligvis har spart seg til fant og har 4 av 5 avganger forsinket og/eller kansellert.

V

vredensgnag

Gjest
    Norwegian er vel et brohode i kampen mot norske lønns- og velferdsordninger.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959
    Jeg reiser til Manchester nå i romjula, og det blir med verstingselskapet: Ryanair. (...nei, jeg skal ikke på fotballkamp)

Da har jeg samlet sett foretatt 6 flyreiser med Ryanair, all time: London, Glasgow, 2x Berlin, Roma og nå Manchester. Samlet sett har jeg betalt under 5000 kroner for alle reisene, flyskatter og avgifter inkludert. Og jeg har aldri måtte ut med et eneste øre mer enn avtalt pris og alle flyene har vært on-time i forhold til rutetabell.
    Hvem i all verden er det egentlig som har betalt for mine flyreiser?? :D 5000 spenn er jo ingenting. London gikk for 99,- + avgifter, Glasgow til 1,- + avgifter.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    Jeg reiser til Manchester nå i romjula, og det blir med verstingselskapet: Ryanair. (...nei, jeg skal ikke på fotballkamp)

Da har jeg samlet sett foretatt 6 flyreiser med Ryanair, all time: London, Glasgow, 2x Berlin, Roma og nå Manchester. Samlet sett har jeg betalt under 5000 kroner for alle reisene, flyskatter og avgifter inkludert. Og jeg har aldri måtte ut med et eneste øre mer enn avtalt pris og alle flyene har vært on-time i forhold til rutetabell.
    Hvem i all verden er det egentlig som har betalt for mine flyreiser?? :D 5000 spenn er jo ingenting. London gikk for 99,- + avgifter, Glasgow til 1,- + avgifter.
    Se det i øynene, du er en snylter........

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959

Se det i øynene, du er en snylter........
    Det verste av alt er at Ryanair er et av få flyselskaper i europa som tjener penger.

Nå vil sikkert noen heve pekefingeren og si at jeg herved støtter opp om lave lønninger og dårlige arbeidsforhold for de ansatte. Vel, da er det mer umoralsk å kjøpe klær fra H&M, cubus, dressmann osv osv, samt mobiltelefoner, vaffeljern og hagemøbler, Imo.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Espen, er det lov å spørre om hva du jobber med/som?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Hmm...hvilken relevans har min jobb til innleggene i denne tråden?
    Jo bare en smule undring på om du er en av de som selv vil kunne merke på kroppen den sosiale dumping som Ryanair og etthvert Norwegian står for. Noen av oss vil kunne våkne opp til en jævlig "blåmandag" hvis den slags arbeidskontrakter/lønnsvilkår som O'Leary og Kjos jobber for blir virkelighet i flere bransjer.

Noen av oss er så heldige at vi ikke vil bli berørt overhodet, evt faktisk vil kunne tjene på det. Mange godt utdannede og etter norske forhold greit avlønnede vil kunne oppleve et merkbart løft i inntekt om vi tilpasser oss den europeiske normen der spennet mellom høytlønnede og lavlønnede er mye mye større enn i Norge. Samtidig vil lavlønnsgrupper med lite/ingen utdannning få merkbart dårligere vilkår.

Selv tilhører jeg nok de heldige som vil få en hyggelig lønnsutvikling hvis vi tilpasser oss europeisk nivå etter en Ryanairmodell som gjerne vil bli resultatet av en internasjonal konkuranseutsetting av min bransje. Grunnen til at jeg likevel ikke er tilhenger av noe slkt er at jeg ikke ønsker å leve i et samfunn der det er enda større ulikheter mellom folk.

N

nb

Gjest
    ^ du ville vel aldri finne på å kjøpe en vare hvor produksjonen er flyttet fra Norge/Europa til et sted langt borte hvor lønningene er en brøkdel og forholdene heller kummerlige og hvor de som opprinnelig produserte varen mistet jobben? Det er ikke lett å "act according to principles" i denne materien.

