RVG på cdon

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Tja,,,,
Fra et annet forum.

"RVG is my all time favorite recording and mastering engineer. But his CDs have been disappointing. I am afraid that the great man has lost his hearing or his touch"

"Hence the mad scramble to track down the non-RVG CD versions..."

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt denne serien; men har bestilt noen så får vi se. De ikke-remastrede cd'ene låter ikke imponerende ift lp-utgivelsene (omlag 50 originale US lp'er, og kanskje 30 RTI 180g-utgivelser) jeg har fra RVG og BlueNote iallefall.

Uansett; katalogen er jo et skattkammer av musikk. Skal bli moro å høre remasteringen; skal ikke stole helt på hva folk sier om lydkvalitet på plater har jeg lært meg..

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har sett meg litt rundt på nett og i blader; det ser ut som om endel har klaget på kopikontrollen, slik jeg forstår så er dette på US pressinger. Andre igjen sier at de europeiske pressingene er helt fine.
Noen klager over at klangbalansen er blitt noe lysere, andre kaller det klarere og bedre, og bedre enn de originale cd'ene. Så det er jammen ikke godt å si hvordan dette vil være..

Serien må ikke oppfattes som en anbefaling, jeg har jo ikke engang hørt de, men har bestilt 3-4 stk for å se/høre hvordan de er.. f.eks "Newks Time" med Rollins er ikke akkurat lett å finne på LP.

Mvh Vidar P

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
har vel over 100 av RVG cd`er
Låter stort sett veldig bra . Litt overstyrt her og der.

Musikken er veldig frisk og spennende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
har vel over 100 av RVG cd`er
Låter stort sett veldig bra .   Litt overstyrt her og der.

Musikken er veldig frisk og spennende.  
Puh.. det var godt. Jo, BlueNote fra den perioden er jo musikalsk sett virkelig et skattkammer av det beste som jazz-genren har å by på! Og de LP'ene jeg har (som vel faktisk er nærmere 100 vil jeg tro) står jo sjelden tilbake for noe lydmessig også.
Har som sagt sett endel sutring om knitring og elendighet som følge av kopikontrollen; har du vært borti noe slikt?

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Sonny Clark- Dial S for Sonny

Denne er ille. Noe må ha gått feil under masteringen av cd `en
Ved førtse gjennomlytt trudde jeg det var noe feil med høyttalerene

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sonny Clark- Dial S for Sonny

Denne er ille.  Noe må ha gått feil under masteringen av cd `en
Ved førtse gjennomlytt  trudde jeg det var noe feil med høyttalerene
Har den på LP.. og Classic's utgave av Cool Struttin' også. Veldig tøff musikk da! Skikkelig klarhet ,renhet og kraft i lydbildet på lp'ene iallefall.

Merkelig at de gir ut cd'er med masteringfeil? Kan det ikke være denne berømmelige kopi-kontrollen som spiller cd-spilleren din et puss da tro? Det snakkes iallefall om det på div fora ser jeg.

Mvh VIdar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det virker som om det bare er utvalgte plater som kommer med kopikontroll. Selvfølgelig noen av de mest populære, som Blue Train.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Se der, da har jeg fått scannet igjennom de 3 cd'ene fra RVG-Edition jeg kjøpte på det pågående billigsalget på cdon.

.. og Lee Morgan/Search for the new Land (som virker utsolgt nå).

