Politikk, religion og samfunn Russere, et spesielt folkeslag?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Kastet ut av Norway Cup for bruk av vold - mottatt som helter i hjemlandet - Dagbladet

"Herd-leiren ble sjokkert over oppførselen til Cosmos. Trener Trond Lervik fortalte at de møtte et lag med svært storvokste spillere.

Keeperen på det russiske laget fikk blant annet rødt kort etter at han sparket ned en Herd-spiller. Da Herd gikk opp til 2-0 i kampen, ble spillere både slått og sparket ifølge det norske laget. Flere var i sjokktilstand.
- De stormet mot spillerne våre og slo dem ned. Det var en ordentlig slåsskamp. Vi måtte springe inn for å få dem bort, sa Lervik til Dagbladet etter episoden.
- Det var helt sykt! Jeg har aldri sett noe lignende, sa Jørgen Ljoså til Sunnmørsposten. Han er far til en av guttene."

"Russerne ble også ilagt en bot på 2000 kroner etter opptrinnet.

Nå har Cosmos blitt mottatt som helter i hjemlandet. Spillere og trenere ble møtt med blomster og gaver da de kom hjem til Russland. De fikk også takkebrev.

Myndighetene i byen Stavropol har selv lagt ut en pressemelding på sine hjemmesider i forbindelse med saken. De lovpriser de unge spillerne for at de «sto imot en bølge av negativitet."

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det landet har mindreverdighetskomplekser så det holder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Nasjonalnarsissisme

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den som vil lære om den russiske folkesjelen kan lese Russland er sitt eget sted av Peter Normann Waage.

T

Tårnfalk

Gjest
;). Du får gi gass uten hjelp. For er det noe vi trenger mer av i dette smilehullet av et hjørne så er det flere fordomstråder.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Når russerne prater om kulturell mangfold (på høyt plan) så diskuterer de om såpass "ulike" folkegrupper som baltere og russere skal kunne leve sammen side om side. Det var helt merkelig første gang jeg møtte på det fenomenet under en konferanse der nettopp utfordringene med multikultur var et hovedtema i St. Petersburg.

Ja, jeg opplevde det som ganske spesielt. Men trives godt med folk fra alle de landene når jeg er ute og reiser. Riktignok er det hovedsaklig akademikere jeg møter på de reisene, men de er jo også russere.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Jeg var noen ganger i Moskva for mange år siden, det var ganske spesielt å gå rundt i en by med ørten millioner innbyggere uten å se en eneste mørkhudet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg var noen ganger i Moskva for mange år siden, det var ganske spesielt å gå rundt i en by med ørten millioner innbyggere uten å se en eneste mørkhudet.
Det er sant. Min bror var med på reisen til St. Petersburg, og etter to dager uttalte han at hvis han ikke møter en som er mørk i huden snart "så blir jeg gal". Den dagen sjekket en delegasjon fra UN Young Executives fra London inn på samme hotell. Tre av de britiske deltakerne var barn eller barnebarn av afrikanske innvandrere. De kunne fortelle at de ble behandlet ganske annerledes sin hvite kolleger da de ankom flyplassen. Selv om de var en delegasjon fra UN Young Executives, altså vellykkede ungdommer som har oppnådd mye i ung alder.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
Min bestefar var tømmerhugger i Canada rundt 1920. De hyggeligste menneskene der var russerne

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.281
Sted
Laksevåg - Bergen
Like i nærheten av der jeg bor, er det i dag en fotballbane. Under krigen ble denne fotballbanen gjort om til en fangeleir for russiske krigsfanger. Min mor har fortalt at når russerne marsjerte fra leiren og til ubåtbunkeren, der de jobbet, gikk de alltid på pen linje og sang russiske sanger. Ikke alle hadde støvler, men kun et tykt lag med avispapir rundt føttene. De hadde alltid godt humør, og alle i nabolaget stakk til dem litt mat, med fare for å bli fersket av tyskerne. Det ble stadig hørt skudd fra leiren - noe som stammet fra henrettelser av fanger. Selv under de grusomme forholdene de levde under, kunne hun se at de menneskene stammet fra et stolt folkeslag. Der gikk ikke så få russere tapt under byggingen av ubåtbunkeren "Bruno".

Fangeleiren under krigen :

S

Slubbert

Gjest
Min bestefar var tømmerhugger i Canada rundt 1920. De hyggeligste menneskene der var russerne
Det var før kommunismen ødela det russiske samfunnet. Nå har de i snart hundre år blitt lært at bestikkelser og korrupsjon er eneste måten å oppnå fordeler på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Det er ikke bare kommunsimen som er problemet. Det store flertallet russere hadde det ganske ille både før, under og etter kommunismen.