Under normale omstendigheter hadde jo f.eks SAS vært konk opptil flere ganger og de ansatte stått helt uten jobb i selskapet (i Norge hadde de dog nok funnet seg en ny jobb rimelig kjapt i en eller annen bransje).

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Det er en "liten" forskjell på å importere varer og å importere underbetalte arbeidstakere.

N

nb

Gjest
    Det er en "liten" forskjell på å importere varer og å importere underbetalte arbeidstakere.
    Forskjellen ligger først og fremst i hvor solidariteten begynner og slutter - det er bemerkelsesverdig ofte på landegrensen eller ved egen arbeidsplass. Solidaritet med stakkars utlendinger er ofte dårlig fordekt forsvar for egen lønn og egne goder. Ikke noe galt med det i og for seg - det er jo helt legitimt å drive lønnskamp, men det er ikke nødvendig å late som det ligger en slik enorm omtanke for stakkars utlendinger bak pratet til LO og lignende når de snakker om "sosial dumping".

Søreuropeisk tekstilindustri er f.eks omtrent utradert pga billig produksjon i Asia. Du skal nok lete langt og lenge før du finner noen som ofrer det en tanke når de står i butikken og prøver klær og tenker "Ånei, den kan jeg ikke kjøpe - den er laget i Kina".

Jeg kjenner ingen som drømmer om at alt skulle vært produsert innenlands og kostet en formue pga norsk lønnsnivå, men jeg har hørt mangt og meget fra folk som er bekymret for lønnsnivået i egen bransje. Det er en grunn til at en norsk rørlegger koster 850 kroner timen, en norsk elektriker rundt 6-700 mens man får en norsk snekker eller maler for 4-500. Forskjellen heter "konkurranse fra utlandet og delvis myndighetsbeskyttelse av virksomheten". Alle som strutter av glede når rørleggeren sender regningen sin og betaler den i nettbanken med et stort glis om munnen må gjerne rekke opp hånden.

Ditto med flypriser. I gode gamle dager når SAS hadde monopol og alt sikkert var strålende for de som jobbet i selskapet kostet det en middels formue å fly til Europa. Nå er det blitt mye billigere, til tross for at omtrent alle innsatsfaktorene har blitt mye dyrere. At kunder ikke er spesielt interesserte i å sponse en fet eks-monopolist er helt forståelig og jeg synest forsåvidt ikke det er så mye værre enn å kunne vasse i en større mengde materiell velstand fordi produksjonen av ting er flyttet dit den kan produseres rimelig.

Vedr trådens topic har jeg aldri fløyet Ryanair, men jeg har flydd med Norwegian, EasyJet, Southwest Airlines og sikkert en del andre lavprisselskaper jeg ikke kommer på i farten. Det har stort sett vært motivert av hvem kan fly meg fra A til B på passende tidspunk, aller helst direkte og rimeligst mulig. Altså ikke så veldig ulik beslutningsprosess enn andre ting. Ryanair har jeg ikke brukt fordi jeg ikke vil sitte halvannen time på bussen til Torp og heller ikke busse langt og lenge når jeg har landet på noe som ligger et godt stykke unna dit jeg faktisk hadde tenkt meg. Og nå reiser jeg med småbarn og da blir det enda mindre aktuelt siden en viss fleksibilitet på bagasjemengde verdsettes høyt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Et problem her er at hvis man ikke ønsker å gå i klær produsert i Asia må man nok gå naken, så det gir seg selv.

Problemet er dels knyttet opp i at transport er for billig! Uansett hvordan man ser på det er transporten mellom landene for billig. I et miljø/klimaperspektiv er vanvittig alt for billig. En kontainer med flyttelass fra Kirkenes til Hong Kong koster 22K fra Kirkenes til Oslo og så koster den 2,5K fra Oslo til HK!? Noe skurrer!! Prisen er fra Bring så den stemmer nok.

