Joda, skjønner det. Men å henge i lufta i 70 minutter er vel en stund over Europa hvor det sjelden er veldig langt til nærmeste flyplass? Jeg aner ikke hva reglene eller praksis hos andre flyselskaper er.
Ikke at jeg skal forsvare Ryanairs praksis på noen områder, men det virke som noen i pressen har veldig lyst til å skrive noe stygt om de dersom dette er det beste de klarer å finne på.
Ryan er tvunget til å følge samme regelverk som andre selskaper mht. fuelmengde. Husker ikke detaljene med sikkerhet nå mer, men de er i retning av: Taxi fuel + fuel til destinasjon + fuel til alternativ + 45 minutter ved cruise speed. (mulig de 45 minuttene er ukorrekt angitt, men det er altså prinsippet..., er en stund siden jeg drev med sånt).
Dersom piloten går tom for fuel før ALLE disse kriteriene er oppfylt, har han brutt regelverket.
Honkey
EDIT:
Tok likesågodt å sjekket det opp, det ICAO forlanger er følgende:
- taxi fuel,
- trip fuel,
- contingency fuel of 5% or never lower than 5 minutes at holding speed above the destination aerodrome at 1500 feet,
- alternate fuel, which specifies missed approach, routing and descent, and expected approach and landing (in other words, realistic).
- Final reserve fuel (new term) 30 minutes at 1500 feet.