Først må jeg jo si at de skuffer IKKE musikalsk, dette er jazz fra øverste hylle.
Lydmessig er de ikke på høyde med mine originale LP'er, ei heller med de mange gjenutgivelsene som har vært BlueNote til del i noen år. I forhold til LP'ene så mangler de en crisp åpenhet, og virker litt "påholdne" i en ekspressiv forstand.
Men jeg synes ikke det er så dårlige masteringer, den tonale balansen er helt fin, og jeg har ikke noe problem med CopyControl på min cd-spiller iallefall.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Se der, da har jeg fått scannet igjennom de 3 cd'ene fra RVG-Edition jeg kjøpte på det pågående billigsalget på cdon.
Lydmessig er de ikke på høyde med mine originale LP'er,
Hvorfor kjøpte du disse på CD Vidar, trodde du kanskje at de kunne låte BEDRE enn dine ORIGINALE Lp'er ? Eller er det musikk i bilen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor kjøpte du disse på CD Vidar, trodde du kanskje at de kunne låte BEDRE enn dine ORIGINALE Lp'er ? Eller er det musikk i bilen?
Nei, jeg kjøpte de fordi jeg vil ha denne musikken, og har de ikke på LP. Og såvidt jeg vet, så fins de ikke på ny vinyl heller. Den originale vinylen er jo såpass sjelden i Norge at du enten skal betale en formue på ebay eller ha rekordflaks på en bruktbutikk.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Nei, jeg kjøpte de fordi jeg vil ha denne musikken, og har de ikke på LP. Og såvidt jeg vet, så fins de ikke på ny vinyl heller. Den originale vinylen er jo såpass sjelden i Norge at du enten skal betale en formue på ebay eller ha rekordflaks på en bruktbutikk.

Mvh Vidar P
OK, misforsto. Trodde at det var eksakt disse tittlene du hadde på LP. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, misforsto. Trodde at det var eksakt disse tittlene du hadde på LP.  ;)
Ja, jeg ser at det var lett å forstå det slik. Klønete formulert av meg.
Saken er at jeg har en hel drøss RvG-innspillinger på original vinyl (us-pressingene ble ofte masteret av RvG også).
De fleste (alle?) som jeg vet ble innspilt i RvG's studio, og de har en lydtype som er nokså typisk og går igjen fra skive til skive. Derfor er det lettvint for meg som kjenner lyden i original BlueNote-vinyl fra dette studio og fra denne perioden å høre forskjeller på vinylen og de nye cd'ene, selv om innspillingene ikke er de samme.

:D Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Fikk bare lyst til å kommentere min nyankomne MFSL SACD utgave av Coleman Hawkins "The hawk Flies High". Dette er ikke en RVG, men OJC/Riverside jazzplate, men tidsmessig og innspillingsmessig har disse mye til felles med RGV innspillingene.

I sommer kjøpte jeg 20 bit remaster utgaven på CDON til kr. 39,- !! Likte den såpass godt at jeg bestilte MFSL utgaven. Lydmessig er dette bare en total overkjøring i MFSL's favør. Instrumentene har langt mere "kropp" og overtoner, lydbildet er varmere og er uten denne oppflisinga og "tynnheta" i lyden som kjennetegner CD'en. Det er SÅ stor forskjell. Men lyden er veldig varierende fra spor til spor. favorittsporet mitt "laura" låter best. ;)
CD sjiktet er relativt tett på SACD sjiktet. Igjen opplever man at DSD nedkonvertert til PCM gir state-of-the-art CD lyd.

Hadde bare Mobile Fidelity fått tilgang til alle klassikerne innafor jazz, pop og rock, og kunne utgitt disse i superlydsutgaver før mastertapene råtner bort i arkivene. Men dette er desverre blitt bare vanskeligere og vanskeligere med årene.
Er ikke verden grusom?  :-/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hadde bare Mobile Fidelity fått tilgang til alle klassikerne innafor jazz, pop og rock, og kunne utgitt disse i superlydsutgaver før mastertapene råtner bort i arkivene. Men dette er desverre blitt bare vanskeligere og vanskeligere med årene.
Er ikke verden grusom?  :-/
Fortvil ikke; MFSL er et supert selskap, men mange andre, og like gode selskaper (!), utgir jo slike klassikere i rekordtempo om dagen; nevner i fleng Classic Records, Speakers Corner, Pure Pleasure Records, Analogue Productions etc etc..