Likevel er det spørsmålet vi faktisk må stille oss om vi ønkser en utvikling der arbeidsforhold og lønninger fra Asia skal bli normgivende også her i Norge? Ønsker vi oss tilbake til det samfunnet der professoren på NTH hadde en lønn som var 100X større enn det hushjelpen hans fikk? Min morfar var en meget velholden herremann, så sent som på 20/30 tallet hadde han flere ansatte i huset, det var barnepiker, stuepiker, kjøkkenpike og kokke. I dag koster det så mye å ha noen til å vaske hjemme hos folk at de maksimalt har hjelp noen timer i uken. Ønsker vi oss tilbake til et samfunn der forskjellene er så store at noen har råd til å ha 4-5 ansatte "tjenere" i huset?? Jeg er politisk verdikonservativ, det er ikke det. Men jeg ønsker ikke et øyblikk å bli bakstreversk!

Hvis jeg fikk lov til å drive som Kjos ønsker med importert arbeidskraft som ikke skal betale skatt til Norge og som han ikke skal betale arbeidsgiveravgifter for og som heller ikke skal dekkes av norske bestemmelser om pensjon eller syketrygd, ja da skulle jeg blitt rik. Nesten uansett hvilken bransje ville dette kunne blitt en suksessoppskrift. En Tax Free sone med Moelvenbrakker, uten arbeidsmiljølov, der arbeiderene kunne bodd 3-4 måneder mens de jobbet som galeislaver 16 timer pr dag. Klart jeg kunne ha produsert billig på det viset. Hadde jeg betalt arbeiderne en dollar eller to mer i uken enn det de får i Kina ville de vært lykkelige! Jobbe som kulier i 4 måneder og så hjem til Kina for å være hos familien en måned før de kom tilbake for å jobbe 4 nye måneder 7 dager i uken. Klart dette er gjennomførbart. Det er kun "myndighetsbeskyttelse av virksomheten" dvs beskyttelse av mine norske konkurrenter, som kunne ha hindret en slik suksess. Og faktisk er jeg glad for at jeg pr i dag ikke kan gjennomføre noe slikt. For slike vilkår ville ganske raskt ha bredt seg til det øvrige norske arbeidsmarkedet og vi ville på kort tid ha returnert til de sosiale tilstander vi kjenner fra literaturen og som tidligere generasjoner bekjempet slik at vi i dag har rimelig ordnede forhold rundt på norske arbeidplasser. Vi kan faktisk ikke konkurrere mot asiater som har et helt annet kostnadsnivå og derfor kan overleve ( ikke nødvendigvis leve godt, men overleve ) på lønninger som er en brøkdel av hva norske arbidstakere må ha! Hele vårt samfunn ville rakne ganske så fort om man prøvde å redusere norske kostnader slik at vi kunne konkurrere på nivået "ufaglært arbeidskraft". Godt utdannede folk ville faktisk sitte i en helt annen situasjon der asiater nok ville stille stille større krav til lønn enn det som er gjengs her i landet i dag for å kunne opprettholde sin levestandard som de var vant med hjemmefra.

N

nb

Gjest
    ^ joda, greit nok. Bare ikke kall det omtanke for stakkars utlendiger som tvinges til å jobbe under slike vilkår.

I og for seg interessant i et solidaritetsperspektiv - dersom noen finner det fristende å tilby sin arbeidskraft til under norsk tariff, fordi det for vedkommende er mer attraktivt enn tilværet i hjemlandet, så lukter det ganske surt av solidaritetstanken når en norsk fagorganisssasjon (bevisst trippel s) sier at "nei, det går ikke fordi det er så synd på deg som må jobbe for under norsk tarrriflønn" (ditto trippel r).

Innen sjangeren "sosial dumping" (som jeg for øvrig synest er et dustebegrep) så er det få ting jeg ser på som mindre problematisk enn at f.eks et norsk flyselskap leier inn eksempelvis spansk eller polsk besetning på lokale (dvs ikke-norske) kontrakter. De kan presumtivt returnere til hjemlandet på slutten av arbeidsdagen og således i begrenset grad være eksponert for norsk kostnadsnivå.

Norsk velstand i oljealderens barndom var for øvrig tuftet på rovdrift av ansatte. Amerikanerene med ekspertisen levde som fyrster, mens søreuropeiske arbeidere ble sendt raka vegen heim om de var syke eller av andre grunner ikke kunne jobbe som tiltenkt.

