royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gikk ifra 250 Conrad-Johnson Watt til 130 Rør Mcintosh Watt på Sophia 3.Men det skulle bare mangle.Mcintoshen spiller med en helt annen nerve,men ikke like høyt.Savner det litt.Synes Sophiane er litt tung drevne.
    Jon
    Hei!
    Det at du ikke kan spille like høyt med McIntosh skyldes ikke antall watt. Det skyldes nok heller inngangsfølsomheten på komponentene dine. Eller at du bruker RCA-kabler på balanserte komponenter.
    CJ som du hadde før var ubalansert. 2x McIntosh 275 (for det er vel disse du har? De er 150 watt og ikke 130 som du skriver) er balansert.
    Tipper derfor du bruker RCA kabler, kanskje også ubalansert forforsterker?
    Hvis du ikke har balansert forforsterker vil jeg absolutt anbefale deg å skifte, og samtidig bruke XLR kabler.

    Det å gå fra RCA til XLR kabler på balanserte komponenter øker maks lydstyrke med 3dB.
    Dette tilsvarer det å gå fra en 150 watt til 300 watts forsterker.....
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei Roy Ervin.

    Hyggelig tråd du har her,og når jeg begynte å se på bildene og fant ut at det sto en Bladelius Embla Classic hos deg så har vi værtfall en ting felles-den :)

    Du har sikkert også brukt denne mye og denne har jo 3 forskjellige DAC-filter. Hvilket synes du låter best og hvorfor? Og hva mener du skiller de 3?
    Med det samme,hvilken resampling-frekvens bruker du hvis du resampler? :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Krell er definitivt min smak på Wilson-høyttalerne, men av og til hører man noe som ikke nødvendigvis er bedre enn det man har på alle området, men på noen, så da blir man fristet til å prøve noe nytt. Men jeg gidder ikke å selge Krell-settet for en hver pris, for det låter helt knall som det er også.
    Det forstår seg. Fått hørt noe på det du lånte?
    Her i Australia (og NZ) har jeg ikke hatt tid til å oppsøke noe miljø for god lyd. Eneste sted jeg har noe tid til overs blir i Darwin på nyåret. Kanskje er det noen godbiter å høre på der.
    Mvh
    JMK
    Kablene ble for stive til å få plass på baksiden av racket mitt, så de har jeg ikke prøvd, men forforsterkeren står og spiller i anlegget nå. Den er nok enda mer gjennomsiktig enn min egen.

    Roy
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Først får jeg se om jeg får solgt Krell-forsterkerne til en pris jeg kan leve med, så får jeg ta en avgjørelse på hvor jeg vil etter det.

    Slik det ser ut nå har jeg noen kandidater jeg godt kunne tenkt meg. Og det er integrerte løsninger jeg ser på.

    Mastersound Evolution 845
    Abbingdom Music Research AM-77
    Ypsilon sin kommende integrerte hybridforsterker

    Jeg har ingen planer om å bytte høyttalere. De synes jeg fungerer veldig bra.

    Roy
    Jeg ville foreslå at du setter opp ASR Emitter II Exclusive på lista over kandidater også. Da kan selge strømrenseren siden ASR går på batteri. Men den havner kanskje i en egen kategori for disintegrert integret forsterker med sine 4 bokser. Strøm/batteri-boksene kan jo evt plasseres utenfor racket, og alle stablet på hverandre ettersom disse aldri blir varme, ikke lunka engang. Beklageligvis er Emitter'n så stor at den må stå oppå ROS racket, men den blir i likhet med batteriene heller aldri særlig varm med mindre du spiller så malingen flasser av, noe som er absolutt mulig med Sophia/Emitter II Exclusive. Du får 2x290w i 8 ohm 2x500w i 4 ohm og 2x900w i 2 ohm og 1,3f i strømreserve. Forvrengning er vel egentlig et fremmedord hos ASR. Denne samlingen tyske bokser vil nok gripe Sophiaene godt i nakkeskinnet.
    ASR har også en knallbra riaa bare så det er nevnt...

