Roysen: Hjelp til oppsett av Rockport Technologies System III Sirius

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
========================

Forespørsel fra Roysen til de(n) som møtte føle seg kallet.

========================
Hei,

Jeg har begitt meg ut i ukjent territorium og anskaffet min første vinylrigg siden kompaktanlegget fra tenårene. I tillegg til jomfruføtter med begrenset kunnskap er jeg også belemret med sykdom. Av den grunn er jeg svært dårlig utrustet til å sette opp denne vinylriggen egenhendig selv om jeg hadde hatt stor glede av den. Jeg er i tillegg en selverklært perfeksjonist. Så jeg ønsker riggen satt opp til perfeksjon.

Av den grunn søker jeg konsulentbistand som jeg betaler for å bistå meg med denne oppgaven. Jeg er ikke redd for å ta kostnaden med å få noen fløyet inn.

Det er snakk om en Rockport Technologies System III Sirius platespiller med tilhørende arm og en Lyra Olympos PU.

De som måtte føle seg kallet eller vil tipse om noen de kan anbefale bes ta kontakt med SMS på tlf 92258885.

Dersom det er behov for noe utstyr for å få gjort jobben er jeg forberedt på å hanke inn dette når jeg vet hva som trengs.

Vinylriggen vil innfinne seg her mot slutten av juni og "her" er i Oslo-området.

Mvh
Roysen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det noen som føler seg trygg nok på platespilleroppsett til å hjelpe Roysen, så er det vel bare å gi lyd fra seg? Personlig kvier jeg meg for å skru på andres platespillere når bare pickupen koster to brutto månedslønner. Dessuten fortjener den en grundig runde med Feickert Adjust+ eller tilsvarende, verktøy jeg ikke har.

Så jeg har ikke lyst på jobben, men ønsker Roysen lykke til med en særdeles spennende spiller.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet at Roysen har lett etter hjelp tidligere. Jeg ser at han ikke har fått den hjelpen han etterlyser. Jeg forklarer hvorfor jeg ikke vil ta på meg oppgaven, og tipper at svaret mitt kan gi en forklaring om hvorfor det er vanskelig. Synes det er et svar som Roysen kan ha interesse av å lese. Det er mulig jeg tar feil, men det var i alle fall et ærlig forsøk.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg ville kontaktet Simen på Kontrapunkt i Oslo. De har montert Linn lp12 der i en årrekke og bør klare å sette opp en slik en også. Jeg går utifra at tangentialarmen ikke kommer i en bærepose, men som montert sammen og kun trengs å festes i plintet?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
========================

Av den grunn søker jeg konsulentbistand som jeg betaler for å bistå meg med denne oppgaven. Jeg er ikke redd for å ta kostnaden med å få noen fløyet inn.
Jeg går ut fra at du har spurt Andy Payor, Roysen. Han ville ihvertfall vært mitt førstevalg.....

mvh
FZ
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
En kjøper utstyr i en prisklasse ingen andre noen gang greier å drømme om i våken tilstand, og en vet ikke hvor en skal henvende seg for å få hjelp til å koble det opp?

Ja-ja. Er de som selger slikt vanskelig å få i tale og handling? Det er noe å stå ansvarlig for slikt.
 
Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hvorfor spør ikke Roysen selv - er det noe jeg ikke har fått med meg?
Det må jo være uhyggelig tungvint å bruke mellommann i et forum?
BB
 
T

tce-teams

Gjest
Ikke ødelegg denne tråden nå da , er mange av oss som er intrisert av og følle med lære.
Mvh Thomas.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ikke ødelegg denne tråden nå da , er mange av oss som er intrisert av og følle med lære.
Mvh Thomas.
Dette er jo en typisk opplysningstråd hvor det er mye å lære!

Tillegg:

Det er også ganske så merkverdig at en person som har vært fast på forumet over lengre tid, men som fant det hele så forjævilg at han meldte seg ut, kommer inn via andre kanaler for å få råd på det samme forum en ikke kunne utholde.
 
Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Roysen trenger noen gode tanker for tiden. Han skal opereres og mye avhenger av den prosedyren. Så om han kan få noen gode tips når det gjelder oppsett av denne spilleren, vil det sikkert gjøre dagene enklere.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roysen trenger noen gode tanker for tiden. Han skal opereres og mye avhenger av den prosedyren. Så om han kan få noen gode tips når det gjelder oppsett av denne spilleren, vil det sikkert gjøre dagene enklere.
Oi-er dette noe du vet sikkert, Vreden?

mvh
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Roysen trenger noen gode tanker for tiden. Han skal opereres og mye avhenger av den prosedyren. Så om han kan få noen gode tips når det gjelder oppsett av denne spilleren, vil det sikkert gjøre dagene enklere.
OOPS! Om Roysen er er dårlig og denne tråden har noe med det å gjøre, så biter jeg meg i tastaturert. Beklager!
 