Jeg har polsk vaskehjelp hjemme. Jeg er - i følge henne - eneste som betaler henne lønnen selv om hun ringer og er syk. Det har skjedd en gang - jeg tok det som en selvfølge at hun fortsatt skulle ha betalt da jeg er arbeidsgiver, og i Norges land funker det slik at arbeidsgiver betaler de første 16(?) dagene av sykefravær (ja, hun jobber hvitt og jeg betaler henne lønn over bank og betaler inn skatt til Skatt Øst iht. skattekortet hennes).

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Innen sjangeren "sosial dumping" (som jeg for øvrig synest er et dustebegrep) så er det få ting jeg ser på som mindre problematisk enn at f.eks et norsk flyselskap leier inn eksempelvis spansk eller polsk besetning på lokale (dvs ikke-norske) kontrakter. De kan presumtivt returnere til hjemlandet på slutten av arbeidsdagen og således i begrenset grad være eksponert for norsk kostnadsnivå.
    Så da er det greit å underby norske arbeidtagere som faktisk ER utsatt for det norske kostnadsnivået så lenge de som underbyr de norske selv ikke er utsatt for det samme høye kostnadsnivået??

Norsk velstand i oljealderens barndom var for øvrig tuftet på rovdrift av ansatte. Amerikanerene med ekspertisen levde som fyrster, mens søreuropeiske arbeidere ble sendt raka vegen heim om de var syke eller av andre grunner ikke kunne jobbe som tiltenkt.
    Ja hvis man synes det er grei måte å organisere arbeidslivet på så er det isolert sett ikke noe problem for meg, for jeg vil i en slik setting være "amerikaner med ekspertise". Men på prinsippielt grunnlag synes jeg at en slik behandling av arbeidstakere stinker!

For øvrig betyr "sosial dumping" at man benytter arbeidskraft som har mye dårligere arbeidsvilkår enn de arbeiderne som det konkureres mot, på en slik måte at de lokale arbeiderne "blir nødt til" å akseptere like dårlige vilkår for i det hele tatt ha arbeid! Hva som ligger i begrepet "vilkår" kan være lønn, arbeidstid, sykeforsikring, rett til ymse permisjoner, pensjon, og beskyttelse mot oppsigelse av gravide, som noen eksempler. Bekymringen retter seg IKKE mot "de stakkars asiatiske" arbeiderne, men mot de norske som faktisk ikke har noen mulighet til å konkurere når vilkårne er så ulike. En norsk arbeider MÅ betale skatt, han medfører sosiale utgifter for arbeidsgiver, han betyr utgifter for arbeidsgiver når han er syk etc etc. Når man da istedet benytter Thailendere som er ansatt i eget selskap registrert i Macao eller Singapoore, og som leies inn gjennom et Thailandsk vikarbyrå har arbeidsgiver ingen utgifter til arbeidsgiveravgift, pensjon eller sykepenger. Arbeidsgiver kan også betale mye lavere lønn fordi arbeidstakeren har sitt firma i et annet land enn der han bor og derfor ikke betaler inntektsskatt noen steder. Det siste er selvsagt ulovlig men det er arbeidstakers ansvar og et problem som ikke angår arbeidsgiver som betaler ut lønn nettopp under den forutsetning at den som gjør jobben ikke betaler skatt! Dette er Ryanairmetoden. De leier sine "ansatte" fra et vikarbyrå på Isle of Man. Og det er dette den alltid smilende Bjørn Kjos ønsker å gjøre her. Og folket applauderer for da blir flybillettene såå myye billigere!!!

N

nb

Gjest
    Vi er nok ikke så uenige som det muligens virker som. Poenget mitt var egentlig at jeg synest det skilles for lite mellom outsourcing av hele virksomheter og innsourcing av arbeidskraft. Jeg setter stor pris på det velregulerte norske arbeidslivet, men jeg synest det er tynt når det fremstilles som at man ønsker å beskytte rettighetene fordi man synest så synd på de stakkars mennenskene som blir utnyttet - det handler først og fremst om kamp for egne rettigheter. Det er selvsagt helt greit å kjempe for de, men ingen grunn til å late som man sitter på en høy moralsk hest når man gjør det. Det kan være helt rasjonelt for en rumener å jobbe lange dager for under norsk tariff i Norge fremfor å ha enda dårligere kår i hjemlandet eller et annet sted. Det er like rasjonelt for en norsk normann i samme bransje å arbeide for at det er vanskeligst mulig for denne rumeneren å gjøre det.