U

utgatt60135

Gjest
Når man leser russisk historie mot f.eks norsk historie så skjønner man kanskje forskjellen. Himmel og hav for et prøvet folk russernene er med så mye grufull ledelse og vold og undertrykkelse helt fra starten. Russisk historie er spennende på en ikke så god måte, mens norsk historie er gørr kjedelig på en god måte. Min lille erfaring er at du finner stor gjestfrihet i Russland men også mye ondt blod. Begge deler.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.403
Sted
.
Torget vurderinger
24
Russerne på ferie i Thailand liker å flashe rikdom og vestlig kultur. Litt harry, men det går bra.
Kineserne er det værre med, alle sammen får utlevert en skriftelig veiledning på kinesisk om hvordan de skal oppføre seg i Thailand. Stort problem ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Når man leser russisk historie mot f.eks norsk historie så skjønner man kanskje forskjellen. Himmel og hav for et prøvet folk russernene er med så mye grufull ledelse og vold og undertrykkelse helt fra starten. Russisk historie er spennende på en ikke så god måte, mens norsk historie er gørr kjedelig på en god måte. Min lille erfaring er at du finner stor gjestfrihet i Russland men også mye ondt blod. Begge deler.
Det var ingen fest her heller akkurat i gamle dager. Fattigdom, sykdom og nød.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Russerne på ferie i Thailand liker å flashe rikdom og vestlig kultur. Litt harry, men det går bra.
Kineserne er det værre med, alle sammen får utlevert en skriftelig veiledning på kinesisk om hvordan de skal oppføre seg i Thailand. Stort problem ;)
Det er ikke alle norske turister i Thailand som har en ærefull historie heller, har jeg inntrykk av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det var før kommunismen ødela det russiske samfunnet. Nå har de i snart hundre år blitt lært at bestikkelser og korrupsjon er eneste måten å oppnå fordeler på.
Det var mange årsaker til at kommunismen slo igjennom. Russland var et føydalsamfunn mange hundreår etter at denne ideen var forlatt i det som i dag er Vest-Europa, og som et resultat av dette både fattig, underutdannet og underindustrialisert. Samfunnet var ødelagt lenge før kommunismen slo gjennom, en kommunisme som forøvrig ikke hadde stor grobunn i befolkningen. Men en slu og heldig Lenin i kombinasjon med etterdønningene av en fullstendig feilslått krig førte til at det gikk enda galere.

Men poenget; dette samfunnet var fullstendig ødelagt lenge før kommunismen, hadde det ikke vært det, hadde ikke grunnlaget for den leninistiske og senere stalinistiske revolusjonen - som selvsagt ikke gjorde ting bedre - vært der. Jeg ser mao på mange måtr kommunismen som en konsekvens av et skakkjørt samfunn, ikke som årsaken (alene) til det.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.403
Sted
.
Torget vurderinger
24
Det er ikke alle norske turister i Thailand som har en ærefull historie heller, har jeg inntrykk av.
Det har du helt rett i. Men vi er ikke gjerrige... og det setter thaiene stor pris på.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vi må også huske at vi snakker om nyrike i ordets egentlig forstand når ubehagelige turister nevnes. De gikk fra rags to riches i løpet av få år. Det store flertallet russere er fortsatt ikke nyrike, og blir det vel heller aldri. Jeg har også opplevd ubehagelig oppførsel av nyrike russere i Benidorm-området. Og fått det beskrevet av andre fastboende der nede. Men denslags oppførsel tror jeg ikke er akseptabel hjemme heller for den jevne russer.

Hvordan nyrike russere opplever verden rundt seg kan vi også se i Russland. En ettermiddag/tidlig kveld jeg vandret i St. Petersburgs store handlegate ala Karl Johan opplevde jeg at en Lambo og en R-sykkel faktisk kappkjørte. Tipper de lå i 170 km/t eller høyere hastighet når jeg så dem fyke nedover gaten. Garantert oligarkbarn med forakt for alt som heter regler og tror at det ikke finnes grenser for hva de kan tillate seg.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
For noen år siden var grensen mellom Norge og Russland visstnok den grensen i verden som definerte den største forskjell i levestandard. Om det er slik fortsaatt vet jeg ikke (dette er 10+ år siden)

H

Hardingfele

Gjest
Jeg tror nok jeg vil gi innbyggerne i gamle Rus ubetinget førsteplass i lidelseshistorien. Det har vært herjet med menigmann der i århundrer. Det er en grunn til at Gogol ga en av sine bøker tittelen "Døde sjeler".
Stalins herjing med eget folk, pogromer, utrenskninger ... Vi snakker udopet førsteplass.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Det var ingen fest her heller akkurat i gamle dager. Fattigdom, sykdom og nød.
Nei, såvisst. Men det er natt og dag på den ledelse Norge har hatt kontra Russland.
Den norske ledelsen var for det meste dansk eller svensk, og mest irritert over at vi var for fattige til at det ga særlig skatteinngang.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
I Kina sitter fire prosent av folket på 99% av rikdommen- og lovene. Russland har noenlunde samme fordeling..Begge land har i lang tid historisk sett vært meritokratier..

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Grunnen til at jeg nevnte Gogols Døde sjeler. Det har nok vært mange slike i Kina også, gjennom tidene. Men det var Russland som ble nevnt som lidelsesland, hvorpå det skulle legges norsk trumf. Vi var ille ute, her også, men Russland har nok en bedre hånd.

The original title, as shown on the illustration (cover page), was "The Wanderings of Chichikov, or Dead Souls. Poema", which contracted to merely "Dead Souls". In the Russian Empire, before the emancipation of the serfs in 1861, landownershad the right to own serfs to farm their land. Serfs were for most purposes considered the property of the landowner, who could buy, sell or mortgage them, as any other chattel. To count serfs (and people in general), the measure word "soul" was used: e.g., "six souls of serfs". The plot of the novel relies on "dead souls" (i.e., "dead serfs") which are still accounted for in property registers. On another level, the title refers to the "dead souls" of Gogol's characters, all of which represent different aspects of poshlost (a Russian noun rendered as "commonplace, vulgarity", moral and spiritual, with overtones of middle-class pretentiousness, fake significance and philistinism).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tre ting:

Russland hadde ingen renessanse.

Tsaren var "lille far", like under Gud. "Lille far" gjorde aldri feil i folkets øyne, alt det gale var embedsverkets skyld. Dette endret seg ikke med kommunismen, og etter intermessoet med Gorbatsjov, som ikke fikk tid til å lage en fungerende kommunisme, og Jeltsin som solgte landet til oligarkene, er vi tilbake til tryggheten under en sterk mann med Putin.

Verden er imot Russland. Det vet alle i Russland.

Topp Bunn