Forresten så har jo MFSL utgitt en hel masse så langt, om enn mindre organisert enn ønskelig, og de presser jo påny vinyl også :D

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Fortvil ikke; MFSL er et supert selskap, men mange andre, og like gode selskaper (!), utgir jo slike klassikere i rekordtempo om dagen; nevner i fleng Classic Records, Speakers Corner, Pure Pleasure Records, Analogue Productions etc etc..
Jammen Vidar, det du her referer til, er vinyl, og jeg har ikke vinylsnurrer. Det sørgelige for min del er at det er langt lettere for selskapene å få lisens for LP utgivelser enn high-rez digital. Det er bare så irriterende. Dette til tross for at de store selskapene selv har sluttet å utgi SACD/DVD Audio, og har definert high-rez lyd som et ikke-marked. Men å lisensiere katalogen til andre aktører som ser et potensiale i high-rez digital, nei det vil de ikke gjøre. Forstå det de som kan...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Har dere mange utgaver av 'Out to lunch' ?; jeg har bare standard CD utgivelsen, grei nok.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jammen Vidar, det du her referer til, er vinyl, og jeg har ikke vinylsnurrer.
Det er kanskje et tegn fra oven om at du burde gjøre noe for å rette på den tragiske mangelen på snurrer da :D

Mange fine spillere, og en hel del kakestativer, å få kjøpt nå vet du.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Det er kanskje et tegn fra oven om at du burde gjøre noe for å rette på den tragiske mangelen på snurrer da  :D

Mange fine spillere, og en hel del kakestativer, å få kjøpt nå vet du.

Mvh Vidar P
Uff, ja. Den ene delen av meg kunne ønske seg en platespiller, mens den andre delen av meg ønsker å holde andelen "ting og tang" nede. Jeg blir vist nødt til å skaffe meg større stue hvis jeg skal fylle opp med LP'er også.
Dessuten Vidar...skal jeg være helt ærlig, så er jeg med årene blitt ganske var for platestøy. Tror jeg har spilt for mye CD/SACD. ;)
PS! Så hadde jeg lenge et håp om at det med tiden skulle flomme over av gode tittler på high-rez digital.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dessuten Vidar...skal jeg være helt ærlig, så er jeg med årene blitt ganske var for platestøy. Tror jeg har spilt for mye CD/SACD.  ;)
PS! Så hadde jeg lenge et håp om at det med tiden skulle flomme over av gode tittler på high-rez digital.  
Til det første er å si; tror ikke det er hørbart/nevneverdig mer støy på f.eks en MFSL vinyl-pressing av en gammel Coleman Hawkins-skive enn på den tilsvarende cd... det er stort sett båndstøy. Om det er mye støy, så betyr det en ting; kjøp dyrere og bedre spiller  :D
Til det andre; hvor mange ganger skal man egentlig fornye platesamlingen til et nytt format, bare for å se det fases ut etterhvert. Bransjen er jo ikke interessert i å levere f.eks sacd, dvd-a osv, det er mer penger andre steder. Nei, skal man vente og vente til et godt og utbredt digitalt format blir ordentlig etablert, så kan man risikere å vente til man blir døv og det som verre er tror jeg.. vinyl er NÅ, og låter bedre enn noensinne  :D

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Til det første er å si; tror ikke det er hørbart/nevneverdig mer støy på f.eks en MFSL vinyl-pressing av en gammel Coleman Hawkins-skive enn på den tilsvarende cd... det er stort sett båndstøy. Om det er mye støy, så betyr det en ting; kjøp dyrere og bedre spiller  :D
Til det andre; hvor mange ganger skal man egentlig fornye platesamlingen til et nytt format, bare for å se det fases ut etterhvert. Bransjen er jo ikke interessert i å levere f.eks sacd, dvd-a osv, det er mer penger andre steder. Nei, skal man vente og vente til et godt og utbredt digitalt format blir ordentlig etablert, så kan man risikere å vente til man blir døv og det som verre er tror jeg.. vinyl er NÅ, og låter bedre enn noensinne  :D

Mvh Vidar P
Ja, du har vel for det meste riktig i dine synspunkter. Vi får se da..

Topp Bunn