Frankrike har f.eke "alltid" hatt veldig høy arbeidsledighet. Grunnen er mellom annet at det er ekstremt dyrt å ansette folk og omtrent umulig å si de opp - så arbeidsgivere kvier seg for å ansette. Det er hyggelig for de som er i arbeidslivet, langt mindre hyggelig for de som står utenfor.

Nå vet ikke jeg hva d´herrer Kjos og O´leary tenker, men de har vel også vært opttatt av å minimere sannsynligheten for at hele sjappe stopper opp pga streiker. Det har de jo vært flinke til i SAS, men realitetene har etter hvert sunket inn der også ser det ut til.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959
    Hmm...hvilken relevans har min jobb til innleggene i denne tråden?
    Jo bare en smule undring på om du er en av de som selv vil kunne merke på kroppen den sosiale dumping som Ryanair og etthvert Norwegian står for. Noen av oss vil kunne våkne opp til en jævlig "blåmandag" hvis den slags arbeidskontrakter/lønnsvilkår som O'Leary og Kjos jobber for blir virkelighet i flere bransjer.

Noen av oss er så heldige at vi ikke vil bli berørt overhodet, evt faktisk vil kunne tjene på det. Mange godt utdannede og etter norske forhold greit avlønnede vil kunne oppleve et merkbart løft i inntekt om vi tilpasser oss den europeiske normen der spennet mellom høytlønnede og lavlønnede er mye mye større enn i Norge. Samtidig vil lavlønnsgrupper med lite/ingen utdannning få merkbart dårligere vilkår.

Selv tilhører jeg nok de heldige som vil få en hyggelig lønnsutvikling hvis vi tilpasser oss europeisk nivå etter en Ryanairmodell som gjerne vil bli resultatet av en internasjonal konkuranseutsetting av min bransje. Grunnen til at jeg likevel ikke er tilhenger av noe slkt er at jeg ikke ønsker å leve i et samfunn der det er enda større ulikheter mellom folk.
    nb er inne paa poenget her; hvor begynner og slutter solidariteten med andre mennesker? er det ved landegrensene? kontinentale grensene?

Ryanair er bare en hardcore business modell, ikke ulikt det vi ser i mange andre bransjer. Hvorfor skiller vi ut flybransjen og gjoer den til eksempel for god og daarlig forretningsmoral? De ansatte i Ryanair begynte der av egen fri vilje og kan slutte hvis de vil det. De ansatte i Ryanair har ei betaling aa leve av som gjoer at de har menneskeverdet i behold, til forskjell fra mange av de menneskene som produserer tekstilene vi kjoeper, for aa ta et eksempel. Vi i vesten kunne gjort saa mye mer for sikre at disse menneskene som lager de produktene vi kjoeper i butikken hadde ei loenn aa leve for som kunne sikret dem et verdigt liv.

N

nb

Gjest
    Ja du har rett. RyanAir er HARDCORE business og lite annet!

Nytt varsku frå Ryanair-pilotar - Verden - NRK Nyheter

Som sagt det er et selskap jeg IKKE har tenkt å fly med!
    Så problemet er altså at Ryanair ikke overholder regelverket med tilstrekkelig margin? Det tyder jo på at det er regelverket det er noe galt med, dersom det er så skummelt å være innenfor det. Neppe dritsmart å basere seg på selskapers gode moral for å oppnå tilstrekkelig sikkerhetsmargin.

Siden du virker som å være i eller tilknyttet flybransjen på en eller annen måte - noen ide om hvorfor regelverket er slik dersom det er så farlig å være akkurat innenfor det?

