RS 232

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har ingenting med lyd å gjøre, men behøver desperat hjelp til en problemstilling som har dukket opp.
Har altså en "dings" som kummuniserer med en annen "dings" via RS-232 interface.
Problemet er at den ene dingsen har maks baudraute på 4800 mens den andre har minimum baudrate på 9600 ::)

Er det noen som aner om det er mulig å få disse to boksene til å snakke sammen ved hjelp av en eller annen overgang/konverter.
Enten som en ferdig boks eller som et byggesett/kretskort/skjema.
Vil i så tilfelle behøve 10 slike overganger og dessverre så haster det MEGET.
Er det noen her inne som har kjennskap til om slikt overhodet er mulig eventuelt er det noen som kjenner noen andre som kan svare på dette?
Eventuelt vet noen om andre forum hvor jeg kan spørre om hjelp?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er grenser for hva jeg klarer å grave opp på 7min! 8)
men om du ringer/mailer de og fremsetter problemstillingen er det sikkert mulig å fikse en device som styrer 10 kanaler samtidig, siden den er helt software-styrt og uten dip-switcher (og dessuten sikkert til en helt annen pris)
pris følsomheten er vel også annerledes om den skal brukes i offshore eller på gutterommet
lykke til
mvh
Leif
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
det er grenser for hva jeg klarer å grave opp på 7min! 8)
men om du ringer/mailer de og fremsetter problemstillingen er det sikkert mulig å fikse en device som styrer 10 kanaler samtidig, siden den er helt software-styrt og uten dip-switcher (og dessuten sikkert til en helt annen pris)
pris følsomheten er vel også annerledes om den skal brukes i offshore eller på gutterommet
lykke til
mvh
Leif
Ble MEGET imponert Leif :)
Har Googlet litt og det ser ut som om det er standardpriser på denne alle steder.
Kjøper man 10stk får man sikkert litt rabatt. Dingsene skal brukes i jobbsammenheng, men behøves til utstyr som vi allerede har solgt til fast pris slik at disse 15.000,- som disse sannsynligvis vil koste går direkte på bunnlinjen vår.
Ikke idéelt, men allikevel overkommerlig.
Takk for hjelpen!
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Altså en RS232 Baud Rate Converter.

Vi har brukt en del fra Black Box og Westermo på jobben, men da til andre konverteringsformål på RS232 bus (repeater, 485/422 konvertering, switch etc). Du kan se litt på hjemmesidene deres om de har noe slikt. De koster nok litt, men er stort sett av god kvalitet om det er et krav.

Her har du i allefall en, men jeg er usikker på om de har noen norsk importør:

http://www.bb-elec.com/product.asp?SKU=232BRC

Eller denne:

http://serialgadget.com/

Jeg har aldri testet noe slikt, og kan tenke meg at slike produkter ikke alltid er helt plug`n`play. De må jo ha en eller annen buffer som vil fylle seg om det blir for mye data, og du må vel fortsatt ha riktig protokoll på datasignalet (paritetsbit, start/stop bit etc) vil jeg tro. Det bør du i allefall være sikker på før du bestiller i store mengder fra utlandet.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med noen som leverer slike tjenester for datakommunikasjon, spesielt om det er jobbrelatert mot en kunde. Ring for eks. Last Mile Communication. Tror de egentlig driver mest med tyngre saker alà fiber, radio etc for blant annet oljebransjen , men de har også utstyr for 232/485. Min erfaring er at de er dyktige.

EDIT: litt treg....
 
Topp Bunn