    -p
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Har siklet litt på en Emitter 2 Exclusive tidligere, så den er ikke helt utelukket, selv om fire bokser ikke akkurat går under begrepet integrert hos meg :)

    Roy
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Nei det var vel derfor jeg kalte den disintegrert, men det er jo bare strømforsyninger egentlig. Uansett er jeg utrolig godt fornøyd med min Emitter II Exclusive. Men jeg skjønner godt trangen til å prøve noe nytt av og til. Kom forresten på en annen riaa jeg har lest mange godord om, nemlig Manley Steelhead RC. Har ikke hørt den selv, men omtalene er svært rosende. En annen "KILLER" kombinasjon jeg kunne tenkt meg på forsterkersiden kan være MBL 6010D i front, og GRAAF GM200 som effekttrinn, da tror jeg det kunne bli livat i stova...
    For øvrig er jeg litt nysgjerrig på hvorfor du valgte Kuzma etter å ha prøvd Bergmann? Kunne du sagt litt om det? Hvis jeg skulle byttet ut min Kuzma, så ville nettopp Bergmann sine vinylsnurrer vært førstekandidat

    -p
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Bare magefølelsen egentlig. Bergmann-spilleren er helt fantastisk, men første gangen jeg så Stabi M, så var jeg frelst. Det er noe utrolig macho med den, samtidig som den ser ut som en platespiller og ikke som en borerigg.

    Dessuten har jeg skikkelig tro på 4point-armen (og den har jeg allerede kjøpt), og jeg liker det jeg har hørt av Kuzma til nå.

    Roy
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Krell er definitivt min smak på Wilson-høyttalerne, men av og til hører man noe som ikke nødvendigvis er bedre enn det man har på alle området, men på noen, så da blir man fristet til å prøve noe nytt. Men jeg gidder ikke å selge Krell-settet for en hver pris, for det låter helt knall som det er også.
    Det forstår seg. Fått hørt noe på det du lånte?
    Her i Australia (og NZ) har jeg ikke hatt tid til å oppsøke noe miljø for god lyd. Eneste sted jeg har noe tid til overs blir i Darwin på nyåret. Kanskje er det noen godbiter å høre på der.
    Mvh
    JMK
    AudioCircle er driftet av en fra Australia + tonnevis med folk derfra er på det forumet. Om du går der finner du fort nok mange likesinnede sikkert i ditt området der "down under".

    "nice to know..."

    http://www.audiocircle.com/index.php?board=55.0

    Nå er det også slik at man kan søke opp hvor akkurat medlemmene bor, via en tråd, man får sånn google map oversikt og kan plotte inn egen posisjon, og vips så ser man hvem som bor i nærheten av enn. Fiffig. Da kan man "mingle" som bare det.

    Akkurat nå husker jeg ikke hvor den tråden er, med den er på AC.


    Mvh
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Kablene ble for stive til å få plass på baksiden av racket mitt, så de har jeg ikke prøvd, men forforsterkeren står og spiller i anlegget nå. Den er nok enda mer gjennomsiktig enn min egen.
    Det stemmer godt med min erfaring. MEN - når den Cast kabelen du fikk med ble koblet inn - så opplevde jeg like stor forskjell en gang til....
    Mvh
    JMK
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Bedre hifi-temperatur her, ja. Minus 2,3 utenfor kjøkkenet akkurat nå.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Har den noen norsk importør, og hva koster forsterkeren?

    Roy
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Mja, nåværende importør, det vet jeg ikke. Mener det var noen for endel år tilbake her tilands og. Hifi-Guiden kanskje? Synes jeg så noe av TT tilsags hos han på tidlig 2000 tall eller noe. Kan ha vært bruktsaker? Husker ikke.
    Prisen på den skapningen der er vel 18.000$ eller 12.000£ tror jeg det er. Dvs 120.000 i NOK da.

    Skal visst være en av de aller aller beste integrerte rørampene til den prisen. Men, som du nevner, hvem har den...

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    AudioCircle er driftet av en fra Australia + tonnevis med folk derfra er på det forumet. Om du går der finner du fort nok mange likesinnede sikkert i ditt området der "down under".