Jeg har heller ingen planer om å fly med Ryanair med det første, men det er, som nevnt tidligere, av mer praktiske årsaker. Jeg har flydd innenriksfly både i Turkmenistan og Iran uten å bli fyllt av angst, så skulle nok taklet Ryanair også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    SAS anklager Ryanair for juks - Aftenposten

Klagen fra SAS ble sendt til skandinaviske luftfartsmyndigheter i november, skriver Berlingske Business.

SAS hevder at Ryanair oppgir for lav vekt på flyene sine til den europeiske luftfartsmyndigheten Eurocontrol før avgang. På den måten slipper Ryanair unna med lavere avgifter.

----

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    På den måten slipper Ryanair unna med lavere avgifter.
    Det er jo ikke så mye avgifter de i så fall jukser seg bort fra, kun 400 mill i året!!

Og det er ikke bare SAS som har klaget på dem.

N

nb

Gjest
    Dersom vekten er for lav så skulle vel litt simpel fysikk tilsi at de også har snaut med drivstoff, dersom det er slik at de akkurat er innenfor reglene med oppgitt (for lav) vekt. Nå er ikke jeg akkurat flymann, men jeg vil anta at en betydelig andel av fuelen som brukes på en flyvning fra A til B i Europa brennes av på å oppnå cruisehøyden. Det krever tross alt sitt å løfte rundt 70 tonn rundt 10.000 meter opp i luften.

Edit: Fra internett - tall som er fra "ett eller annet flyselskap" - det er neppe veldig store variasjoner mellom selskaper (muligens med unntak for Ryanair) gitt lik flytype/antall passasjerer/last/rute

The current most common 737 is the 737-300. Here are some very rough values, that a certain airline uses to compute manual flight plans incase the computer system fails.
    Climb - 2950lbs / 15mins
    Cruise - 5500lbs/hr
    Descent - 600lbs / 20mins
    Hold - 2650 / 30mins
    Alternate - 1950 / 20mins
    Min arrival fuel - 6300lbs
    Recomended arrival fuel - 8300lbs
    These numbers were based on a 27000lbs payload (approx 130pax plus bags)

L

leser1

Gjest
    Gjestemedlem, you're dreams come true, del 2 :)
    Ryanair vil fly innenriks i Norge - Næringsliv - E24

Ryanair vil fly

innenriks i Norge

Ryanair-sjef Michael O'Leary håper å kunne fly nordmenn på innenriksruter innen ett til tre år.

Ryanair-sjef Michael O'Leary er i Norge for å lansere nye ruter til utlandet, men han har også en plan om å innta det lukrative norske innenriksmarkedet.
    O'Leary forteller til E24 at han er i forhandlinger med Avinor, men at de ennå ikke har blitt enige om pris og betingelser.
    Konkrete flyplasser på ønskelisten

Planen til Ryanair er å fly mellom norske byer i det som innen luftfart må kalles «umiddelbar fremtid».

V

vredensgnag

Gjest
    Blir forunderlig å finne ut av hvordan man kan tjene penger innenriks i Norge på å fly folk for 10 euro én vei ...

L

leser1

Gjest
    Det interessante er at han sier de er i dialog med Avinor - dvs ikke privatflyplasser, men OSL/Flesland/Sola osv...
    Så får vi se om Ryanair får andre betingelser enn de etablerte selskapene.

N

nb

Gjest
    Blir forunderlig å finne ut av hvordan man kan tjene penger innenriks i Norge på å fly folk for 10 euro én vei ...
    Blir neppe SÅ mange billetter til den prisen. Billigste billettene hos Norwegian koster 149 kroner (før skatter og avgifter selvsagt) eller ca 20 Euro. SAS løste i sin tid floken med angivelig å dumpe prisene på rutene der de konkurrerte med andre (Norwegian og Color Air) og blåse den opp på andre ruter for å kryssubsidiere (som er ulovlig).

Du vil vel frem til importert arbeidskraft og slikt regner jeg med... I følge Bård Kjos ville SAS - selv om ingen ansatte i selskapet fikk lønn - hatt kostnader pr setekilometer som lå ca 50% over Norwegian sine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn