Runde av diskanten med kabler?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.806
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Papir foran diskanten er en hurtig løsning og kan jo fjernes når der ikke spilles musik. Med det virker. Og står man foran en flytning er det da det man gør i første runde.
Det er vigtigt at der tages hensyn til akustiken og afstanden til sidevæge. Det er noget der bør være iorden.
Kabler er der meget for og imod om. Det er den sædvanlige diskusition. Men kabler påvirker da lyden.
Det er altid godt med eksempler. Jeg skiftede mine Duelund kabler til Niels Larsens NLE. Både som højttalerkanbler og signalkabler. Det større kvadrat i højttalerkablet var mageløst. Det gav en fremragende bas. Men det var noget galt i diskanten. Så det er et valg som altid. Jeg kunne ikke akseptere diskantengengivelsen, men var glad for bassen i NLE kablerne.
Meget blev prøvet. Der var flere apparater forbi, for at finde fejlen. Var det teflon belægningen der var synderen eller hvad? Det viste sig, at fejlen lå i min Pioner DVD 656 A. Den var modificeret til væsentlig bedre lyd, men nu afslørrede NLE kablet at den havde en fejl i diskant gengivelsen. Den blev igen ombygget til væsentlig bedre lyd. Der blev skiftet modstande bl.a. Og så var diskant gengivelsen iorden.
Idag bruger jeg Duelund signalkabler igen, da de er fremragende. Højttalerkablet er NLE ekstern og internt i højttaleren kun til bassen. Mellemtonen ogh diskanten er Duelunds.
Mvh. Sven Palvig
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mye kabelprat, ja... ;)

Jeg lurer på om det er mulig å runde av diskanten med høytalerkabler..?

Jeg har et par Canton Ergo 902 DC... Jeg er meget fornøyd me de, men de er litttegranne skarpe i toppen!

Noen som vet? Eventuelt forslag til kabler (som ikke koster et halvårsbudsjett i en studentøkonomi...)?
Separere lederne og vikle dem hver for seg et par runder rundt en trafokjærne, så har du kabler som runder av i toppen. Alternativet som er enklere er å seriekoble en lite spole og motstand, 0,2mH||5,6ohm f.eks med diskanten. Da begynner du å tilte diskanten litt nedover fra ca. 5kHz og opp. En slik tilt gir mye behageligere diskant enn om frekvensgangen hadde vært helt rett.

I motsetning til kabelskifte, så fungerer faktisk dette mye bedre.

Mvh.

Vidar
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, gammel trådstart ser jeg. Trådstarter er medlem i Sonus faber Club International. Problemet er løst for en tid siden, altså.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hehe, gammel trådstart ser jeg. Trådstarter er medlem i Sonus faber Club International. Problemet er løst for en tid siden, altså.
For å gi et skikkelig svar, har jeg behov for å tenke gjennom hva jeg skal svare først - og det tar tid å klekke fram et skikkelig godt svar - ja, opp til 2 år ;D
 
T

timc

Gjest
Konklusjonen her må være at altfor mange hififolk har for lite å fylle dagene med. Shakespeare ja....dersom man skal ta mål av seg å være på et slikt nivå, bør man finne seg for god til å sitte å jabbe her inne.

Uhøfligheten som råder her inne er skremmende. Enda mer skremmende er det faktum at det voksne folk som skriver, og ikke en gjeng 14 åringer. Med dette takker jeg for meg her på hfs.
 

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Innlegg
41
Antall liker
0
Separere lederne og vikle dem hver for seg et par runder rundt en trafokjærne, så har du kabler som runder av i toppen. Alternativet som er enklere er å seriekoble en lite spole og motstand, 0,2mH||5,6ohm f.eks med diskanten. Da begynner du å tilte diskanten litt nedover fra ca. 5kHz og opp. En slik tilt gir mye behageligere diskant enn om frekvensgangen hadde vært helt rett.

I motsetning til kabelskifte, så fungerer faktisk dette mye bedre.

Mvh.

Vidar
Hei,

Har litt av samme problemet (kombinasjonen Sony CD/NLE Pre/ZAP power heller alle til den litt lyse siden). Har et par Audiovector M3Sig som har 3-doble terminaler. Blir det samme virkning om jeg seriekobler motstand/spole før terminalen (altså da også før delfilteret?)

Håkon.
 
Topp Bunn