    "nice to know..."

    http://www.audiocircle.com/index.php?board=55.0
    Takker - sjekker om en stund. Nå er det 43 grader i Alice Springs - så det er mest aktuelt å kulen.
    Mvh
    JMK
    Hmmm...vet ikke helt om jeg misunner deg de varmegradene der jamakr.
    Men fy skamme skinn for ei våt og forblåst juleuke det har vært så langt her oppe i Gnore.
    Det hjelper jo lite å være møkka lei det, siden man intet får gjort med været.

    Spennende og et lite tankekors at du atter søker inn i rørforsterker verden igjen RES :rolleyes:
    Jeg lurer selv litt på hva Fosse sine GRAAFer og Hovland HP100 ville gjort med Klipsch horna til Konemor.
    Det er stor kraft i bassen på Klipsch horna, men noe særlig definert er det ikke.
    Men "Svampen" med 2A3 rør må jeg si er forbausende musikalsk sammen med Audio Note M2 pre og AN DAC.
    Jeg ser frem til å få "rusket" opp i peisestua, så vi kan nyte musikk og film i store mengder.

    Ønsker deg og dine et fredfylyt og godt nytt år.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Bedre hifi-temperatur her, ja. Minus 2,3 utenfor kjøkkenet akkurat nå.
    Hmmm...vet ikke helt om jeg misunner deg de varmegradene der jamakr.
    Men fy skamme skinn for ei våt og forblåst juleuke det har vært så langt her oppe i Gnore.
    Det hjelper jo lite å være møkka lei det, siden man intet får gjort med været.
    På vei "hjem" til Alice Springs (etter lett blasfemisk bestigning av "the rock"), erklærte bussmannen (sjåføren altså), at det var 48 grader der vi hadde stoppet. Jeg tror ham.
    Nuvel. RES - du BURDE prøve full CAST linje. Mener bestemt at det har noe for seg. ikke alle har de CAST kablene tilgjengelig som du har nå.
    Ellers blir jeg nyskjerrig på dette rør pratet. Kanskje mulig å få en ordnet lytteinnføring med tid og stunder.
    Mvh
    JMK
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    AudioCircle er driftet av en fra Australia + tonnevis med folk derfra er på det forumet. Om du går der finner du fort nok mange likesinnede sikkert i ditt området der "down under".

    "nice to know..."

    http://www.audiocircle.com/index.php?board=55.0
    Takker - sjekker om en stund. Nå er det 43 grader i Alice Springs - så det er mest aktuelt å kulen.
    Mvh
    JMK
    Hmmm...vet ikke helt om jeg misunner deg de varmegradene der jamakr.
    Men fy skamme skinn for ei våt og forblåst juleuke det har vært så langt her oppe i Gnore.
    Det hjelper jo lite å være møkka lei det, siden man intet får gjort med været.

    Spennende og et lite tankekors at du atter søker inn i rørforsterker verden igjen RES :rolleyes:
    Jeg lurer selv litt på hva Fosse sine GRAAFer og Hovland HP100 ville gjort med Klipsch horna til Konemor.
    Det er stor kraft i bassen på Klipsch horna, men noe særlig definert er det ikke.
    Men "Svampen" med 2A3 rør må jeg si er forbausende musikalsk sammen med Audio Note M2 pre og AN DAC.
    Jeg ser frem til å få "rusket" opp i peisestua, så vi kan nyte musikk og film i store mengder.

    Ønsker deg og dine et fredfylyt og godt nytt år.

    Kjører dere med bass amp da power'n ? Hva Graaf og Hovland skulle gjøre på det anlegget uten å virke mer bling, er vanskelig å se...Kan hende definisjonen hadde blitt bedre med en annen amp, enn svampen, men da hadde og noe av magien blitt borte forsåvidt også..