V

vredensgnag

Gjest
Tråden er nok ikke årsaken. Roysen har meldt i en annen forbindelse at han skal gjennomgå en operasjon pga sykdom som er blitt oppdaget. Så da sender jeg noen gode tanker i retning én jeg innimellom har kranglet med.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
god bedring, roysen

satt opp mot helsa betyr hfi lite og hifi-krangling ikke en dritt.

vanskelig det der med ultradyr platespiller, forresten.
tror, som zomby er inne på, at mange hel- og halvveis kompetente vinylhuer kvier seg for å pelle borti noe som koster såpass.
håper du finner hjelp.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Alle gode ønsker til Roysen!

Når det gjelder oppsett; så veldig vanskelig kan det umulig være. Finnes flere her på sentralen som sikkert, med hjelp av en god bruksanvisning, kan fikse dette. Jeg er dessverre ikke en av dem.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvis det kun er snakk om å montere/justere pick up og arm så er det sikkert noe som flere vinylkyndige på forumet kan gjøre. Det er dessuten snakk om en tangentialarm, noe som piece of cake sammenlignet med en hver radialarm.

Hvis det er sånn at spilleren kommer demontert i kasser og må settes opp fra bunnen av er det en annen sak da dette er en svært avansert maskin. Jeg aner ikke hvordan den er bygget opp, men vet at det er snakk om luftbåren tallerken, vakum og avansert vibrasjonsdemping blant annet. Det er mulig at det er små toleranser for å få satt opp dette riktig, eller det kan være nok å bare montere alt sammen og vatre spilleren. Uansett tror jeg det kan være greit å ha erfaring med denne konkrete spilleren, og de er det vel ikke mange av her på berget?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan noen sende meg en brukermanual på PDF? Kanskje jeg tør om det virker håndterbart.

God bedring og lykke til med helsa, forresten.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jeg er så frekk å si at jeg er fristet av samme tanke.
Det kan da ikke være såå spesielt å sette opp noe slikt?

Med manualen i hånd, i kombinasjon med en passelig porsjon teknisk innsikt, bør jo dette ikke være alldeles umulig?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Som sagt, arm/pick up bør være grei skuring, men drivverket er jeg usikker på. Det kan være plankekjøring det også, men det vet de som eventuelt har vært borti denne maskinen før. Med manual i hånd skulle det la seg gjøre, men vet ikke om det er godt nok for Roysen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Legg ut et bilde når den er i hus.
Så kommer vi løpende...............
Kjørende om nødvendig.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Utvilsomt! ;)

Men JackX, du som pt fremstår som talerør for Roysen:
Det finnes vel en manual for spilleren, som kan scannes til PDF?

Jeg for min del legger alle tidligere kontroverser mellom meg og Roysen til side, og har overhodet ingen problemer med å hjelpe til med en slik utfordring som det sikkert er, å få stablet en slik spiller på beina.
Spørsmålet er dog om Roysen tillater det..... Om ikke, så er det selvsagt helt greit for meg.
Uten på noen måte å genierklære meg som platespillerguru, må jeg i all beskjedenhet få lov til å nevne at jeg har en viss erfaring omkring de relativt enkle prinsippene som et slikt oppsett betinger - hva både mekanikk, presisjon og pneumatikk angår..
Jeg har jo levd noen år, og fått en viss porsjon kjøtt på beina, hva slikt gjelder.....
Det er tross alt ikke "rocket science" det er snakk om, selv om det kanskje i noen grad nærmer seg?
Jeg skal i alle fall vite å trekke meg, om det viser seg at oppgaven kan bli for stor.

Hils eier'n, og ønsk ham lykke til med operasjonen! :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ca 6 timer montering inkl grov oppsett litt avhengig av opplegget hjemme hos Roysen for lutfiltrering/utjevningstanker etc + ca 30 timer lytting og finjustering for ca 98% performance (kanskje til og med 99% hvis man er heldig) burde være mulig for en som er god og vet hva han driver med.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jaha ja.
Da får jeg nok svelge en aldri så liten kamel, og avstå fra det hele.
Men tro meg - det var i alle fall godt ment! :)

Da er det nok heller en oppgave for deg, Rudi?
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
kan sette den opp jeg
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva med å snakke med de som forsøker å livnære ser av slike tjenester. Når man bruker noen månedslønner på en spiller kan man vel betale litt for seg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Overraskende, egentlig. En platespiller i denne prisklassen burde på en måte være enkel, i all sin kompleksitet. Med det mener jeg at alt burde være grundig forklart og tilrettelagt fra produsenten. Ikke bare for å forenkle brukerens hverdag, men kanskje enda mer for garantere produsentens kontroll med det endelige resultatet.

