RT60

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Som de fleste her inne jobber jeg også med å forbedre lyden og selv om jeg er meget fornøyd så er det alltid noe å sette fingeren på. Har derfor skaffet to v6 HH og flere er snart på vei.

Har også plan om å bytte ut noe av dempingen med diffusjon for å prøve å øke RT60 fra 6khz og oppover. Området rundt 200hz er jeg litt usikker på, er det rommet som spiser? Har ingen demping som skulle ta dette området så kraftig.

Den lange ryggen på 100hz faller fra 80,6dB til 44dB på 300ms deretter ligger den på 41,5dB ut til 1s.
Under 50hz faller det med 40-25dB(15hz) på 300ms for så og holde seg ut mot 1s

Så hvorfor faller det ganske bra ut til 300ms for deretter og holde seg stabilt ut mot 1s?

Alle forslag er velkomne

Mvh Roald

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Hva bruker du til å måle etterklangestiden med...?

mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det ser ut som han bruker Room EQ Wizard. Man kan også eksportere målinger fra Audiolense og laste inn der, OMF,

Den senkningen du har rundt 200 Hz Roald, skyldes nok kanselleringer. Direktelyd vs gulv, bakvegg, sidevegg og tak. En Allison-effekt. Jeg regner med at du har notert at det også rammer direktelyden. Svært mange oppsett har liknende problemer, men frekvensen kan variere med høyttalerplassering og størrelse på rommet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Det er brukt REW til målingene

Allison-effekt ?

Jeg vurderte lytteposisjon i forhold til rom nodene, det blir vel mye det samme?
Må finne kalkulatoren som tegnet opp trykk maks / min i rommet.

Mvh Roald

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Siden dette er en tråd om emnet så spør jeg her.....

Når man skal jobbe med rommet i bassen.....og man har feks HelmHolz tilgjengelig....

Er det viktigst å korrigere etterklangstiden for de ulike frekvensene.....og ta nivået i lytteposisjon med EQ?

Ellers skal man først og fremst jobbe med å få en jevn frekvensgang i lytteposisjon - så får etterklangstiden heller variere...?

Er de to linket tett sammen i praksis....?

Mvh
OMF

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Unnskyld det naive spørsmålet, jeg er ikke så god på dette med forkortelser, og må ofte be om å få dem forklart første gangen jeg støter på dem.

Så... hva er RT60?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
roffe,

RT 60 er den tiden det tar for romklangen å falle med 60 dB.

Roald,

Allison effekt går mer på høyttaler vs de nærmeste flatene enn rom nodene. Men det er sikkert en kombinasjon av høyttalerelementplassering og romnoder som i praksis gir det resultatet du har.

OMF,

Når Helmholz spiser de største stående bølgene så forsvinner gjerne de verste kanselleringene også. Og da blir jo frekvensresponsen mye glattere. Ofte gir dette positive effekter langt oppover i mellomtonen.

Mellomtoneklarhet er forøvrig noe man bør ha fokus på ved akustikk og høyttalerplassering. Jo bedre transparens det er før korreksjon jo bedre blir det etterpå. Snakker ikke da om manglende transparens som skyldes en overmoden mellombass og ujevn frekvensrespons, men det som skyldes hissige refleksjoner og en rotete oppførsel i tidsdomenet.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Roald skrev:
Som de fleste her inne jobber jeg også med å forbedre lyden og selv om jeg er meget fornøyd så er det alltid noe å sette fingeren på. Har derfor skaffet to v6 HH og flere er snart på vei.

Har også plan om å bytte ut noe av dempingen med diffusjon for å prøve å øke RT60 fra 6khz og oppover. Området rundt 200hz er jeg litt usikker på, er det rommet som spiser? Har ingen demping som skulle ta dette området så kraftig.

Den lange ryggen på 100hz faller fra 80,6dB til 44dB på 300ms deretter ligger den på 41,5dB ut til 1s.
Under 50hz faller det med 40-25dB(15hz) på 300ms for så og holde seg ut mot 1s

Så hvorfor faller det ganske bra ut til 300ms for deretter og holde seg stabilt ut mot 1s?

Alle forslag er velkomne

Mvh Roald
Bra! Helt i ordning med hur det skall bli med hjälp av V6orna!

Observera att du inte bara absorberat bas utan också fått mer bas t.ex. under 20 Hz! Detta tillsammans med uppstädning i tidsdomänen gör att musiken kommer fram tydligare.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Takk skal dere ha. Det ble litt klarere, ja.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
OMF Jeg er ingen ekspert på akustikk men ørene mine vet hva de liker….
For livlig rom finner jeg plagsom, man blir sliten av å lytte, så jeg ville sett på RT60.

BX fra ca 170hz er det dipol magnestater og avstandene tak/side bakvegg stemmer ikke med det frekvensområdet.

Bra! Helt i ordning med hur det skall bli med hjälp av V6orna!

Observera att du inte bara absorberat bas utan också fått mer bas t.ex. under 20 Hz!
Litt usikker på hva du mener her, men jeg håper lavere frekvenser dør ut hurtigere samt å fylle opp mellom 60 og 80hz

Noen forslag på hvorfor frekvenser under 50hz + 100hz faller greit innen 300ms for så å bli ganske stabile ut til 1s

Mvh Roald

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
50 Hz samsvarer med nettstøy som har krøpet inn i målingen.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Ja det er et forslag, men støy finnes ikke ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
He-he, tøffingen ;D

Hva slags måleutstyr bruker du inkludert ad konvertering? Og hva slags målemetode ble benyttet?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Det blir kjørt digitalt(spdif) frem til dCS p8i , mic ECM-8000 og et m-audio lydkort m/fantomspenning.

Hele anlegget blir ujevnlig sjekket for jordpotensialforskjell så det ikke oppstår uheldige strømmer i signalveien.

Test metode er sinussveip og kjører jeg et ”lydløst sveip” så er det ingen utslag.

Mvh Roald

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvordan har du jobbet med å plassere de og justere de inn....?

Hvor viktig er plasseringen....vil de hjelpe selv om man ikke plasserer de der det er optimalt (hvis man feks må inngå noen WAF kompromisser...?)

Mvh
OMF

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Vet ikke om det var meg du spurte, men svarer likevel

Jeg bruker samme metode som når jeg plasserer høyttalere….

Jeg hadde en referansemåling av rommet, så ble HH plassert, nye målinger -finner rett portåpning -flytter litt rund på HH med måling mellom hver gang. Så ble de plassert der de virket mest i tidsdomenet.

Tror ikke de kan plasseres i trykk minimum for frekvensen du ønsker å jobbe med.

Om du må plassere de langt fra optimalt er det kanskje en ide å fylle de litt for å gjøre de mer bredbåndig , men ta det siste her med en klype salt

Mvh Roald

Topp Bunn