    Og til deg RES, hva vil du ha som du ikke har idag , siden du vurderer rør ?
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Og til deg RES, hva vil du ha som du ikke har idag , siden du vurderer rør ?
    Så vidt jeg forstod tidligere svar - er svaret; forandring (?)
    Mvh
    JMK
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder hovedforskjellen mellom rør og transistor, så synes jeg Jonathan Wallin i TAS hadde en god oppsummering på selve lytteopplevelsen av de to typene, og den rimer veldig godt med egen erfaring: (Det finnes selvsagt grader av alt, men i hovedtrekk er det godt oppsummert, og årsaken til at mange liker å kombinere rør og transistor mao. det beste fra begge verdener)

    "Let me explain. If you were to map the anatomy of a musical note, it would divide neatly into three sequential parts or phases: the attack or transient phase, the steady-state tone phase, and the decay phase. All three are essential to creating a lifelike semblance of the real thing, but all three are more or less fudged by both the recording and playback process.What typically goes wrong, to my ear, is something that might be called “timing errors”—that is, errors in the realistic reproduction of the duration of each event (and each event has a different duration). As jitter does in digital recording and playback, timing errors in analog recording and playback tend to distort—to artificially expand or condense—the little slices of time (and the dynamic/harmonic information that is contained in them) that constitute each phase of a note’s sound.
    Typically tube playback makes everything sound “longer,” like the sostenuto pedal on a piano— i.e., it expands a note’s duration, enriching its colors and textures but softening its impact. Harmonics seem to linger in the air longer with tubes; the air itself seems to be more present; instruments seem larger and more forward on the soundstage. At the same time the sharpness of instrumental attacks seems slightly dulled—too spread out over time. Consequently, instrumental outlines are more splayed out and fuzzier, bigger and less focused.
    Typically solid-state playback makes these same events sound “shorter,” like the damping pedal on a piano—i.e., it condenses a note’s duration, slightly desaturating tone color and abbreviating slow-developing textures, but increasing clarity and focus in the way that the clean sharp lines of a penand- ink drawing do compared with the thicker, softer lines of a pencil sketch. Harmonics don’t seem to be as richly developed as they are with tubes; the sense of air around each note (and of air expanding and collapsing with the building up and decaying of dynamics and tone—what I call “action” or “bloom”) is lessened; instruments seem slightly smaller, more focused, and less forward on the soundstage. At the same time the sharpness of both starting and stopping transients is enhanced; consequently, instrumental outlines are sharper and more distinct, and large-scale dynamics have greater and more lifelike speed and impact.
    To put this difference more positively, transistors are faster on the uptake, and better at reproducing that part of the note where speed and concision matter most—the attack or transient phase. Tubes are slower to start, and better at reproducing those parts of the note that develop more gradually over time— the steady-state tone and decay phases. Both gain strategies have trouble shifting speeds, and even at their best both only approximate the actual durations of real-life musical notes.
    This is the way things stood until fairly recently. Yeah, some solid-state had begun to slow down enough to let you smell the roses; and some tubes had gained significantly in transient speed and clarity. But, as Jacob correctly notes, the fundamental virtues (and vices) of tubes and solid-state have remained more or less the same."

    -p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forandring er bra...Men veldig "generelt " .... Men skjønner den ja.. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Da er det en her i landet iallefall.
    Mener Lyric hadde import en gang i tiden, og Hifi-guiden har sikkert hatt en inne.

    Håvard


    Jeg kjøpte min i Sverige, aner ikke hvor den ble av.....

    tviler på at den ampen produseres lengre..Zia har flyttet til Cali..og jobber for Manley nå.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Når det gjelder hovedforskjellen mellom rør og transistor, så synes jeg Jonathan Wallin i TAS hadde en god oppsummering på selve lytteopplevelsen av de to typene, og den rimer veldig godt med egen erfaring: (Det finnes selvsagt grader av alt, men i hovedtrekk er det godt oppsummert, og årsaken til at mange liker å kombinere rør og transistor mao. det beste fra begge verdener)