Men, som sagt, vanskelig å vurdere uten å ha lest gjennom brukermanualen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
God bedring Roy håper alt ordner seg :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Enig.
Med all respekt for Rudi's kompetanse, men ca 30 timers lytting / finjustering??
Hva er det man mer kan oppnå, etter 5-10 timers lytting?
Da begynner jo dette virkelig å bli et finsiktet prosjekt....
 
D

DL

Gjest
Dette er vel ett cost no object anlegg, og denne riggen koster vel mer enn de fleste her inne tjener på ett år.
At det tar tid å finjustere det er vel ikke overraskende.

Hadde vært moro å sett bilder fra prosessen :)


DL
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Bilder hadde jo vært riktig morsomt å se, når den tid kommer. :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Overraskende, egentlig. En platespiller i denne prisklassen burde på en måte være enkel, i all sin kompleksitet. Med det mener jeg at alt burde være grundig forklart og tilrettelagt fra produsenten. Ikke bare for å forenkle brukerens hverdag, men kanskje enda mer for garantere produsentens kontroll med det endelige resultatet.

Men, som sagt, vanskelig å vurdere uten å ha lest gjennom brukermanualen.
Som sagt så aner jeg ingen ting om kompleksiteten med å sette opp dette drivverket, men tar høyde for at det kan være litt jobb. Husk dessuten at disse maskinene kun ble solgt direkte fra fabrikk i sin tid, sikkert med en mann til å sette opp.

Når det er sagt er jeg veldig nysgjerrig på hvordan denne ser ut innvendig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Overraskende, egentlig. En platespiller i denne prisklassen burde på en måte være enkel, i all sin kompleksitet. Med det mener jeg at alt burde være grundig forklart og tilrettelagt fra produsenten. Ikke bare for å forenkle brukerens hverdag, men kanskje enda mer for garantere produsentens kontroll med det endelige resultatet.

Men, som sagt, vanskelig å vurdere uten å ha lest gjennom brukermanualen.
Som sagt så aner jeg ingen ting om kompleksiteten med å sette opp dette drivverket, men tar høyde for at det kan være litt jobb. Husk dessuten at disse maskinene kun ble solgt direkte fra fabrikk i sin tid, sikkert med en mann til å sette opp.

Når det er sagt er jeg veldig nysgjerrig på hvordan denne ser ut innvendig.
Sånn å forstå. Da kan jeg i såfall forstå og akseptere at det kan være vanskelig.

Hvis spillerne var ment oppsatt av bruker, ville jeg forventet meget stor grad av tilrettelegging med grundig veiledning, tolker og maler, til og med momentnøkler om nødvendig.

Kanskje det ikke en gang foreligger en skikkelig brukermanual og monteringsanvisning? I så fall er det kanskje lurt å lete opp en av de som opprinnelig jobbet med oppsett hos kunder?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Dette rett fra Roysen, og som ønsker å tydeliggjøre forespørselen:

=================================================

"Selve manualen kommer ikke før sammen med spilleren før slutten av juni.

Se denne billedtråden: Den er en slags dokumentasjon på hva som skal gjøres.

RockPort system III sirius w/ VdH 'Colibri XCP' 安装 烧刀李-世界第一烧 世界音响博物馆 - 烧刀李论坛|世界第一烧 - Powered by Discuz!NT

Det kan også tillegges at prosessen er beskrevet trinn for trinn av Michale Fremers test av spilleren, og er i følge tidligere eier en enkel prosedyre.

Rockport Technologies System III Sirius turntable and tonearm | Stereophile.com

Roysen"

======================================================


I og med det har kommet ut (også) her på HFS at Roysen er operert, vil jeg få opplyse om at Roysen ble innlagt på Radiumhospitalet i begynnelsen av denne uke, og ble operert for kreft onsdag. Han regner med et sykehusopphold på inntil 3 uker, og tror seg være fit-for-fight i løpet av 3 måneder.
Roysen hilser alle gamle venner, og også til de som har lyst å bli det ....

Cheers!

JackX
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Han uten hansker ødelegger hele intrykket av seriøsitete imo.
Ut i fra det som vises, er dette overkommelig for mange her på sentralen med litt fingerfølsomhet.
Tidsnok å finne rette person når spilleren er i hus.
 
Topp Bunn