    "Let me explain. If you were to map the anatomy of a musical note, it would divide neatly into three sequential parts or phases: the attack or transient phase, the steady-state tone phase, and the decay phase. All three are essential to creating a lifelike semblance of the real thing, but all three are more or less fudged by both the recording and playback process.What typically goes wrong, to my ear, is something that might be called “timing errors”—that is, errors in the realistic reproduction of the duration of each event (and each event has a different duration). As jitter does in digital recording and playback, timing errors in analog recording and playback tend to distort—to artificially expand or condense—the little slices of time (and the dynamic/harmonic information that is contained in them) that constitute each phase of a note’s sound.
    Typically tube playback makes everything sound “longer,” like the sostenuto pedal on a piano— i.e., it expands a note’s duration, enriching its colors and textures but softening its impact. Harmonics seem to linger in the air longer with tubes; the air itself seems to be more present; instruments seem larger and more forward on the soundstage. At the same time the sharpness of instrumental attacks seems slightly dulled—too spread out over time. Consequently, instrumental outlines are more splayed out and fuzzier, bigger and less focused.
    Typically solid-state playback makes these same events sound “shorter,” like the damping pedal on a piano—i.e., it condenses a note’s duration, slightly desaturating tone color and abbreviating slow-developing textures, but increasing clarity and focus in the way that the clean sharp lines of a penand- ink drawing do compared with the thicker, softer lines of a pencil sketch. Harmonics don’t seem to be as richly developed as they are with tubes; the sense of air around each note (and of air expanding and collapsing with the building up and decaying of dynamics and tone—what I call “action” or “bloom”) is lessened; instruments seem slightly smaller, more focused, and less forward on the soundstage. At the same time the sharpness of both starting and stopping transients is enhanced; consequently, instrumental outlines are sharper and more distinct, and large-scale dynamics have greater and more lifelike speed and impact.
    To put this difference more positively, transistors are faster on the uptake, and better at reproducing that part of the note where speed and concision matter most—the attack or transient phase. Tubes are slower to start, and better at reproducing those parts of the note that develop more gradually over time— the steady-state tone and decay phases. Both gain strategies have trouble shifting speeds, and even at their best both only approximate the actual durations of real-life musical notes.
    This is the way things stood until fairly recently. Yeah, some solid-state had begun to slow down enough to let you smell the roses; and some tubes had gained significantly in transient speed and clarity. But, as Jacob correctly notes, the fundamental virtues (and vices) of tubes and solid-state have remained more or less the same."

    -p
    Dette Wallin skriver her er etter min mening bare sprøytt. Å generalisere "rørlyd" og "transelyd" er helt umulig. Det finnes så enormt stort spenn i egenlyd til forsterkere at å skille mellom teknologier på denne måten vitner bare om manglende erfaringsgrunnlag.
    R
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Hei FinnM
    Jeg har Mcintosh Mc2000.Bruker Bel Canto Dac 3.5vb som forforsterker.Den har vel balansert utganger.Takk for tipset,det skal jeg prøve bare jeg får tak i noen seriøse kabler brukt.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Om enn ikke bare forandring for forandringens skyld, så er det også forhåpentligvis en forandring som jeg subjektivt mener er bedre. Om det objektivt sett er mer riktig med de rør-konstruksjonene eller hybrid-konstruksjonene jeg har sett på, bryr jeg meg egentlig lite om.

    EP hadde en beskrivelse av veien han har gått som fascinerte meg. Mastersound og Diapason. Den kombinasjonen har jeg hatt gleden av å prøve her hjemme også, men jeg ønsker samtidig å ha en høyttaler som gir mer trøkk i dypbassen enn de stativhøyttalerne klarer. Derfor har jeg lyst til å beholde Sophia-høyttalerne mine.

    På de høyttalerne er Ypsilon Aelius og den passive forforsterkeren fra grekerne det beste jeg har hørt, men den komboen er utenfor min rekkevidde. Derfor er jeg spent på hvor bra Andy Hassapis & co har klart å få den integrerte forsterkeren som skal lanseres i løpet av vinteren/våren.

    Mastersound har mye de samme styrkene som jeg opplevde med Ypsilon. En utrolig klangrikdom i mellomtonen som gir meg mer lyst til å høre på musikk. Det er godt mulig det er "larger-than-life", men jeg har vel innsett at jeg ikke søker det perfekte. Ella Fitzgerald som glemmer teksten på Mack The Knife trollbinder meg mer enn hvilket som helst album fra Steely Dan, for å dra den sammenligningen.

    Men det er nå meg :)

    Roy
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    AudioCircle er driftet av en fra Australia + tonnevis med folk derfra er på det forumet. Om du går der finner du fort nok mange likesinnede sikkert i ditt området der "down under".

    "nice to know..."

    http://www.audiocircle.com/index.php?board=55.0
    Takker - sjekker om en stund. Nå er det 43 grader i Alice Springs - så det er mest aktuelt å kulen.
    Mvh
    JMK
    Hmmm...vet ikke helt om jeg misunner deg de varmegradene der jamakr.
    Men fy skamme skinn for ei våt og forblåst juleuke det har vært så langt her oppe i Gnore.
    Det hjelper jo lite å være møkka lei det, siden man intet får gjort med været.

    Spennende og et lite tankekors at du atter søker inn i rørforsterker verden igjen RES :rolleyes:
    Jeg lurer selv litt på hva Fosse sine GRAAFer og Hovland HP100 ville gjort med Klipsch horna til Konemor.
    Det er stor kraft i bassen på Klipsch horna, men noe særlig definert er det ikke.
    Men "Svampen" med 2A3 rør må jeg si er forbausende musikalsk sammen med Audio Note M2 pre og AN DAC.
    Jeg ser frem til å få "rusket" opp i peisestua, så vi kan nyte musikk og film i store mengder.

    Ønsker deg og dine et fredfylyt og godt nytt år.

    Kjører dere med bass amp da power'n ? Hva Graaf og Hovland skulle gjøre på det anlegget uten å virke mer bling, er vanskelig å se...Kan hende definisjonen hadde blitt bedre med en annen amp, enn svampen, men da hadde og noe av magien blitt borte forsåvidt også..


    Og til deg RES, hva vil du ha som du ikke har idag , siden du vurderer rør ?
    Ja, det er riktig HCS. Det kjøres med en bassamp på basshorna.
    Den kan nok optimaliseres.
    Angående tidligere nevnte rørprodukter er nok dette nesten noe du må legge lyttemuskelen til selv.
    Jeg har hatt gleden av å lytte til musikk formidlet vha dette utstyret hjemme hos Fosse mang en gang.
    Jeg mener det har ennå mer å bidra med enn hva AN og "Svampen" gjør hos Konemor.
    Meg om det!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmmm...vet ikke helt om jeg misunner deg de varmegradene der jamakr.
    Men fy skamme skinn for ei våt og forblåst juleuke det har vært så langt her oppe i Gnore.
    Det hjelper jo lite å være møkka lei det, siden man intet får gjort med været.

    Spennende og et lite tankekors at du atter søker inn i rørforsterker verden igjen RES :rolleyes:
    Jeg lurer selv litt på hva Fosse sine GRAAFer og Hovland HP100 ville gjort med Klipsch horna til Konemor.
    Det er stor kraft i bassen på Klipsch horna, men noe særlig definert er det ikke.
    Men "Svampen" med 2A3 rør må jeg si er forbausende musikalsk sammen med Audio Note M2 pre og AN DAC.
    Jeg ser frem til å få "rusket" opp i peisestua, så vi kan nyte musikk og film i store mengder.

    Ønsker deg og dine et fredfylyt og godt nytt år.

    Kjører dere med bass amp da power'n ? Hva Graaf og Hovland skulle gjøre på det anlegget uten å virke mer bling, er vanskelig å se...Kan hende definisjonen hadde blitt bedre med en annen amp, enn svampen, men da hadde og noe av magien blitt borte forsåvidt også..


    Og til deg RES, hva vil du ha som du ikke har idag , siden du vurderer rør ?
    Ja, det er riktig HCS. Det kjøres med en bassamp på basshorna.
    Den kan nok optimaliseres.
    Angående tidligere nevnte rørprodukter er nok dette nesten noe du må legge lyttemuskelen til selv.
    Jeg har hatt gleden av å lytte til musikk formidlet vha dette utstyret hjemme hos Fosse mang en gang.
    Jeg mener det har ennå mer å bidra med enn hva AN og "Svampen" gjør hos Konemor.
    Meg om det!

    Og det kan godt hende du har rett i det...Hva du skal med så mye effekt på 105db horn vites ikke, men du har vel noen teorier der også.. :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Overhode ikke mer behov for watt HCS, men mer oppløsning og strammere bass kunne vært artig.
    Dog har ikke jeg tenkt og tukle noe med Konemors anlegg.
    Jeg får mekke på mitt :rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Overhode ikke mer behov for watt HCS, men mer oppløsning og strammere bass kunne vært artig.
    Dog har ikke jeg tenkt og tukle noe med Konemors anlegg.
    Jeg får mekke på mitt :rolleyes:
    Artig å "tukle" litt , men ikke alltid ting blir bedre. Men gleden er å forsøke og når ting gjøres reversible er det intet prob. :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder hovedforskjellen mellom rør og transistor, så synes jeg Jonathan Wallin i TAS hadde en god oppsummering på selve lytteopplevelsen av de to typene, og den rimer veldig godt med egen erfaring: (Det finnes selvsagt grader av alt, men i hovedtrekk er det godt oppsummert, og årsaken til at mange liker å kombinere rør og transistor mao. det beste fra begge verdener)

    "Let me explain. If you were to map the anatomy of a musical note, it would divide neatly into three sequential parts or phases:....snip
    -p
    Dette Wallin skriver her er etter min mening bare sprøytt. Å generalisere "rørlyd" og "transelyd" er helt umulig. Det finnes så enormt stort spenn i egenlyd til forsterkere at å skille mellom teknologier på denne måten vitner bare om manglende erfaringsgrunnlag.
    R
    Godt at du understreker "du mener" at Wallins innlegg er bare sprøytt. Men så faller du på egen urimelighet ved å påstå at generalisering er umulig, og i tillegg si at Wallin mangler erfaringsgrunnlag:confused::rolleyes: Eller var det mitt erfaringsgrunnlag du siktet til? (Hvis det var det siste, så har du sikkert rett, jeg har bare hatt denne hobbyen i 40 år);)

    @NEVATON: Inlegget var ikke et forsøk på å forklare hvorfor det er forskjell på rør og transistor, men hvordan denne forskjellen som oftest kommer til uttrykk. Og at det er to verdener som har gode og svake sider. Noen forsøker å bygge bro ved å kombinere rør og transistor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei NEVATON

    Jeg tror kanskje Jonathan Valin redaktør av TAS, også har erfaring med OTL forsterkere?
    Er ellers enig med deg at trafoene har "stor"innvirkning på lydkvaliteten.
    Tror kanskje noen ville beskrevet forskjellen mellom rør og transistorer som
    at transistorforsterkere låter "tørrere" enn rørforsterkere?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Takk for innsatsen og lykke til begge to i deres nye hjem.

    nedpakket.jpg


    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Hei Roy
    Har du bestemt deg for hva de blir erstattet med ?
    Mvh: Espen L
    Ja, jeg tror det. Men det dukker opp noe spennende til test i morgen også, så man vet jo aldri.

    Roy
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Litt off topic men - du/dere har ikke sluttet med "hjemme-hos" reportasjer i watt? Savnet dette i nyeste nummer, og er vel lenge siden du var på besøk hos noen?

    Ellers blir det spennende å se hva du handler inn :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Litt off topic men - du/dere har ikke sluttet med "hjemme-hos" reportasjer i watt? Savnet dette i nyeste nummer, og er vel lenge siden du var på besøk hos noen?

    Ellers blir det spennende å se hva du handler inn :)
    Det har vært litt hektisk med jobb-bytte for min del i høst og vinter, men satser på at jeg skal få dratt hjem til folk utover våren. Har ikke hørt noe om at hjemme-hos-reportasjene skal avsluttes.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn